Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Korthåret i langhårskull og omvendt. Hvordan fungerer det?  (Lest 2094 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Marthe
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Extra, malinois

« Svar #15 på: Juli 27, 2008, 12:18:54 »

Her kommer bildeekspressen. Jeg møtte også en hund etter laekkenforeldre, men som ble registrert som malle pga. pelsen:

Denne var fra tervkull, men var registrert som malle senere (mener jeg å huske...):

http://www.brukshunden.net/images/NKKDrammen2007/nkkdrammen20.jpg
Loggført

BH B IPO II SchH III SL III N Lch Brakeless Absolute Extra
http://www.brukshunden.net
Nangijala
Valp
**
Utlogget Utlogget

Groenendael tispe "Gera"

« Svar #16 på: Juli 27, 2008, 20:09:26 »

Dette bildet viser en terv fra malle-linjer såvidt jeg kan se. Kan det være Betty fra Hønefoss eller om det kanskje er en tispe som kom inn fra Sverige for noen år siden, som jeg er deleier i broren ("Odin") ?
En langhåret hund bærer ikke på gener for korthår, derfor er det ikke noe "skjult" korthår i en langhåret hund. Men det er endel hunder som har lite pels til å være langhåret, og det ser man ofte på 1. generasjon etter mal-foreldre.

Jeg vet om en del langhårede avkom i malinois-kull som ikke er reg. som tervueren, men som malinois.
-2-3 eller fler etter samme tispe f. i Norge,
-1 import til Sverige
-1 svenskfødt tispe.
Og det er godt mulig det er fler som vi ikke vet om.

Den andre er en svært korthåret laekenois som NKK omregistrerte til malle uten å forespørre belgerklubben, om jeg har forstått det rett.
Strihår/korthår er en mer gradvis fordeling enn kort/lang som er "enten / eller" (se over).
Derfor kan det forekomme pelser fra "bouvier-look" til malinois med litt skjegg på snuten.

Personlig, så jeg synes ikke den skulle vært omregistrert, da jeg ikke kjenner meg trygg på at det ikke finnes gener for strihår i den ved evnt. avl.
Uansett bør NKK rådføre seg med NBFK og deres avlsråd før slike ting gjøres er min mening.
Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: Juli 28, 2008, 00:21:08 »

Dette bildet viser en terv fra malle-linjer såvidt jeg kan se. Kan det være Betty fra Hønefoss eller om det kanskje er en tispe som kom inn fra Sverige for noen år siden, som jeg er deleier i broren ("Odin") ?
En langhåret hund bærer ikke på gener for korthår, derfor er det ikke noe "skjult" korthår i en langhåret hund. Men det er endel hunder som har lite pels til å være langhåret, og det ser man ofte på 1. generasjon etter mal-foreldre.

Jeg vet om en del langhårede avkom i malinois-kull som ikke er reg. som tervueren, men som malinois.
-2-3 eller fler etter samme tispe f. i Norge,
-1 import til Sverige
-1 svenskfødt tispe.
Og det er godt mulig det er fler som vi ikke vet om.

Den andre er en svært korthåret laekenois som NKK omregistrerte til malle uten å forespørre belgerklubben, om jeg har forstått det rett.
Strihår/korthår er en mer gradvis fordeling enn kort/lang som er "enten / eller" (se over).
Derfor kan det forekomme pelser fra "bouvier-look" til malinois med litt skjegg på snuten.

Personlig, så jeg synes ikke den skulle vært omregistrert, da jeg ikke kjenner meg trygg på at det ikke finnes gener for strihår i den ved evnt. avl.
Uansett bør NKK rådføre seg med NBFK og deres avlsråd før slike ting gjøres er min mening.

Kjempebra svart! Nå forstår jeg mer  Smiley Liker å få vite hvorfor det er slik. Ikke bare godta at sånn er det bare, det ligger alltid noe mer bak. Interresant at langhårete ikke bærer korthårsgenet. Vet du om det gjelder feks schafer også? Da er jo langhårsgenet ganske sterkt. Ikke rart at det fremdeles dukker opp lanhårete schafere selv om det ikke er ønskelig.
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Nangijala
Valp
**
Utlogget Utlogget

Groenendael tispe "Gera"

« Svar #18 på: Juli 28, 2008, 02:00:47 »

Kjempebra svart!
**Takk :-)

Nå forstår jeg mer   Liker å få vite hvorfor det er slik. Ikke bare godta at sånn er det bare, det ligger alltid noe mer bak.
**Leser du litt genetikk, så kommer det av seg selv. Det er ganske enkle prinsipper som går igjen i all arv, enten det er sykdommer, farger eller pels. Har du lært, det så skjønner du prinsippene.

Interresant at langhårete ikke bærer korthårsgenet. Vet du om det gjelder feks schafer også?
**Om jeg har forstått rett, så gjelder det HUND generelt.
Akkurat som rottiser og doberman kun er Black & tan, de har ikke gener for andre farger, dermed blir det kun b & tan,  mens på f.eks. groenendael kan dette ligge skjult under det svarte, og komme frem om man er uheldig og kombinerer 2 bærere.

Da er jo langhårsgenet ganske sterkt.
**Det er motsatt. Korthår er dominant, langhår er reccesivt. Så om hunden viser langhår, er det ingen gen for korthår der. Derimot kan en korthåret hund enten være bærer av langhårsgenet eller rent korthåret. Er den bærer og møter en annen bærer vil ca. 25% av valpene bli langhåret, ca. 50 % bli bærer av langhår og ca. 25 % bli rent korthåret.
Derfor ringte jeg en oppdretter i Sverige for endel år siden og fortalte han at han kom til å få langhårede valper i mallekullet han hadde. Han skjønte ikke hvor jeg tok det fra. og lurte på om jeg trodde jeg var synsk ;-).
Men det er enkelt når man setter informasjon sammen:
Både hannen og tispen hadde gitt langhår før, derfor måtte det bli sånn.
Når valpene var 3 uker viste det seg at det var 3 langhårede i kullet. 2 av de ble kjøpt av meg og en annen terv-oppdretter og reg. som terv, og den siste ble reg. som malle.

Ikke rart at det fremdeles dukker opp lanhårete schafere selv om det ikke er ønskelig.
**Burde ikke være noe problem å få de bort om man går inn for det.
Men det er mange som vil ha en langhåret schäfer, så da er det sikkert ikke prioritert å "få de bort" så lenge de er ønsket av kjøperne.

E.J
Loggført
Beate
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: Juli 29, 2008, 13:06:36 »

Ehh.. Jeg legger meg flat! Jeg bør jo LESE det som Står før jeg kaster meg ut i det med liv og lyst Grin
Men da får jeg spørre da, får man også gemyttet til mallen om en valp kommer fra terv foreldre og er korthåret, og blir registrert som malle? Også videre?

Det var det jeg trodde spørsmålet var.( Jeg som trodde jeg kunne lese)
Ikke et spøsmål om hår!!
Loggført
Gråtass
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: Juli 29, 2008, 14:54:18 »

Men Gråtass, jeg har møtt en malle etter tervforeldre. Hvordan kan det ha seg da, hvis dette er umulig mener jeg Huh?

Nå har ikke jeg fått med meg om svaret til Marthe egentlig var svaret ditt, men siden jeg har litt tungt for det, så kan du ikke fortelle meg hvem det er, for det skulle jeg gjerne likt å vite. Hvis bildet av Betty (regner med at det er henne) er svaret, så er hun en langhåret malle etter malle foreldre (tipsy van der duvetorre x leo). Hvis ikke så venter jeg i spenning.
Loggført

-If you don't like the answer, ask a different question!-
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #21 på: August 01, 2008, 17:50:30 »

Nå har ikke jeg fått med meg om svaret til Marthe egentlig var svaret ditt, men siden jeg har litt tungt for det, så kan du ikke fortelle meg hvem det er, for det skulle jeg gjerne likt å vite. Hvis bildet av Betty (regner med at det er henne) er svaret, så er hun en langhåret malle etter malle foreldre (tipsy van der duvetorre x leo). Hvis ikke så venter jeg i spenning.
Jo, du kan gå ut i fra bildene til Marthe som også er mitt utgangspunkt Wink
Loggført

Snusken
Gjest
« Svar #22 på: August 01, 2008, 19:03:41 »

Dette er for meg helt sykt, en malle er en malle uansett åssen pelsen er !!

Hvorfor er det ikke hår i polititiet ??
Loggført
Fantomet
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: August 01, 2008, 20:16:35 »

Kjempebra svart!
**Takk :-)

Nå forstår jeg mer   Liker å få vite hvorfor det er slik. Ikke bare godta at sånn er det bare, det ligger alltid noe mer bak.
**Leser du litt genetikk, så kommer det av seg selv. Det er ganske enkle prinsipper som går igjen i all arv, enten det er sykdommer, farger eller pels. Har du lært, det så skjønner du prinsippene.

Interresant at langhårete ikke bærer korthårsgenet. Vet du om det gjelder feks schafer også?
**Om jeg har forstått rett, så gjelder det HUND generelt.
Akkurat som rottiser og doberman kun er Black & tan, de har ikke gener for andre farger, dermed blir det kun b & tan,  mens på f.eks. groenendael kan dette ligge skjult under det svarte, og komme frem om man er uheldig og kombinerer 2 bærere.

Da er jo langhårsgenet ganske sterkt.
**Det er motsatt. Korthår er dominant, langhår er reccesivt. Så om hunden viser langhår, er det ingen gen for korthår der. Derimot kan en korthåret hund enten være bærer av langhårsgenet eller rent korthåret. Er den bærer og møter en annen bærer vil ca. 25% av valpene bli langhåret, ca. 50 % bli bærer av langhår og ca. 25 % bli rent korthåret.
Derfor ringte jeg en oppdretter i Sverige for endel år siden og fortalte han at han kom til å få langhårede valper i mallekullet han hadde. Han skjønte ikke hvor jeg tok det fra. og lurte på om jeg trodde jeg var synsk ;-).
Men det er enkelt når man setter informasjon sammen:
Både hannen og tispen hadde gitt langhår før, derfor måtte det bli sånn.
Når valpene var 3 uker viste det seg at det var 3 langhårede i kullet. 2 av de ble kjøpt av meg og en annen terv-oppdretter og reg. som terv, og den siste ble reg. som malle.

Ikke rart at det fremdeles dukker opp lanhårete schafere selv om det ikke er ønskelig.
**Burde ikke være noe problem å få de bort om man går inn for det.
Men det er mange som vil ha en langhåret schäfer, så da er det sikkert ikke prioritert å "få de bort" så lenge de er ønsket av kjøperne.

E.J
Loggført

Skeidhaugen`s Fantomet
Fantomet
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: August 01, 2008, 20:24:19 »

Det ble litt feil. Skulle bare komme med en kommentar til et avsnitt i E.J sitt innlegg, og så kopierte jeg visst hele innlegget. Må lære meg dette her. Men til saken.  Der ble det nevnt at dobermann alltid er black/tan, men det er jo ikke riktig. De kan også være brun/tan. Jeg har korthåret dachshund i tillegg til schäferhundene og i et kull hvor begge foreldrene var black/tan ble halvparten av valpene brun/tan. Jeg visste ikke om noen brun/tan bakover i slekta, så jeg ble overrasket da valpene ble født. Men genet ligger jo bak der et sted. Dette var bare en liten kommentar , da det egentlig vel var snakk om pels og ikke farge.
Loggført

Skeidhaugen`s Fantomet
Nangijala
Valp
**
Utlogget Utlogget

Groenendael tispe "Gera"

« Svar #25 på: August 02, 2008, 01:11:58 »

3 kommentarer:

"Men da får jeg spørre da, får man også gemyttet til mallen om en valp kommer fra terv foreldre og er korthåret, og blir registrert som malle? Også videre?"

Svar: Det KOMMER IKKE korthåret ut av langhårede foreldre !
Men de langhårede etter korthårsforeldre skal i prinsippet være det samme, men enkelte mener de er mykere. Jeg synes nok også de er litt annerledes, men har for lite erfaring, da jeg aldri har lykkes å lage langhårede i korthårskull selv. Så er jo miljøet vanskelig å standardisere på hund.
kanskje man skulle se litt på schäferen, om de er "like" enten de er lang- eller korthåret ? Større materiale der.

"Noe om at en malle er en malle selv om den er langhåret"

Svar: En langhåret rød belgisk fårehund er pr. definisjon en tervueren. Det er slik det er bestemt i rasens hjemland, og ikke noe en kan rokke ved i Norge. At enkelte oppdrettere ikke følger dette er en annen sak.
Kan være at tegnene er usikre når valpene er små (skal nå ikke være det....), eller det kan være valpekjøpere som INSISTERER på at den skal reg. som malinois eller andre grunner, hva vet jeg

"doberman som er b/t"

Svar: Doberman er alltid TAN, er vel mer korrekt, enten i kombinsasjon med svart eller brunt (fins det også blått ?) Og tan-genet er reccesivt, derfor bærer de ikke på rent svarte farger f.eks.
Men det er grader av hvor mye tan-tegninger som vises.

Loggført
Vero
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: August 02, 2008, 01:43:04 »

"doberman som er b/t"

Svar: Doberman er alltid TAN, er vel mer korrekt, enten i kombinsasjon med svart eller brunt (fins det også blått ?) Og tan-genet er reccesivt, derfor bærer de ikke på rent svarte farger f.eks.
Men det er grader av hvor mye tan-tegninger som vises.

Korrekt. Dobermann er sort/tan, brun/tan, blå/tan og isabella/tan. De to sistnevnte fargene er kun godkjent i USA, men disse fargene er recessive gener som kommer frem overalt i verden.
Dobbere fra USA har og generelt lysere og større tan tegninger enn de europeiske.
 Smiley
Loggført

DKV 09 BH B NUCH KBHV 07 Tamlands Valentino Garavani
                          BH B NUCH  Tamlands Nina Ricci
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: