|
Vero
|
 |
« Svar #15 på: Juli 12, 2008, 21:13:37 » |
|
Hahahaha!!!  De som bestemte den nye graderingen, tenkte nok ikke på for noen kverulanter vi hundefolk er!!!  B er selvsagt fri for HD, å si noe annet er bare tull.  Tenker vi bare går tilbake til den gamle graderingen med Fri-svak grad-middels grad og sterk grad, så slipper vi mere diskusjoner rundt dette.  Rimelig dum de som innførte den nye graderingen, de burdte jo ha forstått hva som kom.  Liker det ikke, og så har du de tullingan som fikk C i Norge som stikk til Tyskland for og få sæ en B og da e det liksom bare og kjør på...uff jeg hater svindlere...B = HD ferdig  Din egen oppdretter er altså en svindler......................-så utrolig kjekt det må være å ha deg som valpekjøper Ronny!!!  Nei, finn deg noe annet å gjøre på enn å formidle din nåværende mentor`s små stikk. Dette blir bare patetisk og ynkelig kjære deg... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
DKV 09 BH B NUCH KBHV 07 Tamlands Valentino Garavani BH B NUCH Tamlands Nina Ricci
|
|
|
|
jeanette.Å.
|
 |
« Svar #16 på: Juli 12, 2008, 23:23:55 » |
|
jeg fårstår veldig godt det når Ronny skriver at man kan reise til Tyskland og få en helt annen status på hoftene enn det som kanskje har vært her hjemme, og jeg føler vel at det blir litt som å lure seg selv.. Nettop fordi de det ikke er samme "reglene" der for a-b-c-d-e hofter som er her hjemme...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #17 på: Juli 13, 2008, 18:45:25 » |
|
jeg fårstår veldig godt det når Ronny skriver at man kan reise til Tyskland og få en helt annen status på hoftene enn det som kanskje har vært her hjemme, og jeg føler vel at det blir litt som å lure seg selv.. Nettop fordi de det ikke er samme "reglene" der for a-b-c-d-e hofter som er her hjemme...
Å det er det jeg mener er rein SVINDEL om noen fortsatt ikke forstod det 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
storealpakka
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Det er mange veier til Rom.
|
 |
« Svar #18 på: Juli 14, 2008, 10:22:36 » |
|
Hvorfor avler man på annet enn A?
Hvorfor ikke (og da tenker jeg avl på B, som også er fritt)? Har du hørt om genetisk mangfold? Skal man innsnevre alle avlhunder til kun de hundene med A, så ville man jo hatt langt mindre hunder å ta av. Nei, avl handler ikke om at ALT skal være optimalt til en hver tid, det er nemlig svært vanskelig om ikke umulig å få til. Det er nemlig ikke bare HD-status som teller når man plukker ut avlsdyr. hallo du... finnes det bare 50 schäfere, 50 doberman, og 50 rottiser i verden din eller? Man får da genetisk mangfold selvom man skulle utelukke alle B-hundene... Det var ett utrolig dårlig argument... Hvis man ikke har nok genetisk mangfold etter at man kutter ut alle b-hundene... så sier det vel sitt om en rase... I Siberian husky verden luker man ut alle med HD, AD., Patella lukasjon, hudproblem, imunforsvarssvikt etc.. Og den rasen er maks 1/4 del av schäferhund verden, allikevel så ungår de alt som heter linjeavl. Så hvis du mener at det blir for liten genpool hvis man luker ut alle B-hundene, så er enten rasen bare dritt og ikke verdt å bevare, eller så må du innse at Norge er bare ett bitte lite land i en stor verden. Og på verdensbasis er rottweiler, dobermann, schäfer verdens mest populære raser, og derofr har de verdens største genpool.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
simba
|
 |
« Svar #19 på: Juli 14, 2008, 11:27:05 » |
|
Svenska försvaret gjorde ett försök med att bara avla på A-höfter utan att det gav några bättre resultat. Det enaste dom uppnådde var en sämre mentalitet på hundarna. Dessutom finns det flera tillfällen där hundar gått från D till A på bara ett par månader i SKK, av den samma avläsaren. Hadde själv en hund som fick 4 OLIKA resultat på 6 månader(3 av NKK och 1 av SKK). För några år sedan var det vanligare att man fick A på hundar, som i dag får B. Det stod ett repotage av det i hundsport. Ska man utesluta en hund med topp mentalitet i avel p.g.a att hunden har B-höfter av just den avläsaren, just den dagen, röntgad av just den veterinären. Nä, min erfarenhet är att man kan få ett resultat den ena gången och ett helt annat den andra. Får man B på sin hund borde man vara nöjd, hunden kan lika gärna ha A. Dom som läser av har inte dom samma kraven för vad dom tycker är A eller B, så är det bara. Det finns heller ingen forskning som bevisar att en A-hund ger bättre avkom än en B-hund ledmässigt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
storealpakka
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #20 på: Juli 14, 2008, 12:20:48 » |
|
Svenska försvaret gjorde ett försök med att bara avla på A-höfter utan att det gav några bättre resultat. Det enaste dom uppnådde var en sämre mentalitet på hundarna. Dessutom finns det flera tillfällen där hundar gått från D till A på bara ett par månader i SKK, av den samma avläsaren. Hadde själv en hund som fick 4 OLIKA resultat på 6 månader(3 av NKK och 1 av SKK). För några år sedan var det vanligare att man fick A på hundar, som i dag får B. Det stod ett repotage av det i hundsport. Ska man utesluta en hund med topp mentalitet i avel p.g.a att hunden har B-höfter av just den avläsaren, just den dagen, röntgad av just den veterinären. Nä, min erfarenhet är att man kan få ett resultat den ena gången och ett helt annat den andra. Får man B på sin hund borde man vara nöjd, hunden kan lika gärna ha A. Dom som läser av har inte dom samma kraven för vad dom tycker är A eller B, så är det bara. Det finns heller ingen forskning som bevisar att en A-hund ger bättre avkom än en B-hund ledmässigt.
Dessverre så er jo det fordi rutinene rundt røntgen ikke er bra nok, og avleserne ikke flinke nok. Også er dte helt klart at det burde være en gruppe avlesere på hver hund.. ikke bare en... Da det er ikke noe kvalitetssikrikng og være veterinær.. Veterinæren borti gata for butikken min operer furunkolose... At de fikk dårligere gemytt på bikkjene hadde ikke noe med at de avlet på A hunder og gjøre.. For da har de avlet på hunder med dårligere gemytt. Og siden de skulle sjekke uit dette med A-hofter kontra B-hofter tok de sikkert ikke hensyn til gemyttet da det ikke var relevandt for undersøkelsen. Og det er heller ikke noe relevant poeng i denne diskusjonen. En grunn til at A-hunder ikke gav noe bedre resultater på HD statistikk'en skyldes vel tidligere nevnte poenger, at runtinene og røntgen og avlesning ikke er bra nok. Uansett.. man burda da virkelig være så interessert i avlen sin at man utelukker hunder som ikke er perfekte fysisk, bare fordi de har ett godt gemyt.. Det finnes ett hav av hunder.. og finne hund med A-hofter og supert gemytt er IKKE vanskelig. Det er bare latskap fra oppdretters side.. Og hva som er bra gemytt varier jo utifra hvem man snakker med.. alle har jo forskjellige meninger om hva de vil ha i hundene sine.. Og gemyttet er miljøbelastet og forandringsbart.. det er ikke fysiskken til samme grad.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #21 på: Juli 14, 2008, 12:24:32 » |
|
Dessverre så er jo det fordi rutinene rundt røntgen ikke er bra nok, og avleserne ikke flinke nok. Også er dte helt klart at det burde være en gruppe avlesere på hver hund.. ikke bare en... Da det er ikke noe kvalitetssikrikng og være veterinær.. Veterinæren borti gata for butikken min operer furunkolose... At de fikk dårligere gemytt på bikkjene hadde ikke noe med at de avlet på A hunder og gjøre.. For da har de avlet på hunder med dårligere gemytt. Og siden de skulle sjekke uit dette med A-hofter kontra B-hofter tok de sikkert ikke hensyn til gemyttet da det ikke var relevandt for undersøkelsen. Og det er heller ikke noe relevant poeng i denne diskusjonen. En grunn til at A-hunder ikke gav noe bedre resultater på HD statistikk'en skyldes vel tidligere nevnte poenger, at runtinene og røntgen og avlesning ikke er bra nok. Uansett.. man burda da virkelig være så interessert i avlen sin at man utelukker hunder som ikke er perfekte fysisk, bare fordi de har ett godt gemyt.. Det finnes ett hav av hunder.. og finne hund med A-hofter og supert gemytt er IKKE vanskelig. Det er bare latskap fra oppdretters side.. Og hva som er bra gemytt varier jo utifra hvem man snakker med.. alle har jo forskjellige meninger om hva de vil ha i hundene sine.. Og gemyttet er miljøbelastet og forandringsbart.. det er ikke fysiskken til samme grad. Nemlig 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
storealpakka
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #22 på: Juli 14, 2008, 12:43:24 » |
|
Dessverre så er jo det fordi rutinene rundt røntgen ikke er bra nok, og avleserne ikke flinke nok. Også er dte helt klart at det burde være en gruppe avlesere på hver hund.. ikke bare en... Da det er ikke noe kvalitetssikrikng og være veterinær.. Veterinæren borti gata for butikken min operer furunkolose... At de fikk dårligere gemytt på bikkjene hadde ikke noe med at de avlet på A hunder og gjøre.. For da har de avlet på hunder med dårligere gemytt. Og siden de skulle sjekke uit dette med A-hofter kontra B-hofter tok de sikkert ikke hensyn til gemyttet da det ikke var relevandt for undersøkelsen. Og det er heller ikke noe relevant poeng i denne diskusjonen. En grunn til at A-hunder ikke gav noe bedre resultater på HD statistikk'en skyldes vel tidligere nevnte poenger, at runtinene og røntgen og avlesning ikke er bra nok. Uansett.. man burda da virkelig være så interessert i avlen sin at man utelukker hunder som ikke er perfekte fysisk, bare fordi de har ett godt gemyt.. Det finnes ett hav av hunder.. og finne hund med A-hofter og supert gemytt er IKKE vanskelig. Det er bare latskap fra oppdretters side.. Og hva som er bra gemytt varier jo utifra hvem man snakker med.. alle har jo forskjellige meninger om hva de vil ha i hundene sine.. Og gemyttet er miljøbelastet og forandringsbart.. det er ikke fysiskken til samme grad. Nemlig  Ett aspekt vi er enige på ihvertfall.. hehe...  Skulle satt oss to med en flaske hjembrent rundt ett bord.. hadde vel kommet hjem gule og blåe  Men hundene hadde hvertfall vært fysisk friske..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #23 på: Juli 14, 2008, 12:46:02 » |
|
hehe...Whisky,,tenner best da.. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
storealpakka
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #24 på: Juli 14, 2008, 12:53:57 » |
|
hehe...Whisky,,tenner best da..  Haha.. ja det skjønner... det smaker jo så drit at man blir irritert for at man var så dum og drikke det=) Nei, det skal være blankt og så sterkt at man ser dobbelt etter to shoter.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #25 på: Juli 14, 2008, 13:12:32 » |
|
hallo du... finnes det bare 50 schäfere, 50 doberman, og 50 rottiser i verden din eller? Man får da genetisk mangfold selvom man skulle utelukke alle B-hundene...
Det var ett utrolig dårlig argument... Hvis man ikke har nok genetisk mangfold etter at man kutter ut alle b-hundene... så sier det vel sitt om en rase...
I Siberian husky verden luker man ut alle med HD, AD., Patella lukasjon, hudproblem, imunforsvarssvikt etc.. Og den rasen er maks 1/4 del av schäferhund verden, allikevel så ungår de alt som heter linjeavl.
Så hvis du mener at det blir for liten genpool hvis man luker ut alle B-hundene, så er enten rasen bare dritt og ikke verdt å bevare, eller så må du innse at Norge er bare ett bitte lite land i en stor verden. Og på verdensbasis er rottweiler, dobermann, schäfer verdens mest populære raser, og derofr har de verdens største genpool.
Ehhh...nei. Det har jeg da ikke sagt eller ment. Sitér meg hvor jeg skriver at det bare finnes 50 schäferhunder, eller hvor jeg i det hele tatt nevner rottweiler og dobermann er du snill. Jeg vil ha meg frabedt at folk kaster ord i kjeften på meg. Men poenget mitt var, det finnes da gode hunder, svært gode hunder - med det "handikappet" (i følge deg og noen andre) at de gjerne har en B-hofte, og da skal disse utelukkes fra avlen? Det synes jeg faktisk ikke. Ikke foreløpig i hvert fall, man kan jo konsentrere seg om å bort C-avlen først. Før vi er kommet dit så blir det bare rot hvis "noen" går rundt å hevder at HD-B er svak grad, og ikke bør avles på. De oppdretterne som velger å bruke kun A-hunder i sitt avlsarbeid, kjempefint det, men det gir oss ingen rett til å sverte oppdrettere som bruker andre offisielt HD-frie hunder. Er det vanskelig å fatte?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #26 på: Juli 14, 2008, 13:19:13 » |
|
hallo du... finnes det bare 50 schäfere, 50 doberman, og 50 rottiser i verden din eller? Man får da genetisk mangfold selvom man skulle utelukke alle B-hundene...
Det var ett utrolig dårlig argument... Hvis man ikke har nok genetisk mangfold etter at man kutter ut alle b-hundene... så sier det vel sitt om en rase...
I Siberian husky verden luker man ut alle med HD, AD., Patella lukasjon, hudproblem, imunforsvarssvikt etc.. Og den rasen er maks 1/4 del av schäferhund verden, allikevel så ungår de alt som heter linjeavl.
Så hvis du mener at det blir for liten genpool hvis man luker ut alle B-hundene, så er enten rasen bare dritt og ikke verdt å bevare, eller så må du innse at Norge er bare ett bitte lite land i en stor verden. Og på verdensbasis er rottweiler, dobermann, schäfer verdens mest populære raser, og derofr har de verdens største genpool.
Ehhh...nei. Det har jeg da ikke sagt eller ment. Sitér meg hvor jeg skriver at det bare finnes 50 schäferhunder, eller hvor jeg i det hele tatt nevner rottweiler og dobermann er du snill. Jeg vil ha meg frabedt at folk kaster ord i kjeften på meg. Men poenget mitt var, det finnes da gode hunder, svært gode hunder - med det "handikappet" (i følge deg og noen andre) at de gjerne har en B-hofte, og da skal disse utelukkes fra avlen? Det synes jeg faktisk ikke. Ikke foreløpig i hvert fall, man kan jo konsentrere seg om å bort C-avlen først. Før vi er kommet dit så blir det bare rot hvis "noen" går rundt å hevder at HD-B er svak grad, og ikke bør avles på. De oppdretterne som velger å bruke kun A-hunder i sitt avlsarbeid, kjempefint det, men det gir oss ingen rett til å sverte oppdrettere som bruker andre offisielt HD-frie hunder. Er det vanskelig å fatte? kan man ikke debatere uten at noen skal føle seg svertet,,det jeg mener e nu at det må nu vær best og avl på A før B om man har samme gode egenskapan i A hunden som B hunden sin..sånn, nu treng ingen føl sæ sverta a ka Æ mein..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
storealpakka
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #27 på: Juli 14, 2008, 13:19:32 » |
|
Nei, du har ikke sagt noe om de rasene eller bare 50. Jeg nevnte rasene fordi de er de rasene på forumet her med mest skittenavl.
Men du formulerer deg jo slik som at det virker som om at vi ikke har nok hunder som er gode nok, ikke hunder til at vi kan se bort i fra avl på hunder men ikke optimale hofter.
Jo man kan sverte de oppdretterne. Igjen vil jeg gjøre poeng ut av at jeg mener ikke å sverte akkurat den oppdretteren som hadde annonsen som ble referet til i åpningsinnlegget.
Men jeg skjønner ikke hvorfor man i det huleste skal avle på hunder som ikke er optimale, når man er så engasjert i rasen som man burde være som oppdretter. Da er det penga som teller.. Man har bruktmye penger(og tid) på den aktuelle avlshunden og det vil man ha igjen for
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
simba
|
 |
« Svar #28 på: Juli 14, 2008, 13:23:47 » |
|
Det är väll klart att det inte var A-höfterna som gav en sämre mentalitet, utan ett sämre utval av avelshundar. Och det är väll klart att dom tog hänsyn till mentaliteten ändå, det är ju försvarsmakthundar dom vill ha fram. Och om det nu är rutinerna kring avläsningarna det står på, om en hund får A eller B, hur ska man då med säkerhet kunna veta vad hunden har eller inte har. Ska man utesuta en hund med B-höfter ur avel när man inte vet om det är hundens höfter eller rutinerna kring avläsningen som är orsaken till att hunden fått B. Att mentaliteten är miljö och att den är förändringsbar är bara piss, mentalitet nedärvs i största grad, du kan till en viss grad förbättra den genom träning. Jag personligen har hellre en mentalt bra hund med C-höfter, än ett nervrvrak med A.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #29 på: Juli 14, 2008, 13:36:01 » |
|
Jo man kan sverte de oppdretterne. Igjen vil jeg gjøre poeng ut av at jeg mener ikke å sverte akkurat den oppdretteren som hadde annonsen som ble referet til i åpningsinnlegget.
Jeg tar poenget ditt, Storealpakka, og jeg kan være enig i at det beste er at man benytter hunder A-hofter i avl, for sikkerhets skyld. MEN, det betyr allikevel ikke at jeg mener det er rett å sverte oppdrettere som benytter seg av B-hunder i sitt avlsarbeid. Denne statusen er faktisk satt til fri, ikke svak, men FRI. Og så lenge de skandinaviske veterinærene er enig om at B er fritt, ja, så er det jo fortsatt det. Eller er du veterinær kanskje, som gir deg mulighet til å uttale deg om at HD-B vil si at hunden har misdannelser i hofteleddet? Det är väll klart att det inte var A-höfterna som gav en sämre mentalitet, utan ett sämre utval av avelshundar. Och det är väll klart att dom tog hänsyn till mentaliteten ändå, det är ju försvarsmakthundar dom vill ha fram. Och om det nu är rutinerna kring avläsningarna det står på, om en hund får A eller B, hur ska man då med säkerhet kunna veta vad hunden har eller inte har. Ska man utesuta en hund med B-höfter ur avel när man inte vet om det är hundens höfter eller rutinerna kring avläsningen som är orsaken till att hunden fått B. Att mentaliteten är miljö och att den är förändringsbar är bara piss, mentalitet nedärvs i största grad, du kan till en viss grad förbättra den genom träning. Jag personligen har hellre en mentalt bra hund med C-höfter, än ett nervrvrak med A.
Godt poeng Simba.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|