|
Ronny
|
 |
« på: Juni 20, 2008, 10:14:36 » |
|
Hvorfor velger noen oppdretter og gi valpene ved 8.ukers alder mens andre ved 12.ukers?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heidi
|
 |
« Svar #1 på: Juni 20, 2008, 12:44:12 » |
|
Det viste jeg ikke Ronny, trodde de leverte ved 8 uker men at noen er litt tidligere ute og leverer ved 7 ukers alder!?!?!?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
|
|
|
|
Wenche Jo
|
 |
« Svar #2 på: Juni 20, 2008, 12:57:40 » |
|
Kanskje de ikke har fått solgt dem eller at det ligger andre grunne til at de ikke leveres før 12 uker  Har du noen spesifikke tilfeller å vise til, som du sier, ikke leverer før 12 uker? Har aldri hørt om den praksisen jeg da.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #3 på: Juni 20, 2008, 13:25:03 » |
|
I Norge så er det lov å levere fra 7 uker, men på de fleste raser leveres ikke valper før ved 8 uker...bortsett fra på schäfer da...  I Sverige er det ikke lov å levere før de har blitt 8 uker. Jeg vet enkelte oppdrettere som ikke leverer før de er 9 uker fordi de mener det er ei viktig uke i forhold til utvikling av språk. Ofte har valper også en redselsperiode rund 8 uker og da er det ikke spesielt gunstig å levere mens de er midt i den perioden. Min egen erfaring er at valper på rundt 9 uker generelt har en lettere overgang til nytt hjem enn valper på 8 uker. Men dette er litt individuelt fra kull til kull. Og i fremtida kommer jeg nok til å se an kullene litt i forhold til når jeg leverer. Personlig ville jeg ikke hentet en valp ved 12 uker, i alle fall ikke om hele kullet var igjen... Dette fordi perioden mellom 8 og 12 uker er utrolig viktig både i forhold til sosialisering, miljøtrening og læring. En oppdretter skal gjøre en vanvittig god jobb for å klare å gi valpene en god nok individuell oppfølging på sosialisering og miljøtrening om den skal ha opplevd alt den bør oppleve før 12 uker....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #4 på: Juni 20, 2008, 14:51:08 » |
|
Mener jeg har hørt snakk om at det skal forandres til 12.uker...mener også min tidligere oppdretter hadde det stående på sin side at ho leverte ved 12.uker alrder. Men nu står det 8.uker tidligst, mulig jeg tar feil der. Fikk ihvertfall ikke Kiefher før etter 12.uka..
Kanskje oppdretterne burde gjordt den jobben ihvertfall for de som er helt ferske..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
simba
|
 |
« Svar #5 på: Juni 20, 2008, 15:33:42 » |
|
Mener jeg har hørt snakk om at det skal forandres til 12.uker...mener også min tidligere oppdretter hadde det stående på sin side at ho leverte ved 12.uker alrder. Men nu står det 8.uker tidligst, mulig jeg tar feil der. Fikk ihvertfall ikke Kiefher før etter 12.uka..
Kanskje oppdretterne burde gjordt den jobben ihvertfall for de som er helt ferske..
Du blandar inte med kattungar nu da Ronny? menar ha hört att dom bör vara 12 veckor nu för tiden.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #6 på: Juni 20, 2008, 15:45:02 » |
|
Men hvordan skal en oppdretter klare å gjøre den jobben tilfredsstillende....? I perioden mellom 8 og 12 uker bør hver valp ha individuell tid alene med mennesker, ut i nye miljø alene, trene alene... ting som kanskje tar 30 minutter til 1 time daglig pr valp...10 valper og det begynner å bli 8 til 10 timer daglig i tillegg til andre hunder.... Og 30 minutter til 1 time er et minimum, en valp i den alderen bør egentlig ha flere timer pr dag... Jeg har ikke møtt den oppdretteren som klarer å gjøre det tilfredsstillende...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #7 på: Juni 20, 2008, 18:23:50 » |
|
For å si det sånn Ronny, dette høres litt søkt ut. Som flere her er inne på når valpen er mellom 8-12 uker så skjer det en svært viktig utvikling i hjernen dens, som går spesielt på sosialisering. Når valpen er rundt 12 uker er det faktisk noen dører som lukkes. Da er et synd hvis oppdretter har gjort en mangelfull jobb med valpene da.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Maria
|
 |
« Svar #8 på: Juni 20, 2008, 20:17:10 » |
|
Tror nok det er ideellt å få valpen ved 8. ukers alder til det bruk vi ønsker av våre hunder. Når det gjelder alano'en er det slik Ronny nevner, ikke mulig å få overtatt disse før etter 12 ukers alder (skal love dere jeg forsøkte når jeg skulle kjøpe Puma). Dette fordi 70% av disse hundene blir brukt til jakt hvor de jakter i store flokker og derfor må sosialiseres på netopp alano  Vet ikke om dette gjelder andre typer jakthunder som jakter i flokk, eller hunder til hundespann etc? Når jeg hentet henne i Madrid gikk hun og de andre valpene fritt sammen med et 20 talls hannhunder og tisper i alle aldre. Ulempen var at hun kastet seg på rygg en 6 mndrs tid hver gang vi møtte en eldre tispe på tur, men sosialisert på hund - JA! http://www.freewebs.com/pumaandpico/alanoespaol.htm
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Maria
|
 |
« Svar #9 på: Juni 20, 2008, 20:32:41 » |
|
sakset fra en alano oppdretter: Puppies will normally be available at 12 weeks. Puppies destined for service/obedience will be available at 10 weeks.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Beate
|
 |
« Svar #10 på: Juni 20, 2008, 21:17:50 » |
|
Jeg vil ha, og har fått valp ved 7 ukers alder. (fikk på mandag  ) Dette pga egen erfaring fra før. Har hatt valper fra 7, 8, 12 og 16 ukers alder. De jeg fikk og har spesiell kontakt med, er de jeg fikk ved 7 ukers alder! Jeg har nå en valp som tar alt på strak arm (så langt) være seg trafikk, mennesker, andre hunder. Men all ære til oppdretter som har kjørt de land og strand rundt. Disse har opplevd mye før de forlot oppdretter! Men jeg tror at grensesetting fra tispa spiller en stor rolle her. derfor 8 uker pluss! Men dette er kun mine egne erfaringer.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #11 på: Juni 20, 2008, 22:48:20 » |
|
Jeg er ikke uenig i at valper burde komme til eier så tidlig som 7-8.uker. Men jeg mener nye hundeeiere med 0 erfaring, Kanskje oppdretter skulle hatt disse valpen lenger slik at de fikk optimale erfaringer i ukene 8-12 som kanskje en ny erfaren hunde-eiere ikke vet så mye om. Joda det er greit og informere hundekjøperne om ditt og datt, men jeg tror mye blir glemt..Og selvsagt Cathrine blir det mye jobb om du kun har salg til uerfarne hunde-eiere
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #12 på: Juni 20, 2008, 23:53:56 » |
|
Jeg er ikke uenig i at valper burde komme til eier så tidlig som 7-8.uker. Men jeg mener nye hundeeiere med 0 erfaring, Kanskje oppdretter skulle hatt disse valpen lenger slik at de fikk optimale erfaringer i ukene 8-12 som kanskje en ny erfaren hunde-eiere ikke vet så mye om. Joda det er greit og informere hundekjøperne om ditt og datt, men jeg tror mye blir glemt..Og selvsagt Cathrine blir det mye jobb om du kun har salg til uerfarne hunde-eiere I en ideal værden kanskje oppdettere klarer å prege et helt valpekull så mye og så bra som det bør gjøres frem til 12 uker, men i realiteten er det nok ikke sånn hos de fleste oppdrettere.... jeg mener selv at under 8 uker er for tidlig. Ukene i mellom 7 og 9 uker er utrolig viktige for utviklingen av valpenes språk i frohold til andre hunder, men søsken er minst like viktig som tispa er min erfaring. Det er i denne perioden viktig at de lærer seg bite heming, at det å vise agressiv adferd ovenfor søskene fører til agresjon tilbake, underkastelse osv. Men jeg vet i alle fall at jeg heller ville hentet valpen 7 uker gammel enn at den lever i et kennel-anlegg uten sosialisering og miljøtrening frem til de er 12 uker. og det er desverre realiteten hos mange oppdrettere... Det er de ferreste som har valpekullene boende på kjøkkenet og som har menneskelig kontakt største delen av døgnet. Mange fjerner også tispa fra valpene ved 6 -7 uker alder for da blir tispa så "lei" valpene og så "slem"... Og da er det i mine øyne mye bedre at valpen kommer til sitt nye hjem og blir preget på mennesker og samfunnet. Jeg er som oppdretter veldig opptatt av pregning og sosialisering, men jeg vet med meg selv at jeg hadde hatt problemer med å klart å gitt et valpekull på 7 - 8 stk ALT de har behov for av pregning frem til 12 uker. Jeg skulle absolutt klart å gitt de sosialisering, håndtering, kjøre bil, miljøtrening osv i flokk, men å gitt de den individuell oppfølgingen som JEG mener en valp trenger i de ukene er heller tvilsomt... Å holde igjen 2 - 3 valper frem til de er 12 uker ser jeg ikke på som noe problem, det er sånn som en må regne med at kan skje som oppdretter, jeg snakker nå om et helt stort kull. Hadde jeg sittet med 6-7, 8-9 ukers valper som jeg ikke hadde solgt, ville jeg satt de rundt til familie og venner frem til de ble solgt for å få best mulig pregning. Valper som går sammen i flokk så lenge blir dårligere preget på mennesker og blir litt mindre "tamme" er det jeg har sett... Men jeg skjønner ikke helt hvorfor en oppdretter skal klare å prege valpene bedre enn en uerfaren valpekjøper...? En uerfaren klarer også å ta med seg valpen ut i nye miljø, kose med den, trene litt kontakt, kjøre bil, ta den med til venner...en trenger ingen master grad for å prege en valp på fornuftig måte.... det en trenger er tid  Her står det en del fornuftig om sosialisering av så små valper: http://www.apbc.org.uk/article5.htmhttp://www.manimal.no/Artikler/sosialisering.htm
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Leonora
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #13 på: Juli 12, 2008, 03:07:20 » |
|
I gamle dager, var det normalt å levere valpene i 12 ukers alder. 15 år siden omtrent
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heron
|
 |
« Svar #14 på: Juli 12, 2008, 11:15:36 » |
|
Nå skal jeg ha usagt om dette stemmer, for jeg har ikke giddet å undersøke det. Men jeg mener å ha vært bort i en gang at dette med leveringstid kan variere fra rase til rase. Noen miniatyrhunder leveres vistnok ikke før etter fylte 10 uker.
Min schæfer vokste opp sammen med ei kullsøster til hun var 3 mnd. Om det er resultatet av at ho i dag ikke er så hundesosial, vet jeg ikke. Ho trives i allefall berdre sammen med mennesker, enn med andre hunder.
Utover det syns jeg 8 uker er ideel leveringstid, i allefall for større hunderaser.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|