Stilig

Her hagler advarslene fra moderator når det kommer mot dem, men andre veien?

?
men
Det som er pussig er at folk er så redde for og uttale hvor de mener rettningslinjene bør gå for dommere og figguranter vedrørende konkurranser på høyere nivå!
Noe som igjen sier litt om hvorfor en del av oss er anonyme her inne.
I så og si i alle sportsgrener er det laget rettnings linjer for når ting fra rådes og når det ikke er tillatt.
Hvis vi sier figurant A skal figurere på en konkurranse må det jo nesten foreligge noen rettnings linjer for hvor tidelig han skal være disponibel for trening til konkurransen eller hvor lenge før han skal stoppe og figurere? osv.
Det hevdes at det og dra rundt og se på konkurranser gjør deg bedresikket, mye mulig det, men det er nå en gang slik at alle blir ikke like gode uansett...derfor har enn ofte et skille på dommere og lignende i andre sports grener(ikke alle fotballdommere er skikket til å dømme under VM).
Er det riktig at en dommer skal kunne dømme sine egne valper/trenings partnere osv. det er forskjell på det, og å være på hils med!
Hvilket kontrollorgan ser enn for seg hvis enn sier ja til at dommere skal kunne dømme alle uansett? videre ser enn med ujevne mellomrum at dommere har noen poeng de forvalter hit og dit.... hvor nøye ønsker enn å kontrolere disse poengene?
når det gjelder inhabilitet så burde det ligge retnings linjer for det. videre så har videoen gjort sitt inntåg, hva med brulk av dette mediet?
hvordan ser enn for seg kvalitets sikringen av dommere?
så blir jo nesten alle disse spørmålene gjenntatt med tanke på figuranten.
Jeg for min del ser for meg flere løsninger for å få et mer rettferdig system, men jeg er overasket over at ikke flere vil komme med forslagg og synspunkter på hvor de mener linjene burde gå på dette.
Bare med å få laget rettnings linjer hadde mye av diss diskusjonene vært unngått...
Hvordan forventer enn at NKK og diversse utvalg skal være tilits vekkende og sikkrende når de ikke har klare valg til alle utvalgene? og skal fungere som klage organ( jeg snakker ikke her om byråkratiet(administrasjonen osv.). samtidig som de skal være eneste tale organ for hunde norge, der de nærmest har et monopol.
hvorfor jobbes det ikke med å få inn hundesporten innunder Norges idrettsforund?
Med så mange spørsmål så skulle en tro at du også sitter inne med noen svar...

Hvilke (gi meg gjerne navn) dommere og figuranter skal en bruke i norge som ikke har noen forbindelse med noen av deltagerne på uttak/NM o.l.? Grovt regnet finnes det ingen... Og er ikke dette egentlig bare tull... Tror ikke jeg offret det en tanke da jeg var med på NM schH i fjor at jeg aldri hadde trent med figuranten som skulle ha det korte programmet. Og tror du at på et VM at landslaget til vertslandet ikke har trent på figurantene? jeg vet at i forkant av VM i danmark var de danske figurantene leid inn feks i Tyskland..
Tror du virkelig at å sette figuranter i karrantene utgjør noe? Annet enn at enkelte treningsmiljøer ikke får oppkjøring i hele tatt, i og med at de ikke har figuranten sin tilgjengelig... De få prøvefigurantene vi har i Norge er godt kjent for de fleste aktive.
Kjenner jeg blir litt rystet over at IPO i norge med 10 utøvere på toppnivå blir sammenlignet med topp idrett og næringsliv... Er det ikke en hobby.... Noen tar dette litt for allvorlig!
Du sier du savner regler og rettningslinjer... dette har vi da helt klart i regelheftet. Dommerne har helt klare regler å dømme etter. At dommere vektlegger forskjellige ting skjer i alle hundesporter. Noen vektlegger grep, andre vektlegger lydighet...den tredje vektlegger kanskje vekslinger, mens den fjerde vektlegger kamp, slipp og bevoktningsfaser. Om en dommer vektlegger andre ting enn en selv gjør ikke det nødvendigvis dommeren inkompetent...
Du stiller mange spørsmål hundeidiot og hinter om at du har svarene, men jeg ser ikke at du tilfører noe positivt for denne debatten eller for sporten. Og ikke ser jeg at du klarer å svare på spørsmål som blir stilt deg! Du skal ha for at du er engasjert. Men kommer en med så sterk kritikk som du bør en også kanskje komme med noen løsninger... Men du er kanskje bare en av de som higer etter å lage bråk...? Sånn fremstår du i alle fall for meg.
Vargveum:Uansett så synes jeg dere skal tenke på en ting. For noen uker siden var det et annet uttakstevne
med nesten samme aktører. plasseringene var også nesten den samme. (ble de etiske regler her fulgt? )
Ikke vet jeg, men det ble ihvertfall ikke konflikter.
Ikke vet jeg helt hvordan etiske rettningslinjer du snakker om... men om det er et spørsmål om dommere med deltagere i vennekretsen/treningskompiser, med valpekjøper forbindelser og/eller trening på figuranter i forkant så tror jeg så absolutt de etiske rettningslinjene dere snakker om ble brutt.... Og dette sier jeg kun for å understreke et poeng om at jeg ikke tror det er mulig i Norge å finne dommere og figuranter uten noen forbindelse til de som konkurrerer. Og det er ikke jeg som synes at det er så fryktelig galt....