Sider: [1] 2 3 4   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bonde drepte hund!  (Lest 4260 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Snusken
Gjest
« på: Mai 29, 2008, 17:09:45 »

http://www.gd.no/nyheter/article3571998.ece

Ser det er fullt ramaskrik på Canis om dette.
Selv har jeg en litt annen mening og synes egentlig ikke så veldig synd på hund og eier at jeg gidder sitte å skjelve og grine og tute som de gjør på forumet sitt.
Det ser ut til at en gjeng med hundeeiere på Canis lever i sin egen boble og helt glemmer hva press denne hunden sannsynligvis har utsatt Kyr og kalver for og hadde jeg vært bonden trur jeg jaggu meg jeg hadde gått drastisk til verk selv. Faen meg på tide å åpne øyna og se hva instinkter som ligger i hunden og hva skade en løshund kan gjøre selvom den er en aldri så snill "familiehund" som aldri har gjort noen skade.
For ikke å snakke om å innse at båndtvangen har andre hensikter enn at voffsen skal plage Fido hos naboen.
En kvige var vel drektig og de andre kuene hadde forsøkt forsvare kalvene for hundebeistet. Helt uhørt i mine øyne. Hundeieren burde ta halen mellom beina og la denne saken ligge. Grav ned pelsen og hold kjeft!

Som bonden sier:

Bekrefter avliving

Husdyreieren selv bekrefter at han avlivet hunden sist mandag formiddag.

- Den løp utpå jordet her og jaget kuer og kalver. Jeg måtte sette en stopper for dyreplageriet, hevder han.

- Dyreplageriet?

- Ja. Kalvene gispet etter luft. Og det er ikke første gangen den hunden har vært på jordet. Derfor bestemte jeg meg for å avlive den, sier mannen. Han ønsker ikke å gå nærmere inn på hvordan han utførte avlivingen.

- Det eneste jeg kan si, er at veterinæren sa at den ble avlivet på helt korrekt måte, sier vedkommende.

Loggført
Jolle
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Mai 29, 2008, 19:13:30 »

http://www.gd.no/nyheter/article3571998.ece

Ser det er fullt ramaskrik på Canis om dette.
Selv har jeg en litt annen mening og synes egentlig ikke så veldig synd på hund og eier at jeg gidder sitte å skjelve og grine og tute som de gjør på forumet sitt.
Det ser ut til at en gjeng med hundeeiere på Canis lever i sin egen boble og helt glemmer hva press denne hunden sannsynligvis har utsatt Kyr og kalver for og hadde jeg vært bonden trur jeg jaggu meg jeg hadde gått drastisk til verk selv. Faen meg på tide å åpne øyna og se hva instinkter som ligger i hunden og hva skade en løshund kan gjøre selvom den er en aldri så snill "familiehund" som aldri har gjort noen skade.
For ikke å snakke om å innse at båndtvangen har andre hensikter enn at voffsen skal plage Fido hos naboen.
En kvige var vel drektig og de andre kuene hadde forsøkt forsvare kalvene for hundebeistet. Helt uhørt i mine øyne. Hundeieren burde ta halen mellom beina og la denne saken ligge. Grav ned pelsen og hold kjeft!

Som bonden sier:

Bekrefter avliving

Husdyreieren selv bekrefter at han avlivet hunden sist mandag formiddag.

- Den løp utpå jordet her og jaget kuer og kalver. Jeg måtte sette en stopper for dyreplageriet, hevder han.

- Dyreplageriet?

- Ja. Kalvene gispet etter luft. Og det er ikke første gangen den hunden har vært på jordet. Derfor bestemte jeg meg for å avlive den, sier mannen. Han ønsker ikke å gå nærmere inn på hvordan han utførte avlivingen.

- Det eneste jeg kan si, er at veterinæren sa at den ble avlivet på helt korrekt måte, sier vedkommende.

Veldig enig med deg i dette.  Selvsagt er det trasig, men jeg kan heller ikke se at bonden gjorde noe galt her. Det aller mest tragiske her, er at det finnes så mange uansvarlige hundeeiere.  Angry
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #2 på: Mai 29, 2008, 19:23:03 »

Jeg får litt trøbbel med måten dette er gjort på. Jeg er ikke for dødsdom uten rettegang på mennesker og jeg er det heller ikke på dyr. Når bonden har klart å fange hunden å satt på den en slaktemaske mener jeg det må være fult mulig å ha gjort dette litt annerledes. Når bonden går så langt som å gå ut på jordet,  fange hunden, dra den med seg tilbake på gården for så å avlive den virker det på meg som hevn og sinne. Når hunden lot seg fange burde bonden ha stengt den inne og krevd den avlivet og ikke tatt saken i egne hender. handling i affekt er aldri smart mener nå jeg...

Jeg var veldig i mot loven som ga bønder retten til å skyte en hund som jager bufe da den kom å er det fortsatt. Å overlate til den vanlige mann å kunne henrette andre levende vesen tror jeg aldri har noe godt for seg...gærninger som kan missbruke slike lover finner en over alt... Jeg husker en sak for noen år siden hvor en BC ble skutt fordi de gjetet en bondes sauer... Hvor går grensa på hvor vanlige mennesker skal kunne ta rettssystemet i egen hender...? Tenk hvis det var din hund..om du glapp lina og den løp inn på et jorde å jaget sau/kyr....
Loggført
Snusken
Gjest
« Svar #3 på: Mai 29, 2008, 19:35:41 »

La oss nå legge loven til side her litt og se hvem det er som må lide i en sånn situasjon, kyra eller hunden som ble avlivet på en måte som veterinæren bekreftet ble gjort korrekt. Kan vi avlive griser sånn kan man avlive hunder sånn.
Hvis vi snakker dyrevelferd og ikke "hunden må leve, koste hva det koste vil" så er det faktisk buskapen som lider her og er utsatt for ren terror og mishandling!
Dette har tydeligvis skjedd gjentatte ganger og jeg kan forstå bonden går lei og blåser i lovverket.
Hadde hunden fått leve ville vel hendelsen vært såpass forsterket at man aldri får noen garanti for at dette ikke skjer igjen og bonden ender opp med å sitte igjen med problemet.

Syns heller dette bør stå til skrekk og advarsel om å følge båndtvangen, uansett hvor kontroll man enn har på hunden sin samme hva den gjør i ringen eller sofaen for den saks skyld.

Denne saken fremmer ikke hundenorge på en positiv måte og det er IKKE bonden sin feil!

Loggført
simba
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Mai 29, 2008, 19:46:23 »

La oss nå legge loven til side her litt og se hvem det er som må lide i en sånn situasjon, kyra eller hunden som ble avlivet på en måte som veterinæren bekreftet ble gjort korrekt. Kan vi avlive griser sånn kan man avlive hunder sånn.
Hvis vi snakker dyrevelferd og ikke "hunden må leve, koste hva det koste vil" så er det faktisk buskapen som lider her og er utsatt for ren terror og mishandling!
Dette har tydeligvis skjedd gjentatte ganger og jeg kan forstå bonden går lei og blåser i lovverket.
Hadde hunden fått leve ville vel hendelsen vært såpass forsterket at man aldri får noen garanti for at dette ikke skjer igjen og bonden ender opp med å sitte igjen med problemet.

Syns heller dette bør stå til skrekk og advarsel om å følge båndtvangen, uansett hvor kontroll man enn har på hunden sin samme hva den gjør i ringen eller sofaen for den saks skyld.

Denne saken fremmer ikke hundenorge på en positiv måte og det er IKKE bonden sin feil!

Om man lägger lagen till sidan lite här och där i samhället, så är nog en hund som jagar ett par kalvar en piss i havet.
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #5 på: Mai 29, 2008, 19:59:15 »

Jeg forsvarer ikke hund eller hundeeier, men ulykker kan skje selv de beste. Men jeg klarer ikke for mitt bare liv å se fornuften i å drepe en hund om det er med slaktemaske eller gevær før episoden er etterforsket. Hva blir neste skritt...at det er lov å skyte løshunder som angriper din hund på din eiendom...eller kommer på tilfeldig besøk. Nei, vi har ikke bruk for amrikanske tendenser i norge!! Og om hunden min gjør noe galt vil jeg at rettsvesnet skal avgjøre om den har gjort noe galt, jeg vil rett og slett ha en rettferdig avgjørelse også for hunden!
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #6 på: Mai 29, 2008, 20:02:14 »

jepp Grin
Loggført

Snusken
Gjest
« Svar #7 på: Mai 29, 2008, 20:18:06 »

Nå var det vel egentlig ikke hundeloven jeg var ute etter ei hverken forsvare når jeg starta denne tråden. Vi har vel alle våre synspunkter på hundeloven men litt ren etikk bør likevel høre hjemme. En hundeeier bør passe på hundene som en bonde passer på buskapen.
Og grunnen til at jeg starta tråden er all medlidenhet hund og eier får på ett visst forum mens offerene blir helt glemt.
Det samme går igjen om det er en forbudt "kamphundrase" som maltraktrer fido eller ett menneske for den saks skyld. Da er det plutselig mye viktige å debattere at hunden blir omtalt som kamphundrase og avlivet enn å gi offeret en tanke oppi ståa. Det er for meg sykt og hinsides uetisk.
Mon tro hva hundeverden sier den dagen ( hypotetisk ) en illsint okse kommer og lager slakteri og parkeringsplass av en hundegård. Hvem lider da og hvem får skylda? Skal bøndene da gå på forum og syte og tute fordi Ferdinand måtte avlives? Jeg undrer...

Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #8 på: Mai 29, 2008, 20:32:24 »

Nå var det vel egentlig ikke hundeloven jeg var ute etter ei hverken forsvare når jeg starta denne tråden. Vi har vel alle våre synspunkter på hundeloven men litt ren etikk bør likevel høre hjemme. En hundeeier bør passe på hundene som en bonde passer på buskapen.
Og grunnen til at jeg starta tråden er all medlidenhet hund og eier får på ett visst forum mens offerene blir helt glemt.
Det samme går igjen om det er en forbudt "kamphundrase" som maltraktrer fido eller ett menneske for den saks skyld. Da er det plutselig mye viktige å debattere at hunden blir omtalt som kamphundrase og avlivet enn å gi offeret en tanke oppi ståa. Det er for meg sykt og hinsides uetisk.
Mon tro hva hundeverden sier den dagen ( hypotetisk ) en illsint okse kommer og lager slakteri og parkeringsplass av en hundegård. Hvem lider da og hvem får skylda? Skal bøndene da gå på forum og syte og tute fordi Ferdinand måtte avlives? Jeg undrer...

Jeg forstår hva du mener, men for meg blir det uansett et spørsmål om HVEM som skal avgjøre fremtida for mitt dyr. Og det ønsker jeg at rettsvesentet skal gjøre og ikke en tilfeldig bonde som har stått opp med feil fot den dagen.

Om en okse hadde laget parkeringsplass av en hundegård tror jeg det ville stått i overskriften "Tragisk ulykke, lille Fido trampet i hjel.." Også tror jeg nødslakt el.l hadde blitt involvert. Jeg tror ikke eieren til lille Fido ville gått ut med hagla si å skutt oksen.

Helt klart skal folk ha rettigheter som beskytter seg og sine for "gale" hunder, men pr i dag synes jeg ikke hundene har et lovverk som beskytter de særlig godt heller... Jeg ønsker rettferdighet for alle parter OGSÅ hunden.
Loggført
Jolle
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Mai 29, 2008, 20:37:27 »

Hadde vel også følt at jeg hadde stått opp med "feil fot" den dagen, om jeg hadde vært den bonden, og en hund gang på gang hadde vært løs og jaget buskapen min!!!! Angry Ellers så er jeg selvsagt enig i at det ikke skal være opp til hvem som helst å avlive hunder.
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #10 på: Mai 29, 2008, 20:48:15 »

Det jeg savner litt her er opplysninger om bonden har gitt advarsler til hundeeier tidligere og om han har anmeldt hundeieren for å la hunden gå/jage løs i mellom budskapen tidligere?

Det kommer jo klart frem at "ludo" har hatt det moro med budskapen tidligere.

Jeg syns det er merkelig at han etter å ha hanka inn bikkja, håndtert den, gjør seg så klar til å slakte den. Høres veldig godt gjennomtenkt ut den handlingen til bonden. Lukter litt fiffig av dette her.

Hadde bikkja blitt skutt i fullt sprang så hadde vel bonden fått litt mere forståelse fra almenheten...
Loggført
simba
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Mai 29, 2008, 21:00:03 »

Det är väll klart att hundägaren och hans familj får medlidande. Hunden är ju en del av familjen. Och är verkligen bonden ett offer?? Avlar han inte i stort sett boskap till att bli mat?? Nu menar inte jag att hundar ska få springa och stressa djur i hagar, men det problemet får nog hundägaren ansvara för. Nu är det hunden som blev ett offer. Och det är oxå sättet det blev gjort på, bara en person utan respekt för andra levande varelser kan utföra en sådan handling. Nä, bonden är inget offer. Man kan fundera på hur han behandlar sin egen boskap när han inte har några problem att sätta på en slaktmask på en hund.
Loggført
Snusken
Gjest
« Svar #12 på: Mai 29, 2008, 21:04:00 »

Sitat
Det är väll klart att hundägaren och hans familj får medlidande. Hunden är ju en del av familjen. Och är verkligen bonden ett offer?? Avlar han inte i stort sett boskap till att bli mat?? Nu menar inte jag att hundar ska få springa och stressa djur i hagar, men det problemet får nog hundägaren ansvara för. Nu är det hunden som blev ett offer. Och det är oxå sättet det blev gjort på, bara en person utan respekt för andra levande varelser kan utföra en sådan handling. Nä, bonden är inget offer. Man kan fundera på hur han behandlar sin egen boskap när han inte har några problem att sätta på en slaktmask på en hund.

I mine øyna er buskapen den store tapern her! De vi spiser og får firkanta melk fra. De er faktisk individer også.

« Siste redigering: Mai 29, 2008, 21:22:48 av Brukshundforumet Admins » Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #13 på: Mai 29, 2008, 21:08:36 »

I mine øyna er buskapen den store tapern her! De vi spiser og får firkanta melk fra. De er faktisk levende vesen de også.

Det er ingen som ikke sier noe annet, Snusken...men det er fremgangsmåten til bonden som det her blir stilt spørsmål ved, og alle fornuft tilsier at han har handlet galt og i sinne. Ergo så blir hunden og dens tilhørende familie ofrene her.

Hunden er blitt "slaktet" med kaldt overlegg. Det burdte ikke være store problemet for bonden å ringe polititet og be dem hente bikkja for så å la dem avgjøre "ludo" sin videre skjebne.
Loggført
Jolle
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Mai 29, 2008, 21:09:20 »

Ok, at jeg kan synes det er trasig for hunden, men jeg føler absolutt ingen medlidenhet med hundeeieren. Hvis han hadde vært glad i hunden sin, så hadde den neppe sprunget rundt og jaget buskapen gang på gang.
Loggført
Sider: [1] 2 3 4   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: