Har du en tilsvarende dokumentasjon på at straff fungerer?
Greit det kan fungere for å "avlære" uønsket adferd men det er jo nytteløst om du ikke lærer dyret ønsket atferd og der sliter du med bruk av straff.
Det finnes jo masse forskning med straff, som viser at det fungerer. På samme måte som det finnes masse forskning som viser at hunder lærer bedre ved positivforsterkning. Men nå diskuterte vi vel egentlig bestemte typer straff, for også "snillistene" bruker straff. De bruker time out og å overse uønsket adferd som også betegnes som straff. I innlæring foretrekker jeg selv også å overse uønskede handlinger.
Men av og til kommer en borti hunder som har adferdsproblemer og som det må gjøres en del tiltak med før de i hele tatt er mottakelige for læring. Om hunden har høyere motivasjon på ting i omgivelsene eller for å gjøre saker på egenhånd enn godbiter, ros eller belønning må en sette hunden i stand til å motta læring. Så hvordan utganspunkte en har med det en skal arbeide med synes jeg er av stor betydning når en velger fremgangsmåte.
Skinner har bl.a bevist at negativ forsterkning igjennom det å tilføre strøm fører til at adferd avtas. Og det har vi vel også igjennom mange år sett at sauedressur gjør. Men det er ikke "perfekt" fordi det viser seg at for mange avtar læringen og den må gjenntas, men sånn er det jo da faktisk også med positiv forsterkning. Slutter en å forsterke de positive adferdene vil de også avta etter en stund.
Jeg føler selv at jeg kan forsvare positiv straff og negativ forsterkning om det fører til en rask løsning som igjen fører til at en kan ta i bruk positiv forsterkning. For meg er tids aspektet vikig, om en ved noen kjappe korrekser setter hunden i en possisjon hvor den kan lære føler jeg at det kan forsvares. På samme måte som jeg ikke synes at negativ straff ( over se/time out ) kan forsvares om det går laaaang tid før en ser bedring i adferd, da tenker jeg spesielt på adferd som for hunden er stressende/reddsler/utaggering osv. Fordi det kan umulig være bra for en hund fysisk ( stress ) å ha en så hjelpesløs og handlingslammet eier som overlater alle slike avgjørelser til hunden.
For de som er interessert i å lese lærings psykologi finnes det mange interesante artikler på denne siden.
http://www.emtech.net/learning_theories.htm#Skinner1