Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ødelagt hunderase!  (Lest 2123 ganger)
0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #15 på: Juni 22, 2008, 12:41:07 »

Angry Angry Angry Jeg skreve et kjemptelangt svar med eksempler på hundeførere, masse argumenter, så crashet firefox... Angry Angry Angry
Orker ikke skrive alt på nytt... så jeg får bare begrense meg til å si at:
Du kan ikke ta mer feil Ronny. Europas beste hundeførere kommer fra dober eller bokser. Grunnen til at de ikke bryr seg med rasen mer er at den er død som brukshund (politi,ipo, osv) på høyt nivå.

Vi har vel hatt en lignende debatt Ipohund NR 1: http://www.brukshundforumet.com/forumet/index.php?topic=486.0

Vel, godt mulig jeg tar feil i Europa, men jeg tar ikke feil i Norge..hva hundeførere og dommere anngår..
Og om noen vil ha disse steinråe dobermennene så finns de også-> http://www.blitzkrieger.com/ denne oppdretterne gir deg det du ønkser.Sportshund såvel som tjenestehund...så hils dine frender i Europa og si at de finns Michael Kiss Man må bare titte litt lenger enn til Naboen som mange oppdrettere har en tendens til og gjøre!!
Man kan heller spørre seg om hvorfor Norske oppdrettere holder på og ødelegger rasen, hvorfor avler de så mange kull når det ikke er nok folk som ønsker Dobermann som brukshund!! Hvorfor avler de heller ikke på chiahuahua som vanlige familier kan hanskes med..Hvorfor avler folk på hunder som ikke har de enormt svake avlkrava til Ndk engang..
hvorfor avler folk på hunder som aldri har vært i en brukskonkurranse når det er en brukshund..hvorfor kjøper folk hunder av disse oppdretterne..hvorfor er en haug a han doberne til omplassering før de e fylt 2.år..oppdretterne tror de er for skarpe..lol..de e det motsatte...hvorfor skal alle med ei Dobertispe avl bare for at den har noe usle cert i utstillingsringen hvor de var eneste deltager..hvorfor tenker ikke de som driver oppdrettet på om de har noe og bidra til rasen istedet for og kun se dollar..hvorfor tror de at en k-test er nok for at tispa skal avles på...hvordan kan man kalle seg oppdretter når man enda ikke har lært hunden sin og gå fot..men trav rundt i ring det kan de..hvorfor skal du avle på tispa de Jeanette, kan jo begrunne det her gått for meg slik at jeg ser at det du skriver over er noe du mener ikke bare skriver..er det nøye gjennomtenkt med en halvbror som Kiefher? Jeg skjønner at mange vil avle på tispene sine, for herregud kor artig e ikke det og bring frem noe eget. Men herregud hjelp mæ,,,man må jo først vis at tispa dug, og det gjør man ikke med en test eller 3. Det gjør man gjennom år med jobbing med hunden. Hvodan kan man se på ei tispe om det bor noe i den når den er 2.år og ingen tester eller prøver på den, joda man har trenet med den. Men hva sier det om alle dobereierne som har dober, ser jo ikke mange a de på treningsbanen..hvorfor...for de fleste e førsteganseiere som ikke ble forklart ka det var de kjøpte seg..en MASKIN på treningsbanen om MAN vil..haha...

Edit: Fikset quote. Admin
« Siste redigering: Juni 30, 2008, 18:24:45 av Brukshundforumet Admins » Loggført

supermenn
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #16 på: Juni 22, 2008, 13:50:51 »

det handler vel ikke om skarphet, noe som det heller ikke er ønskelig  å ha  for my 8)e av i denne rasen eller andre raser. skarphet er noe man trenger i tjenestehunder.mens derimot bruksegenskaper, det er vel det vi er ute etter her.eller............. det hjelper ikke å ha mye jaktegenskaper i en dobber hvis den ikke har konsentrasjonsevne til å samarbeide med hundefører.
Loggført
StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: Juni 22, 2008, 14:07:52 »

schæferen er Norges mest populære hunderase, altså det er flere individer fra den rasen. Om dober har samme problem med eksteriør oppdrett. Jeg vil tror at man kommer ut med ganske jevne resultater om man  ser på resultat og hvor hvor stor hunderasen er.

Og nei, jeg er ingen doberfan eller oppdretter av noe slag.. jeg er bare litt smålei av schæfereierne som skryter når de antagelig har det største problemet med oppdrett for forenelighet selv. 
Loggført

Det bor en grevling i taket
Lurifaks
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

If it's not an aussie it's just a dog

« Svar #18 på: Juni 22, 2008, 15:19:30 »

schæferen er Norges mest populære hunderase, altså det er flere individer fra den rasen. Om dober har samme problem med eksteriør oppdrett. Jeg vil tror at man kommer ut med ganske jevne resultater om man  ser på resultat og hvor hvor stor hunderasen er.

Og nei, jeg er ingen doberfan eller oppdretter av noe slag.. jeg er bare litt smålei av schæfereierne som skryter når de antagelig har det største problemet med oppdrett for forenelighet selv. 
Skriver under!

Og hvorfor begynner folk alltid sånn "hva med schæfer, hva med ditten, hva med datten" ? Dobermann og schæfer er to forskjellige raser med forskjellig opphav. De kan ikke sammenlignes engang, selv om begge rasene regnes som en brukshund. En schæfer har sine greier, og en dobermann har sine greier.

Ren utstillingsavl er et problem innen alle raser, til og med chihuahua. Noen oppdrettere burde fått seg en jobb og latt andre lage valpekull, men slik er nå verden. Man finner oppdrettere innen både schæfer, dobermann og malle som ikke bryr seg filla enn annet enn utseende...
Loggført

michael
Gjest
« Svar #19 på: Juni 22, 2008, 16:10:13 »

Vel, godt mulig jeg tar feil i Europa, men jeg tar ikke feil i Norge..hva hundeførere og dommere anngår..
Og om noen vil ha disse steinråe dobermennene så finns de også-> http://www.blitzkrieger.com/ denne oppdretterne gir deg det du ønkser.Sportshund såvel som tjenestehund...så hils dine frender i Europa og si at de finns Michael Kiss Man må bare titte litt lenger enn til Naboen som mange oppdrettere har en tendens til og gjøre!!

En kennel... hurra... Skal jeg liksom tro at disse doberne duger fordi du sier det?

Kim Hechler... flere ganger tysk mester med malle, toppresultater på VM, fransk ring mester, figurant, dommer, toppoppdretter av malinois... han førte dober tidligere (slik som schafer verdensmester (3 ganger) Ronny v.d. Berghe og Wasi Broumas som har seminarer i Norge og mange mange andre). Kim har sagt at han ville ha valgt en dober fremfor malle... men at han ikke har funnet en som duger til sport på et høyt nivå. Han har holdt mange dober seminarer i USA og Kanada så jeg tror han har hørt om kennelen du nevner.
Jeg har også snakket med dommere som har dømt nasjonale dober prøver i USA/Kanada... og de har ikke hatt mye positivt å si.

Jeg vil også legge til at man kan se forskjell på en god hund som har dårlig fører... og en dårlig hund med god fører... så man kan ikke skylde på at det ikke fins gode hundeførere... Dessuten, hvis Kim ikke kan finne en god dober... så sier det mye. Han kan velge og vrake mellom hunder. Siden til Kim er http://www.vom-adlerauge.de/. Jeg er sikker på at han blir kjempeglad hvis du ringer han og informerer om at det finns noen gode dobere i Kanada som han ikke har hørt om. Telefon nr står på siden hans.

Jeg har ikke noe problem med at folk vil trene dober osv... men jeg blir litt frustrert når skylden for dobernes dårlige resultater blir lagt på schaferdommere og dårlige hundeførere. Gode hunder tiltrekker seg gode hundeførere, uansett resulatat på banen...

Skal prøve å ikke skrive mer i denne tråden... vet jeg ikke får overbevist deg... og det kan jeg leve med... så nå kan du slå deg løs med å skrive så mange sider du vil om at doberen er en topphund som bare venter på riktig fører...
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: Juni 22, 2008, 16:43:43 »

En kennel... hurra... Skal jeg liksom tro at disse doberne duger fordi du sier det?

Kim Hechler... flere ganger tysk mester med malle, toppresultater på VM, fransk ring mester, figurant, dommer, toppoppdretter av malinois... han førte dober tidligere (slik som schafer verdensmester (3 ganger) Ronny v.d. Berghe og Wasi Broumas som har seminarer i Norge og mange mange andre). Kim har sagt at han ville ha valgt en dober fremfor malle... men at han ikke har funnet en som duger til sport på et høyt nivå. Han har holdt mange dober seminarer i USA og Kanada så jeg tror han har hørt om kennelen du nevner.
Jeg har også snakket med dommere som har dømt nasjonale dober prøver i USA/Kanada... og de har ikke hatt mye positivt å si.

Jeg vil også legge til at man kan se forskjell på en god hund som har dårlig fører... og en dårlig hund med god fører... så man kan ikke skylde på at det ikke fins gode hundeførere... Dessuten, hvis Kim ikke kan finne en god dober... så sier det mye. Han kan velge og vrake mellom hunder. Siden til Kim er http://www.vom-adlerauge.de/. Jeg er sikker på at han blir kjempeglad hvis du ringer han og informerer om at det finns noen gode dobere i Kanada som han ikke har hørt om. Telefon nr står på siden hans.

Jeg har ikke noe problem med at folk vil trene dober osv... men jeg blir litt frustrert når skylden for dobernes dårlige resultater blir lagt på schaferdommere og dårlige hundeførere. Gode hunder tiltrekker seg gode hundeførere, uansett resulatat på banen...

Skal prøve å ikke skrive mer i denne tråden... vet jeg ikke får overbevist deg... og det kan jeg leve med... så nå kan du slå deg løs med å skrive så mange sider du vil om at doberen er en topphund som bare venter på riktig fører...

Jeg sier det er deler som man må ta i betrakning, og jeg er enig i det du sier..men det finns gode dobere også, bare så utrolig få a de:)

Og vet de noe om bruksdober så vet de om Blitzern og alle de andre som kjører disse linjene er...Ascomanis er jo en Kennel som ligger temmelig nært tyskerne om de har glemt linjene helt der borte..de produserer også tjenestehunder...
Samme med Briskas og Dobfancier i Sverige...

Edit: Fikset quote. Admin

« Siste redigering: Juni 30, 2008, 18:23:54 av Brukshundforumet Admins » Loggført

Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #21 på: Juni 22, 2008, 18:00:52 »

Nå synes jeg du var vel kritisk Michael  Wink Det er tydelig at når du snakker om å prestere i 'sport' så er det IPO/SchH vi snakker om.

Som du sikkert vet, og ihvertfall undertegnede  Grin, så kan ikke det å trene en dober sammenlignes med,  en sch/malle. En dober er avlet for å jobbe selvstendig (på godt og vondt), samt som vakthund (med den nerve en god vakthund trenger) og kan ikke sammenlignes med det å trene en gjeterhundrase.

Det er dessverre ikke lett å finne en god dobermann (til IPO), og finner du en så er den som regel veldig sikker på at den klarer å prestere på egen hånd  Wink Du nevner bl.a. Wasi som tidligere var doberoppdretter, og også oppdretter av min gamle hannhund Fela. Han snakker fremdeles (sist i juni d.å)varmt om sin gamle dober 'Bryan' som for øvrig var Felas bestefar og nevner at han var en ekstremt temperamentsfull hund, som ikke var enkel å føre, men allikevel en av hans beste hunder.

Du glemte å nevne Gilbert Coudron (tidl verdensmester med sch) som stilte på dobervm med min dober, ikke akkurat en dårlig hundefører, men som oppdaget at det å føre en viljesterk dober ikke kan sammenlignes med å føre en schäfer  Grin Skyldtes den dårlige poengsummen en dårlig hund?

Det er ikke lett å finne en god bruksdober, og de er 'vanskeligere' enn en sch/malle, men det betyr ikke at det alltid en 'dårlig' hund fordi de poengmessig ikke når opp. Nå var heller ikke du på IPO NM og fikk sett Brynhilds dober Fabio som poengmessig ikke hevdet seg, men å si at det var en 'dårlig' hund blir feil.

Når jeg denne gangen valgte malle fremfor dober, var det pga at jeg synes det var vanskelig å finne en erstatter for Fela, samt at jeg vill velge en litt mer 'lettvint' rase (he he er litt lat) denne gang. Allikevel vil jeg alltid savne den vitalitet og påfunn  Grin en dober har i forhold til den hjernevaskede mallen som ikke oppfatter om han går på fjellet, eller i byen da alt som står i hodet på han er 'ball'  Roll Eyes og som gladelig ville vist evt. tyver verdisakene i bytte mot...ja akkurat...en ball...

Tror nesten du må ha eid en dobermann for å fostå det jeg skriver, og du kan heller være ikke typen som liker 'høyrehåndshunder' (slike som bare gjør som du sier  Wink), samt ha humor og ironi over gjennomsnittet for å kunne eie en.

Nå vet jeg også at de som har eid dobermann, Ronny, Wasi og Roger (Snoellarts) elsker å slå vitser om rasen, men av en, eller annen grunn elsker de å snakke om den  Grin

Loggført

Puma de Malandanza
BH Pico vom Haus Mecki SchH I
http://www.mrpico.com
EHP
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #22 på: Juni 22, 2008, 18:59:27 »

Michael da..... Jeg veeeet du liker dobere... fnis... og de liker deg!!!
Du var favorittfiggen til Q, og er det også til lille Dis Grin
(Men kanskje en grunn til at man kan figurere i shorts (you know what I mean Wink Grin)

Loggført
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: Juni 22, 2008, 19:05:32 »

Fnis Eirin lurt å ha shortsbildet på lur 'just in case'  Grin Hehe det må jo være lov å mobbe litt så mye mobb som vi som har hatt dober må gjennomgå  Tongue

PS! Nå får du komme på besøk til oss snart da Michael  Wink
Loggført

Puma de Malandanza
EHP
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: Juni 22, 2008, 20:03:45 »

Ja, men jeg tror jeg har mistet min form for humor og ironi.... Tongue

Loggført
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: Juni 22, 2008, 20:32:02 »

Neida, bare noe du innbiller deg  Grin tror jeg kunne fyllt opp hele siden med dine ironiske beskrivelser av den sorte 'tegneserien' med mandeløynene  Grin Grin Grin

Loggført

Puma de Malandanza
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: