Sider: [1] 2 3 4   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: HD/AD-problematikk.  (Lest 4044 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: September 26, 2007, 11:32:45 »

Hvordan står det til med våre raser?

Siden vi har så mange forskjellige raser her så hadde det vært intressant å høre hvordan det står til.

Jeg kan ta frem min ene rase som er Schäfer. Ståa på den idag er følgende (sakset fra et annet forum):

I dag tillates avl på svak grad hd (c), kan man da like gjerne avle på hunder med sterkere grad (d og e)?
For det er vel ikke graden av hd som er arvelig, men disposisjonen for å få lidelsen.....eller?

Nyeste tall fra DOG WEB:

Antall avkom av schaferhund totalt: 16601
Antall røntget totalt: 7182 (43,3%)
Av disse er 4814 røntget fri (67%)

9419  hunder er ikke røntget i det hele tatt!

Om du kjøper schaferhundvalp i dag har du 33% sjanse for å få en hund med hd!
Med andre ord: 1 av 3 schaferhunder får hd.

Dette er skremmende Sad
Loggført
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #1 på: September 26, 2007, 12:51:34 »

Ja, rasen vår er i dårlig forfatning. Og bedre blir det heller ikke når det tillates å avle på svak grad (C) av en form for misdannelser i hofteleddene. Det skal jo ikke mange hjernecellene til for å kunne forstå at dysplasi avler dysplasi, likevel avler oppdrettere i vilden sky, og gjemmer seg bak "har du lyst, har du lov". Tragisk!

Med så mange schäferhunder som finnes her til lands, så er det absolutt mulig å kun bruke det beste av det beste, men nei. Det som er pent og hyggelig må gå videre i avl, uansett helsebilde. Når det gjelder avlsprogrammet til schäferhunden, så står vi vel på stedet hvil egentlig. Og lenger kommer vi ikke før oppdrettere tar bort bindet fra øynene sine, og begynner og avle på FRISKE dyr.
Loggført

Ricco
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: September 26, 2007, 12:53:43 »

Lurer berre på en ting, har du kopiert dette fra et anna forum...?
Loggført

Ha en fin dag, hilsen Sølvi og Alexis.
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: September 26, 2007, 12:54:53 »

Det er vi helt enige i, ingen tvil om det. Jo mere dette blir belyst, jo mere beklemt blir det for populasjonen av oppdrettere..og en får håpe det sprer ringer i vann og når helt til toppen slik at en får innskjerpet avlskriteriene kraftig.

Men hvordan står det til med resten av rasene i dette landet? Det kan også være litt intressant å høre.
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: September 26, 2007, 12:55:39 »

Sitat fra: "Ricco"
Lurer berre på en ting, har du kopiert dette fra et anna forum...?

Jepp Ricco...hentet der derifra...
Loggført
Carina
Gjest
« Svar #5 på: September 26, 2007, 14:27:26 »

Nå aner ikke jeg hvordan man finner de tallene du ga, men statistikken for våre raser for et år:

Groenendael:
HD: 54 røntget - av disse var 52 fri, 2 hadde grad C
AA: 48 røntget - av disse var 46 fri, 2 hadde grad C
Øyenlyst: 29 - alle fri

Pointer:
HD: 130 røntget - av disse var 117 fri, 12 hadde grad C, èn hadde grad D
AA: Det er ikke vanlig å røntge dette på rasen, men av 3 røntgede var alle fri
Øyenlyst: Er ikke vanlig for rasen, 1 ble øyenlyst fri

Vorsteher:
HD: 109 røntget - av disse var 108 fri, èn hadde grad C
AA: Det er ikke vanlig å røntge dette på rasen, men av 3 røntgede var alle fri
Øyenlyst: Er ikke vanlig for rasen, 1 ble øyenlyst fri
Loggført
Carina
Gjest
« Svar #6 på: September 26, 2007, 14:34:04 »

Hvor ble det av redigeringsknappen??

Med vorsteher mener jeg kun den korthårede varianten.

Prosentvis:
Groenendael: 96,29% fri for HD
                     95,53% fri for AA
                    100% fri på øyenlysning

Pointer:  90% fri for HD
             Tar ikke med de to andre siden tallene er så små

Korthåret vorsteher:  99,08% fri for HD
                               Tar ikke med de to andre siden tallene er så små
Loggført
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: September 26, 2007, 16:54:30 »

Hmm på terven ble det  røntget 90 hunder for HD og 80 for AA i 2006. 138 valper født.. sånn ca.. Synes det er synd at ikke alle blir røntget for AA og skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det. 8 hunder med c,d eller e.

8 stk med c,d eller e på albuene.
4 stk med katarakt i bakrepol av 61 øyelyste hunder

Hittil i år er det: født ca 90 valper som er registrert..
70 hunder røntget for HD
62 for AA
43 på øyediagnose

3 stk med c,d, eller e på HD
2 stk med aa grad cde
ingen med anmerkning på øynene..

Jeg synes det er veldig viktig med ærlig informasjon fra oppdrettere om hva som er fakta på sine kull... Og kjempe viktig at vi faktisk tar det på alvor og jobber og gjør det vi kan for at HD og AA skal være en skjeldenhet..
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: September 26, 2007, 16:59:15 »

http://www.nbfk.org/html/__-__statistikk.html

Her er statestikken fra 2005 fra NBFK
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Lita
Gjest
« Svar #9 på: Oktober 29, 2007, 19:55:20 »

Disse statistikkene ligger tilgjengelig for alle på Dog Web.

Border Collie Totalt  9973
Antall røntget HD     2339
HD fri                     84,1%

Det er temmelig skremmende mørketall her også...
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #10 på: Oktober 29, 2007, 21:34:05 »

Her er alle raser de siste 5år Cheesy  :arrow:
Fikk ikke utskrift så blir kun link Wink

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/view/page1.html?ARTICLE_ID=1099304101699
Loggført

Yes-yes
Gjest
« Svar #11 på: Oktober 30, 2007, 10:38:33 »

Ja det er ikke bra med all den HD en som er på schaefere. Har også hørt at det "trikses og mikses" mye med stamtavler o.l. som gjør at hunder med HD ser ut til å være fri.  Høres ut som det er fryktelig mye "snusk" når det gjelder schaeferoppdrett. Andre som vet noe om dette,eller er det bare tull???
Bare det siste året kjenner jeg til tre hunder som skal være fra seriøse og anerkjente oppdrettere fra brukslinjer som har sterk HD.   Uff!!!Gruer meg til å se hvordan det står til med min lille pode etter hvert.
Loggført
Sviffer
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Oktober 31, 2007, 12:17:21 »

Jeg har ikke selv Schæfer nå, men følte jeg måtte kommentere litt..

I -87 fikk jeg og min familie vår første Shcæfervalp. I går skjekket jeg dogweb på far og mor til denne valpen. Hannhunden har 556 (!!!!) avkom fordelt på ca 4 år,(viser NKK's dogweb kun avkom i Norge er det virkelig ILLE) og en "hel haug" med C, D; og E avkom. I kullet til vår valp var det fire stk med HD E, en fikk A og to var ikke røntget. På den tiden var det så vidt jeg vet ikke vanlig å røntge albuer, så det ble ikke gjort. Jeg kan ikke forestille meg noe anna enn at det er rent genetisk, når resultatet ble slik i et kull. Vår hund manglet forresten begge hofteskålene (!) og det er medfødt. Du mister liksom ikke bare hofteskålene sånn etter hvert...

Syns det er skremmende at 20 år etter er det fortsatt det samme problemet på Shcæfere.. Og jeg har hele tida trodd at det var "utstillingslinjer" vi hadde valp fra, men jeg så i går at bestefar var IPO 3-hund mm.

som en skriver tidligere; 1 av 3 får HD, det er mye det...
Loggført

VH
Janne Linnerud
-Kennel Sea Perto-
www.brunoen.com
Cathrine
Gjest
« Svar #13 på: Oktober 31, 2007, 14:03:34 »

Sitat fra: "Sviffer"
Jeg har ikke selv Schæfer nå, men følte jeg måtte kommentere litt..

I -87 fikk jeg og min familie vår første Shcæfervalp. I går skjekket jeg dogweb på far og mor til denne valpen. Hannhunden har 556 (!!!!) avkom fordelt på ca 4 år,(viser NKK's dogweb kun avkom i Norge er det virkelig ILLE) og en "hel haug" med C, D; og E avkom. I kullet til vår valp var det fire stk med HD E, en fikk A og to var ikke røntget. På den tiden var det så vidt jeg vet ikke vanlig å røntge albuer, så det ble ikke gjort. Jeg kan ikke forestille meg noe anna enn at det er rent genetisk, når resultatet ble slik i et kull. Vår hund manglet forresten begge hofteskålene (!) og det er medfødt. Du mister liksom ikke bare hofteskålene sånn etter hvert...

Syns det er skremmende at 20 år etter er det fortsatt det samme problemet på Shcæfere.. Og jeg har hele tida trodd at det var "utstillingslinjer" vi hadde valp fra, men jeg så i går at bestefar var IPO 3-hund mm.

som en skriver tidligere; 1 av 3 får HD, det er mye det...

Hei

Jeg følte jeg måtte komme med litt opplysninger her..

Alle schäferhunder med Tysk avstamning er SchH 3 / IPO merritert. SchH/IPO merritering er et avelskrav i Tyskland, så at en hund har denne tittelene betyr ikke at den er fra brukslinjer.

Når det kommer til sterk HD så er ikke det spesielt utbredt, og spesielt ikke på brukslinjene. De siste 10 år er det avlet 5 stk hunder med HD E  i fra brukslinjer i Norge. ( i følge det jeg kan se.. )  I Svergie så er det 1,2 % av hele rasen som har HD E...dvs 11 hunder av 1000. Selvfølgelig fortsatt for mange, men alikvevel et bedre bilde... Men det er bedring...i 1999 hadde 3,4 % av rasen i Sverige HD E....

Det er mange oppdrettere som tar HD problematikken på Schäferhund seriøst. Og de som er seriøse har en fri prosent på 80 - 95 % fritt for HD... men det sier da desverre at mange oppdrettere har en mye dårligere statistikk en gjennomsnittet av rasen...for noen må dra ned denne statistikken...
Loggført
Sviffer
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Oktober 31, 2007, 14:23:35 »

Ja heldigvis er det flere som tar dette seriøst. Deriblant din kennel:) Men poenget mitt var at det virker som om det er litt av det samme problemet med HD nå som det var for 20 år siden hvis de tallene som kom fra innlegg før er korrekte (1 av 3). Og når da en hannhund blir brukt så mye som den vi hadde valp etter, kan jo ikke det gagne rasen?
Hvis det ble mer forståelig Cheesy
Loggført

VH
Janne Linnerud
-Kennel Sea Perto-
www.brunoen.com
Sider: [1] 2 3 4   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: