Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ødelagt hunderase!  (Lest 2123 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
supermenn
Valp
**
Utlogget Utlogget

« på: Juni 21, 2008, 10:06:57 »

Det er noe som forundrer oss, det er disse dobbermann eierene som går rundt å skryter av de "rå,tøffe,harde osv." hundene sine. Det er en hunderase som er avlet ihjel. Hvor ble det av bruksegenskapene. Det eneste disse "tøffe" hundene klarer å vinne er konkurranser for dobbermenn, he he. Hvor tøft er det`a? Dette har jo blitt en utstillingshund. Helt ødelagt. Vi er forresten ikke Kose eller Pose!
Loggført
sjacan
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: Juni 21, 2008, 11:45:13 »

Cry
Loggført

Cesilie F Gothi
jeanette.Å.
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Juni 21, 2008, 12:09:03 »

det er fint om dere kan utdype tingen dere påstår ... selv driver vi med dobermann. og det er veldig interresant det dere skriver.... Shocked Shocked
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #3 på: Juni 21, 2008, 13:20:53 »

Det er noe som forundrer oss, det er disse dobbermann eierene som går rundt å skryter av de "rå,tøffe,harde osv." hundene sine. Det er en hunderase som er avlet ihjel. Hvor ble det av bruksegenskapene. Det eneste disse "tøffe" hundene klarer å vinne er konkurranser for dobbermenn, he he. Hvor tøft er det`a? Dette har jo blitt en utstillingshund. Helt ødelagt. Vi er forresten ikke Kose eller Pose!

hmmm...jeg vil også høre litt mer hva du mener. snakker du om Norge/skandinavia/europa eller hele verden. Vet nu om noen kennela som driv på med disse hundene du snakker om som er utdød. Men du er helt klart inne på noe, jeg skal alldeles ikke si meg uenig i at utviklinga er helt feil rettet...Men slik går det når gud og en vær man med ei tispe absolutt skal avle videre på den..Og det eneste de kan hva hund angår er venstresvinger og Bis-Bir-Bim Bob osv er. Spør en Norsk oppdretter om hva Ztp er, aint got a clue vil 75% si. Æ vil annbefal alle som tenk noen gang på en Dobermann om og tenk 4.ganga ka den skal brukes til, FØR man velger oppdretter...I Norge finns bare 1 oppdretter som kan sitt fag hva bruksdober gjelder,og den finner man nede i Romerike Grin Grin
Loggført

simba
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Juni 21, 2008, 15:02:57 »

Måste säga mig lite enig, med supermenn, kose eller vem eller vilka den eller dom är. I slutet av 80-talet kände jag flera med Dobber och kunde på den tiden tänka mig en själv. Har inte träffat en Dobber på många, många år jag kunde tänkt mig att äga. Det är lite synd för det är en flott hund i utgångspunktet.
Loggført
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Juni 21, 2008, 15:23:13 »

Hvis noen går og skryter av de 'rå, tøffe, harde' hundene sine er det vel like harry uansett rase  Wink Har hatt flere dobermann og trener fortsatt i dette miljøet, men har tilgode å møte de eierne du snakker om. Som du sikkert vet bør du nok ta slike påstander med en klype salt dersom de ikke har resultater og vise til med sin hund.

Når det gjelder hvor mange dobermann du finner i konkurranser er det eneste rettferdige å se på hvor mange dobermann det finnes i Norge (prosentvis) f.eks. i forhold til schäfere (prosentvis)  Roll Eyes

Enig med deg vedr. fokus på utstilling. En dobermann skal være en brukshund med drifter og temperament og ikke tilpasses 'folk flest', men litt skapelige bør de jo se ut da Grin

Loggført

Puma de Malandanza
BH Pico vom Haus Mecki SchH I
http://www.mrpico.com
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Juni 21, 2008, 15:27:49 »

Viser litt til en tidligere tråd hvor en er inne på akkurat dette emnet. Dette gjelder nok ikke bare Doberman'rasen......

http://www.brukshundforumet.com/forumet/index.php?topic=846.0
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Juni 21, 2008, 17:52:26 »

Viser litt til en tidligere tråd hvor en er inne på akkurat dette emnet. Dette gjelder nok ikke bare Doberman'rasen......

http://www.brukshundforumet.com/forumet/index.php?topic=846.0

Den tråden er jo ikke noe og bry sæ med, den er jo hersa ned av admin ...
Nei la oss holde oss her med Dobermann i fokus Wink
Loggført

StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Juni 21, 2008, 22:39:20 »

Det er noe som forundrer meg, disse schæfereierne som stille står å ser på at rasen blir skeivrygget og pinglete.

Stille sitter de å ser på at hunden blir en dvask familiehund med flott pels og full av sykdommer kun for at naboen skal klappe den og si "jøss så pen hund du har". For å ikke snakke om de som lever for å få en sløyfe på utstilling.

Jeg vil kalle de som bryr seg om rasen for pinglete for at de ikke står frem og stopper vanviddet..  Og ja så lenge man ikke gjør det så spiller det ikke noen rolle om man vinner konkurranser og selv ikke har en hund som drar rumpa i bakken når den går..   
Loggført

Det bor en grevling i taket
simba
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Juni 21, 2008, 23:25:03 »

Det er noe som forundrer meg, disse schæfereierne som stille står å ser på at rasen blir skeivrygget og pinglete.

Stille sitter de å ser på at hunden blir en dvask familiehund med flott pels og full av sykdommer kun for at naboen skal klappe den og si "jøss så pen hund du har". For å ikke snakke om de som lever for å få en sløyfe på utstilling.

Jeg vil kalle de som bryr seg om rasen for pinglete for at de ikke står frem og stopper vanviddet..  Og ja så lenge man ikke gjør det så spiller det ikke noen rolle om man vinner konkurranser og selv ikke har en hund som drar rumpa i bakken når den går..   

Och hur menar du att "schäferägarna "ska gå till väga för att stoppa vanviddet. Demonstrera eller pröva att omvända extriöruppfödarna. Det enda som hadde hjälp var att folk slutade köpa valparna. Men jag är öppen för förslag!!
Loggført
supermenn
Valp
**
Utlogget Utlogget

)(o
« Svar #10 på: Juni 22, 2008, 03:39:38 »

har selv en schæferhund. min hund er fra ett bra brukshundoppdrett. kan nok ikke måle seg med dissse
"utstillingslinjene" men dog med en dommer med vett i hue, vil gi ham en anstedig poengsum. I en konkurranse ser du jo selv forskjellen|på bruks og utstilling. har selv kjøpt "katta i sekken" endte med død og fordervelse. Kan med god samvittighet henge ut dårlige oppdrett, men holder meg innenfor retnintgslinjenje på forumet. det er endel oppdrettere som skulle vært nektet hundehold, disse som til stadighet avler med sykdom i linjene som oftest utstilling("ATT DERE HAR SAMVITTIGHET" skam dere). Men hallo. di andre rasene kommer etter hvert. Jeg skriver NÅ om dobbermann? Herregud ta det til dere? Har du som leser dette en dobber, dra på ipo/schyts trenig med andre raser. da får du garantert opp "glugga".
Loggført
supermenn
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Juni 22, 2008, 03:47:38 »

svar til storeslem. "rumpa i bakken", hva er best høy haleføring, og vi driter eieren å gjør som vi vil. he he. morsomt, ta hintet uten å bli sur.( kanskje du er oppdretter, enda morsommere)
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Juni 22, 2008, 10:12:44 »

har selv en schæferhund. min hund er fra ett bra brukshundoppdrett. kan nok ikke måle seg med dissse
"utstillingslinjene" men dog med en dommer med vett i hue, vil gi ham en anstedig poengsum. I en konkurranse ser du jo selv forskjellen|på bruks og utstilling. har selv kjøpt "katta i sekken" endte med død og fordervelse. Kan med god samvittighet henge ut dårlige oppdrett, men holder meg innenfor retnintgslinjenje på forumet. det er endel oppdrettere som skulle vært nektet hundehold, disse som til stadighet avler med sykdom i linjene som oftest utstilling("ATT DERE HAR SAMVITTIGHET" skam dere). Men hallo. di andre rasene kommer etter hvert. Jeg skriver NÅ om dobbermann? Herregud ta det til dere? Har du som leser dette en dobber, dra på ipo/schyts trenig med andre raser. da får du garantert opp "glugga".

Jeg har Dobermann og har vært på Ipobanen med noen av Norges beste Ipohunder, ihvertfall sa NM 2008 det. Og du må fortelle meg HVA det er som er det brae med Sch kontra Dober bortsett fra at Dober har alt for få a de beste førerne og dommerne oppfostret på Schæfer.!! Jeg trodde jeg skulle se ekstreme forskjeller på disse NM hundene kontra de vi har her i gokk og trene med..må si jeg ble meget skuffet over hundene, men ikke førerne Grin..Kun ei tispe der som imponerte meg og ho var ikke Ipo1 engang..

Her finner du de som trenger den leksjonen du prøver og få ut Grin Grin

http://www.alphanordic.net/forum/index.php

Men tror ikke du når i gjennom der,,haha
Loggført

jeanette.Å.
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Juni 22, 2008, 11:41:18 »

jeg er faktisk 100% enig med dere . det er på tide å få øynene opp og jobbe med hundene sine, og ikke bare dikkedulle rundt på utstillinger... selv har vi vært ihugga utstillings folk, men vi satser nå på å jobbe med dem innenfor bruks. siden vi ikke har jobbet på den måten før, så er vi helt ferske. Men vi vet at dette er noe de virkelig liker. Grin Grin Og ikke minst noe vi liker oxo, vi har vel nærmest fått blod på tann Smiley Smiley
Jeg føler vel at dobermann oxo er på retning som Sch. er blitt. 2 raser av samme rase. vi er oxo oppdrettere, og DET ER IKKE NOE MER VI VIL ENN AT DOBERMANN SKAL VÆRE EN GOD BRUKSHUND, og gjerne litt skarpere enn de fleste er i dag, da vi føler at mesteparten av bruks egenskapen er avlet ut. samme som de er blitt større og vampete....

Og JA vi har fått gluggene opp, vi jobber med hundene våre, og JA dette inngår i vårt avlsmål!
Her er avlsmålene NØYE planlagt ut i fra det vi ser av dobermann i dag.
Loggført
michael
Gjest
« Svar #14 på: Juni 22, 2008, 11:48:30 »

Og du må fortelle meg HVA det er som er det brae med Sch kontra Dober bortsett fra at Dober har alt for få a de beste førerne og dommerne oppfostret på Schæfer.!!
Angry Angry Angry Jeg skreve et kjemptelangt svar med eksempler på hundeførere, masse argumenter, så crashet firefox... Angry Angry Angry
Orker ikke skrive alt på nytt... så jeg får bare begrense meg til å si at:
Du kan ikke ta mer feil Ronny. Europas beste hundeførere kommer fra dober eller bokser. Grunnen til at de ikke bryr seg med rasen mer er at den er død som brukshund (politi,ipo, osv) på høyt nivå.

Vi har vel hatt en lignende debatt Ipohund NR 1: http://www.brukshundforumet.com/forumet/index.php?topic=486.0
« Siste redigering: Juni 22, 2008, 11:50:10 av michael » Loggført
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: