|
KosePose
|
 |
« på: Juni 10, 2008, 01:08:01 » |
|
Veldig ofte blir det født blå dober valper. Disse blir ofte avlivet. Kan noen gi en god forklaring på dette 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #1 på: Juni 10, 2008, 01:11:06 » |
|
Veldig ofte blir det født blå dober valper. Disse blir ofte avlivet. Kan noen gi en god forklaring på dette  Vet du det skjer ofte eller anntyder du det 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
hundeidiot
Gjest
|
 |
« Svar #2 på: Juni 10, 2008, 06:30:29 » |
|
Hei dessverre så har blå dobbere ofte store plager med kløe og særdeles dårlig pels. det er ikke så ofte det blir født blå valper, men ja enkelte blir nok avlivet for å spare dem for lidelser senere. selvfølgelig finnes det også blåe som lever i beste velgående, men det er ikke mange. vi ser at de fleste får problemer i ca 2 års alder. de blå har etter hva de fleste erfarer noe dårligere imunforsvar som ofte kan medføre plager av forskjellig art. i de verste tilfellene ser enn dette alerede i valpe kassen. til informasjon finnes det også vite, men her er det enda mer utbrete problemer. men de er enda skjeldnere.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jeanette.Å.
|
 |
« Svar #3 på: Juni 10, 2008, 07:34:01 » |
|
det er ikke bare de blå som ofte har problemer med kløe og dårlig pels.... samme gjelder de brune dobere og... har sett nok av de brune med forferdelig pels... Jeg syns det er flott gjort at oppdrettere ikke slår ihjel de blå, de har vel like mye livets rett, selv med en annen farge en det "normale"brune, og sorte, så sant de er friske.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
hundeidiot
Gjest
|
 |
« Svar #4 på: Juni 10, 2008, 07:43:53 » |
|
hvis du har vært i dobber miljøet noen år, så vet du at det er % oftere problemer med blå enn brune og mest problemer med vite. men for all del det finnes dritt på sorte også. når hunder/valper skal avlives for være opp til enn vær og avgjøre da det her kommer inn mange faktorer som hvor mye enn hund lider, evnen til og stoppe lidelsen, vetrinærens kompetanse, alder, lidelsens art, rehabliterings tid, økonomi osv. vi skal heller konsentrere oss om å jøre så godt vi kan, slik at vi kan se oss selv i speilet når vi legger oss.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jeanette.Å.
|
 |
« Svar #5 på: Juni 10, 2008, 07:55:42 » |
|
det er veldig skjeldent å se blå dobere i det hele tatt ... det er kun i statene jeg har sett dette tidligere... som regel blir de blå, og fawn valpene slått ihjel ved fødsel. Jeg vil jo påpeke at det er viktig å kunne vite at de blå som oftest har problemer med både pels og immunforsvar og at man tar sine forhåndregler for dette. Jeg vet at det kan finnes dårlig pels, allergier og annet dritt på de sorte oxo. Men jeg syns det er skjeldnere enn på de brune. Og jeg har sett og hørt at oppdrettere her til lands har slått ihjel brune dobere oxo, pga feil farge.... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jeanette.Å.
|
 |
« Svar #6 på: Juni 10, 2008, 08:38:12 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
hundeidiot
Gjest
|
 |
« Svar #7 på: Juni 10, 2008, 09:36:28 » |
|
hei igjen  vi liker tydligvis dobber  jeg har selv hatt 3 blå, 2 brune og 5 sorte. av de ble 2 blå meget syke av nesten alt og de ble avlivet ved ca 3,5 år mens ei ble 11 år. på de sorte og brune har min erfaring vært at det er mer avhengig av linjene enn fargen, men selvfølgelig er det et stort MEN her. Vi ser også i ettertid at ikke alle oppdrettere er like flinke til og se om sin hund er "frisk"... avler enn på litt alergi vil det i de fleste tilfeller eskalere. avliving av valper i norge tror jeg er et lite problem da de fleste er penge griske, og død valp betyr tapte penger. I de fleste tilfeller selger enn heller de til halv pris. mitt ønske hadde vært at en fikk et register som alle vtrinærer måtte skrive inn hva de hadde behandlet respektive hund for, som alle kunne gå inn og se på.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jeanette.Å.
|
 |
« Svar #8 på: Juni 10, 2008, 10:13:32 » |
|
hei du  jepp jeg elsker dobere. har selv dobermann, og da sorte...  min mann har hatt dobermann i 17 år, og det var han som skulle ha dober igjen.. men vi har valgt RIKTIG rase  jeg lurer litt på hvilke linjer du har sett mer "problemer" i ? jeg har en tispe hvor en bror hvistnok hadde allergi, men min er testet og hun har ingen ting.. jeg føler meg ganske sikker på at det ikke skal være noe problem å kunne parre henne når den tid kommer, og når alt er sjekket, hun er en tispe av det store slaget, og hun er litt skarpere enn gjennomsnittet, hun er virkelig en morsom tispe å jobbe med, og sunn og frisk ellers.... Selv har vi søkt om kennelnavn, og vi har ett ønske om å bli gode oppdrettere av rasen.Jeg ser du nevner at noen oppdrettere er pengegriske, men jeg vil påpeke at hvis man jobber med hunden, tester den for div. sykdommer, bruker både tid og penger på dette, så vil man ALDRI tjene noe på valpene... fordi man har gjort ett godt forarbeid... noen tror at man får så mye penger for ett valpekull, men der tar man sannelig feil, mener vi.. Valper som selges til halv pris, er enten noe de ikke får solgt eller så er det noe galt med dem, føler jeg da.. jeg er veldg enig med deg at man skulle kunne få laget ett system på hva hunden er behandlet for. og det er viktig med åpenhet i forhold til sine hunder og event. sykdommer... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #9 på: Juni 10, 2008, 11:06:27 » |
|
hei du  jepp jeg elsker dobere. har selv dobermann, og da sorte...  min mann har hatt dobermann i 17 år, og det var han som skulle ha dober igjen.. men vi har valgt RIKTIG rase  jeg lurer litt på hvilke linjer du har sett mer "problemer" i ? jeg har en tispe hvor en bror hvistnok hadde allergi, men min er testet og hun har ingen ting.. jeg føler meg ganske sikker på at det ikke skal være noe problem å kunne parre henne når den tid kommer, og når alt er sjekket, hun er en tispe av det store slaget, og hun er litt skarpere enn gjennomsnittet, hun er virkelig en morsom tispe å jobbe med, og sunn og frisk ellers.... Selv har vi søkt om kennelnavn, og vi har ett ønske om å bli gode oppdrettere av rasen.Jeg ser du nevner at noen oppdrettere er pengegriske, men jeg vil påpeke at hvis man jobber med hunden, tester den for div. sykdommer, bruker både tid og penger på dette, så vil man ALDRI tjene noe på valpene... fordi man har gjort ett godt forarbeid... noen tror at man får så mye penger for ett valpekull, men der tar man sannelig feil, mener vi.. Valper som selges til halv pris, er enten noe de ikke får solgt eller så er det noe galt med dem, føler jeg da.. jeg er veldg enig med deg at man skulle kunne få laget ett system på hva hunden er behandlet for. og det er viktig med åpenhet i forhold til sine hunder og event. sykdommer...  Men om hennes bror har hatt allergi så ligger det jo i genene?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
jeanette.Å.
|
 |
« Svar #10 på: Juni 10, 2008, 11:28:32 » |
|
Dr baddaky har vi rådført oss med, og de på vet. høgskolen. og så lenge alle de andre i kullet er friske så var det ikke noe problem fikk vi beskjed om... det er ingen av de andre i kullet som har hatt eller har noen symptomer på det samme... Når det er sagt, så skal hun igjennom alle de andre sykdoms testene som dobern kan ha og hun skal røntges osv. så vi får se hva som skjer. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
hundeidiot
Gjest
|
 |
« Svar #11 på: Juni 10, 2008, 12:09:49 » |
|
hei ja  for å ta det siste først. Alergi ligger i genene hevdes det.... det er en sanhet med visse moderasjoner. Vi har i dag flere pattedyr som har utvikklet alergi for de de er feil enerte osv. ikke nødvndig vis dårlig fòr, men en kombinasjon av tilført ernærig samt hundens optaksevne og nedbrytnings ensymer som av gjør hva hunden reelt tar til seg. videre ser vi at pattedyr som blir utsatt for visse stoffer i store doser over lengre tid også utvikkler alergi. i disse tilfellene finner en ikke dette som arvelig ei heller at de er bærere av dette. Så alt er ikke genetisk. videre så spør du om hvilke linjer som vi ser en høyere hypighet av alergi og andre imunforsvars sykdommer på. jeg vet ikke helt om en skal legge det ut her...  trur jeg vil bli mektig upopulær da... ikke minst så er det ikke min stil og kritisere kennler/linjer. jeg er mer interesert i at alle reelt sett skal gjøre sitt beste 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #12 på: Juni 10, 2008, 12:35:45 » |
|
Men om hennes bror har hatt allergi så ligger det jo i genene? Han har flere ting i genene sine, både gode og dårlige egenskaper Edit: Fikset quote. Admin
|
|
|
|
« Siste redigering: Juni 10, 2008, 15:15:11 av Brukshundforumet Admins »
|
Loggført
|
|
|
|
|
KosePose
|
 |
« Svar #13 på: Juni 12, 2008, 12:21:56 » |
|
Finner ingen god forklaring på grunløs avliving av de blå dobere. Det blir det samme som og avlive grå sch. Forkastelig vill jeg si.De oppdretter som gjør slik burde ikke få lov til og drive opppdrett.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
hundeidiot
Gjest
|
 |
« Svar #14 på: Juni 13, 2008, 08:35:08 » |
|
for det første! ingen avliver blå dobber grunnløst. de er stort sett overdisponert med alergier osv. grå schäfer har ikke noen av de problemene som er på blå dobber.... så denne samenligningen er helt ubegrunnet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|