|
Ronny
|
 |
« på: Juli 10, 2008, 19:07:08 » |
|
Hvorfor sier man B=Fri, det er jo slett ikke tilfellet. B er svakeste grad for HD, men så svak at noen velger og kalle det FRI..Hvorfor, det er jo ikke FRI det er jo B, A er FRI.. Debatere istedet her så slipper jeg og ødelegge bruksvalper for salg 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #1 på: Juli 10, 2008, 20:05:46 » |
|
Hvorfor sier man B=Fri, det er jo slett ikke tilfellet. B er svakeste grad for HD, men så svak at noen velger og kalle det FRI..Hvorfor, det er jo ikke FRI det er jo B, A er FRI.. Debatere istedet her så slipper jeg og ødelegge bruksvalper for salg  Tja, da er du vel den eneste som kaller HD-B for svak grad HD. Alle vi andre, inklusive de fleste veterinærer definerer nemlig dette som fri for hofteleddsdysplasi. Ja, A det er perfekt, men B er sannelig ikke så gale det heller, og det er også definisjonen på en helt normal, frisk hofte. Men kanskje kan du, som selværklert ekspert, gi oss en nærmere utredning rundt dette tema? Overbevis meg 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gråtass
|
 |
« Svar #2 på: Juli 11, 2008, 11:00:20 » |
|
Hvorfor sier man B=Fri, det er jo slett ikke tilfellet. B er svakeste grad for HD, men så svak at noen velger og kalle det FRI..Hvorfor, det er jo ikke FRI det er jo B, A er FRI.. Debatere istedet her så slipper jeg og ødelegge bruksvalper for salg  Tøys og tull! B er en fri hofte. A er en optimal hofte, B er en fri hofte. At du velger å tolke noe anderledes enn hele Norden sine avlesningsregler får stå for din regning, men det er altså bare vås det du sier.. Hvis du ønsker det kan jeg sende deg en kopi av avlesings protokollen hvor alle rutiner for HD avlesing i Norden står beskrevet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
-If you don't like the answer, ask a different question!-
|
|
|
|
Vero
|
 |
« Svar #3 på: Juli 11, 2008, 16:11:24 » |
|
Hvorfor sier man B=Fri, det er jo slett ikke tilfellet. B er svakeste grad for HD, men så svak at noen velger og kalle det FRI..Hvorfor, det er jo ikke FRI det er jo B, A er FRI.. Debatere istedet her så slipper jeg og ødelegge bruksvalper for salg  Jeg tror du skal slutte å lese på doberman rewiew jeg...*fnis* tilogmed bildet ditt her, er jo kopiert av Valencia...  HD A og B er HD FRI.  I Finland godtas også HD C som fritt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
DKV 09 BH B NUCH KBHV 07 Tamlands Valentino Garavani BH B NUCH Tamlands Nina Ricci
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #4 på: Juli 11, 2008, 19:07:07 » |
|
Tja, da er du vel den eneste som kaller HD-B for svak grad HD. Alle vi andre, inklusive de fleste veterinærer definerer nemlig dette som fri for hofteleddsdysplasi. Ja, A det er perfekt, men B er sannelig ikke så gale det heller, og det er også definisjonen på en helt normal, frisk hofte. Men kanskje kan du, som selværklert ekspert, gi oss en nærmere utredning rundt dette tema? Overbevis meg  Stiller bare ?, DE FLESTE si du..ingen som si B er FRI...Om B er FRI hvorfor graden B? Jeg tror du skal slutte å lese på doberman rewiew jeg...*fnis* tilogmed bildet ditt her, er jo kopiert av Valencia...  HD A og B er HD FRI.  I Finland godtas også HD C som fritt. Så hvis Fin godtar C som fritt så er B også fritt i resten av verden  Tøys og tull! B er en fri hofte. A er en optimal hofte, B er en fri hofte. At du velger å tolke noe anderledes enn hele Norden sine avlesningsregler får stå for din regning, men det er altså bare vås det du sier..
Hvis du ønsker det kan jeg sende deg en kopi av avlesings protokollen hvor alle rutiner for HD avlesing i Norden står beskrevet. Tull og tøys, om B er fri, hvorfor har vi gradenene a,b,c,d e det noen her som si at vi har 2 grader fri og resten galt  Jeg lurer på hvor dere har fra at B er fri??? Hvis meg hvor det står, at oppdrettere i Norden regner B som fri for at graden er så svak er jo noe annet, men alldeles ikke fri. DEN HAR HD:FEIL B da...altså HD..At noe tullinger avler på b,c,d for de stå for, men B e uannsett ikke fri i min verden..finns bare en grad for fri og det er A Edit: Fikset quote!!! Admin
|
|
|
|
« Siste redigering: Juli 11, 2008, 21:36:14 av Brukshundforumet Admins »
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #5 på: Juli 11, 2008, 21:03:39 » |
|
Stiller bare ?, DE FLESTE si du..ingen som si B er FRI...Om B er FRI hvorfor graden B?
For det første kan du jo konsentrere deg om å skrive NORSK, slik at det går an å forstå det du knoter ned her. Men hvis jeg skal tolke det du prøver å skrive: Nei, du stiller ikke spørsmålstegn, du kommer her og påstår, som om det var fakta, at B oppfattes som HD-svak grad. Noe som er fullstendig FEIL. Per dags dato er det fortsatt HD-C som er svak grad, og det er jo en grunn til at man setter svak grad til C og ikke B. HD-A er også en grad for øvrig. Grunnen til at jeg sier "de fleste" er jo fordi jeg aldri kan garantere at det ikke finnes enkelte folk der ute som er uenig, slike som deg for eksempel. Uten at du og "disse andre" har noe grunnlag for å uttale dere.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jolle
|
 |
« Svar #6 på: Juli 11, 2008, 22:09:21 » |
|
Hvorfor sier man B=Fri, det er jo slett ikke tilfellet. B er svakeste grad for HD, men så svak at noen velger og kalle det FRI..Hvorfor, det er jo ikke FRI det er jo B, A er FRI.. Debatere istedet her så slipper jeg og ødelegge bruksvalper for salg  Er vel bare å notere seg at det er kommet en ny gradering av skalaen vedr. HD. Hvor står det skrevet om dette da Ronny???
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
bruksdyret
|
 |
« Svar #7 på: Juli 12, 2008, 07:33:55 » |
|
Jeg lurer på hvor dere har fra at B er fri??? Fra NKK feks!. Når man får tilbake resultat avlest fra NKk så står det faktisk fri for hd (B) eller fri for hd (A). Ved svak grad står det feks svak grad ( C ). Men skjønner jo dette kan være vanskelig å forstå for enkelte.... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #8 på: Juli 12, 2008, 12:41:30 » |
|
Vel det er vel ikke tvil om at A og B er fritt etter den Nordiske avlesningsmetoden. C skal være svak selv om dette er ikke alltid tilfellet. At hunden ikke blir lagt riktig etc har vi i noen tilfeller sett at hunden er blitt lagt i C. men etter påklage med nye bilder etter 6 mnd viste det seg at hundene fikk A. Det stilles også spørrsmål om avlesningsmetodene for norden er gode nok av SV. De mener at den ikke er det. Belgia har et system der flere vetrinærer kontrollerer bildene i stedet som i Norge der en tar hoftene og en annen tar Albuer. Skal ikke se bort fra at dette kunne reddet en del hunder.
At Ronny stiller ? om B er vel naturlig. Det burde kanskje bare vært A C D E. Eller som i gamle dager Fir Svak Middels og sterk.
I sverige har de A-B-C-D-E men de kan ha i tillegg en anmerkning med et 1 tall. feks B1
mvhh Vargveum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
storealpakka
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Det er mange veier til Rom.
|
 |
« Svar #9 på: Juli 12, 2008, 16:58:09 » |
|
Men uansett...
Når A er Optimal og B er fri..
Hvorfor skal man da gidde og avle på noe som helst annet enn A??
Vet det er masse tull med avlesninger og hvordan bilde blir tatt..
Men la oss si at det var perferfekt så hadde jo oppdrette fortsatt avlet på andre grader enn A.
Og dette er ironiskt nok typisk for bukshund og utstillingsverden.
Hvorfor avler man på annet enn A? Er det virkelig ingen andre hunder som er like gode i hodet med bedre HD statistikk?
Det tror jeg ikke noe på... eneste grunner er at man har investert "mye" penger og tid i hunden og at man vil ha noe igjen for dette..
Nei her kan vi lære av lederen for amerikans bulldog.. Hun underkjente sin egen hund som avlsdyktig på ernæringsrelatert furunkolose... Furunkolose er arvlig, men det er noe som ligger i gene til alle bullehundene, og trenger ikke å bryte ut. Og her brøt det bare ut ved feil foring.
Innlegget var ikke rettet mot annonse som ble refert til i første innlegg.. det var bare ett generelt klagebrev fra en tidligere trekkhund person, som er opptatt av hele og fysisk på hundene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #10 på: Juli 12, 2008, 17:19:55 » |
|
Hvorfor avler man på annet enn A?
Hvorfor ikke (og da tenker jeg avl på B, som også er fritt)? Har du hørt om genetisk mangfold? Skal man innsnevre alle avlhunder til kun de hundene med A, så ville man jo hatt langt mindre hunder å ta av. Nei, avl handler ikke om at ALT skal være optimalt til en hver tid, det er nemlig svært vanskelig om ikke umulig å få til. Det er nemlig ikke bare HD-status som teller når man plukker ut avlsdyr.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jolle
|
 |
« Svar #11 på: Juli 12, 2008, 19:37:01 » |
|
Hahahaha!!!  De som bestemte den nye graderingen, tenkte nok ikke på for noen kverulanter vi hundefolk er!!!  B er selvsagt fri for HD, å si noe annet er bare tull.  Tenker vi bare går tilbake til den gamle graderingen med Fri-svak grad-middels grad og sterk grad, så slipper vi mere diskusjoner rundt dette.  Rimelig dum de som innførte den nye graderingen, de burdte jo ha forstått hva som kom. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #12 på: Juli 12, 2008, 19:48:27 » |
|
Hahahaha!!!  De som bestemte den nye graderingen, tenkte nok ikke på for noen kverulanter vi hundefolk er!!!  B er selvsagt fri for HD, å si noe annet er bare tull.  Tenker vi bare går tilbake til den gamle graderingen med Fri-svak grad-middels grad og sterk grad, så slipper vi mere diskusjoner rundt dette.  Rimelig dum de som innførte den nye graderingen, de burdte jo ha forstått hva som kom.  Liker det ikke, og så har du de tullingan som fikk C i Norge som stikk til Tyskland for og få sæ en B og da e det liksom bare og kjør på...uff jeg hater svindlere...B = HD ferdig 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jolle
|
 |
« Svar #13 på: Juli 12, 2008, 20:03:37 » |
|
Hahahaha!!!  De som bestemte den nye graderingen, tenkte nok ikke på for noen kverulanter vi hundefolk er!!!  B er selvsagt fri for HD, å si noe annet er bare tull.  Tenker vi bare går tilbake til den gamle graderingen med Fri-svak grad-middels grad og sterk grad, så slipper vi mere diskusjoner rundt dette.  Rimelig dum de som innførte den nye graderingen, de burdte jo ha forstått hva som kom.  Liker det ikke, og så har du de tullingan som fikk C i Norge som stikk til Tyskland for og få sæ en B og da e det liksom bare og kjør på...uff jeg hater svindlere...B = HD ferdig  B=Fri for HD Ronny, slik er det i hundeverdenen, bare ikke i din. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #14 på: Juli 12, 2008, 20:10:26 » |
|
Liker det ikke, og så har du de tullingan som fikk C i Norge som stikk til Tyskland for og få sæ en B og da e det liksom bare og kjør på...uff jeg hater svindlere...B = HD ferdig  Så de som avler på B-hofter er svindlere 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|