storealpakka
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Det er mange veier til Rom.
|
 |
« på: Juni 03, 2008, 16:15:43 » |
|
Jeg hater hunder gneldre hunder(gneldre bikkjer er gnelrde bikkjer enten de er lyse eller mørke i bjeffet), Jeg hater hunder som piper og syter, jeg hater hunder som er uselvstednige, jeg hater hunder som lukter vondt, jeg hater hunder med hva jeg anser som dårlig kropp, jeg hater klønette hunder (for meg skal en hund kunne hoppe to meter rettopp å kunne lande på en pinne), jeg hater hunder med lange haler som blir dratt igjennom møkka hvis bikkja har renna rompe, jeg liker kun polarhund pels, strihåret eller kort korthåret. jeg liker kun hunder som tenker selv,DVS. ligger på sofaen, åpner tre dører for å hente seg en pakke meg godbiter på fôrommet å komme og legge seg på sofaen. Eller åpner x ant. dører for å komme til hunderommet for å dra med seg madrassen sin inntil stua, eller LÅSER OPP ytterdøra for å jage nabokatta.
Hvorfor er jeg da blitt dødensforelsket i schäferen min?
Han er da typisk schäfer, ikke videre intelligent, for de tenker jo ikke selv, de gjør jo det de har fått beskjed om og ikke noe mer. Ikke særlig selvstendige eller egenrådige helll. Sier man legge seg i strengt tonefall så ligger bikkja der i ti lange og ti brede.. En husky derimot hadde ålet seg flere meter fra plassen uten og reise seg og uten at man ser det.
Og når vi er inne på huskier.. ikke noe trekker inn i pelsen deres, ikke slipper ut talg eller fett hell,, ergo ingen lukt... Schâfer derimot.. fy for noen stinke hunder... må jo dusjet annenhver uke vøtt.. Og for oss outsider's, så er det en sterk opplevelse å sette seg inn i schäferbil for førstegang.. lukten av "svett"hund bare velter seg mot deg, og den nesten fuktige og tunge luften stikker i nesa.
Han er stor og klønette... han velter alt på sin vei mellom bordet og sofaen, eller inne på det trange badet hvor han må sitte å se på mamma bade...Der ligger alt på gulvet eller i badevannet. For å ikke snakke om hvor mange ganger jeg haltet hjem fra tur, etter å fått en kule av en kalv inn fra siden. Og hvor mange ganger har jeg ikke blitt slått til blods bare fordi jeg skulle kose på han... Sånn som i dag, så går jeg rundt med liten blåveis og hovent øyebryn, fordi jeg skulle leke med han i går..
Og han klynker... hvergang han ser mamma på utsiden av hundegården.. han står der med fire andre hunder... men det teller ikke... mamma... mamma.. mamma...
Og da det kommer til å trene.. Han tror jo at han er husky da.. men.. for oss tidligere husky folk såh... Er vi ikke fornøyd med en hund som utrolig nok på en eller annen måte klarer faktisk å tukle seg inn i linene til samtlige andre hunder. Eller en hund som ikke klarer å holde seg på en side av midtlinen. Eller en hund som løper som en schäfer.. eller som en gris som det heter seg på våres fagspråk.. urytmisk og ujevnt.. Eller som blir stiv etter 1,5 mil foran sykkelen. Elller ikke skjønner at naturens behov kan gjøres i fart, og man kan faktisk drite selvom man er festet fast i nakke og kryss.
Og så skjønner han aldri at hvis han vil få tatt den nabokatta, så kan han ikke stå og bjeffe på den hver gang han ser den. snikjakt hadde kanskje vært tingen hvis du spør frk. Reka(husky) og elgen på jordet gir da blanke i om han blit gneldret på..
Men dette da mitt syn som ny i schäferverden på schäfer, og det ble forsterket da jeg fikk min egen, kanskje bare fordi jeg fortsatt legger mest merke til de sidene jeg hadde forhåndsdømt.
Men for det.. jeg digger schäferen min over alt på jord, han er den perfektehund for meg.. Aldri hatt en hund som har vært så perfekt for meg jeg... Han har jo likestort pågangsmot som en husky, og mottoet hans er gal hund får revet skinn, og revet skinn er kult. Og makan til enkel hund å lære opp, han er en drøm. Og han hiver seg ut i vann, enten det er elva eller badekaret til mamma, med den morsomme kluten i. Også for en sutteklut han er da.. skal bare kose og nusse hele tiden.. og sitte fanget... Også er det så digg med en hund som driter i andre mennesker.. han er ikke ensgstlig.. han bare skjønner ikke hvorfor han skal bry seg om å hilse på andre. (imotsettning til huskier, som tror at alle er interessert i de, eller terriere som bare går bort å gneldrer på andre mennesker.. for å tenke... se nå.. følg med her... nå blir mamma rød og stressa nå...)
Men hvordan ser dere gamle hardbarka på schäferen?
Innlegget er ikke ment for å slenge dritt om schäferen, men ment for morsoskyld om hvordan det var å begynne med en helt annen type hund. En hund jeg skal aldri skulle ha for det var en sjuk drittbikkje=)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heron
|
 |
« Svar #1 på: Juni 03, 2008, 22:48:49 » |
|
Jeg gikk fra Golden til schæfer og det var som å gå fra en Lada til Lamborgini.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #2 på: Juni 04, 2008, 10:21:10 » |
|
Jeg gikk fra Golden til schæfer og det var som å gå fra en Lada til Lamborgini.
Lamborgini var vel og ta litt hardt i  Har Ferrarien jeg 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jeanette.Å.
|
 |
« Svar #3 på: Juni 04, 2008, 15:29:22 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heidi og Cirka
|
 |
« Svar #4 på: Juni 04, 2008, 23:37:54 » |
|
Dober?? Ferrari.. haha.. Må nok en belger til for å fylle den beskrivelsen.. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
when you try it, you don't want anything else....
|
|
|
|
jaroshund
|
 |
« Svar #5 på: Juni 04, 2008, 23:49:18 » |
|
Dober?? Ferrari.. haha.. Må nok en belger til for å fylle den beskrivelsen..  Nå skjønner jeg ikkeno! Til den beskrivelsen er det jo kun en hund som passer.... BC! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heron
|
 |
« Svar #6 på: Juni 05, 2008, 10:53:39 » |
|
Det skal ikke bare være fart folkens!! Et minimum av intelligens er heller ikke å forakte. Ferarri har bare en diger motor som svelger drivstoff. Lamborginien er en teknisk vitenskap i seg selv. Altså kan man relatere den til schæferen i hundeverden. Ja.. La meg si det slik: Jeg har to schæfere og en Rottis. Forskjellen på schæferne og rottisen er at rottisen starter knallhardt ut og løper fra de to andre ganske raskt. Helt til han kolliderer i et tre. I forfjamselsen mister han retningssansen og glemmer hva han holdt på med og blir opptatt av en bie i gresset i stedet. De to Schæverne traver videre forbi treet og rottisen som tumler rundt i gresset. De snur ikke før de ankommer kommunegrensa og vet at nå er vi ved veis ende. Nå traver vi hjem til mor. Og de er ikke slitne engang når de kommer hjem igjen. En liten tankevekker til dere med fartshunder..... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Margrete
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Border Collie og ?
|
 |
« Svar #7 på: Juni 05, 2008, 14:42:58 » |
|
Det skal ikke bare være fart folkens!! Et minimum av intelligens er heller ikke å forakte. Ferarri har bare en diger motor som svelger drivstoff. Lamborginien er en teknisk vitenskap i seg selv. Altså kan man relatere den til schæferen i hundeverden. Ja.. La meg si det slik: Jeg har to schæfere og en Rottis. Forskjellen på schæferne og rottisen er at rottisen starter knallhardt ut og løper fra de to andre ganske raskt. Helt til han kolliderer i et tre. I forfjamselsen mister han retningssansen og glemmer hva han holdt på med og blir opptatt av en bie i gresset i stedet. De to Schæverne traver videre forbi treet og rottisen som tumler rundt i gresset. De snur ikke før de ankommer kommunegrensa og vet at nå er vi ved veis ende. Nå traver vi hjem til mor. Og de er ikke slitne engang når de kommer hjem igjen. En liten tankevekker til dere med fartshunder.....   Utrolig bra skrevet! En bc løper til kommunegrensen den å, men den fortsetter til den kollapser. ELLER som løper helt til det detter en tanke i hodet på den. BC og tanker er ikke bra i det hele tatt, da stopper det helt opp liksom... En grunn til at jeg går tilbake i rasevalget mitt  Jeg er ekstremt glad i bc'n min altså! Misforstå meg rett, men videre smarte er dem ikke *flir*
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Wenche Jo
|
 |
« Svar #8 på: Juni 05, 2008, 15:05:54 » |
|
Jeg tror jeg foretrekker bruksvarianten av "bilrasen" jeg. En bil som er stødig, ser dugelig ut og kan ferdes i terrenget, grei å vedlikeholde og som ikke blir tom for drivstoff etter noen mil, så kan dere bare sitte med disse tekniske vidundrene deres som trenger spesialfolk for å vedlikeholdes og som stort sett bare er brukende på slette og tørre veier visse tider på året som statusymbol (Les:biler  ) flest  .......Kommunegrenser??? De går vel i en slags sirkel rundt kommunene...... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heron
|
 |
« Svar #9 på: Juni 05, 2008, 16:24:52 » |
|
Nå sammenlikner vi raser generelt og ikke bruksegenskaper Wenche. De fleste hunderaser er vel i stand til å ferdes i skogen. Sånn sett er vel ikke "bruksvarianten" av det unike slaget. Så har jo de særsilte hunderasene egenskaper UTOVER det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Disco
Gjest
|
 |
« Svar #10 på: Juni 05, 2008, 16:35:46 » |
|
Tror jeg foretrekker traktor.  Sterk motor, praktisk, fysisk sterk, kommer seg frem over alt og kan brukes til alt
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
StoreSlem
|
 |
« Svar #11 på: Juni 05, 2008, 17:22:43 » |
|
Jøss bilprat jo.... Det skal ikke bare være fart folkens!! Et minimum av intelligens er heller ikke å forakte. Ferarri har bare en diger motor som svelger drivstoff. Lamborginien er en teknisk vitenskap i seg selv. Altså kan man relatere den til schæferen i hundeverden. Ja.. Og ja jeg kan relatere litt.. Etter at Ferrari ble grundig banket av engelskmennene på 60 tallet så brukte de ufattelige summer på racing, og utvikling av egen teknologi. Lamborghini har aldri vært noe mer en en pen bil med alt for stor motor som skrangler sammen. Lamborghni Miura er antagelig en av de vakreste bilene som er laget, men også en skranglekasse av dimensjoner. Den eneste vitenskapen jeg kan se med Lamborghini er å klare å rygge med en Countach, se selv: http://www.youtube.com/watch?v=AtQPjgzV1kASå ja jeg kan trekke visse konklusjoner ut av dette... schäfere er nok som en sportsbil, utstillingsvarianten er pen å se på og totalt upraktisk (Lamborghini) og Brukshund varianten er nøye utviklet til det den skal brukes til ganske så likt en Ferrari. Og just for the record.. Lamborghini var egentlig mest kjent for traktorer, nå er de en Audi som er veldig pen å se på..
|
|
|
|
|
Loggført
|
Det bor en grevling i taket
|
|
|
|
Heron
|
 |
« Svar #12 på: Juni 05, 2008, 18:56:31 » |
|
AUDI !!! Den er jo kliss lik WV, BMW, Saab og Merchedes. Ikke mulig å se forskjell på de på 100 meters avstand. Men nå er vi vel "far beyond" hva trådstarter mente. Hun ble forelsket i Schæferen sin hun. Vel. jeg er forelsket i schæfere jeg også. Ikke bare for at de er vakre å se på. Også for dens egenskaper og måten den er hund på. Det var det jeg mente med å sammenlikne Lada med Lambo. Schæferen stiller i en litt høyere klasse etter min mening. Nå har ikke jeg nevnt utstilling, men jeg har skjønt at som utstiller må man påregne seg litt mobbing i "Brukshundland". Men det er nå det som er så bra med Schæferen da. Den kan gjøre det bra på begge arenaene. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
storealpakka
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Det er mange veier til Rom.
|
 |
« Svar #13 på: Juli 08, 2008, 18:32:22 » |
|
Kjekt og være opptatt.. starte disk. svare på disk. for å så ikke være på nettet på flere uker..=)
[qoute]AUDI !!! Den er jo kliss lik WV, BMW, Saab og Merchedes. [/qoute]
Heey!!! Audi og Wv har da ingenting med saab og gjøre! Nå er jeg furt jeg... man ser da forskjell på SAAB og BMW og Audi og WV... fysj.. tenk og sammenligne de merkene da...
SAAB og BMW er noe for seg selv. Hvor BMW er funskjonbel utstillingsvariant av den pene bruksvarianten SAAB.
WV er egentlig som en stygg rottweiler.. den var noen gang i tiden, men har ingen ting nå.. Audi er som en familens Golden reteiver med våteksem.. overhode ikke noe spesielt og kjedelig.
Og merchedes er som en utavlet schäfer med tynt og uroligbitt, som man har betalt masse penger for bare fordi den er fra Tyskland og forlenger penisen.
Nei min ultimate hund er som SAAB sin SUV (finnes ikke i Norge), med masse motor og driv, nesten litt kvass, så vi kan fortsette og få fartsbøter. Men med litt høyt drivstoffforbruk. Akkurat sånn som hunden min=) foruten om at han lukter ikke så godt som en ny bil... fysj.. han stinker møllkuler og gammel wunderbaum.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|