Sider: 1 2 [3] 4   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: HD/AD-problematikk.  (Lest 3805 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Lita
Gjest
« Svar #30 på: November 02, 2007, 19:31:22 »

Raseklubben setter avls kravene. Da var det vel en pen hund en gang da som ikke var HD fri som de gjerne skulle sette ut i avl… Sad  Jeg er veldig enig med IPO III her, det finnes ingen unnskyldninger for å sette syke dyr i avl. Førsteprioritet for alle oppdrettere burde først og fremst være friske dyr både kropp og mentalt. Men slik er det dessverre ikke i dag, førsteprioritet for mange oppdrettere er eksteriør, eksteriør og atter eksteriør…
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #31 på: November 02, 2007, 20:24:50 »

Sitat fra: "Lita"
Raseklubben setter avls kravene. Da var det vel en pen hund en gang da som ikke var HD fri som de gjerne skulle sette ut i avl… Sad  Jeg er veldig enig med IPO III her, det finnes ingen unnskyldninger for å sette syke dyr i avl. Førsteprioritet for alle oppdrettere burde først og fremst være friske dyr både kropp og mentalt. Men slik er det dessverre ikke i dag, førsteprioritet for mange oppdrettere er eksteriør, eksteriør og atter eksteriør…

Og skjønnhet, skjønnhet og atter skjønnhet :oops:
Loggført
Bond
Gjest
« Svar #32 på: November 02, 2007, 20:29:35 »

Bra det ikke er skjønnheten som avgjør slik blandt oss mennesker, for da hadde neppe mine flotte bruks-gener blitt brakt videre til kommende generasjoner.  :lol:
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #33 på: November 02, 2007, 20:42:41 »

Sitat fra: "Bond"
Bra det ikke er skjønnheten som avgjør slik blandt oss mennesker, for da hadde neppe mine flotte bruks-gener blitt brakt videre til kommende generasjoner.  :lol:

Men det er lov å fikse på deg om du ønsker Cheesy  Cheesy
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #34 på: November 04, 2007, 16:58:57 »

Flaks der Bond  Wink
Loggført
Ola
Unghund
Utlogget Utlogget

Ubrukthund

« Svar #35 på: November 05, 2007, 07:04:25 »

Sitat fra: "wenche"
Rom ble nok ikke bygget på en dag....får en fjernet avlsgodkjenning på C først så har en kommet et utrolig godt stykke på vei....

Hadde det bare vært så enkelt...
Jeg er IKKE uenig med deg, men jeg har noen tall som jeg gjerne vil presentere:
I perioden 1980 til 1994 ble det i Norge og Sverige født ca. 115.000 schäferhundvalper av foreldre med kjent HD-status. Ca. 48% av disse ble røntget.

Far fri - mor fri       = 77,5%(30.835) frie avkom, 4,3%(1.693) sterk grad

Far svak - mor fri   = 76,2%(7.920) frie, 5,0%(523) sterk grad
Far fri - mor svak   = 68,1%(1880) frie, 6,2%(171) sterk grad
Far svak - mor svak = 59,6%(562) frie, 11,8%(111) sterk grad

Far fri - mor middels = 62,1%(185) frie, 8,4%(25) sterk grad
Far middels - mor fri = 69,0%(116) frie, 6,5%(11) sterk grad
Far middels - mor middels = 33,3%(1) frie, 33,3%(1) sterk grad

Der hvor begge foreldre har HD, fra svak til sterk grad, er fri-% på 20 til 47%, og sterk grad-% 11 - 45%. :evil:

Disse tallene gjorde at N.Sch.K. bestemte at det skulle være lov til å avle på svak grad, men KUN hvis avlspartner var fri.
Å fjerne denne muligheten til å avle på svak grad(C) gjør ikke den store forskjellen på HD-statistikken, men den kan gjøre en forskjell i forhold til andre ting, som bruksegenskaper osv. Dette er satt slik med tanke på at man kunne reise til utlandet(Tyskland) og bruke de hundene man anser som gode nedarvere på ting man trenger å "fikse på" her oppe.

HD nedarves multigenetisk med ufullstendig penetrans, og det vises gjennom at en hund som selv er fri for HD kan gi en høy forekomst av HD på sine avkom, mens en med overgangsform/svak grad kan gi en absolutt akseptabel friprosent. (Tilogmed seriøse oppdrettere som gjør absolutt alt som står i deres makt for ikke å få avkom med HD, får fra tid til annen ett eller flere avkom i enkelte kull, med HD). Dette finnes det mange eksempler på, og er lett synlig i tiden fram til grensen ble åpnet for "rabiesvaksinert hundetrafikk". Dermed er det ikke bare å anvende kun frie hunder i avlen, og så; vips! er problemet borte.  Man må drive intensiv avkomstgransking, det ideelle her er at det gjøres prøvekull med nye hanner som det skal avles på, og etter et visst antall kull, får de ikke flere parringer før avkommene er sjekket og et visst nivå er oppnådd. I gamle DDR drev de med dette i stor skala, og de hadde gode resultater å vise til.  :shock:

Det å ikke tillate avl på frie hunder fra kull hvor det finnes søsken med HD, er å kaste ut barnet med badevannet. Det har tilogmed vist seg(sjeldent, men dog) at en enkelt fri hund fra et kull hvor flertallet søsken hadde HD, gav svært lite HD. Da er foreldrenes HD-nedarvingsevne (eller mangel på sådan) mye viktigere enn søsknenes. Uansett er tilfeldighetene sterkt innblandet i dette, og avkomstgransking og vettug bruk av avslmateriellet alfa og omega. Ikke så lett å være oppdretter oppi alt dette Wink
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #36 på: November 05, 2007, 16:10:23 »

Og Ære være de, uten de, NO dogs Cheesy  Cheesy

Men om dette

Disse tallene gjorde at N.Sch.K. bestemte at det skulle være lov til å avle på svak grad, men KUN hvis avlspartner var fri.
Å fjerne denne muligheten til å avle på svak grad(C) gjør ikke den store forskjellen på HD-statistikken, men den kan gjøre en forskjell i forhold til andre ting, som bruksegenskaper osv. Dette er satt slik med tanke på at man kunne reise til utlandet(Tyskland) og bruke de hundene man anser som gode nedarvere på ting man trenger å "fikse på" her oppe.

var N.Sch.K intensjon. Hvorfor blir ikke det satt som et krav da :?:
Eller er det et krav :?:
En annen grunn til sch HD statestikk har jo noe med at det er jo en av de rasene som det er flest av her i verden..eller :!:
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #37 på: November 05, 2007, 16:44:57 »

Hei Ola

Takk for et bra og informativt innlegg!  Cheesy

Jeg er veldig enig med deg i det du skriver at et kull i seg selv ikke sier så mye. En må forsøke å se det helhetlige bildet over flere generasjoner. Samtidig så har en jo sett at det nytter å tenke HD, flere oppdrettere i Sverige har en HD statistikk på 90 - 100 %... Det viser i mine øyne at om en tar problemet på allvor så er forbedringspotensialet stort.

Jeg tok meg den frihet å gjøre om statistikken du la ut til rene tall og tok utgangspunkt i 5000 avkom av alle typer kombinasjoner. Ut i fra dette så ser en jo klart og tydelig at antallet HD belastede avkom øker når en eller begge foreldre har HD.

Ut i fra dette så kan det jo også se ut til at Mor har større betydning for HD resultatet enn far...
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #38 på: November 05, 2007, 16:53:53 »

Sitat fra: "Cathrine"
Hei Ola

Takk for et bra og informativt innlegg!  Cheesy

Jeg er veldig enig med deg i det du skriver at et kull i seg selv ikke sier så mye. En må forsøke å se det helhetlige bildet over flere generasjoner. Samtidig så har en jo sett at det nytter å tenke HD, flere oppdrettere i Sverige har en HD statistikk på 90 - 100 %... Det viser i mine øyne at om en tar problemet på allvor så er forbedringspotensialet stort.

Jeg tok meg den frihet å gjøre om statistikken du la ut til rene tall og tok utgangspunkt i 5000 avkom av alle typer kombinasjoner. Ut i fra dette så ser en jo klart og tydelig at antallet HD belastede avkom øker når en eller begge foreldre har HD.

Ut i fra dette så kan det jo også se ut til at Mor har større betydning for HD resultatet enn far...

ut fra det du sier om Sverige burde være nok til at Norge burde våkne Cheesy  Cheesy
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #39 på: November 05, 2007, 17:07:57 »

Sitat fra: "IPO III"

ut fra det du sier om Sverige burde være nok til at Norge burde våkne Cheesy  Cheesy

Tror du missforstår meg. Mitt innlegg var på ingen måte ment å henge ut Norske oppdrettere som dårligere enn Svenske. Det finnes eksempler på Norske oppdrettere som også har tatt dette på allvor og har en statistikk som er langt bedre enn gjennomsnittet på rasen. Grunnen til at jeg dro frem noen svenske er at det i sverige har vært en større tradisjon over lengre tid enn i Norge, for å publisere slike resultater på hjemmesider. Det  er av den grunn lettere å  få et helhetlig bilde.
Loggført
Bond
Gjest
« Svar #40 på: November 05, 2007, 17:55:32 »

Sant nok Cathrine, det virker helt klart som om det er moren som har størst betydning i forhold til HD. Ellers så var det jo en voldsom forskjell mellom en hanhund som hadde HD C og en med D, i forhold til antall etterkommere som fikk HD.
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #41 på: November 05, 2007, 20:21:25 »

Sant nok Cathrine, det virker helt klart som om det er moren som har størst betydning i forhold til HD. Ellers så var det jo en voldsom forskjell mellom en hanhund som hadde HD C og en med D, i forhold til antall etterkommere som fikk HD.

Flertallet i sverige uannsett rase har jeg fått forståelse av at ligg langt foran Norge uannsett hva det måtte være innen hund og hundeforståelse..
Hvis dere med brukskenneler fikk med dere utstillingskennelen om et felles mål, nemelig å kun bruke hd.a-b så må jo statistikken gå ned..
Når man ser den statistikken der så er det jo ikke noe valg, og vi som valpekjøpere burde kanskje først bynt å nekte å kjøpe valp etter c-hunder eller hunder som har c-kull etter seg.
Og oppdrettere som mener c ikke burde avles på burde jo ta dette opp med hovedklubben :idea:

Så siden det virker helt klart at moren(c) gir mer hd-avkom en far, mener dere da at det er greit å bruke fedre med c som avl :|  :?:
Å avl på c hunder uannsett om dere sier man må se helheten er forferdelig, finns vel akkurat lik hund med b i verden en eller anna plass :evil:
Loggført

Bond
Gjest
« Svar #42 på: November 05, 2007, 20:38:42 »

Jeg mener selvsagt ikke at det er ok å avle på en hund med HD C IPO. Har selv en hanhund med HD C som er avlsgodkjent. Han vil imidlertid aldri bli brukt i avl.  Smiley
Loggført
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #43 på: November 05, 2007, 22:31:07 »

For noen nye hundeeiere har oppdretteren all makt, med det mener jeg at hvis oppdretteren sier at en skal ikke leke med hunden. Så sluker valpekjøperene det uten problem. argumentet med mye stress fungerer også. Så hvis en alle valpekjøpere skal få god nok kunnskap til å kunne skille på de oppdretterne som satser på å minske HD problemer og de som ønsker å tjene penger utelukkende eller som ikke ser problemet med svake grader, ja da har man jobben forran seg.

Tror en må starte med oppdretterne og at holdningene til å være ærlig og offentliggjøre resultatene de får slik at vi kan lære av det det tror jeg er veien å gå. Hannhund eiere må også være ærlige og kanskje prøve å se sin hund litt objektivt. Gir min hund mye HD AA.. Kanskje det ikke er rette hunden for å fortsette videre i avel. Og det samme med tispeeierne..
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Cathrine
Gjest
« Svar #44 på: November 05, 2007, 23:47:33 »

Sitat fra: "IPO III"

Flertallet i sverige uannsett rase har jeg fått forståelse av at ligg langt foran Norge uannsett hva det måtte være innen hund og hundeforståelse..
Hvis dere med brukskenneler fikk med dere utstillingskennelen om et felles mål, nemelig å kun bruke hd.a-b så må jo statistikken gå ned..
Når man ser den statistikken der så er det jo ikke noe valg, og vi som valpekjøpere burde kanskje først bynt å nekte å kjøpe valp etter c-hunder eller hunder som har c-kull etter seg.
Og oppdrettere som mener c ikke burde avles på burde jo ta dette opp med hovedklubben :idea:

Nå vet jeg ikke hvordan miljøer du går i IPO III, men at hundeforståelsen er så mye bedre i Sverige enn i Norge tviler jeg vel på... Men mye er absolutt bra i Sverige og de har en annen tradisjon for nyttegjøre seg av hund der enn vi har i Norge som jeg er "misunnelig" på.  :mrgreen:  Men det finnes nok like mange dårlige oppdrettere i Sverige som det gjør i Norge... Det kan vi feks se på HD/AA statistikkene der også...de har akkurat like stor prosentandel HD i Sverige som i Norge og dette kan jo da bare tyde på at det også i Sverige finnes de som "driter" i helse...
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: