Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hunden Blå  (Lest 1303 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: September 25, 2007, 11:50:27 »

Hunden Blå…

… Ble lansert her i Norge 19. September i år. Hunden Blå skal lære barn og deres foreldre via dataspill trygg omgang med hund. Målgruppen barn mellom 3 og 6 år, men er like nyttig for alle barn i alle aldersgrupper i så måte.
Hva syns dere om dette… positivt, negativt…? Kom med synspunkter til ev. forbedring.

Her kan en lese litt om Hunden Blå

http://www.vetnett.no/default.asp?V_ITEM_ID=1118
Loggført
Marthe
Unghund
Utlogget Utlogget

Extra, malinois

« Svar #1 på: September 25, 2007, 13:47:58 »

Det er på tide Smiley

I dagens samfunn føler jeg at mange av foreldrene oppdrar ungene til å bli redde hunder. Alt er farlig for barn nå til dags...
Jeg håper at dette kan komme inn i skoleundervisningen, slik at alle får det med seg Smiley
Loggført

BH B IPO II SchH III SL III N Lch Brakeless Absolute Extra
http://www.brukshunden.net
mailin
Unghund
Utlogget Utlogget

Friluftsidiot

« Svar #2 på: September 25, 2007, 14:20:58 »

Jeg synes at det er veldig bra at det har kommet noe på markedet nå som kan opplyse folk om hvordan barn skal omgås hunder. Eneste minuset med hunden blå er at foreldrene også må engasjere seg i spillet, slik at de og ungene kan diskutere det. At hvermansen i gata kjøper og tester dette tviler jeg sterkt på.. Håpet er jo at det kan komme inn litt mere om dyrehåndtering på barneskolen.

Foresten, det er ikke noe supert spill, tegningene er så som så og musikken er grusom. Har skjønt det slik at det er forsket på hva ungene liker av farger, musikk og sånt, og dermed kom de fram til det. Er nok mest et spill som passer til litt yngre barn.
Loggført

Mailin
- trent av en aussie, eid av en husky.
Mtorg
Gjest
« Svar #3 på: September 26, 2007, 20:42:28 »

Hunden Blå er vel og bra, alt som kan være med å bidra til bedre forståelse av hundens språk og behov ovenfor både barn og voksende er bra synes jeg.
Nkk har et undervisningshefte som er tilrettelagt 3. klasse og tar for seg mye av det samme. I tillegg noen bruksområder, arbeidsoppgaver og har noen oppgaver i form av spørsmål.
Et bra opplegg som dessverre ikke blir prioritert i skolen.
Når det gjelder barn og hunder så er jeg ikke for skremselspropaganda. Tvert i mot så handler det også her mye om respekt og hensyn. Om barn har den ballasten i sin ryggsekk, overfaller de heller ikke andres hunder.
Jeg synes også til fulle, at tar man hund inn i familien så er man pliktig til å skaffe seg de opplysninger og gå eventuelle kurs om man ikke forstår hundens språk og behov.
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: September 26, 2007, 21:13:40 »

Ja, jeg syns at med dette prosjektet så er en på vei i riktig retning. For Norge er jo dette ikke mindre enn revolusjonerende. En håper at dette åpner en vei inn i skolen for alvor.

"Jeg synes også til fulle, at tar man hund inn i familien så er man pliktig til å skaffe seg de opplysninger og gå eventuelle kurs om man ikke forstår hundens språk og behov." Helt enig Smiley
Loggført
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: September 27, 2007, 15:27:12 »

Jeg syns absolutt dette er et fint tiltak siden vi allikevel lever i data-alderen. Med litt grunnleggende forståelse så tør jeg påstå at svært mange bite-episoder, og da spesielt barn som blir bitt, kunne vært unngått. Denne forståelsen kan man ikke forvente av små barn, og de voksne har et helt klart ansvar.
Når det er sagt så er jeg ikke fremmed for "gamle skolen" heller. Når jeg var liten fikk vi streng beskjed om at man ikke forstyrrer hunden når den spiser eller sover, og vi klapper ikke fremmede hunder uten å spørre om lov.
Loggført

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
LittleJo
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: September 28, 2007, 11:32:16 »

Synes det er bra at det blir satt fokus på å lære barn hvordan de skal omgås hunder, og lære dem noen av hundens signaler. Er jo flest barn i alder 3 til 6 år som blir bitt, og det er den gruppen Hunden Blå skal fange opp.
I tillegg er det viktig at hundeklubber er aktive på dette området, og bidrar til økt kunnskap blandt folk som anskaffer seg hund OG folk som ikke har hund!
De som har fått valp går gjerne valpekurs og får der kunnskap om hundens språk. Mens folk som ikke har hundeinteresse ofte går glipp av denne kunnskapen og har dermed heller ikke kunnet lære sine barn hvordan de skal omgås med naboens hund..
Så håper dette kan bidra til mer hundeforståelse hos både barn og voksne Cheesy
Loggført

oanna
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: