Hehe, jeg ser at man skal være litt forsiktig med hva man skriver, for her blir det jammen lagt mye i veldig få setninger fra min side

Men sånn er det når man plopper ut i det med en gang
Ang postivi forsterkning : Jeg trener *klikkertrening* på hestevis. Jeg har trent med klikker basert på de teoriene på hest i veldig mange år, men på hest kan man ikke drive med klikker på samme måte som hund. Så nå jeg sier jeg driver med positiv forsterkning, så ja, jeg føler det passer en ganske myk schæferdame veldig bra, og nei, je er ikke redd for i filleriste bikkja når hun tråkker over grenser. Selvom det i hundeklikkerverdenen anses som feil. Jeg har også en mann som er vant til å trene hund på helt annet vis, så selvom jeg har en klikkerklok hund som ved nylæring får ting presentert via klikker og læringsprinsipper, så er det ikke dermed sagt hun ikke har grenser, ikke blir tatt i eller irrettesatt. Og hun vet hva nei betyr.
Så veldig antrengende er ikke hundeholdet mitt

Det er min mann som har hovedansvaret for treningen hennes, og siden jeg er hjemme på dagtid, ser jeg ikke noe anstrengende i å gå tur i skogen på dagtid, når folk flest er på jobb. Møter vi hund, så håndterer vi det der og da, men jeg koser meg mye mer når jeg kan gå med hunden svinsende i langline uten å møte bikkjer på annenhver meter. Hun e en normalt lydig og veloppdragen hund i alle andre settinger. Men ja, utageringen hennes er et problem for meg, og nei , jeg nekter ikke for at vi har gjort noe galt i oppveksten. Hun har vært slik fra hun var liten, og det er vår feil, helt klart.
Når det er sagt blir hun stadig bedre, og vi jobber hardt mot at hun skal oppføre seg *sånn og slik* når vi møter hunder. Men jeg velger å møte de på litt avstand, framfor å måtte møte de på veldig trange områder, pr i dag. Da opprettholder jeg kontakt og kontroll.
Og jeg har ennå ikke viftet med pølser i den settingen .. eller andre settinger forøvrig. Vi var som nvnt på kurs i fjor høst sammen andre hunder, og det gikk greit i starten, til hun kom i en periode hvor hun overhodet ikke kunne sitt hjemme på stuegulvet en gang. Denne er jo over for lenge siden ... Selvom JEg ikke har trent henne hardt med andre hunder, er det ikke dermed sagt at hun ikke har blitt trent, da som sagt min mann har tatt den biten .
En annet aspekt ved saken her er jo, som du kanskje ikke har tenkt så mye på, oss andre med hund og da særlig schäferhund. Hunden din er jo med på å bekrefte folks fordommer mot rasen. Jeg kan skrive under på at det ikke alltid er like moro å være schäfereier, med tanke på hvilke holdninger man blir møtt med svært ofte. Hunder som får lov til å utagere er ikke noe god reklame for hundesaken generelt.
Og det er også en av grunnene til at jeg lar min mann ta den biten, og ikke jeg, mens jeg selv koser meg i skogen på tidspunkter som ikke det er mye folk der. Formiddager foreksempel. Men når det er snakk om å reagere ... faktisk får vi mye hardere reaksjoner på at man tar bikkja når den utagerer, enn at den utagerer ... (ni, hun blir ikke latt være å bli korrigert av den grunn ) jeg synes du tillegger meg veldig mye meninger i innlegget ditt, som at jeg ikke har tenkt på andre schæfer folk, at jeg er usikker på å krumme et hår på hundens hode og slike ting .. jeg tror ikke jeg skriver noe om det i mitt innlegg

Forøvrig har de jo rett ... de som har fordommer om at endel schæfere utagerer... jeg visste faktisk ikek at det var vanlig at schæfere utagerte slik mot andre hunder. Jeg har lært mye av andre hundefolk om nettopp dette i senere tid. Aquila er min første hund, og jeg lærer fortsatt. Men hun er min manns tredje schæfer . HAdde jeg visst det jeg vet nå hadde alt vært gjort på en annen mtåe fra start, men det er lett å være etterpåklok.
Som sagt har vi gjort veldig mye galt i å takle dette, og vi har vært innom flere forskjellige metoder, og problemet i dag er ingenting i forhold til hva det har vært, nå har vi noen gode møter og noen dårlige, og det avhenger ofte av hvordan den andre hunden oppfører seg. Jeg sier jo også nå at jeg har lyst til å ta henne med meg i en schæferhundklubb og lære mer , og det er vel ikke å gjemme seg helt bort ? jeg skrev en veldig kort og intetsigende intro, og at jeg har en hund som utagerer, betyr ikke at jeg vifter med godbiter foran nesen på henne, eller ikke tør å ta hardt i henne, bare så det er sagt ... det betyr heller ikke at vi ikke jobber med saken eller ser en løsning.
Jeg fikk god hjelp av en faktisk veldig dyktig hundetrener, men jeg har skjønt etterhvert at schæfer trenger litt andre metoder, og bruker også disse. hva som funker på en hund funker kanskje ikke like godt på en annen.
greia med åtrene på avstand er at det er planlagt trening og innnlæring.. .når man faktisk er ute med hunden så hender det man får hunder litt nærmere enn man hadde tenkt, å da går man fra innlæring til direkte håndtering der og da.
Hovedgrunnen til at jeg går tur i skogen (nå foretrekker jeg og gå i skgoen framfor gatelangs) på tider hvor folk flest ikke er ute, er fordi det er MYE folk og hund her ... og båndtvang har omtrent ingen hørt om ... og iallfall ikke innkalling av bikkja, den er jo så snill ...eier er jo ofte ikke innen synsvidde en gang. Hunden min er ikke aggresiv i den forstand. hun utagerer. Møter hun en hund løs er det sjelden noe problem. så når jeg i fjor høst var supermotivert på å trene på å møte hunder, fikk jeg gang på gang hund i fanget. som gjorde ting hundre ganger værre. Og dermed har jeg blitt usikker, og velger og kose meg , mens en med litt mer selvtillit trener hunden. Så lenge je ghar mulighettil å møte hunden på litt avstand, får jeg også sitt og kontakt.
Men nå var det vel ikke egentlig utagering jeg var ute etter å diskutere da .. jeg funderte mer på om man var velkommen her selvom man ikke konkurrerte