|
Kristin
|
 |
« på: Juli 16, 2008, 10:23:46 » |
|
Har sett mange annonser der folk må selge valpen sin pga allergi. Det er jo greit nok, men jeg reagerer litt når valpene er så små som 9 uker  Jeg kjenner folk som har fått seg valp hvor barnet deres har reagert allergisk på hunden. Men etter å ha hatt hunden i noen mndr så har allergien forsvunnet. Barnet er ikke allergisk lengre! Kroppen har bare reagert på noe som er ukjent og når den blir vant med det så reagerer den ikke allergisk mer. Jeg synes derfor det er trist at mange er for kjappe til å kvitte seg med valpen, før de har sett hvordan ting utvikler seg. Egentlig mest trist for dem, de har jo ikke fått testet skikkelig ut om allergien var vedvarende og går rundt resten av livet og tror de aldri kan ha hund?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #1 på: Juli 16, 2008, 11:08:56 » |
|
Allergi er vel den nye "folkesykdommen" og når barn reagerer så ønsker vel ikke folk å teste det ut noe særlig mere. Det er i grunn en real sak å omplassere valpen, om man har en gyllen grunn som allergi.
Det som skremmer meg ennå mere, er alle hundene rundt 1 - 2 som blir omplassert pga "allergi"
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #2 på: Juli 16, 2008, 14:38:38 » |
|
Ja, man kan jo tenke sitt. men om allergien kommer etter 1-2 år så er det jo større sjangse for at det ikke er en forbigående allergi. Jeg snakker ikke om "allergi", men allergi 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
|
Quilen
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #4 på: Juli 17, 2008, 00:07:59 » |
|
jeg vil påstå det er stor forskjell på om det er en selv som blir allergisk, eller om det er ungen ... jeg selv velger å leve med min allergi for støv og gress, men har hest for det ... hadde nok hatt et mye mer behagelig liv uten hehe.... men UNGENE våre er vi litt mer nøye med hva vi utsetter de for ... og det er jo også vesentlig hva slags reaksjoner man får .. havner ungen på legevakta med astmaanfall, ser man det ikke an liksom ... og reaksjoner generelt i slimhinner er faktisk ikke særlig godt, og et lite barn er det ikke noe godt å se bli plaget sånn.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #5 på: Juli 17, 2008, 00:17:17 » |
|
jeg vil påstå det er stor forskjell på om det er en selv som blir allergisk, eller om det er ungen ... jeg selv velger å leve med min allergi for støv og gress, men har hest for det ... hadde nok hatt et mye mer behagelig liv uten hehe.... men UNGENE våre er vi litt mer nøye med hva vi utsetter de for ... og det er jo også vesentlig hva slags reaksjoner man får .. havner ungen på legevakta med astmaanfall, ser man det ikke an liksom ... og reaksjoner generelt i slimhinner er faktisk ikke særlig godt, og et lite barn er det ikke noe godt å se bli plaget sånn.
Om ungen havner på legevakten med astmaanfall fordi man netopp har fått en valp så burde man kansje ha tenkt seg litt om??? Det er jo noe helt annet enn en vanlig allergisk reaksjon! Astma er jo ganske drøyt da. Det er jo litt trist om man tror at dette er noe som plager barnet resten av livet også er det ikke det i det hele tatt. Det var bare det som var mitt poeng. Ikke om noen med et sterkt asmatisk barn anskaffer seg en valp og finner ut at ungen ikke tåler hunden..... Har foresten en venninde som hadde hund, hest og katt i 20 år før hun fikk vite at hun hadde astma. Legen mente hun hadde hatt det hele livet uten å vite om det. Hun fikk heldigvis omplassert sin 10 år gammle hund 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Quilen
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #6 på: Juli 17, 2008, 16:26:54 » |
|
jeg sa bare at det var jo vesentlig hva reaksjonen til ungen var også. om ungen aldri har hatt noe tegn til allergi, man får valp i huset og i løpet av de neste fjorten dagene ender ungen på legevakta med astmaanfall. Det er en form for reaksjon på allergi det . har opplevd det selv i familien, og hunden forsvant ut av huset temmelig fort ... Om så ungen *bare * klør vettet av seg i slimhinner, øyne og overalt så er det litt for enkelt og si at vi prøver noen mnd og ser, ungen kan medisineres.... det var bare det jeg mente .... allergi er ganske reellt.... og når det gjelder ungene våre, så har vi vel ikke så lang toleranse ...
jeg tror nesten jeg synes det er bedre at en 9 ukers valp blir omplassert enn å vente og se, den blir et halvt år, og det går bare ikke ... unger kan vokse av seg allergi, men de har det ofte i veldig mange år.
Jeg tror forøvrig at veldig mange av så små valper selges, ikke pga allergi, men fordi det ikke var så morsomt med valp allikevel... synes veldig ofte det er blandingsvalper som selges videre i så ung alder.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Snusken
Gjest
|
 |
« Svar #7 på: Juli 17, 2008, 17:10:58 » |
|
Det har jo bare tatt helt av for folk og bruke allergi for enhver anledning. Jeg måtte flytte kommune fordi folk er så vanskelige til å leie ut til folk med hund. Av alle jeg ringer på så er det minst 3/4 som bruker allergi som unnskyldning for å ikke leie ut. Gjerne svigers e.l. er allergisk. T.o.m. ett frittstående anneks fikk jeg den beskjeden. For pokkar da, de skal da vel ikke bo hos meg?
Tragisk at folk benytter andres sykdom og lidelse som unnskyldning på det viset.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #8 på: Juli 18, 2008, 00:17:27 » |
|
Jeg mener ivertfall at det er deres tap om de tror at ungen deres er allergisk når det bare er en naturlig reaksjon. Enkelte leger mener jo også at det er greit og vente og se om det går over eller ikke. Har jo opplevd dette selv med ungene til folk jeg kjenner. Og nå har de et lykkelig hundehold. UTEN allergi  Min største skrekk er likevel at jeg eller mine to små underverk skal utvikle allergi. Om min mann utvikler allergi så kan vi bygge et anneks  (til ham)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lurifaks
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
If it's not an aussie it's just a dog
|
 |
« Svar #9 på: Juli 24, 2008, 20:35:09 » |
|
Har to hunder hvor en av dem er av en rase som røyter MYE... Og samboeren min (i snart 3 år  ) er allergisk mot hunder og en haug andre ting. Han har medisin som han kan ta hvis han trenger det, men det gjør han kanskje en gang i året - maks! Og nei, han har ikke "svak" allergi; den er faktisk ganske sterk, men etter å ha bodd med den første hunden vår (blandingshund på 2,5kg) i et halvt år så reagerte han ikke på henne lengre. Av og til får han kløe i øynene, men det er veldig sjeldent! Vi besøkte og passet flere slags hunder før vi fikk en til, og det rare er at mannen reagerer ikke på den nye heller. Ikke noe særlig da hun var valp heller. Valper er forresten mer "allergene" enn voksne hunder. Valper har altså mer av alt det mennesker som er allergiske reagerer på. Det kan være en av grunnene til at f.eks barn som har kraftig allergi får kraftige anfall når familien får valp i huset. Andre er kanskje som min samboer, som venner seg til det og holder ut. Han sier selv at han aldri har blitt plaget med å bo sammen med hunder selv om han har allergi. Det er jo såklart ekkelt de få gangene han blir tørr og rød på øynene, nyser og i værste fall får blemmer på øynene - men det går raskt over.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jolle
|
 |
« Svar #10 på: Juli 24, 2008, 21:13:02 » |
|
Jeg mener ivertfall at det er deres tap om de tror at ungen deres er allergisk når det bare er en naturlig reaksjon. Enkelte leger mener jo også at det er greit og vente og se om det går over eller ikke. Har jo opplevd dette selv med ungene til folk jeg kjenner. Og nå har de et lykkelig hundehold. UTEN allergi  Min største skrekk er likevel at jeg eller mine to små underverk skal utvikle allergi. Om min mann utvikler allergi så kan vi bygge et anneks  (til ham) Hahaha.... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #11 på: Juli 24, 2008, 22:54:52 » |
|
Jeg mener ivertfall at det er deres tap om de tror at ungen deres er allergisk når det bare er en naturlig reaksjon. Enkelte leger mener jo også at det er greit og vente og se om det går over eller ikke. Har jo opplevd dette selv med ungene til folk jeg kjenner. Og nå har de et lykkelig hundehold. UTEN allergi  Min største skrekk er likevel at jeg eller mine to små underverk skal utvikle allergi. Om min mann utvikler allergi så kan vi bygge et anneks  (til ham) Hahaha.... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|