Sider: 1 2 3 [4]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rang og lederskap- finnes det?  (Lest 4925 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Pinnedyret

« Svar #45 på: Oktober 16, 2007, 15:20:05 »

Sitat fra: "wenche"
Underkastelse...kamp...Huh??....Går du i kamp med hunden din, utfordrer den deg så mye at du må gå i kamp med den???....

Jeg må bare si at underkastelse og kamp er nokså ukjente ting i min verden....Jeg kamper ALDRI men bikkjene mine...hvorfor skal jeg gjøre det???

Men jeg fordrer samarbeide fra dem, jeg søker respekt hos dem...og den må jeg gjøre meg fortjent til jeg også.

Ja,jeg har lederskap på bikkjene mine...de vet hvor grensene går hos meg, og vet dere hva...jeg har enda ikke tatt i dem fysisk... :shock: ..jeg har aldri bent de ned på ryggen og lagt/satt meg på dem...har aldri holdt nede til de ..øhh...sovner....(jeg storler ved tanken)...

Jeg er rettferdig med bikkjene mine, og jeg har...lederskap.... :lol:

Jeg er helt med på tanken om at lederskap er ikke noe man er nødt til å statuere fysisk. Det kommer helt an på hund og eier. En flink og erfaren hundeeier har nok lite/ingen nytte av å hele tiden være fysisk og hevde seg i forhold til hunden sin. På den annen side så har man den andelen hundeeiere som ikke har tilstrekkelig med kunnskap om og hundehold og -trening, gjerne kombinert med en litt "vansklig" hund. Da kan det fort gå i grøften og det er ikke alltid like enkelt å ta seg inn igjen.

Hos meg kunne det til tider se rimelig skakkjørt ut hele hundeholdet, og under innkjøringsperioden av en ny og bedre metode var jeg nødt til å ta i bruk "sterke" virkemidler (uten at dette innebar noen form for fysisk kamp med hunden). Til gjengjeld har jeg på kort tid fått en fantastisk, trygg og lydig hund. Jeg styrer henne med stemmen min og korrigerer svært sjelden. Og jeg må bare understreke at hun er ikke redd for meg, hun er bare blitt enda mer leken og initiativsrik enn det hun noen gang har vært tidligere, selv som valp.
Loggført

Rønning
Gjest
« Svar #46 på: Oktober 16, 2007, 15:42:30 »

Jeg syns det helt greit at man stiller spørsmål ved slike ting. Men begreper som ledeskap kamp og underkastelse er ikke ukjent for meg. På samme  tid må jeg også si at jeg er ingen tilhenger av fysisk avstraffelse. Men mine hunder blir vant med at jeg tar på dem. Jeg øver inn disse begrepene gjennom LEK. Hundene elsker kampleker. Det er ofte slik hunder leker med hverandre. Når jeg snakker om kamp, så er det ikke å hive hunden min på rygg med makt. Jeg har en hund som er særdeles og vant til å bli håndtert. Men hun er trygg. Og jeg har befestet mitt lederskap gjennom lek og korigering.
Jeg har heller ingen problemer i forhold til mine hunder når det kommer til lederskap. Men Det er ikke alle som har den samme erfaringen som jeg har. Og jeg husker en tid da jeg selv var fersking og sleit med både det ene og det andre. Og jeg tror ikke jeg er mutters alene om den erfaringen.
Det er greit å sitte på et forum og være verdensmester, men også verdensmestere har engang revet seg i hodet i rein frustrasjon.
Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #47 på: Oktober 16, 2007, 15:49:44 »

Ja,jeg har lederskap på bikkjene mine...de vet hvor grensene går hos meg, og vet dere hva...jeg har enda ikke tatt i dem fysisk...  ..jeg har aldri bent de ned på ryggen og lagt/satt meg på dem...har aldri holdt nede til de ..øhh...sovner....(jeg storler ved tanken)...

Tror man skal være temmelig sulten, sliten og lei av å ha hund om man setter seg på den og attpåtil sitter der til den sovner. hehe
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Cathrine
Gjest
« Svar #48 på: Oktober 16, 2007, 15:51:02 »

Sitat fra: "Rønning"
Jeg syns det helt greit at man stiller spørsmål ved slike ting. Men begreper som ledeskap kamp og underkastelse er ikke ukjent for meg. På samme  tid må jeg også si at jeg er ingen tilhenger av fysisk avstraffelse. Men mine hunder blir vant med at jeg tar på dem. Jeg øver inn disse begrepene gjennom LEK. Hundene elsker kampleker. Det er ofte slik hunder leker med hverandre. Når jeg snakker om kamp, så er det ikke å hive hunden min på rygg med makt. Jeg har en hund som er særdeles og vant til å bli håndtert. Men hun er trygg. Og jeg har befestet mitt lederskap gjennom lek og korigering.
Jeg har heller ingen problemer i forhold til mine hunder når det kommer til lederskap. Men Det er ikke alle som har den samme erfaringen som jeg har. Og jeg husker en tid da jeg selv var fersking og sleit med både det ene og det andre. Og jeg tror ikke jeg er mutters alene om den erfaringen.
Det er greit å sitte på et forum og være verdensmester, men også verdensmestere har engang revet seg i hodet i rein frustrasjon.

Det er vel ingen som utgir seg for å være verdensmestere her...? En sånn debatt kan jo være kjempe fin også for de litt mere ferske hundeeierne...de kan lese og gjøre seg opp sin egen mening om hva de synes passer best for seg og sin hund... Og kanskje tror enkelte at en må "banke" hunden for å få et godt lederskap... men her får de lese og lære at det absolutt ikke er nødvendig, at det finnes andre veier...
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #49 på: Oktober 16, 2007, 15:54:40 »

Sitat fra: "Venus"
Sitat fra: "wenche"
Underkastelse...kamp...Huh??....Går du i kamp med hunden din, utfordrer den deg så mye at du må gå i kamp med den???....

Jeg må bare si at underkastelse og kamp er nokså ukjente ting i min verden....Jeg kamper ALDRI men bikkjene mine...hvorfor skal jeg gjøre det???

Men jeg fordrer samarbeide fra dem, jeg søker respekt hos dem...og den må jeg gjøre meg fortjent til jeg også.

Ja,jeg har lederskap på bikkjene mine...de vet hvor grensene går hos meg, og vet dere hva...jeg har enda ikke tatt i dem fysisk... :shock: ..jeg har aldri bent de ned på ryggen og lagt/satt meg på dem...har aldri holdt nede til de ..øhh...sovner....(jeg storler ved tanken)...

Jeg er rettferdig med bikkjene mine, og jeg har...lederskap.... :lol:

Jeg er helt med på tanken om at lederskap er ikke noe man er nødt til å statuere fysisk. Det kommer helt an på hund og eier. En flink og erfaren hundeeier har nok lite/ingen nytte av å hele tiden være fysisk og hevde seg i forhold til hunden sin. På den annen side så har man den andelen hundeeiere som ikke har tilstrekkelig med kunnskap om og hundehold og -trening, gjerne kombinert med en litt "vansklig" hund. Da kan det fort gå i grøften og det er ikke alltid like enkelt å ta seg inn igjen.

Hos meg kunne det til tider se rimelig skakkjørt ut hele hundeholdet, og under innkjøringsperioden av en ny og bedre metode var jeg nødt til å ta i bruk "sterke" virkemidler (uten at dette innebar noen form for fysisk kamp med hunden). Til gjengjeld har jeg på kort tid fått en fantastisk, trygg og lydig hund. Jeg styrer henne med stemmen min og korrigerer svært sjelden. Og jeg må bare understreke at hun er ikke redd for meg, hun er bare blitt enda mer leken og initiativsrik enn det hun noen gang har vært tidligere, selv som valp.

Jeg er enig med deg Venus. Når det kommer til problemløsning så er det andre ting som gjelder! Da må en gjøre de tiltak som skal til for å få et behagelig hundehold. Og det er heller ikke det jeg vil frem til i denne debatten.... Det er de som konstant må gå å korrigere hunden sin fyskisk, legge de på rygg og ha de til å underkaste seg...må en gjøre dette over lange perioder så kan en med trygghet si til seg selv at dette ikke fører frem og prøve å finne andre løsninger...
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #50 på: Oktober 16, 2007, 16:12:00 »

Sitat fra: "Kristin"
Ja,jeg har lederskap på bikkjene mine...de vet hvor grensene går hos meg, og vet dere hva...jeg har enda ikke tatt i dem fysisk...  ..jeg har aldri bent de ned på ryggen og lagt/satt meg på dem...har aldri holdt nede til de ..øhh...sovner....(jeg storler ved tanken)...

Tror man skal være temmelig sulten, sliten og lei av å ha hund om man setter seg på den og attpåtil sitter der til den sovner. hehe

Beste komentar i dag!!!
Loggført
Vivika
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #51 på: Oktober 17, 2007, 13:11:45 »

"Sant lederskap skjer bare når mennesket følger, men har frihet til å la være." - Michael Burns

Klart itj å dy mæ. Syns godt det kan byttes ut menneske med hund der.

Her i huset fokuseres det pent lite på lederskap, men trygghet og samarbeid derimot fokuseres det mer på. Det e ingen tvil her om lederskapet. Har aldri lagt en hund på ryggen( av dem hundan æ har no), har aldri" korigert" hundan med straff. Selvfølgelig fins det noen regla, men man treng itj å bruk fysisk vold for at dem ska holdes. Men gjennom sammarbeid, læring og at alle e trygg så går det helt utrolig fint. Har tre voksne store hunda i huset, to av dem e omplaseringshunda. Kan itj for alt i verden tenkt mæ å kom i konflikt med dem,da tape nok lille mæ. Å det som e viktigst trur æ da med lederskap e jo nettopp å skap ro å orden og trygghet innad i flokken, ikke konflikta.
Må man bruk tvang for å få lederskap da har man kanskje bomma stygt.

Ska samtidig si at før i verden så va det jo det at man mått legg ned hundan å riv å røsk å styr på, har sjøl gjort det. Men må si at æ har forandra hundeholdet mitt og faktisk så fungere det for mæ my bedre sånn som æ gjør det i dag.
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #52 på: Oktober 17, 2007, 13:24:36 »

Sitat fra: "Vivika"
"Sant lederskap skjer bare når mennesket følger, men har frihet til å la være." - Michael Burns

Klart itj å dy mæ. Syns godt det kan byttes ut menneske med hund der.

Her i huset fokuseres det pent lite på lederskap, men trygghet og samarbeid derimot fokuseres det mer på. Det e ingen tvil her om lederskapet. Har aldri lagt en hund på ryggen( av dem hundan æ har no), har aldri" korigert" hundan med straff. Selvfølgelig fins det noen regla, men man treng itj å bruk fysisk vold for at dem ska holdes. Men gjennom sammarbeid, læring og at alle e trygg så går det helt utrolig fint. Har tre voksne store hunda i huset, to av dem e omplaseringshunda. Kan itj for alt i verden tenkt mæ å kom i konflikt med dem,da tape nok lille mæ. Å det som e viktigst trur æ da med lederskap e jo nettopp å skap ro å orden og trygghet innad i flokken, ikke konflikta.
Må man bruk tvang for å få lederskap da har man kanskje bomma stygt.

Ska samtidig si at før i verden så va det jo det at man mått legg ned hundan å riv å røsk å styr på, har sjøl gjort det. Men må si at æ har forandra hundeholdet mitt og faktisk så fungere det for mæ my bedre sånn som æ gjør det i dag.

Er så sant så sant vivika...er helt i min ånd dette...
Loggført
Kinnycry
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #53 på: April 07, 2009, 09:01:19 »

Har hatt hunder som har gjort feil, som ikke kan øvelser og sånne ting, men har aldri hatt problemer med å rett på det. Ellers er jeg enig i circameg sin definisjon av en leder, hvis vi først må bruke det ordet.

------------------------------------
Opbevare Dele Computer
Loggført
jaroshund
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #54 på: April 07, 2009, 23:22:47 »

For meg er ikke lederskap noe negativt ladet ord. Lederskap er den som tar initiativ til aktivitet. Den som starter aktivitet og den som avslutter aktivitet. Det er lederen som bestemmer hvordan mitt hundehold skal være. Altså meg ikke hunden.
Loggført

JaRo`s Hund http://jaroshund.no
Forhandler av Vom & Hundemat
Anneth
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #55 på: April 09, 2009, 10:10:55 »

Hei
Kommer sent inn i diskusjonen, men var på et meget bra foredrag med Runar Næss som fortalte om endring i terminologien. Ulvene har ikke forandret seg, men kunnskapet om dem har forandret seg.

Rangen endres i en flokk, fordi funksjon er viktigere enn posisjon. Som hundeeier er man en slags foreldre. Vi har en veileder rolle ovenfor hunden.

En som hund mange oppfatter at klartrer er heller en ressurstyv. En ressurstyv er ikke ute etter å ta over rangen som leder og den fortjener ikke å bli kalt dominant, som vi ofte gjør. Det er et resultat at vi ikke har kontroll over våre ressurser, men er slepphent. Alt hunden gjør er å stjele til seg flere ressurser.

En siste kommentar og påstand.
En hund som ligger i sofaen er ikke problem, så lenge den flytter seg når du vil ha plassen. Problemet kommer når den knurrer til deg. Dette er ikke et rangproblem. Det er ressursproblem og må løses på ressursnivå.

Hvordan takler dere denne tankegangen?

God diskusjon videre ;o)
Loggført
Guri
Valp
**
Utlogget Utlogget

Mine 2 hunder Guri og Dmitrij

« Svar #56 på: April 14, 2009, 00:03:28 »

Rang og lederskap- finnes det?
« Svar #9 på: Oktober 03, 2007, 13:40:29 » Sitat 

--------------------------------------------------------------------------------
"Sitat"Skjønner ikke hvorfor det skal være så galt å behandle hunden sin som en hund jeg? Hunder legger da hverandre på rygg rett som det er, de dominerer hverandre og korrigerer hverandre. Det er helt naturlig for et flokkdyr å forsøke å klatre på rangstigen om den ser muligheten for å gjøre det. Når mine hunder behandler meg som en hund og forsøker å klatre - hvorfor skal ikke jeg da dominere tilbake? Nei, her får bikkjene klar beskjed om de tøyer grenser. Og jeg er  - The leader of the pack -   

Hvis det i min flokk noen stadig vekke elle innimellom måtte legge noen på rygg, så har jeg i min flokk et problem. Vi har fred og fordragelighet med hverandre og har ikke behov for å legge noen på rygg eller sette noen på plass til stadighet. Vi er et team som jobber sammen og ønsker hverandre en god dag elle natt og vi tar hensyn til hverandre. Da har vi et godt lederskap og vet hvor vi står i verden.
Hvis du har en jobb, så har du en leder.  Oppfør deg som du vil at lederen din på jobben skal oppføre seg. Gi belønning når du gjør noe bra, ignorer eller fortell når noe er negativt og lederen din vil sette grenser hvis du skulle sitte for mye på bruksforum i arbeidstiden feks. og hvilke tiltak vil lederen din da sette inn. Håper ikke han legger deg på rygg ( om dette ikke er noe du ønsker selv da), men forteller deg det i en ok tone og forklarer hvordan han/hun vil ha det. En god leder er en som gjør deg trygg og som du vil samarbeide med. Dette gjelder enten du er hund eller menneske.   

Loggført
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #57 på: April 14, 2009, 08:08:08 »

Det er rart hvordan ting kan endre seg......

Da jeg skrev dette hadde jeg to godt voksne og ferdig pregede hunder.  Da mangler man ofte en ydmykhet som egentlig burde følge oss gjennom hele vårt hundehold.

Min yngste bajas var to dager gammel og lite visste jeg om "kampene" jeg har måtte ta med en liten djevel av en hannschæfer etterhvert som han vokste seg større og større i takt med sitt eget ego og trangen til å dominere både mennesker og dyr i huset.

Bare for å ta det først, jeg har lagt han på rygg mange ganger.....
og det hender jeg må gjøre det fortsatt.

Andre må gjerne mene at jeg har et flokkproblem og dårlig lederskap. Men jeg må gjøre det for ikke å FÅ et flokkproblem og dårlig lederskap. Hunden er på ingen måte vanskelig. Men han er sterk psykisk og prøver seg stadig. Han er nå 17 mnd og mitt i sin  psykiske kjønnsmodning med de utfordringene det innebærer.

Jeg har vært vant til myke tisper. Dette er en knallhard hannhund.  Og kødder han med meg så havner han på rygg og blir holdt nede. Ikke brutalt men bestemt, til alle musklene hans slapper av. Jeg setter meg ikke på han, men hadde jeg MÅTTE gjort det, så hadde jeg gjort det uten å blunke.

Jeg syns det er fint at man slipper å være dominant over de fleste hunder, men noen individ har litt mer "guts" med seg fra valpekassa. Da må man sette inn et ekstra gear og kanskje behandle hunden med en noe "fastere hånd"

Når jeg leser flere innlegg i denne tråden, inkludert mitt eget, så syns flere her  innehar stor selvsikkerhet når det kommer til lederskap.
Og de aller fleste av oss opplever nok selv at lederskapet er på plass. Om ikke annet så vil vi at andre skal tro det.
Men jeg er kommet til at jeg  må jobbe med lederskapet mitt HVER eneste dag i nesten alt jeg gjør. Til og med overfor mine gamle  hunder.  Erfaring har endel å si for hvordan man forstår hundene sine. Men jeg trekker tilbake påstanden om at min lange erfaring med hunder ikke gir meg nye utfordringer med nye hunder.
For det er det nemlig type hund man får, og ikke år med erfaring som avgjør.

Tilbake til trådstarter. Jeg tror at både rang og ledelse må til for å ha et harmonisk hundehold, så får det bli opptil hver enkelt hvordan man befester det.

Loggført

vovve
Valp
**
Utlogget Utlogget

Dobra Dozor Romanenka

« Svar #58 på: April 17, 2009, 10:54:17 »

"Lederskap" er ikke noe man tar, men noe man fortjener.
Loggført

Russisk sort terrier
Sider: 1 2 3 [4]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: