Nå synes jeg du var vel kritisk Michael

Det er tydelig at når du snakker om å prestere i 'sport' så er det IPO/SchH vi snakker om.
Som du sikkert vet, og ihvertfall undertegnede

, så kan ikke det å trene en dober sammenlignes med, en sch/malle. En dober er avlet for å jobbe selvstendig (på godt og vondt), samt som vakthund (med den nerve en god vakthund trenger) og kan ikke sammenlignes med det å trene en gjeterhundrase.
Det er dessverre ikke lett å finne en god dobermann (til IPO), og finner du en så er den som regel veldig sikker på at den klarer å prestere på egen hånd

Du nevner bl.a. Wasi som tidligere var doberoppdretter, og også oppdretter av min gamle hannhund Fela. Han snakker fremdeles (sist i juni d.å)varmt om sin gamle dober 'Bryan' som for øvrig var Felas bestefar og nevner at han var en ekstremt temperamentsfull hund, som ikke var enkel å føre, men allikevel en av hans beste hunder.
Du glemte å nevne Gilbert Coudron (tidl verdensmester med sch) som stilte på dobervm med min dober, ikke akkurat en dårlig hundefører, men som oppdaget at det å føre en viljesterk dober ikke kan sammenlignes med å føre en schäfer

Skyldtes den dårlige poengsummen en dårlig hund?
Det
er ikke lett å finne en god bruksdober, og de er 'vanskeligere' enn en sch/malle, men det betyr ikke at det alltid en 'dårlig' hund fordi de poengmessig ikke når opp. Nå var heller ikke du på IPO NM og fikk sett Brynhilds dober Fabio som poengmessig ikke hevdet seg, men å si at det var en 'dårlig' hund blir feil.
Når jeg denne gangen valgte malle fremfor dober, var det pga at jeg synes det var vanskelig å finne en erstatter for Fela, samt at jeg vill velge en litt mer 'lettvint' rase (he he er litt lat) denne gang. Allikevel vil jeg alltid savne den vitalitet og påfunn

en dober har i forhold til den hjernevaskede mallen som ikke oppfatter om han går på fjellet, eller i byen da alt som står i hodet på han er 'ball'

og som gladelig ville vist evt. tyver verdisakene i bytte mot...ja akkurat...en ball...
Tror nesten du må ha eid en dobermann for å fostå det jeg skriver, og du kan heller være ikke typen som liker 'høyrehåndshunder' (slike som bare gjør som du sier

), samt ha humor og ironi over gjennomsnittet for å kunne eie en.
Nå vet jeg også at de som har eid dobermann, Ronny, Wasi og Roger (Snoellarts) elsker å slå vitser om rasen, men av en, eller annen grunn elsker de å snakke om den