Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Opphever forbudet mot Pitbull  (Lest 2269 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: Juni 10, 2008, 21:02:51 »

Nederland opphever forbudet mot pitbull.

Nederlands regjering vil oppheve forbudet mot pitbull ettersom det ikke har ført til at færre mennesker blir bitt av hund.

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1097622.ece
Loggført
KosePose
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: Juni 13, 2008, 15:39:10 »

Ja få opp bitstatestiken Grin avskaff forbude mot pittbull Grin. Det trenger hunde Norge Grin. Er så mange seriøse oppdrettere på den rasen.
Loggført
Linn_Maage
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Juni 14, 2008, 13:16:58 »

Nydelige hunder Pittbull rasen,men desverre litt for mange av de havner i gale hender/hos feil eier..
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Juni 16, 2008, 08:44:12 »

Det er kanskje på tide at Norge tar opp denne debatten igjen de også. Nederlenderne har tatt et viktig steg i riktig retning vil jeg si.

Her hvor jeg bor er det en familie som har ei Pitbull-tispe. Den har fungert som barnevakt i familien, og som  teddybjørn;-). Da forbudet kom så var alle på dem at de måtte avlive henne. Stakkars, de turdte ikke gå på lufteturer med hunden sin på laaang tid.

Men heldigvis så har ting roet seg ned og de tør igjen å vise seg ute med pitbullen sin. Og den "damen" er bare snill og god. Både han-schäferen min og cockertispa mi hiver seg i ivrig lek med henne....der er ingen antydning til en aggresiv tanke hos noen av dem.

Og når en spør dem hvorfor de valgte pitbull så var det for at den er så barnevennlig og folkekjær, og hadde de hatt mulighet så ville valget falt på pitbull den dag idag.

En må bare se det at..."forbud" fører med seg en viss stigmatisering i negativ retning.
Loggført
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Juni 16, 2008, 09:17:48 »

Når det gjelder å forby Pitbull pga fare for å bite mennesker synes jeg dette er tull da de kommer langt ned på bitestatistikken.

Det som bekymrer meg mer ved å oppheve forbudet er som Linn Maage allerede har skrevet 'at de havner i gale hender/hos feil eier' Gjør forbudet sitt til at det er vanskeligere å holde pitbull for de som arrangerer hundekamper har forbudet sin verdi.

Selvsagt kan dette kritiseres ved at det er feil å 'straffe' alle. En løsning for at de som er genuint opptatt av rasen, og kun har ærlige hensikter selvfølgelig, er å innføre et system slik de har i Spania, at eiere av 'farlige' hunderaser må ha lisens som utstedes av politiet og som må fornyes hvert 3. år.
Loggført

Puma de Malandanza
BH Pico vom Haus Mecki SchH I
http://www.mrpico.com
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Juni 16, 2008, 09:23:05 »

Sitat
Selvsagt kan dette kritiseres ved at det er feil å 'straffe' alle. En løsning for at de som er genuint opptatt av rasen, og kun har ærlige hensikter selvfølgelig, er å innføre et system slik de har i Spania, at eiere av 'farlige' hunderaser må ha lisens som utstedes av politiet og som må fornyes hvert 3. år.

Ikke dumt i det hele tatt.

Loggført
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Juni 16, 2008, 09:37:44 »

Jeg mener et forbud virker imot sin hensikt, og ved å forby en rase angriper man problemet fra helt feil vinkel. For som Maria sier så blir det helt gærnt å forby pga. bitt. Problemet er vel hvor de gjerne havner.
Dessverre er denne typen hund blitt et accesoir for "gangstere" og fungerer som penisforlenger i enkelte kretser. Dessverre er de mye mer synlige, jeg vil også tro de er i overtall, enn de som faktisk er seriøse. Men å tro at problemet forsvinner ved å forby er en smule naivt i mine øyne. Aldri har det vel eksistert mer skjult og ukontrollert avel enn nå. Det blandes, jukses og trikses. Jeg kan nevne 10 pitbullblandinger på rappen som jeg kjenner til personlig, og som også gjerne er registrert som renrasede hunder

Derfor mener jeg også en slags lisensordning hadde vært en bedre løsning. Mulig det ikke er gjennomførbart, og jeg vet ikke hvordan det funkerer i praksis i Spania, men å forby mener jeg gjør vondt verre.

Loggført

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Juni 16, 2008, 09:42:01 »

Puh...her fant jeg de spanske reglene på engelsk  Wink som du vil se vil heller ikke blandinger kunne tillates da utseende er beskrevet...

http://www.mapausa.org/Viaje/Animal/Nocomercial/danger.htm

Loggført

Puma de Malandanza
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Juni 16, 2008, 09:48:10 »

...og selvfølgelig håndheves ikke disse reglene bokstavelig...ellers ville t.o.m. jeg måtte ha lisens  Grin MEN som et verktøy/hjelp for å kunne forby hunder/eiere som er et problem i samfunnet.

Loggført

Puma de Malandanza
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Juni 16, 2008, 09:59:05 »

En lisensordning hadde klart vært en positiv regel.. En ville med et slikt system kunne ha en viss oversikt over antall hunder også. Som Huffsa sier, antallet forbudte blandinger osv har eksplodert etter forbudet, og der er null styring over dette.

Dette er ikke noe lett problem å komme til livs i hverken den ene eller den andre retningen. Men om en ikke får en debatt om dette så blir heller ikke problemstillingen belyst, og omfanget vokser stort i negativ retning i det skjulte.

Loggført
Snusken
Gjest
« Svar #10 på: Juni 16, 2008, 11:21:12 »

Når det gjelder å forby Pitbull pga fare for å bite mennesker synes jeg dette er tull da de kommer langt ned på bitestatistikken.

Er vel ikke helt sånne resultater det vises til i USA.
At man kan få sånne statisitkker her hvor pitbull ikke er registrert noe sted og er i ett mindre fåtall er vel ikke så vanskelig å skjønne.
Dessuten burde det vært lemlestesstatistikk, ikke bitestatistikk på de da de færreste nøyer seg med ett lite bitt når de først setter i gang.

Dette med Spania hørtes jo bra ut. Vi kan vel ikke regne med å se noe sånt her på en stund desverre.
Loggført
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Juni 16, 2008, 14:45:53 »

Er vel ikke helt sånne resultater det vises til i USA.

Beklager, hadde bare sett bitestatistikken fra USA hvor Golden Retriver troner på topp. På oversikten over drap på mennesker i USA har de Pitbull på 1. plass, deretter Rottweiler og schäfer http://no.wikipedia.org/wiki/Hundebitt

Enig med deg at en 'lemlestelsess-statistikk' er mer relevant enn en 'bite-statistikk' når det gjelder å klassifisere 'farlige hunder'
Loggført

Puma de Malandanza
StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #12 på: Juni 16, 2008, 15:54:46 »

Først av alt så er det mitt intense hat av hundekamper som danner basis i min retorikk.

Siden det i dag bare er mulig å skille Amstaff og Pitbull bare med en slektskapsanalyse så tar jeg begge disse over en kam.

Pitbull er en rase som er avlet frem for å være den perfekte kamphunden, den kan finnes perfekte familiehunder i alle raser, men kjernen og bruksegenskapene som hunden er avlet frem på er for kamp. Jeg har litt problemer med å se nytten med å ha de ute i samfunnet. 

Pitbullforbudet begynner å bli såpass gammelt nå at alle de hundene som ikke er omfattet av forbudet begynner å dø ut nå, det gjør at en hoveddelen av de hundene som er ute på gata i den rasen er ulovlige. Og idioter som ønsker en ulovlig rase er stort sett useriøse hundeiere.

Det hører også med til historien at Nederland er en av knutepunktene til hundekamper og har vært det de siste årene.

Ser man på Storbritannia så har antallet innrapportering av kamphunder steget enormt den siste tiden etter en del stygge angrep blant annet på barn.

http://www.rspca.org.uk/servlet/Satellite?pagename=RSPCA/RSPCARedirect&pg=NewsFeature&articleId=1212164880424&marker=11

Så jeg vil snu på krona, la oss si at 1 av 100 pitbuller kommer til å angripe på en slik måte at det medfører varige men,  er noen enkeltepersoners hundehold så viktig at det forsvarer det skadeomfanget på de personene som blir angrepet?  Er du villig til å miste hunden din fordi en pitbull har gått til angrep på den?

Om noen er i det minste tvil så ta en titt på denne bbc dokumentaren:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/panorama/6962563.stm

Og ja, jeg mener denne rasen bør få dø ut, selv om det er noen fantastiske hunder innad i rasen. Det blir som landminer i mine øyne,  vi trenger de ikke. Og vi trenger heller ikke en hund som eksisterer i dag fordi noen likte å se på at de sloss mot andre dyr/hunder for noen 100 år siden.
Loggført

Det bor en grevling i taket
Cathrine
Gjest
« Svar #13 på: Juni 16, 2008, 16:02:30 »

Jeg er i utgangspunktet ikke for forbud mot noen raser. Og mener vel at alle store hunder kan bli potensielt farlige igjennom feil avl og håndtering/sosialisering. Men når det gjelder forbud mot for eksempel pit bull blir jeg litt delt. Årsaken til at jeg er delt er hvordan pit bull blir holdt og behandlet i forskjellig kretser. En rase hvor gaming er ansett som det beste og eneste ”riktige” avls kritteriet blir  litt vanskelig å støtte moralsk og etisk når en tenker på hva som ligger i linjene og hva som har ført til at akkurat denne hunden er født frem…
Jeg var på et svensk AMPT forum og leste for en stund siden og der var holdningen blant de fleste at uten gaming så var det heller ingen AMPT….
Loggført
jeanette.Å.
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Juni 16, 2008, 16:09:29 »

var det noen av dere som så på NRK2 i går kveld, om miljøet til disse som driver hundekamper?? Dette er noe av det værste jeg noen gang har sett. syke, syke folk Angry Angry små valper hadde kamper, der de rev og slet hverandre i stykker...
Denne dokumentaren var fra england, hvor det ikke var lov å holde Pitbull... men alikevel smuglet de rasen inn i landet..
Loggført
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: