Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Opphever forbudet mot Pitbull  (Lest 2269 ganger)
0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #15 på: Juni 16, 2008, 16:23:21 »

Jeg tror det er den samme dokumentaren som jeg lenker til...

http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/panorama/6962563.stm

Du kan jo se om det er den samme..
Loggført

Det bor en grevling i taket
jeanette.Å.
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #16 på: Juni 16, 2008, 16:33:34 »

Jeg tror det er den samme dokumentaren som jeg lenker til...

http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/panorama/6962563.stm

Du kan jo se om det er den samme..

det stemmer... jeg så deler av den, men orket ikke se alt... sånne folk MÅ være SYKE i hodet sitt...  Helt greit at de skal oppheve forbudet, men med restreksjoner... For hundenes del...
Loggført
StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #17 på: Juni 16, 2008, 16:49:12 »

Her er "reglene" for sporten..

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/panorama/6970533.stm
Loggført

Det bor en grevling i taket
simba
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: Juni 16, 2008, 17:10:34 »

Enligt mig så är det en ras som gärna få dö ut.
Loggført
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: Juni 16, 2008, 17:20:35 »

Så også dokumentaren på NRK2 i går  Angry uten å klare å se på alt. Helt sykt! Er også skeptisk til å tillate å holde raser som har et så ekstremt kampinnstinkt og som evner å gjøre så store ødeleggelser.

Her er link til hvordan man skal teste om din pitbull slåss til 'the bitter end'  Angry

www.gamedogs.com/gametest.htm

og ved å se på 'gallery' over hundene så er det lett å se hvilke forhold de lever under;
(gikk ikke ann å kopiere bildene, eller linken...alt måtte skrives inn...)
www.gamedogs.com/Males/males2.html

Loggført

Puma de Malandanza
BH Pico vom Haus Mecki SchH I
http://www.mrpico.com
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #20 på: Juni 17, 2008, 19:32:50 »

Sitat
Selvsagt kan dette kritiseres ved at det er feil å 'straffe' alle. En løsning for at de som er genuint opptatt av rasen, og kun har ærlige hensikter selvfølgelig, er å innføre et system slik de har i Spania, at eiere av 'farlige' hunderaser må ha lisens som utstedes av politiet og som må fornyes hvert 3. år.

Dette er vel noe som fungerer i praksis enda? Jeg snakket forleden dagen med en pitbull eier i Norge. Han hadde en av 17 godkjente pitbuller i Norge. Der de har utstedt en lisens som de har tatt hos politiet. Han sa han hadde en slags brikke/kort som han viste meg. Der han kunne vise den, om noen stod i tvil til om den hunden han hadde var lovlig.Så kunne han vise til gokjent lisens ustedt av politiet.
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #21 på: Juni 18, 2008, 14:47:14 »

Sitat
Selvsagt kan dette kritiseres ved at det er feil å 'straffe' alle. En løsning for at de som er genuint opptatt av rasen, og kun har ærlige hensikter selvfølgelig, er å innføre et system slik de har i Spania, at eiere av 'farlige' hunderaser må ha lisens som utstedes av politiet og som må fornyes hvert 3. år.

Dette er vel noe som fungerer i praksis enda? Jeg snakket forleden dagen med en pitbull eier i Norge. Han hadde en av 17 godkjente pitbuller i Norge. Der de har utstedt en lisens som de har tatt hos politiet. Han sa han hadde en slags brikke/kort som han viste meg. Der han kunne vise den, om noen stod i tvil til om den hunden han hadde var lovlig.Så kunne han vise til gokjent lisens ustedt av politiet.

Hva er hensikten med å gi noen lov til noe som er ulovlig?
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Cathrine
Gjest
« Svar #22 på: Juni 18, 2008, 16:04:03 »

Sakset fra NKK - http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3081

Sett fokus på hundeeier, ikke hunden!

Nederlandske myndigheter vil nå oppheve forbudet mot pitbullterriere og heller satse på båndtvang og opplæring av hundeeiere, fordi forbudet ikke har ført til at færre mennesker har blitt bitt av hund. Her i Norge er Norsk Kennel Klub klare på at ingen hunderaser bør forbys.

- Hundelovens bestemmelser om forbudte raser i Norge er ukloke og bygger på mangelfull dokumentasjon, påpeker administrerende direktør i Norsk Kennel Klub, Espen Engh.

Hvorvidt en hund biter er avhengig av flere ting, som genetikk, tidlig sosialisering av hunden, hundens erfaring og trening, dens fysisk og mental helse og atferden til den som blir bitt. Det må derfor være like mye fokus på hundeeieren som på hunden. At en hund biter er ikke et raseproblem, men et hundeeierproblem.

I Norge er det forbud mot pitbullterrier, amerikansk staffordshireterrier (amstaff), dogo argentino, fila brasileiro, tosa ino og tsjekkoslovakisk ulvehund.

- I utgangspunktet kan hunder av alle raser bite, sier Engh, så et ansvarlig hundehold er essensielt. Forskjellige hunder trenger forskjellig oppfølging, så det er viktig at du setter deg inn i den rasen du ønsker før du anskaffer hunden. Snakk med erfarne oppdrettere og raseklubber for å skaffe deg nødvendig informasjon.

En undersøkelse fra England av 748 hunder, foretatt av Association of pet behaviour counsellors, viste at ca 70 % av de hundene som hadde bitt noen ikke hadde fått den rette oppdragelsen og sosialiseringen som valp. Det understreker hvor viktig hundeeieren er for hundens oppførsel.
Loggført
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #23 på: Juni 19, 2008, 00:13:19 »

Sitat

Hva er hensikten med å gi noen lov til noe som er ulovlig?

Det er jo tydeligvis ikke ulovlig om politiet selv utfører en handlingen. Tviler de bryter lover og regler på en sånn måte. Noen som kan finne nøyaktige § der det står om dette?
Loggført

vargfjells Locus

Snusken
Gjest
« Svar #24 på: Juni 19, 2008, 00:16:42 »

et der med tillatelse høres rart ut. Er ikke bare noen som har hund fra før forbudet da?
Loggført
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: Juni 19, 2008, 02:12:20 »

Forbudet mot pitbull kom jo i -91, så det må i tilfellet være veldig gamle hunder.........
Loggført

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #26 på: Juni 19, 2008, 16:53:32 »

Jeg skal finne mer ut om dette her. Den hunden jeg traff, var en to år gammel pit bull, som hadde fått en lisens ustedt av politiet! Den har godkjent lisens, slik at den har en "ooppholdstilatelse" i landet. Der den går gjennom en rekke tester hos dem, for å få være i landet. Denne har en slik lisens sammen med 17 andre. Skjer det i kontrollerte forhold, ser ikke jeg dette som noe negativt.

Men som sagt, skal finne litt mer ut om dette her.
Loggført

vargfjells Locus

Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: