Sider: [1] 2 3 4   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rang og lederskap- finnes det?  (Lest 4925 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Marthe
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Extra, malinois

« på: September 27, 2007, 23:30:47 »

I disse tider er det masse meninger ute og går om akkurat disse tingene.
Er det en rangordning mellom mennesker og hunden? Trenger vi et godt lederskap til hunden for at hundeholdet skal fungere?
Loggført

BH B IPO II SchH III SL III N Lch Brakeless Absolute Extra
http://www.brukshunden.net
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: September 28, 2007, 03:09:51 »

Jeg mener at lederskap er et feiloppfattet ord. En god leder i en flokk er rettferdig og passer på at flokken har det bra!
En hund gjør aldri noe for å være trollete eller vrang.
Skape et godt "lederskap" (jeg hater ordet lederskap) på hunden gjør du ved å være rettferdig og ikke minst ærlig med hunden din.
Det er vår jobb som hundeførere og sørge for at hundene lykkes. Vi må selvsagt sette grenser på hva som er lov og ikke.

"Du må vise hvem som er sjefen, du må ta*n litt" Jeg grøsser når jeg høre sånt. Folk må begynne å sette seg inn i hundens adferd, da slipper vi mange dumme situasjoner!!
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #2 på: September 28, 2007, 09:13:49 »

Sitat fra: "circameg"

En hund gjør aldri noe for å være trollete eller vrang.

Akkurat det der er jeg litt usikker på...
Loggført

Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: September 28, 2007, 12:04:15 »

er ett forbannet ord som skaper negativt hundehold er min mening, og det nettopp fordi folk definerer lederskap med fokus på ting som hunden IKKE skal gjøre. Og da blir det ofte enda mer problemer.

Er enig med Circa om at hunder gjør ikke noe for å være vrange eller trollete.
Det handler veldig mye om hva eier tenker ang. dette. Hvis man er av den oppfattning at hunder hele tida prøver seg, så er det ikke vanskelig å tolke hundens adferd dithen og straffe alt.
Klarer man å tenke at hunden er ærlig og gjør ting til beste for seg og at lederskap kan oppnåes med positiv innlæring er mange problemer løst.
Jeg har enda ikke truffet en fandivoldsk hund!!
Loggført

Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
Arctica
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: September 28, 2007, 12:47:23 »

Jeg syntes det er påfallende at de som skriker høyest om lederskap er de som trener med aversiver (straff). Det får meg til å tenke at hele "opplegget" med lederskap bare er en unnskyldning for slike folk når bikkja ikke gjør som de sier. Istedet for å innrømme at det er treningen dems det er noe galt med (at hunden ikke har lært øvelsen godt nok), så skylder de på at hunden tester ut lederskapet osv.
Personlig tenker jeg aldri på det der med lederskap og rangordning når jeg trener bikkjer (eller i dagliglivet med dem) og merkelig nok har jeg aldri hatt en hund som har "testet lederskapet" eller "prøvd seg" heller. Har hatt hunder som har gjort feil, som ikke kan øvelser og sånne ting, men har aldri hatt problemer med å rett på det (uten bruk av noen form for lederskaps-hevding).
Ellers er jeg enig i circameg sin definisjon av en leder, hvis vi først må bruke det ordet.  Wink
Loggført

Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #5 på: September 29, 2007, 14:43:43 »

Nå lever jeg i den troen hunder er flokkdyr, som lever i en familie med rangordning. Og at leder ikke nødvendigvis er et ord med negativt fortegn - om man er en god leder selvfølgelig.
Loggført

Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: September 29, 2007, 14:59:22 »

Som jeg skulle sagt det selv Venus Smiley
Loggført
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: September 29, 2007, 15:12:32 »

Sitat fra: "Venus"
Nå lever jeg i den troen hunder er flokkdyr, som lever i en familie med rangordning. Og at leder ikke nødvendigvis er et ord med negativt fortegn - om man er en god leder selvfølgelig.

Er enig i det Venus. For å ta utgangspunkt i ordet "Lederskap" må det først defineres, og hvordan dette gjøres kommer an på hvem man spør.

"Pack leaders are aloof, they are calm, and they are self confident. A pack leader is fair in how he lives with pack members. While the pack leader is a dictator, he is a fair dictator who enforces a well defined set of rules that members know, understand and are expected to live by"
Sitat fra Ed Frawlyes artikkel "What is a pack leader" www.leerburg.com
Loggført

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
Cathrine
Gjest
« Svar #8 på: Oktober 02, 2007, 11:28:28 »

Jeg har i flere år nå hatt 3 -5 hunder, og i mellom alle hunder jeg har hatt så er det uten tvil en form for rangering. Så hvorfor skal det være så vanskelig å tenke seg til at hunder rangerer seg også i forhold til oss mennesker..? Vi er en viktig del av deres flokk, vi er de som tar innitiativ til turer og aktiviteter, vi som styrer matforrådet og skaffer mat til flokken. Vi som bestemmer til en hver tid hvor vi skal dra og hva vi skal gjøre... En person som gjør alt dette er uten tvil en leder for meg... Så i stede for å forsøke definere hva ordet lederskap betyr - noe som betyr forskjellig fra person til person, så burde en kanskje heller definere hva som er en god leder og hva som er en dårlig leder...
Loggført
Lita
Gjest
« Svar #9 på: Oktober 03, 2007, 14:40:29 »

Skjønner ikke hvorfor det skal være så galt å behandle hunden sin som en hund jeg? Hunder legger da hverandre på rygg rett som det er, de dominerer hverandre og korrigerer hverandre. Det er helt naturlig for et flokkdyr å forsøke å klatre på rangstigen om den ser muligheten for å gjøre det. Når mine hunder behandler meg som en hund og forsøker å klatre - hvorfor skal ikke jeg da dominere tilbake? Nei, her får bikkjene klar beskjed om de tøyer grenser. Og jeg er  - The leader of the pack -   Cheesy
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Oktober 03, 2007, 14:54:55 »

Enig med deg Lita, jeg gir også hundene mine klar beskjed om de går over grensen. Innlæring derimot er noe helt annet.
Hører ofte om folk som er veldig fan av ros og belønn og aldri korrigering av hunden. Hva om hunden står på kjøkkenbordet, skal man da vente til hunden går ned fra bordet og belønne??? Blir ihvertfall helt feil for meg Smiley
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Oktober 03, 2007, 21:59:37 »

Jeg er av de som ikke tror hunden prøver å klatre i rang. Og derfor ikke tolker hundens oppførsel dithen heller. Nå vil jeg si at jeg egentlig vet lite om hvordan hunder oppfører seg i en flokk og har derfor liten forutsetning for å uttale meg. Likevel gjør jeg det Smiley
Jeg tror at i en hundeflokk går ikke alfahunden rundt og oppdrar flokken slik som vi gjør....tenker da på å gå pent i bånd, ligge rolig, ikke på kjøkkenbenken, hilse pent og slikt. Derimot tror jeg den gjør det klart om hvem sin liggeplass det er, hvem sin mat det er osv. altså at den bestemmer over de beste ressusrsene.
Så hvordan kan vår oppdragelse av en hund likestilles med en hunds oppdragelse? f.eks så får den ikke gå på kjøkkenbenken men den får ligge i vår sofa eller seng. Ja her i huset får de ikke tilgang til hverken kjøkkenbenk eller sofa da.
Jeg mener at det meste av vår oppdragelse bør skje positivt nettopp fordi vi er av en annen art en hunden.
Kan noen forklare meg likheten mellom å fungere med folk som å fungere i en hundeflokk blir jeg glad for det og om mulig skifter jeg syn!!!
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #12 på: Oktober 04, 2007, 15:26:32 »

Sitat fra: "Vani"
Jeg er av de som ikke tror hunden prøver å klatre i rang. Og derfor ikke tolker hundens oppførsel dithen heller. Nå vil jeg si at jeg egentlig vet lite om hvordan hunder oppfører seg i en flokk og har derfor liten forutsetning for å uttale meg. Likevel gjør jeg det Smiley
Jeg tror at i en hundeflokk går ikke alfahunden rundt og oppdrar flokken slik som vi gjør....tenker da på å gå pent i bånd, ligge rolig, ikke på kjøkkenbenken, hilse pent og slikt. Derimot tror jeg den gjør det klart om hvem sin liggeplass det er, hvem sin mat det er osv. altså at den bestemmer over de beste ressusrsene.
Så hvordan kan vår oppdragelse av en hund likestilles med en hunds oppdragelse? f.eks så får den ikke gå på kjøkkenbenken men den får ligge i vår sofa eller seng. Ja her i huset får de ikke tilgang til hverken kjøkkenbenk eller sofa da.
Jeg mener at det meste av vår oppdragelse bør skje positivt nettopp fordi vi er av en annen art en hunden.
Kan noen forklare meg likheten mellom å fungere med folk som å fungere i en hundeflokk blir jeg glad for det og om mulig skifter jeg syn!!!

Jeg tror det ligger naturlig i alle flokkdyr å klatre i rang om en har mulighet. Det er naturlig adferd å hele tiden strekke seg etter bedre posisjon, lettere tilgang på mat og overlevelse. Instinktadferd. Hunder gjør selfølgelig ikke dette for å være slemme eller vanskelige, det er rett og slett instinkter som styrer.

Det er selvfølgelig opp til oss mennesker å lære hunden å tilpasse seg vår hverdag. Ser en feks hunder som er vokst opp i kennel og som for første gang kommer inn i et hjem så er det den hundens største selvfølge å klatre på bord, gå i møbler og stjele mat...så slike ting har selvfølgelig ikke bare med lederskap å gjøre, men læring. Men om en hund fortsetter å ta seg slike friheter også etter at den har lært at det ikke er lov/ ikke lønner seg å ikke gjøre disse tingene så kan en kanskje legge det på manglende lederskap...

Jeg har møtt ekvipasjer på kurs, som har gjort "alt" rett etter boka. Fra hunden var valp har de forsterket riktig adferd, men alikevel så har hunden tatt seg friheter der hvor den synes at det er viktig for den.
Jeg tor mye av dette går på hvordan menneske type en er, noen er naturlige ledere og andre ikke.

Jeg har jo en flokk med hunder selv. Og de voksne hundene trener og lærer valpene alt de synes er riktig. Når de er små valper bruker spesielt den voksne hannhunden vår mye tid på å sette grenser i forhold til at de skal respektere han, han inviterer til lek og bruker dominans for å stoppe leken når han synes det er nok, respekteres ikke det blir det korreks... Når valpen har forstått dette blir den invitert til ny lek. Det er strenge regler for å ta seg til rette når det gjelder å forsyne seg av de voksnes leker, forlate flokken, herjing blandt de yngste som er voldsom blir slått hard ned på, slossing etc. Hvis noen av de eldste korrigerer en av hundene lavere i rang ser jeg ofte at de yngste kaster seg iherdig med på korrigeringen... Klatring...?

Dette ble kanskje mye utenomsnakk og bla bla  Cheesy  Men poenget er at jeg mener at også det å trene en hund, lære den ting også er lederskap. Lederskap for meg er rettledining, læring og innitiativ. Noe lederskap ikke er, så er det redsel, frykt, skriking og kjefting...da har en missforstått.
Loggført
Bjornar
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #13 på: Oktober 05, 2007, 02:33:53 »

Hvem sier egentlig at Lederskap er det samme som å filleriste hunden eller at det er i konflikt med positiv innlæring?
Loggført

Bjørnar
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Oktober 05, 2007, 09:50:57 »

Nei, lederskap trenger ikke være filleristing og slikt. Men ofte blir det tolket som det. Øre klyping, nakketak og legging på rygg.
Tror det er mange som feiltolker ordet og når folk snakker om lederskap så sier det ingen verdens ting. Og folk fortolker ordet desverre.

"sitat"
Skjønner ikke hvorfor det skal være så galt å behandle hunden sin som en hund jeg? Hunder legger da hverandre på rygg rett som det er, de dominerer hverandre og korrigerer hverandre. Det er helt naturlig for et flokkdyr å forsøke å klatre på rangstigen om den ser muligheten for å gjøre det. Når mine hunder behandler meg som en hund og forsøker å klatre - hvorfor skal ikke jeg da dominere tilbake? Nei, her får bikkjene klar beskjed om de tøyer grenser. Og jeg er - The leader of the pack -
"sitat slutt"
Det er dette jeg ikke skjønner??? Jeg er vel så dum at jeg ikke skjønner når mine hunder behandler meg som hund og prøver å klatre???
tror det er det jeg må lære meg......å de skumle signalene på klatring!!!
Loggført

Sider: [1] 2 3 4   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: