|
Huffamei
|
 |
« på: Juni 05, 2008, 22:27:06 » |
|
Som ny bruker på dette forumet har jeg lest en god del innlegg. Det er alltid interessant å se hva folk mener om ting og tang under emnet hund....  Det første som slår meg er at enkeltpersoner her inne får rimelig mye pepper....Kabå feks ser ut til å være forumets hakkekylling, og dertil en ihuga tilhenger av kun positiv forsterkning. (kun observert fra sidelinjen altså, hvis dette ikke stemmer så beklager jeg, og kan legges i gapestokk frivillig  ) Ferdig med digresjonen  Jeg har trent hund i forskjellige miljø i Bergen, og snillismen er sterkt fremtredende. Fjellanger er utpreget tilhenger av kun ros, kyss og klem. BSBK kjører også denne stilen, og nåde den stakkaren som er så syndig å nappe hunden sin i øret......det er på linje med elektrosjokk og tanntrekking...... - og man skal lete lenge etter et sted med hunder som hadde trengt både en og to runder med milan..... Jeg har opplevd at min hund har blitt regelrett angrepet av andre hunder, helt uprovosert, og mens den andre eieren har stått og måpt har jeg selv blitt nødt til å gripe inn i situasjonen for å stanse slåsskampene. Og etter at slåssingen er stanset så er det "hjem til mamma og stakkars vofsen"!!! for hunden som startet det hele........ Her bør det ringe noen bjeller...... Er det mange her inne som mener at ignorering er straff?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KosePose
|
 |
« Svar #1 på: Juni 05, 2008, 22:54:53 » |
|
Bruk av all fysisk straff ser jeg på som et gufs fra fortiden. Nå kunnskap svikter tyr man ofte til vold.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huffamei
|
 |
« Svar #2 på: Juni 05, 2008, 22:59:06 » |
|
Hva er vold?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #3 på: Juni 05, 2008, 23:06:55 » |
|
Som ny bruker på dette forumet har jeg lest en god del innlegg. Det er alltid interessant å se hva folk mener om ting og tang under emnet hund....  Det første som slår meg er at enkeltpersoner her inne får rimelig mye pepper....Kabå feks ser ut til å være forumets hakkekylling, og dertil en ihuga tilhenger av kun positiv forsterkning. (kun observert fra sidelinjen altså, hvis dette ikke stemmer så beklager jeg, og kan legges i gapestokk frivillig  ) Ferdig med digresjonen  Jeg har trent hund i forskjellige miljø i Bergen, og snillismen er sterkt fremtredende. Fjellanger er utpreget tilhenger av kun ros, kyss og klem. BSBK kjører også denne stilen, og nåde den stakkaren som er så syndig å nappe hunden sin i øret......det er på linje med elektrosjokk og tanntrekking...... - og man skal lete lenge etter et sted med hunder som hadde trengt både en og to runder med milan..... Jeg har opplevd at min hund har blitt regelrett angrepet av andre hunder, helt uprovosert, og mens den andre eieren har stått og måpt har jeg selv blitt nødt til å gripe inn i situasjonen for å stanse slåsskampene. Og etter at slåssingen er stanset så er det "hjem til mamma og stakkars vofsen"!!! for hunden som startet det hele........ Her bør det ringe noen bjeller...... Er det mange her inne som mener at ignorering er straff? Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hvor du vil hen med innlegget ditt... men jeg kan i alle fall svare på spørsmålet  Jeg bruker egentlig veldig sjeldent ordet straff i hundetrening, jeg bruker heller ordet korrigering. og i ordet korrigering ligger alt fra rettledning, uteblivelse av belønning til en fysisk korreks som napp i øret og "følg med her". Men jeg har nå alikvel noen meninger om straff  For meg blir det ikke straff før hunden oppfatter det som straff. Om hunden synes det er helt greit å bli ignorert er det ikke straff i mine øyne, men er det en svak hund som omtrent faller sammen ved ignorering er ignorering straff...en streng straff til og med.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huffamei
|
 |
« Svar #4 på: Juni 05, 2008, 23:17:44 » |
|
Til chatrine Jeg bruker også ordet korrigering, ergo "straff" i "gåseøyne", hvis du skjønner  Og jeg er helt enig i innlegget ditt, og jeg tør også påstå med 95% sikkerhet at du ikke bor i Bergen. Her er ignorering gjengs over "straff" for alle individer av arten hund - og dette helt uavhengig av hundens respons på dette. Jeg er opprinnelig fra Ølen hvor vi etterhvert har fått et rimelig bra hundemiljø, så flyttet jeg til Bergen og ble helt satt ut av "treningsmetodene".
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KosePose
|
 |
« Svar #5 på: Juni 06, 2008, 00:49:15 » |
|
Før slo vi barn i norge som endel av oppdragelsen. Nå har vi kommet så langt at vi vet at straff ikke fungerer i trening av hund.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #6 på: Juni 06, 2008, 01:31:59 » |
|
Huffamei, jeg skjønner godt hvor du vil hen. Jeg kommer opprinnelig fra Bergen, men bor nå like i nærheten av Ølen og trener i klubben der. Det er ikke bare ett, men mange lys som har gått opp for meg siden jeg flyttet, heldigvis. Fysisk korreks opplever jeg som uglesett i Bergensområdet, folk blir helt satt ut når de ser at frekkheter fra hundenes side kan medføre en fysisk avstraffelse. Til gjengjeld blir folk like overrasket over å se velfungerende og lydige hunder. Ja, det burde ringe en bjelle!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #7 på: Juni 06, 2008, 01:37:15 » |
|
Før slo vi barn i norge som endel av oppdragelsen. Nå har vi kommet så langt at vi vet at straff ikke fungerer i trening av hund.
Sorry Kose, men straff det fungerer det, som bare juling  Men fra spøk til revolver, skulle gjerne likt å se en saklig dokumentasjon på at fysisk straff ikke fungerer. For øvrig blir det for lett å sammenligne hunder og barn - altså hund kontra menneske. At man napper en jypling av en unghund i øret, er ikke det samme som å slå et barn.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Snusken
Gjest
|
 |
« Svar #8 på: Juni 06, 2008, 01:50:26 » |
|
Sorry Kose, men straff det fungerer det, som bare juling  Men fra spøk til revolver, skulle gjerne likt å se en saklig dokumentasjon på at fysisk straff ikke fungerer. For øvrig blir det for lett å sammenligne hunder og barn - altså hund kontra menneske. At man napper en jypling av en unghund i øret, er ikke det samme som å slå et barn. Har du en tilsvarende dokumentasjon på at straff fungerer? Greit det kan fungere for å "avlære" uønsket adferd men det er jo nytteløst om du ikke lærer dyret ønsket atferd og der sliter du med bruk av straff.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #9 på: Juni 06, 2008, 02:07:44 » |
|
Greit det kan fungere for å "avlære" uønsket adferd men det er jo nytteløst om du ikke lærer dyret ønsket atferd og der sliter du med bruk av straff.
Tja, hundetrening er et vidt begrep det, så hvis ikke straff skal kunne fungere der, ett eller annet sted, så vet ikke jeg. Hvis du snakker om innlæring med krav så kan jeg forstå hva du mener, til en viss grad, men også her kan man få en hund til å lære ved hjelp av negativ forsterkning - altså straff. Selv om det gjerne ikke er den optimale treningsformen naturligvis. Det finnes haugevis av eksempler på at hunder lærer dersom man bruker straff, men at en hund rett og slett IKKE lærer ved fysisk korreks det er nytt for meg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Snusken
Gjest
|
 |
« Svar #10 på: Juni 06, 2008, 02:11:16 » |
|
Tja, hundetrening er et vidt begrep det, så hvis ikke straff skal kunne fungere der, ett eller annet sted, så vet ikke jeg. Hvis du snakker om innlæring med krav så kan jeg forstå hva du mener, til en viss grad, men også her kan man få en hund til å lære ved hjelp av negativ forsterkning - altså straff. Selv om det gjerne ikke er den optimale treningsformen naturligvis. Det finnes haugevis av eksempler på at hunder lærer dersom man bruker straff, men at en hund rett og slett IKKE lærer ved fysisk korreks det er nytt for meg.
Det er forskjell på å faktisk lære pelsen noe og å "lære" den og unngå straff. Edit: Fikset quote. Admin
|
|
|
|
« Siste redigering: Juni 10, 2008, 15:41:36 av Brukshundforumet Admins »
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #11 på: Juni 06, 2008, 02:18:33 » |
|
Det er forskjell på å faktisk lære pelsen noe og å "lære" den og unngå straff.
Først og fremst er det greit at du holder orden på begrepene dine. For det andre kan du jo heller å forklare hva du egentlig vil frem til - slik at hele ikke blir komplett uforståelig. Hvis du leser gjennom innleggene mine så forstår du kanskje, om du vil.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Snusken
Gjest
|
 |
« Svar #12 på: Juni 06, 2008, 02:29:22 » |
|
Det er forskjell på å faktisk lære pelsen noe og å "lære" den og unngå straff.
Først og fremst er det greit at du holder orden på begrepene dine. For det andre kan du jo heller å forklare hva du egentlig vil frem til - slik at hele ikke blir komplett uforståelig. Hvis du leser gjennom innleggene mine så forstår du kanskje, om du vil. Med straff mener jeg som på godt norsk straff, altså å tilføre ubehag om det er i form av positiv straff eller negativ forsterkning. Det jeg mener er m.a.o. at bruk av straff lærer ikke hunden noe av. Den bare finner ut hva den skal gjøre for å unngå straffen/ubehaget. Du svarte at straff fungerer, kansje det er du som har noe og forklare.?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #13 på: Juni 06, 2008, 02:44:33 » |
|
Du svarte at straff fungerer, kansje det er du som har noe og forklare.?
Ja, den lærer hva den ikke skal gjøre. Det er læring det også skjønner du.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KosePose
|
 |
« Svar #14 på: Juni 06, 2008, 03:00:24 » |
|
Når en hund føler en frykt fra eier er den i stand til og ta god læring. Nei tror ikke det. Dette handler om gjensidig respekt. Hunder trenger veiledning ikke straff.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|