Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvor går de etiske grenser. vedrørende uttak til VM, NM osv.  (Lest 2082 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
hundeidiot
Gjest
« på: Juli 02, 2008, 17:50:05 »

på et prinsipielt grunnlag, og ikke for at noe dommer skal henges ut eller ekvipasjer skal tråkkes på.
setter jeg inne nytt emne. det er her ikke snakk om prøver.
men igjen hvor skal enn sette de etiske retnings linjene for hva en dommer/ figurant skal kunne dømme og figurere for? når trer innhabiliteten inn? hvor tidelig skal en Konkurranse figurant "isoleres" fra trening? er det riktig at en får mulighet til og trene på figurantene? var ikke dette hunder i verdens klassen? er det da nødvendig å trene på figuranten? hvor går grensene for omspor?
skal det kunne tas i bruk video? skal en forvente at dommere har personlige relasjoner(venner/trenings koleger/avd. tilhørighet/sameie av hund/valpekjøper/paringer av hannhunder og tisper) til utøvere, noe av det samme som innhabilitet, men juridisk sett er det her klare forskjeller.
hvor stor variasjon skal en forvente i bedømmelsen? hvor mange poeng skal en akseptere at dommer forvaler frem og tilbake?
kanskje skal det oppnevnes en upartisk person ved alle stevner som er overdommer(han kan være profesjonell eller rett og slett en person med god dømme kraft for rett og galt)?
for øvrig er det noen viktige temaer til ved konkurranse: hvordan kan en forvente at en klage til organisajonen som er arangør skal være habil? NKK er jo enerådene på markedet!
husk hvor mye klager det ble når det private næringsliv ville opprette egene klage organ!
videre hva kan gjøres for å få ett mer rettferdig system/bedømmelse?

Loggført
voffer
Valp
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: Juli 03, 2008, 00:40:47 »

Jeg håper for din del at du er ung. For så uerfaren som du fremstår i dette innlegget (og tidligere innlegg under IPO NM) så kan dette kun bortforklares med lav alder. Hvis jeg tar feil så bør du stryke hunde... og bare beholde siste del av nikket ditt.

IPO er ung sport i Norge. Det er få aktive deltagere på alle trinn. For å få til vekst må man ha figuranter, instruktører og dommere. Disse vokser ikke akkurat opp fra ingenting. Treningsfiguranter er mangelvare, konkurransefiguranter er mangelvare, dommere osv.Man har kun drevet med denne grenen av hundesport knappe 10-15 år, (tar godt i der)så personer med gode resultater og kunskap kan knapt regnes på EN hånd. Det er foreløpig kun noen få fungerende treningsmiljøer, men det vokser frem stadig nye. Men bremsen er gode treningsfiguranter, disse må nødvendigvis komme fra de få eksisterende gruppene som finnes. Herfra rekruteres også dommere (gjerne de samme personene) Dommere kan derfor ikke komme fra et ukjent miljø! De kjenner antagelig alle deltagere på fornavn. (og resten av familiene deres også) Det er mulig dette er en bakdel, men det kan like gjerne være det for den som kjenner dommeren godt. Dommeren vil føle et press på ikke å favorisere, og dette kan like godt slå ut i dårlige karakter, noe som er like urettferdig for denne deltageren.
Når man dømmer lukker man resten av verden ute og konsentrerer seg om det som faktisk skjer. Her snakker jeg om full fokus, man skal få med flest mulige detaljer, gode som dårlige, helhet i øvelse, momenter, dobbeltkommandoer (verbale og fysiske). Dommeren har ikke tid til å tenke på plasseringer i forhold til andre ekvipasjer. Men man dømmer det man ser. Ting ser anderledes ut på nært hold, på godt og vondt. (Dobbeltkommandoer høres bedre, spesielt de som viskes)

Å hente dommere fra utlandet kan kanskje høres ut som en kjempegod ide. Men dette er det samme som å drepe sporten her hjemme. Dommere trenger erfaring. Dette kommer ikke av seg selv.

En annen ting er økonomi. Det er så få deltagere at det nesten alltid er underskudd å arrangere et stevnel. Spesielt et mesterskap som NM. Spon Cry :'(sorer er vanskelig å finne. NKK som du skriver om i den andre strengen sponser INGEN aktivitet. Aktiviteten skal gi penger INN i kassa (startavgift 10% av påmeldingsavgiften)

Jeg foreslår at du prøver  å trene opp en hund for så å konkurrere deg opp i klassene, bli kvalifisert til mesterskap, ta fig. utdannelse, dommerutdannelse. Sist men ikke minst må du arrangere en prøve/konkurranse, helst et NM.

DA vil jeg gjerne høre på dine kvalifiserte meninger.

Slik sutring og oppgulp du nå kommer med forsurer miljøet for hundesport.
Loggført
Canine02
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Juli 03, 2008, 01:16:55 »

Jeg håper for din del at du er ung. For så uerfaren som du fremstår i dette innlegget (og tidligere innlegg under IPO NM) så kan dette kun bortforklares med lav alder. Hvis jeg tar feil så bør du stryke hunde... og bare beholde siste del av nikket ditt.

IPO er ung sport i Norge. Det er få aktive deltagere på alle trinn. For å få til vekst må man ha figuranter, instruktører og dommere. Disse vokser ikke akkurat opp fra ingenting. Treningsfiguranter er mangelvare, konkurransefiguranter er mangelvare, dommere osv.Man har kun drevet med denne grenen av hundesport knappe 10-15 år, (tar godt i der)så personer med gode resultater og kunskap kan knapt regnes på EN hånd. Det er foreløpig kun noen få fungerende treningsmiljøer, men det vokser frem stadig nye. Men bremsen er gode treningsfiguranter, disse må nødvendigvis komme fra de få eksisterende gruppene som finnes. Herfra rekruteres også dommere (gjerne de samme personene) Dommere kan derfor ikke komme fra et ukjent miljø! De kjenner antagelig alle deltagere på fornavn. (og resten av familiene deres også) Det er mulig dette er en bakdel, men det kan like gjerne være det for den som kjenner dommeren godt. Dommeren vil føle et press på ikke å favorisere, og dette kan like godt slå ut i dårlige karakter, noe som er like urettferdig for denne deltageren.
Når man dømmer lukker man resten av verden ute og konsentrerer seg om det som faktisk skjer. Her snakker jeg om full fokus, man skal få med flest mulige detaljer, gode som dårlige, helhet i øvelse, momenter, dobbeltkommandoer (verbale og fysiske). Dommeren har ikke tid til å tenke på plasseringer i forhold til andre ekvipasjer. Men man dømmer det man ser. Ting ser anderledes ut på nært hold, på godt og vondt. (Dobbeltkommandoer høres bedre, spesielt de som viskes)

Å hente dommere fra utlandet kan kanskje høres ut som en kjempegod ide. Men dette er det samme som å drepe sporten her hjemme. Dommere trenger erfaring. Dette kommer ikke av seg selv.

En annen ting er økonomi. Det er så få deltagere at det nesten alltid er underskudd å arrangere et stevnel. Spesielt et mesterskap som NM. Spon Cry :'(sorer er vanskelig å finne. NKK som du skriver om i den andre strengen sponser INGEN aktivitet. Aktiviteten skal gi penger INN i kassa (startavgift 10% av påmeldingsavgiften)

Jeg foreslår at du prøver  å trene opp en hund for så å konkurrere deg opp i klassene, bli kvalifisert til mesterskap, ta fig. utdannelse, dommerutdannelse. Sist men ikke minst må du arrangere en prøve/konkurranse, helst et NM.

Endelig et fornuftig innlegg
« Siste redigering: Juli 03, 2008, 01:23:54 av Circameg » Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #3 på: Juli 03, 2008, 01:41:19 »

Signerer!!! 100 % ENIG!!!
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Juli 03, 2008, 09:37:59 »

Vel, vel...må si dere går knallhardt ut her både den ene veien og den andre!
For det første så e det vel ikke snakk om figger og dommere fra utlandet på lokale prøver/konkurranser, så dette med at dommerne/figg ikke blir gode nok bare for de ikke for stå på NM, blir for et for svakt argument. Her er det snakk om rettferdighet, greier dommere og figger og gjøre jobben like bra for den fremmede hunden de aldri har sett før kontra jobben de gjør med den de trener sammen med daglig.
Et scenario, treningskompisen min sin hund går NM, jeg står dommer. Jeg ser hunden misser noen småmiss, men VET hunden aldri gjør det i 99,9% av tilfelle. Greier jeg da og trekke dette ned, slik at det blir rett den dagen eller vil jeg tenke på og få Norges beste hund videre til NM..Og dette er bare et Scenario Grin Eller jeg figger, og vet hunden altid slipper på først kommando, men ikke denne dagen. Ville jeg hjulpet den litt som figg siden det var kompisen min sin og jeg vet at dette aldri skjer. Scenario..Kan slike ting skje ubevisst også? Jeg vet f.eks at hunden har problemer med med og slippe, men vet hvordan jeg som treningsfigg for den til og slippe på første. nok et scenario..greier dommere og figger og være innhabile, det er vel det som er det store ? her..jeg tror det kan være vanskelig..MEN velger og tro de mest rutinert figger og dommer greier det Grin

Miljøet er lite sier mange, javel..men skal man ikke kunne ytre sine meninger selv da! Skal man bare gå og høre på de som har fulgt ei linje siden de begynte. Jeg tror det er bra at nykommer også ytrer seg, slik utvikler man sporten. Om man bare skal følge linja til de mest garvete så blir det ikke mye utviklning men vi blir stående bom fast der vi er idag.

Hvordan mener dere som har vært i ipo-miljoet fra dag en at utviklinga i sporten har vært i Norge!?

Det og være Dommer/Figg hører med at man for kritikk, og tenker de aller fleste som er Dommer/Figg også vet dette. Fikk sjøl huden sundfletta sist trening da jeg figget for hundefører på trening, og det fra en hundfører som har en død hund med 0.drifter..Jeg jobbet for dårlig med den, jeg presenterte ikke bittet bra nok, jeg ditt og datt..Hadde hundfører glemt her at hunden var død driftsmessig..nei, men han var så frustrert over hunden sin at det gikk ut over meg som figg..Så krtikk tror jeg dommere og figger på et høyt nivå er vant med helt fra de startet. Man skal være kritisk, man skal ikke ta alt for god fisk..
Loggført

Vargveum
Gjest
« Svar #5 på: Juli 03, 2008, 09:51:23 »

Endelig kom et fornuftig innlegg Ronny  Wink
Håper at nå at debatten kan føres på en ordentlig måte.

mvh
Vargveum
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #6 på: Juli 03, 2008, 10:54:05 »

Sitat
Det og være Dommer/Figg hører med at man for kritikk, og tenker de aller fleste som er Dommer/Figg også vet dette. Fikk sjøl huden sundfletta sist trening da jeg figget for hundefører på trening, og det fra en hundfører som har en død hund med 0.drifter..Jeg jobbet for dårlig med den, jeg presenterte ikke bittet bra nok, jeg ditt og datt..Hadde hundfører glemt her at hunden var død driftsmessig..nei, men han var så frustrert over hunden sin at det gikk ut over meg som figg..Så krtikk tror jeg dommere og figger på et høyt nivå er vant med helt fra de startet. Man skal være kritisk, man skal ikke ta alt for god fisk..

Nå er jo dette figuranten sin jobb da.. Å se hvem drifter hunden er i, å hjelpe og jobbe så hunden yter sitt beste. Det er jo her man skiller en god og dårlig figurant!

Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Juli 03, 2008, 11:03:27 »

Nå er jo dette figuranten sin jobb da.. Å se hvem drifter hunden er i, å hjelpe og jobbe så hunden yter sitt beste. Det er jo her man skiller en god og dårlig figurant!

lol...om man har en hund som er død i drifter så finner man på noe annet med hunden, man kommer ikke på c-banen og tror at her vil den bi bra..jaja...Circa, det var nu ikke dårlig eller bra figg arbeid på trening vi skulle diskutere.
Back 2 topic Kiss
« Siste redigering: Juli 03, 2008, 13:07:31 av Huffsa » Loggført

Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Juli 03, 2008, 11:43:44 »

Har du kompetanse til å ta en sånn avgjørelse?

Med en god figurant så kan man klare å bygge opp å løfte en hund ganske mye. Å hvordan skal vi få gode figuranter om dem ikke skal brukes?!
Loggført

Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Juli 03, 2008, 11:54:18 »

Har du kompetanse til å ta en sånn avgjørelse?

Med en god figurant så kan man klare å bygge opp å løfte en hund ganske mye. Å hvordan skal vi få gode figuranter om dem ikke skal brukes?!

huff huff, du henger deg opp i feil ting nå Circa, til og ta hvilken avgjørelse, om det er den døde hunden så kan jeg si at det er ikke figg ansvar og avgjøre, vi gjør vårt beste uannsett ekvipasje.
Men om hundefører ikke har kompetansen til og se dette så har vi Rik-ansvarlig og treningsansvarlig til og diskutere med ekvipasjer om det er vits og trene Ipo eller ikke. Alle hunder er rett og slett ikke bygd for annet enn og ligge i sofaen selv om de er fra en bruksrase. Og ja på denne hunden har jeg kompetanse nok..hoho..Og vi har bygd hunden så mye opp som det lar seg gjøre..

Og hvordan skal vi få gode figuranter om de ikke brukes....hva prater du om nå, er de nødt til og stå på NM for og bli gode figuranter? Gode firguranter for man gjennom år med trening, gjennom ÅR Wink Ikke på et mesterskap 1.gang i året...

men back 2 topic, få se om du grei det nu Circa...
Loggført

Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Juli 03, 2008, 12:20:02 »

Akkurat det tviler jeg litt på..men back to topic  Wink

Det snakkes jo om hvorvidt det er rettferdig at utøvere trener på figuranter til daglig. Hvordan skal vi da få gode figuranter om dem ikke skal kunne være aktive i miljøene?

Jeg var å så på IPO NM.. når man ser den jobben det er å stå som figurant, så tviler jeg på at en figurant har  tid til å tenke på om det er en kjent hund eller ikke. Det eneste en figuran kanskje kan ta hensyn til er om h*n vet hunden kommer ekstra hardt i armen f.eks.

Jeg tviler sterkt på at hverken dommere eller figuranter legger hodene sine i galgen frivillig. Og dømmer man partisk eller figurerer dårlig (ikke at jeg skjønner helt hvordan dem skal klare det) så er det som å legge hode i galgen!

Suttrekopper finnes over alt, det vil ALLTID være en eller annen som har en klage å komme med! Et godt uttrykk: Man ser ikke skogen for bare trær!
Loggført

Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Juli 03, 2008, 12:51:21 »

Akkurat det tviler jeg litt på..men back to topic  Wink
DU TVILA NU PÅ SÅ MYE,,, Shocked Tongue Kiss

Sitat
Det snakkes jo om hvorvidt det er rettferdig at utøvere trener på figuranter til daglig. Hvordan skal vi da få gode figuranter om dem ikke skal kunne være aktive i miljøene?
ER FORSKJELL PÅ RØVEFIGGER OG TRENINGSFIGGER Kiss PRØVEFIGGER BLIR MAN GJENNOM ÅR MED TRENING, MEN PROBLEMET BLIR HVORDAN MAN SKAL FÅ TRENT DE FÅ PRØVEFIGGENE VI HAR I NORGE, SOM FORØVRIG E KANONBRA DE Æ HAR SETT Grin SPONS DE TIL UTLANDET 1.GANG I MND Å FÅ KJØRT SÆ LITT PÅ ANDRE HUNDER EN DE VANLIGE DE STÅR MED ÅR ETTER ÅR..HVEM SKAL BET DE DIT, NKK 50% RESTEN FOR KLUBBEN STÅ FOR. NEI Æ VET IKKE, DET E ET VELDIG VANSKELIG TEMA DETTE MED FIGG PÅ STORE MESTERSKAP OSV, JEG VELGER OG TRO DEN BESTE HUNDEN HATER FIGGEN UANNSETT KOR HAN KOMMER FRA, IKKE ELSKER HAN SOM HUNDEN FRA TRENINGSGRUPPA VIL MEST SANNSYNLIG GJØRE.

Sitat
Jeg var å så på IPO NM.. når man ser den jobben det er å stå som figurant, så tviler jeg på at en figurant har  tid til å tenke på om det er en kjent hund eller ikke. Det eneste en figuran kanskje kan ta hensyn til er om h*n vet hunden kommer ekstra hardt i armen f.eks.
OM EN FIGG IKKE GREIER TENKE MER EN SÅ KORT, JA GUD HAN STÅR IKKE I NM. HAN ER PÅ MITT NIVÅ DA Wink

Sitat
Jeg tviler sterkt på at hverken dommere eller figuranter legger hodene sine i galgen frivillig. Og dømmer man partisk eller figurerer dårlig (ikke at jeg skjønner helt hvordan dem skal klare det) så er det som å legge hode i galgen!
UNDERBEVISSTHETEN ER NOE MAN IKKE HAR KONTROLL OVER, HVORFOR TROR DU EGENTLIG AT DET IKKE ER EN SVENSK/NORSK DOMMER I EKS EN FOTBALLKAMP MELLOM NORGE/SVERIGE? TING KAN SKJE I KANPENS HETE, OG DA HAR MAN IKKE NOEN DOMMER OG SKYLLE PÅ.

Sitat
Suttrekopper finnes over alt, det vil ALLTID være en eller annen som har en klage å komme med! Et godt uttrykk: Man ser ikke skogen for bare trær!
vI SUTRER JO IKKE HER, VI DEBATERER. mEN HELT KLART FINNER MAN SUTRERER OVER ALT, TROR JEG HAR BLITT LITT SUTRETE OM JEG HADDE FØLT MEG URETTFERDIG BEHANDLET AV DOMMER PGA AT Æ E FRA NORD-NORGE OG STOR I KJÆFTEN, BARE VENT..HAHA..2011 STÅR Æ DER OG SUTRA,,HAHA..NEI GOD HELG, NU SKAL Æ TA MED HUNDAN OG STIKK PÅ HAVET...
[/quote]

« Siste redigering: Juli 03, 2008, 13:05:54 av Huffsa » Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #12 på: Juli 03, 2008, 13:37:05 »

Det er ekstremt mye fokus nå og har også vært tidligere på figuranter og dommere... men ikke bare de, også arrangører har fått gjennomgå. Hundefolk er ekstremt flinke til å skylde på omgivelsene når noe går galt...det er aldri feil med treninga som er gjort i forkant eller hundene....

Jeg har i løpet av de siste årene sett med egne øyne at flere gode figuranter og figurant tallenter som har forsvunnet nettopp på grunn av slike ting som dette. Det er begrenset hvor mye kritikk og dritt en gidder å ta som menneske ...spesielt når en bruker fritida si på allle andres hunder fremfor sin egen. Å ta vare på figuranter og vise at en setter pris på de er noe vi i klubben vår har forsøkt å satt fokus på. Vi har pr i dag få figuranter og vet hvor sårbart det er for oss om vi skulle miste noen.

Så i stede for å bli sure og rette kritikk mot figurantene kanskje en heller skulle vise de hvor mye en setter pris på den jobben de gjør. At figuranter av og til gjør "feil" er faktisk en menneskelig egenskap, de er ikke roboter.

Det finnes bare en måte å gjøre en figurant god på, det er å gi den masse erfaring fra mange forskjellige hundetyper. Å da bruke utenlandske figuranter på store mesterskap og prøver vil føre til at "våre" figuranter aldri vil få figurere for de virkelig gode hundene annet en max en gang eller to i IPO 1 eller 2... De beste ekvipasjene starter ikke på lokale prøver, de starter på uttak og mesterskap.

En annen ting en kanskje skal ha på minnet er at hverken dommere eller figuranter har betalt for den jobben de gjør, de gjør dette på frivilligbasis, på fritida si og fordi de er glødende interessert i sporten. Da får jeg meg ikke til å tro at de ikke gjør det beste de kan.

Jeg tror fokuset i både denne og den andre debatten er fullstendig feil... det er ikke holdningene til figuranter og dommere vi har behov å gjøre noe med. MEN holdningen til utøverne! Det virker som det er en trend i å finne flest feil både hos konkurrenter, miljø, figuranter og dommere... Kanskje på tide å rette fokuset på noe annet enn å finne feil...?

Personlig tror jeg ikke sporten i norge tåler så veldig mye mer "bråk" enn dette... Om det på nytt blir rettet spørsmål om vi skal ha IPO i Norge tviler jeg på at NKK og andre gidder å legge ned veldig mye jobb for å beholde en sport som uten i fra fremstår som et miljø med mye konflikter og bråk...

Loggført
Vargveum
Gjest
« Svar #13 på: Juli 03, 2008, 13:40:23 »

Ka skulle vi gjort uten havet, skulle vi bært rundt på båtan Grin
Ut å lufte dyra, ingen dum ide.

mvhh
Vargveum
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Juli 03, 2008, 14:23:19 »

Nesten så er jeg fristet til å slette hele innlegge ditt Ronny.. men ta det som en advarsel..

Vargveum: har du ikke noe fornuftig å si kan du la være!!
Loggført

Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: