|
Anneth
|
 |
« på: Juli 14, 2008, 13:48:11 » |
|
Hei
Trenger tips. Min schæfertispe klør som tildels mye og jeg har prøvd mangt. Gir ikke opp av den grunn med å kanskje finne noe som kan gjøre kløingen mindre.
Etter løpetiden så kommer kløingen uansett om det er sommer eller vinter. Kløingen er etter veterinærens uttalelse hormonforandringer.
Har dere tips??
Ja, jeg velger meg schæfer igjen. ;o)
På forhånd takk!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Quilen
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #1 på: Juli 14, 2008, 14:17:53 » |
|
Klør hun bare etter løpetid, eller ellers også ? Sår/utslett/eksem noe sted ? Hvor klør hun ? blank eller tørr pels ? tørr hud ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Quilen
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #2 på: Juli 14, 2008, 14:43:09 » |
|
litt mer : hva forer du med (alt, inkl godiser osv) og hvikle tiltak har du prøvd, og hvor gammel er damen 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Snusken
Gjest
|
 |
« Svar #3 på: Juli 14, 2008, 16:35:44 » |
|
Jeg tipper på forsensitivitet, vært gjennom det på ett par stykker. Mange veterinærer kaller det allergi for å tjene penger på behandling men de fleste i den kategorien er faktisk bare forsensitive. Du kan lese mer om dette her : http://nkk.no/cmnkk/file/download/files/Hundesport/Ern%E6ring/Forsensitivitet.pdfVelger du å tru på dette vil jeg anbefale vom og hundemat som er råforing basert på hundens naturlige diett. vomoghundemat.no
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anneth
|
 |
« Svar #4 på: Juli 15, 2008, 23:39:52 » |
|
Hei Takk for mange gode spørsmål. Tispen min er 8 år. Har forsøkt det meste, samt byttet for til vom. Jeg forer i dag på Sportsman Pride og hun klør like mye som tidligere på andre typer for. Hun klør kun etter løpetiden og da blir det lite hår på skuldrene. Ellers er pelsen blank og fin. Lite eksem, men huden blir tørr.
Har forsøkt tran og ølgjær, prednisolon, naturmedisin. Tror kroppen også blir imun etterhver at kløingen kommer igjen. Nå er løpetiden over og igjen våkner jeg om natten til kløing.
Eneste jeg har oppdager er at vintertrening er positivt. Da er det mindre kløing uansett.
Har dere tips??
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #5 på: Juli 15, 2008, 23:53:17 » |
|
Har du prøvd omega 3 og 6 da? Vom&hundemat selger en selolje som får mye skryt (har ikke prøvd den selv) Jeg brukte OmegaNor på mine.. De lager til både hund og menneske. Hundene mine har aldri hatt eksem eller tørr pels, så jeg så ikke så mye forskjell.. men kanskje det er verdt å prøve? Det som er viktig når vi skal gi hundene sånne ting er at det må være molekyldestilert (fint ord) hehe. Vanelig tran anbefales ikke av hva jeg har hørt.
Ellers så kunne du kanskje kontakte noen som driver med akupunktur på hund?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Snusken
Gjest
|
 |
« Svar #6 på: Juli 15, 2008, 23:58:13 » |
|
Er kløen uutholdelog plagsom er en kortisonsprøyta hos veterinæren ett midlertidig alternativ. Så får dere hvertfall sovet litt begge to.. Vært gjennom dette selv, det er ikke no stas når bikkja klør så en får vondt av å høre på det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Quilen
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #7 på: Juli 16, 2008, 12:28:42 » |
|
hjelper kortison ? jeg er egentlig sterkt imot kortison til dyr, men siden det er snakk om to ganger i året, ville jeg gitt en kortison kur de to gangene, om det hjelper .... hadde det vært et yngre dyr, ville jeg faktisk vurdert sterilisering, men det er kanskje ikke noe alternativ. ... vi har tenkt i de tanker mtp vår som er kraftig allergisk, hvis det viser seg at hun reagerer i forbindelse med løpetid, men nå ser det heldigvis ikke ut som om hun gjør det ...
Det kan godt tenkes at det kan hjelpe med omega 3/6 (må være begge deler ) men vær samtidig ops på at mange hunder reagerer på fiskeolje. spesielt omega 6 skal ha god effekt på eksem og irritert hud... vår tåler ikke dette hun da ... kjekt. Men det kan absolutt være verdt å prøve .. vi har brukt en vi kjøpte hos dyrlegen, ellers er vel dr Baddakys vel ankjent mener jeg ... hold bare øye med evt andre reaksjoner .. for har etterhvert funnet ut at veldig mange ikke tåler disse oljene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
simba
|
 |
« Svar #8 på: Juli 16, 2008, 12:32:08 » |
|
Jag hadde i alla fall varit försiktig med kortisonet. Kortison sätter ned imunförsvaret och även om den lindrar obehagen för hunden, så kan klådan bli värre på sikt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #9 på: Juli 16, 2008, 12:40:46 » |
|
Hei Mange hunder tåler ikke fiskeolje etc omga 3 etc. prøv med et for som ikke har fiskeolje i seg Mine venner har hatt akkurat dette problemet der kløingen forsvant da olja forsvant.
Værdt å prøve mener jeg. Har kun sett foreløpig at RC har kun et for uten olje, mulig der er flere men jeg har kun funnet dette på markede
mvhh ¨Vargveum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Snusken
Gjest
|
 |
« Svar #10 på: Juli 16, 2008, 12:42:56 » |
|
Jeg er heller ingen tilhenger av Kortison men det hjalp min forrige sch i en periode hvor han klødde så han virkelig plagdes. Effekten og bivirkninger på andre hunder kan selvfølgelig ikke jeg gi noe garanti på, dette ble naturligvis gjort i samråd med veterinær mens vi holdt på med fôrruletten som endte opp på Labb som alle elsker å slenge drit om. Samme greia med han jeg har nå, endte og på labb før vi endte med V&H.
Anneth du skriver at du har prøvd og fôre på vom. Har du prøvd vom og hundemat nr 25 som fullfôr over tid? Er veldig gunstig for bl.a. hud og pelsproblemer.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anneth
|
 |
« Svar #11 på: Juli 16, 2008, 14:51:50 » |
|
Takk for tips.
Skal forsøke med selolje.
Har foret med vom/ rått kjøtt, som jeg kjøpte i 20 kg blokker. Gjorde det et par år men så ikke at det var så mye bedre med kløingen. Jeg ble lei til slutt å pakke 20 kg. Det tok en hel kveld. Samt hver gang jeg skulle på kurs eller bort, ble det mye styr med maten. Tørrfor er greit og enkelt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #12 på: Juli 16, 2008, 15:09:34 » |
|
Jeg har ikke Sch men Dober og har slete med kløe i et par år, nå er vi endelig kommet i mål hos vetten a ka det kan være...Forallergi..prøvd alt a kjøpende hundemat til han for og finne noe som passet han. Han har gått på kortison i all verdens tid for og dempe kløen. MEN så kom vi til at det var tid for og prøve Atopica mot kløen og Specific sitt allergifor..Nesten Bingo..Men nu e det nu levanes for han, han klør ikke, pelsen er flott samme med skiten. MEN han må ha Atopica min vær andre dag, prøvd og gå ned til vær tredje dag men da blusser kløen frem på han..Hvordan er huden mellom potene(svømmehuden?) Kiefher for byller der også når blussinga kommer. Vet ikke om det kan være noe og snakke med vetten om-> atopica, bare for og si det slik-d e den dyreste medisin æ har kjøpt til nå meneske eller hund-Kortison var jo gratis o forhold, men som flere sier så kan det ha sin pris også-derfor Atopica  Han har vært kløfri nu i 4-5mnd..  Ører med pels, samme buk..i vinter var han fri for hår på ører og i buken,,huff..ikke enkelt dette når slikt slår til..pris til nå på Atopica 6.000,- vær behandling ligger på 2-3000kr 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
simba
|
 |
« Svar #13 på: Juli 16, 2008, 15:42:23 » |
|
Jeg har ikke Sch men Dober og har slete med kløe i et par år, nå er vi endelig kommet i mål hos vetten a ka det kan være...Forallergi..prøvd alt a kjøpende hundemat til han for og finne noe som passet han. Han har gått på kortison i all verdens tid for og dempe kløen. MEN så kom vi til at det var tid for og prøve Atopica mot kløen og Specific sitt allergifor..Nesten Bingo..Men nu e det nu levanes for han, han klør ikke, pelsen er flott samme med skiten. MEN han må ha Atopica min vær andre dag, prøvd og gå ned til vær tredje dag men da blusser kløen frem på han..Hvordan er huden mellom potene(svømmehuden?) Kiefher for byller der også når blussinga kommer. Vet ikke om det kan være noe og snakke med vetten om-> atopica, bare for og si det slik-d e den dyreste medisin æ har kjøpt til nå meneske eller hund-Kortison var jo gratis o forhold, men som flere sier så kan det ha sin pris også-derfor Atopica  Han har vært kløfri nu i 4-5mnd..  Ører med pels, samme buk..i vinter var han fri for hår på ører og i buken,,huff..ikke enkelt dette når slikt slår til..pris til nå på Atopica 6.000,- vær behandling ligger på 2-3000kr  Byllerna han får under tassarna, är det furukonlose??
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #14 på: Juli 16, 2008, 15:56:25 » |
|
Jeg har ikke Sch men Dober og har slete med kløe i et par år, nå er vi endelig kommet i mål hos vetten a ka det kan være...Forallergi..prøvd alt a kjøpende hundemat til han for og finne noe som passet han. Han har gått på kortison i all verdens tid for og dempe kløen. MEN så kom vi til at det var tid for og prøve Atopica mot kløen og Specific sitt allergifor..Nesten Bingo..Men nu e det nu levanes for han, han klør ikke, pelsen er flott samme med skiten. MEN han må ha Atopica min vær andre dag, prøvd og gå ned til vær tredje dag men da blusser kløen frem på han..Hvordan er huden mellom potene(svømmehuden?) Kiefher for byller der også når blussinga kommer. Vet ikke om det kan være noe og snakke med vetten om-> atopica, bare for og si det slik-d e den dyreste medisin æ har kjøpt til nå meneske eller hund-Kortison var jo gratis o forhold, men som flere sier så kan det ha sin pris også-derfor Atopica  Han har vært kløfri nu i 4-5mnd..  Ører med pels, samme buk..i vinter var han fri for hår på ører og i buken,,huff..ikke enkelt dette når slikt slår til..pris til nå på Atopica 6.000,- vær behandling ligger på 2-3000kr  Byllerna han får under tassarna, är det furukonlose?? Det samme tenkte jeg på 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|