Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvor går de etiske grenser. vedrørende uttak til VM, NM osv.  (Lest 2082 ganger)
0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #15 på: Juli 03, 2008, 14:52:15 »

Nesten så er jeg fristet til å slette hele innlegge ditt Ronny.. men ta det som en advarsel..

Vargveum: har du ikke noe fornuftig å si kan du la være!!

Du må fortelle meg ka i alle dager det hva nu som var galt! Ville vært smartere om DU slettet dine innlegg her i tråden og mine svar til deg som ikke har noe med topic og gjøre..skjønner ingen ting..prøv og forklar i en PM slik vi ble enige om sist jeg braket i hop med moderatorene her og ikke gjorde slik de ville..var ikke det bedre en den advarselen du legger ut her...sjerp dæ si æ..

Cathrine, æ håpa du ikke les noe i mine innlegg her kor æ kritiser verken dommer eller figuranter. Heller tvert imot om ditt innlegg er rettet mot meg..
skal man ikke kunne diskutere på generelt grunnlag, det debateres jo her om alle andre hundesporter, også der er det figger og dommer. De er også på frivillig basis, det samme er dommere i lavere div i fotball også.
Og utøverne som du sier er vel også grunn til og debatere, utøvere....begynn og ta resultatene som en mann og slutt og syt...Om resultatet ikke nådde opp den gangen, bedre lykke neste gang..Dommere kan vel sjelden noe for at utøveren eller hunden ikke var bedre den dagen..
Noe en utøver også må skjønne er at en dommer er ikke en datamaskin, er derfor man tenker på videodømming i fotball. Og vi kan alle gjøre feil, er derfor det er artig og konkurrere,,hoho vært i en konkurranse..hehe men uannsett, er det som er spennende, man vet sjelden utfallet om man ikke er helt oppi verdenstoppen da, de hundene og førerne feiler vel sjelden, men det forekommer Grin
Og i innlegget mitt mot kordan man skal få tren prøvefiggan så skjønna vel alle med det blåtte øyet at det eneste som er fornuftig er slik det er idag...er slik i resten av verden vel..
Nei hvorfor forandre det som fungerer er et ordtak som finns..men det finns mange ordtak Grin
MAN skal huske på at det er ikke bare dommere og figger som er her på frivilligbasis, også utøverne er det.
Nei, vi må nok alle ta selvkritikk nu og da, finns ikke det meensket enda som er perfekt og langt mindre noen hunder Cheesy NU e vi ferdigpakka og klar til adgang Kiss
Loggført

hundeidiot
Gjest
« Svar #16 på: Juli 03, 2008, 15:13:09 »

se her ja  Cheesy :Dendeloig kan vi legge vekk silke hanskene!
jeg har gjort flere av disse tingene du viste til vedrørende IPO.
men det gir vell ingen grunn til at vi skal bruke dommere som ikke har ført frem hund selv? drar du til til mellom europa blir figuranter møstret A og B ut ifra prøver osv de tar på klubbene. og det er ingen tvil om at en nå har noen få riktig gode figuranter i norge som kan stå mesterskap. videre har vi også noen få dommere som har vært ute og konkurrert. de er selvfølgelig også gode nok til mesterskap. men det gjelder ikke alle.
videre så må en kunne si at det og fly en dommer fra svergie eller danmark til norge ikke utgjør de store forskjellene med tanke på økonomi.
flere dommere har vært villige til dette for bortimot selvkost. i de fleste tillfeller skal de overnatte osv. alikevell.
videre så er det forunderlig at vi hyler som besatte når enkelte ekstriør dommere dømmer sitt eget oppdrett, men det er  i orden og la komiser dømme verandre! videre så sier det seg selv at når jeg figurerer på mine venners hunder har et par av de et bedre bitt fordi de hundene kjenner meg og jeg dem.
dommere og figuranter kan trene på alle former for prøver osv. ellers. det det her er snakk om er ved uttaks stevner, NM, nordisk.
i alle år etter at det startet har det vært et relativt lukket miljø rundt sporten med mye hemlighets kremri.
dette er med på og forsteke den delen der en får en klarere forankring til kameraderiet.
en forandring av hva en kan forvente av en dommere forandres ikke over natten, men alle her inne vet at det foregår.
tenk på hvor mange av dere som har sakt: ååå den er kåret i tyskland ja...
men her hjemme er vi alle så flinke og snille og gjør aldri noe galt...
Loggført
Brukshundforumet Admins
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: Juli 03, 2008, 15:29:34 »

Før debatten med god oppførsel, ellers må vi stenge tråden. Vend heller det andre kinnet til og bruk rapporteringsfunksjonen Wink

Minner om følgende:
Innleggene går ikke gjennom noen sensur før de postes. Da vi til tider har stor traffikk, er det ikke mulig og overvåke alt til en hver tid. Dersom du ser noe du finner støtende, upassende eller strider imot forumsreglene; Vennligst benytt rapporteringsfunksjonen ved det aktuelle innlegget, eller kontakt oss på post@brukshundforumet.com

Mvh
Admin
Loggført
simba
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: Juli 03, 2008, 17:10:48 »

Nesten så er jeg fristet til å slette hele innlegge ditt Ronny.. men ta det som en advarsel..

Väldigt seriöst!!!!
Loggført
Sammy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: Juli 03, 2008, 23:47:48 »

Administrator kan hoppe ut av topic flere ganger til tross for gjentatte oppfordringer oml å holde seg til topic, men gud hjelpe meg om noen andre ikke sier noe "seriøst"! Tydeligvis at det er forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker...
Loggført
Vargveum
Gjest
« Svar #20 på: Juli 04, 2008, 00:48:45 »

Seriøst eller ikke seriøst
Synes ikke det kommer så mye sakelig kommentarer fra deg heller Circa Wink Lips Sealed
Fra meg var det kun en floskel til Ronny.

Uansett så synes jeg dere skal tenke på en ting. For noen uker siden var det et annet uttakstevne
med nesten samme aktører. plasseringene var også nesten den samme. (ble de etiske regler her fulgt? )
Ikke vet jeg, men det ble ihvertfall ikke konflikter.

At noen sier at visse personer reiser rundt i europa å ser på alle VM og er på alle seminarer sier ikke noe om at du blir en god dommer/figurant/hundefører i verdens klasse. Hadde det hvert så lett så kunne alle blitt figuranter/dommere /hundeførere.

Som hundeførere ligger vi allerede i verdenstoppen det ble bevist i fjor. Men vi har enda en jobb å gjøre angående figger og bedømming. Svenskene har både hundeførere og dommere som viser at de ligger i Verdenstoppen så hvorfor kan ikke også vi.

Chase closed
mvhh
Vargveum

Loggført
hundeidiot
Gjest
« Svar #21 på: Juli 04, 2008, 02:29:42 »

Stilig Smiley
Her hagler advarslene fra moderator når det kommer mot dem, men andre veien?Huh?Huh??
men  Cheesy
Det som er pussig er at folk er så redde for og uttale hvor de mener rettningslinjene bør gå for dommere og figguranter vedrørende konkurranser på høyere nivå!
Noe som igjen sier litt om hvorfor en del av oss er anonyme her inne.
I så og si i alle sportsgrener er det laget rettnings linjer for når ting fra rådes og når det ikke er tillatt.
Hvis vi sier figurant A skal figurere på en konkurranse må det jo nesten foreligge noen rettnings linjer for hvor tidelig han skal være disponibel for trening til konkurransen eller hvor lenge før han skal stoppe og figurere? osv.
Det hevdes at det og dra rundt og se på konkurranser gjør deg bedresikket, mye mulig det, men det er nå en gang slik at alle blir ikke like gode uansett...derfor har enn ofte et skille på dommere og lignende i andre sports grener(ikke alle fotballdommere er skikket til å dømme under VM).
Er det riktig at en dommer skal kunne dømme sine egne valper/trenings partnere osv. det er forskjell på det, og å være på hils med!
Hvilket kontrollorgan ser enn for seg hvis enn sier ja til at dommere skal kunne dømme alle uansett? videre ser enn med ujevne mellomrum at dommere har noen poeng de forvalter hit og dit.... hvor nøye ønsker enn å kontrolere disse poengene?
når det gjelder inhabilitet så burde det ligge retnings linjer for det. videre så har videoen gjort sitt inntåg, hva med brulk av dette mediet?
hvordan ser enn for seg kvalitets sikringen av dommere?
så blir jo nesten alle disse spørmålene gjenntatt med tanke på figuranten.
Jeg for min del ser for meg flere løsninger for å få et mer rettferdig system, men jeg er overasket over at ikke flere vil komme med forslagg og synspunkter på hvor de mener linjene burde gå på dette.
Bare med å få laget rettnings linjer hadde mye av diss diskusjonene vært unngått...
Hvordan forventer enn at NKK og diversse utvalg skal være tilits vekkende og sikkrende når de ikke har klare valg til alle utvalgene? og skal fungere som klage organ( jeg snakker ikke her om byråkratiet(administrasjonen osv.). samtidig som de skal være eneste tale organ for hunde norge, der de nærmest har et monopol.
hvorfor jobbes det ikke med å få inn hundesporten innunder Norges idrettsforund?
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #22 på: Juli 04, 2008, 03:12:45 »

Stilig Smiley
Her hagler advarslene fra moderator når det kommer mot dem, men andre veien?Huh?Huh??
men  Cheesy
Det som er pussig er at folk er så redde for og uttale hvor de mener rettningslinjene bør gå for dommere og figguranter vedrørende konkurranser på høyere nivå!
Noe som igjen sier litt om hvorfor en del av oss er anonyme her inne.
I så og si i alle sportsgrener er det laget rettnings linjer for når ting fra rådes og når det ikke er tillatt.
Hvis vi sier figurant A skal figurere på en konkurranse må det jo nesten foreligge noen rettnings linjer for hvor tidelig han skal være disponibel for trening til konkurransen eller hvor lenge før han skal stoppe og figurere? osv.
Det hevdes at det og dra rundt og se på konkurranser gjør deg bedresikket, mye mulig det, men det er nå en gang slik at alle blir ikke like gode uansett...derfor har enn ofte et skille på dommere og lignende i andre sports grener(ikke alle fotballdommere er skikket til å dømme under VM).
Er det riktig at en dommer skal kunne dømme sine egne valper/trenings partnere osv. det er forskjell på det, og å være på hils med!
Hvilket kontrollorgan ser enn for seg hvis enn sier ja til at dommere skal kunne dømme alle uansett? videre ser enn med ujevne mellomrum at dommere har noen poeng de forvalter hit og dit.... hvor nøye ønsker enn å kontrolere disse poengene?
når det gjelder inhabilitet så burde det ligge retnings linjer for det. videre så har videoen gjort sitt inntåg, hva med brulk av dette mediet?
hvordan ser enn for seg kvalitets sikringen av dommere?
så blir jo nesten alle disse spørmålene gjenntatt med tanke på figuranten.
Jeg for min del ser for meg flere løsninger for å få et mer rettferdig system, men jeg er overasket over at ikke flere vil komme med forslagg og synspunkter på hvor de mener linjene burde gå på dette.
Bare med å få laget rettnings linjer hadde mye av diss diskusjonene vært unngått...
Hvordan forventer enn at NKK og diversse utvalg skal være tilits vekkende og sikkrende når de ikke har klare valg til alle utvalgene? og skal fungere som klage organ( jeg snakker ikke her om byråkratiet(administrasjonen osv.). samtidig som de skal være eneste tale organ for hunde norge, der de nærmest har et monopol.
hvorfor jobbes det ikke med å få inn hundesporten innunder Norges idrettsforund?

Med så mange spørsmål så skulle en tro at du også sitter inne med noen svar... Huh?

Hvilke (gi meg gjerne navn) dommere og figuranter skal en bruke i norge som ikke har noen forbindelse med noen av deltagerne på uttak/NM o.l.? Grovt regnet finnes det ingen... Og er ikke dette egentlig bare tull... Tror ikke jeg offret det en tanke da jeg var med på NM schH i fjor at jeg aldri hadde trent med figuranten som skulle ha det korte programmet. Og tror du at på et VM at landslaget til vertslandet ikke har trent på figurantene? jeg vet at i forkant av VM i danmark var de danske figurantene leid inn feks i Tyskland..

Tror du virkelig at å sette figuranter i karrantene utgjør noe? Annet enn at enkelte treningsmiljøer ikke får oppkjøring i hele tatt, i og med at de ikke har figuranten sin tilgjengelig... De få prøvefigurantene vi har i Norge er godt kjent for de fleste aktive.

Kjenner jeg blir litt rystet over at IPO i norge med 10 utøvere på toppnivå blir sammenlignet med topp idrett og næringsliv... Er det ikke en hobby.... Noen tar dette litt for allvorlig!

Du sier du savner regler og rettningslinjer... dette har vi da helt klart i regelheftet. Dommerne har helt klare regler å dømme etter. At dommere vektlegger forskjellige ting skjer i alle hundesporter. Noen vektlegger grep, andre vektlegger lydighet...den tredje vektlegger kanskje vekslinger, mens den fjerde vektlegger kamp, slipp og bevoktningsfaser. Om en dommer vektlegger andre ting enn en selv gjør ikke det nødvendigvis dommeren inkompetent...

Du stiller mange spørsmål hundeidiot og hinter om at du har svarene, men jeg ser ikke at du tilfører noe positivt for denne debatten eller for sporten. Og ikke ser jeg at du klarer å svare på spørsmål som blir stilt deg! Du skal ha for at du er engasjert. Men kommer en med så sterk kritikk som du bør en også kanskje komme med noen løsninger... Men du er kanskje bare en av de som higer etter å lage bråk...? Sånn fremstår du i alle fall for meg.

Vargveum:
Sitat
Uansett så synes jeg dere skal tenke på en ting. For noen uker siden var det et annet uttakstevne
med nesten samme aktører. plasseringene var også nesten den samme. (ble de etiske regler her fulgt? )
Ikke vet jeg, men det ble ihvertfall ikke konflikter.

Ikke vet jeg helt hvordan etiske rettningslinjer du snakker om... men om det er et spørsmål om dommere med deltagere i vennekretsen/treningskompiser, med valpekjøper forbindelser og/eller trening på figuranter i forkant så tror jeg så absolutt de etiske rettningslinjene dere snakker om ble brutt.... Og dette sier jeg kun for å understreke et poeng om at jeg ikke tror det er mulig i Norge å finne dommere og figuranter uten noen forbindelse til de som konkurrerer. Og det er ikke jeg som synes at det er så fryktelig galt....
« Siste redigering: Juli 04, 2008, 03:14:18 av Cathrine » Loggført
Vargveum
Gjest
« Svar #23 på: Juli 04, 2008, 08:08:03 »

Ja det er riktig Chatrine du skjønte mitt spørsmål, her ble det også syndet, det er jeg helt sikker på pga hundeNorge er så lite så nesten alle kjenner alle.
Så hvorfor kom konflikten på akkurat dette stevnet.? Tilfeldig ? Ja det tror jeg. Evaluering av arrangør det er jeg sikker på blir gjordt??

Figger. Et alternativ kan kansje være at klubber som arrangerer VM uttak bruker sine figuranter men at klubbmedlemmer ikke for stille som hundeførere på på akkurat dette uttaket.

mvhh
Vargveum Wink
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #24 på: Juli 04, 2008, 09:38:06 »

Ja det er riktig Chatrine du skjønte mitt spørsmål, her ble det også syndet, det er jeg helt sikker på pga hundeNorge er så lite så nesten alle kjenner alle.
Så hvorfor kom konflikten på akkurat dette stevnet.? Tilfeldig ? Ja det tror jeg. Evaluering av arrangør det er jeg sikker på blir gjordt??

Jeg tror ikke det er spesielt tilfeldig faktisk... men det blir uansett bare spekulasjoner så den kan ligge.

Klubben vår har lang tradisjon på å arrangere store stevner, mesterskap og prøver. Og er vel også en av de bedre klubbene på å arrangere slike ting. Og en kommer dit fordi en har nettopp erfaring og er flinke til å evaluere seg selv.

Det virker som du hinter til at arrangøren har vært med på å lage konflikter her? Greit om du utdypet det litt...

Sitat
Figger. Et alternativ kan kansje være at klubber som arrangerer VM uttak bruker sine figuranter men at klubbmedlemmer ikke for stille som hundeførere på på akkurat dette uttaket.

Og da tror du klubbene orker å arrangere uttak om det ikke skal være til litt fordel for sine hjemme ekvipasjer...?

Det er jo sånn at en minimum må delta på 2 uttak... i år arrangeres det 3. Misser en 1 har en ingenting å gå på. Klubber med kompetanse og medlemmer som ønsker å starte kommer til å sky å arrangere med slike regler. Er det det beste for IPO norge?

Og hva er egentlig så ille med at noen har en liten fordel på et stevne...?

I år arrangerte avd Romerike IPO NM...om de som er medlemmer i den klubben ikke skulle få stille på NM fordi det er en fordel for de at det arrangeres av medlemsklubb ville det blitt mange mindre deltagere.... Og siden NM er et obligatorisk uttak ville de misset muligheten for å reise til vm.

Loggført
Heron
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: Juli 04, 2008, 11:19:22 »

Sitat
Som hundeførere ligger vi allerede i verdenstoppen det ble bevist i fjor. Men vi har enda en jobb å gjøre angående figger og bedømming. Svenskene har både hundeførere og dommere som viser at de ligger i Verdenstoppen så hvorfor kan ikke også vi.

Chase closed
mvhh
Vargveum

Kanskje fordi vi bare krangler med hverandre her til lands  Huh??  Det ser ut som alle står BOM fast på sitt sted, både i sporten og i debatten.
« Siste redigering: Juli 04, 2008, 11:30:35 av Circameg » Loggført
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: