|
Kristin
|
 |
« på: Juli 24, 2008, 18:29:54 » |
|
En ting jeg har tenkt litt på..... I Schaferkull kommer det jo langår innimellom. I Feks Trevuerenkull kan det dukke opp korthårete(malle). Kan det dukke opp Langår(tervueren) i Malle kull? Kan det komme korthårete i Groendalkull? Og hva heter det da? Sort Malle eller korthåret Groendal? Har sett kombinasjon Groendal/malle hvor noen var sorte med kort pels. men det er jo litt annerledes. Alt man kan tenke på 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #1 på: Juli 24, 2008, 18:48:27 » |
|
Ja, det kan komme langhårede i mallekull også. Hvor vidt det forekommer korthårede valper i groenendaelkull vet jeg ikke.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #2 på: Juli 24, 2008, 19:36:18 » |
|
En ting jeg har tenkt litt på..... I Schaferkull kommer det jo langår innimellom. I Feks Trevuerenkull kan det dukke opp korthårete(malle). Kan det dukke opp Langår(tervueren) i Malle kull? Kan det komme korthårete i Groendalkull? Og hva heter det da? Sort Malle eller korthåret Groendal? Har sett kombinasjon Groendal/malle hvor noen var sorte med kort pels. men det er jo litt annerledes. Alt man kan tenke på  Ser jeg har skrevet feil.. mener om det kan komme korthårete i tervuerenkull. Vet jo at det kommer Tervueren i mallekull av og til, men har aldri hørt om omvendt 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #3 på: Juli 24, 2008, 19:41:48 » |
|
Ja, det kan komme maller i tervkull.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gråtass
|
 |
« Svar #4 på: Juli 25, 2008, 01:11:01 » |
|
Etter hva jeg har lært av E. J som har drevet med 3 av belgerrasene i en "mannsalder" så stemmer ikke dette. Det blir ikke maller i tervkull og det blir ikke maller i groendael kull. Det blir kun maller av malle foreldre. Men det kan komme terver i malle kull og terv/ groendael i groendael/terv kull.. Ble dette forståelig nå, eller knotet jeg til forklaringen?
|
|
|
|
|
Loggført
|
-If you don't like the answer, ask a different question!-
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #5 på: Juli 25, 2008, 01:41:54 » |
|
Etter hva jeg har lært av E. J som har drevet med 3 av belgerrasene i en "mannsalder" så stemmer ikke dette. Det blir ikke maller i tervkull og det blir ikke maller i groendael kull. Det blir kun maller av malle foreldre. Men det kan komme terver i malle kull og terv/ groendael i groendael/terv kull..
Men Gråtass, jeg har møtt en malle etter tervforeldre. Hvordan kan det ha seg da, hvis dette er umulig mener jeg 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #6 på: Juli 25, 2008, 09:21:10 » |
|
Etter hva jeg har lært av E. J som har drevet med 3 av belgerrasene i en "mannsalder" så stemmer ikke dette. Det blir ikke maller i tervkull og det blir ikke maller i groendael kull. Det blir kun maller av malle foreldre. Men det kan komme terver i malle kull og terv/ groendael i groendael/terv kull.. Ble dette forståelig nå, eller knotet jeg til forklaringen? Jo, forstår  Jeg synes det er litt rart det arvegreiene  Har hørt at det kan komme korthåret Collie i langårscolliekull? Men det kan altså ikke komme maller i tervkull?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Beate
|
 |
« Svar #7 på: Juli 25, 2008, 11:38:23 » |
|
Det kommer ikke maller ifra terv kull og omvendt, det er og forblir en terv selv om den er korthåra. Du får "bare" en vanlig tervuren med kort pels og terv gemytt! Så den erfarne E.J er den som har rett! Maller fra Maller, og Terv fra Terv! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #8 på: Juli 25, 2008, 13:10:47 » |
|
Det kommer ikke maller ifra terv kull og omvendt, det er og forblir en terv selv om den er korthåra. Du får "bare" en vanlig tervuren med kort pels og terv gemytt! Så den erfarne E.J er den som har rett! Maller fra Maller, og Terv fra Terv!  Ja, sant nok, men hvis man navngir hunden etter hårlag, så blir det ikke helt feil. Og om jeg ikke er helt på bærtur og husker fullstendig feil, så har jeg da sett en malle født i et laekkenkull, som ble stilt mot andre maller. Og også sett malle født i tervkull. E.J. har hatt mange kull, drevet lenge osv, men hun har ikke monopol på kunnskap. Kanskje skal jeg slutte å glo sånn, så vil jeg ikke oppdage flere abnormiteter som ikke en gang finnes i virkeligheten.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #9 på: Juli 25, 2008, 14:22:26 » |
|
Men en langhåret født i et mallekull blir kalt Tervueren, den blir jo registrert som det og om den brukes i avl så kan den kun parres med terv eller så blir ikke valpene registrert? Gud så komplisert dette var da. hehe 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huffsa
|
 |
« Svar #10 på: Juli 25, 2008, 18:44:58 » |
|
Forvirringen er komplett  Dette belgerstyret har jeg aldri forstått, er det noen som er interessert i å forklare? Bestemmes typenene av Belgiske fårehunder etter hårlaget? Har de forskjellig rase standard? Hvis man parrer to maller og det dukker opp en langhår der så er det Tervueren? Kan det dukke opp Terv i Groendalkull? Jeg har sånn ca 1000 spørsmål til.. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #11 på: Juli 25, 2008, 19:06:19 » |
|
Godt det ikke bare er meg  Har hørt om terv i groendal kull eller ovendt  Skulle likt å hørt om malle i tervkull. Har kun sett omvendt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #12 på: Juli 26, 2008, 12:11:15 » |
|
Som jeg skrev Kristin; jeg har møtt en malle etter to terver på min vei, og også malle etter laekkenforeldre. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men jeg vil tippe det er ganske sjeldent.
Hårlaget bestemmer rasen ja. Og rasestandarden er vel den samme hos alle fire raser - bortsett fra farger og hårlag.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #13 på: Juli 26, 2008, 15:50:23 » |
|
Som jeg skrev Kristin; jeg har møtt en malle etter to terver på min vei, og også malle etter laekkenforeldre. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men jeg vil tippe det er ganske sjeldent.
Hårlaget bestemmer rasen ja. Og rasestandarden er vel den samme hos alle fire raser - bortsett fra farger og hårlag.
Takk Venus  Belgerne er en snodig rase. Blir helt surrete om man henger seg opp i slikt
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Nangijala
Valp

Utlogget
Kjønn: 
Groenendael tispe "Gera"
|
 |
« Svar #14 på: Juli 27, 2008, 10:54:44 » |
|
Ingen har monopol på kunnskap, men det bør ligge noe form av "bevis". Så med mindre det kan fremlegges bilder av den aktuelle hunden, og gjerne også navn eller navn på foreldre, så er det ikke noe som kan fastslås med sikkerhet. Det er mang en terv som har hatt valper som har mistet all pels som kan se ut som en malinois, men like fullt er en terv. Pelskvaliteten kan være det avgjørende om det er en som virker korthåret: er pelsen myk, og det er "fjoner" bak ørene og antydninger til faner på hale/ben, så er den langhåret. Mail meg gjerne bilder og eller navn/stamme på den aktuelle hunden: nyhund@online.noEmte Jahnsen (også kalt EJ her på forumet ser jeg)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|