|
BellaogBuffy
Gjest
|
 |
« på: August 29, 2008, 22:46:02 » |
|
Hei,
jeg må kjøpe nye fjellstøvler/skogstøvler og bare lurte på om det var noen her som har noen gode tips? Trener spor og rundering og er i skogen i mange timer i all slags vær. Er også ute i skogen på vanlige turer og går i fjellet. Skal ha støvler som funker ned til -5/10 grader.
Nå må jeg kjøpe meg nye støvler også lurte jeg på om det var noen som har noen gode tips? Er lærstøvler best? Eller gore-tex? Hvilke støvler bruker dere?
Tar gjerne imot gode råd!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heidi
|
 |
« Svar #1 på: August 29, 2008, 23:38:32 » |
|
Hei! Jeg har Lundhags Loffer, den er utgått men er erstattet av Forester. Mine Lundhags har holdt i 8 år og jeg har brukt de masse. Dette er lærstøvler men nederste del er innsatt med noe slik at de komplett vanntette. Skaftet må smøres med jevne mellomrom. Jeg er kjempefornøyd med Lundhags, de har virkelig tålt å bli brukt. I fjor kjøpte jeg meg Alfa Queen som ett alternativ, de er litt tykkere og tyngre men har god passform. Lundhags er ikke foret og tåler derfor ikke så mange minusgrader, Alfaen derimot kan du nok fint bruke ned til -10. Personlig foretrekker jeg lær!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
|
|
|
|
Anneth
|
 |
« Svar #2 på: August 30, 2008, 20:44:21 » |
|
Selv om det er dyrt det jeg tipser om, så er det min anbefaling for dine føtter. Merke er ikke så viktig. Viktigste er at de passer din fot og dine bevegelsevaner.
Selv klarer jeg ikke å bruke Lundhags, selv om jeg har forsøkt diverse utgaver. Luffer/ Scaut??. Jeg har et par gore-tex Low Alpine og Rachie, samt et par høye lær Chevalier. Tipser om to ulike fjellstøvler. Et par som passer perfekt om sommeren, når du går mye med et par sokker. Da blir det lite friksjon og svetten blir absorbert, samt et par som du kan ha med utover høsten og bruke senvinteren.
Mine kriterier er at sommer fjellsko skal ha god passform med en tynn ullsokk/ nylonsokk, passe med en gang (ikke sånn at jeg må gå de inn før jeg kan bruke de) gore-tex, skaftet rett over ankelkulene og at de skal være lette. Mine kriterier er at høst/ vår fjellsko skal ha plass til en ullsåle, være litt tykkere lærkvalitet/ litt høyere skaft, lette, gode på foten og god passform med tykk ullsokk.
I tillegg har jeg hiking gore-tex i tillegg. På varmedager er det deilig å slippe varme fjellstøvler. Siden jeg er mye ute i skogen, har jeg også kalkulert med at jeg blir en eller annen gang bitt av huggorm. Bank i bordet - har ikke blitt det enda... eller har jeg?? Jeg plukket blåbær en lørdag en gang og kom borti en 'pinne', hvorpå hånden svumlet skikkelig opp - gikk til legen mandagen og han sa at dette antaglig var huggormbitt.
Lykke til!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
BellaogBuffy
Gjest
|
 |
« Svar #3 på: September 02, 2008, 10:30:25 » |
|
Auda - huggormbitt  ... Ikke kult!!! Hunden min ble bitt tidligere i sommer så nå venter jeg på kuldegrader!!!!  Takk for tips og råd, jeg får se litt hva jeg skal finne på. Enig i at man trenger flere par. Jeg bruker tykke hiking/joggesko om sommer når det er varmt, og Muckboot når det regner er vått. Passet ypperlig for fjellet i sommer på våte dager, veldig gode å ha på seg og holder vannet ute. Jeg har også de aller tjukkeste vinterstøvlene som man bruker ned til -20 når man vasser i snø... Men jeg mangler de støvlene som holder meg varm og tørr når det er barfrost, så der må jeg finne noe. Skjønner at Lundhags er bra og at lær er fornuftig. Jeg får bare gå rundt i alle sports/jakt/vilt butikker å prøve meg fram. Thanks :-)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heron
|
 |
« Svar #4 på: September 02, 2008, 11:46:05 » |
|
Jeg har et par Lundhags, men det er IKKE favorittskoene mine. Syns de blir for harde og stive. Har prøvd Salomon. De har vært umulig å slite ut, men er litt tunge. Nå har jeg et par Lowa Renegade GTX. Utrolig lette gore-tex sko med god passform. Fantastisk god og lett å gå i. De holder både fuktighet kulda ute. Men noen Lowa sko har dårlige sømmer så vær obs på det. Mine neste fjellsko blir enten Viking eller Crispi. De har også noen veldig gode modeller. Dra til en jakt / sportsbutikk og prøv deg fram. det er vel det beste rådet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kjersti D
|
 |
« Svar #5 på: September 02, 2008, 14:00:32 » |
|
Viking sin nye Sniper er en meget lett og fin Gord-Tex sko, men noe stor i storrelsene.... Hvis du velger Gord-Tex lersko, husk at du IKKE skal bruke lerfett/ smorning med silikon i. De tetter porene i leret og odelegger membranet.... ( skoen begynner a ta til seg vattn )
Alfa Bever Pro Grip er min favortitt. Den er litt tung, men fantastisk god a bruke bade pa sommer og vinterstid.
Lykke til med valget..
|
|
|
|
|
Loggført
|
BH Jean Dark High Love Black Jax Bit's Of Insolence
IPO3 SchH3 H-Cayos av Xazziam IPO2 SchH3 v Troll vom Kassler Kreuz Diesel van Gogh
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #6 på: September 02, 2008, 15:51:01 » |
|
Jeg annbefaler og ikke kjøpe Gore Tex av noe slag, etter noen timer i lyng og kratt er man gjennomvåt. De holder en stund, men så FOSSER det inn. Belive me, har gått i fjellet endel og det i forskjellige Gore tex. Lærsko er det eneste som nytter mot vann, ja og Drillos slagstøvler
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jaroshund
|
 |
« Svar #7 på: September 02, 2008, 17:11:20 » |
|
Jeg sverger til lær og har VIking Hunter. Er kjempefornøyd.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #8 på: September 02, 2008, 19:02:29 » |
|
Jeg ser du har fått mange tips her inne. Men jeg må bare komme med mitt tips. Og det er Alfa Bever Grip +. Det er jo en lærstøvel som jeg synes er meget god. De er gjerne noe tunge, men de er utrolig gode. De gir støtte til ankelen, så du slipper å være redd for det i et godt myrete og humpete terreng om du skal følge hunden i kratt og skog. De er også høye, slik at de tåler litt mer enn en tursti. Dette er jo da lær. Den har også beskyttelse frempå, slik at de tåler krattet. Dette er også sko som er blitt hardtestet i 71grader nord i år visstnok.Leste jeg nettopp. Nei de skoene er også gode og varme og er en god venn på både kalde, fuktige og myrete dager. Jeg har aldri opplevd å bli våt i dem. Men det er jo det at de er noe dyre. Jeg tenkte (når jeg kjøpte de) at det blir en investering. Da det blir mye terreng og skog fremover i årenes løp. Jeg snakket også med en på NRH laget, som sa han hadde hatt de i årevis og var stormende fornøyd. De har holdt på treninger som leiteaksjoner. http://www.alfasko.no/index.php?option=com_content&task=view&id=64 Lykke til i virrvarre av sko!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mailin
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Friluftsidiot
|
 |
« Svar #9 på: September 03, 2008, 10:09:25 » |
|
Du må finne en sko som passer deg best på foten også. "Alle" anbefalte med LaSportiva når jeg skulle kjøpe meg nye sko i fjor, men de passet ikke foten min, og når jeg stilte meg i skråbakke (en skråpall de har de fleste butikker) så skled tærne mine rett ned i tuppen.
Har hatt mange forskjellige merker opp igjennom årene, og kun to par har jeg vært glade i, de gamle aku og de nye:)
Etter mye prøving falt føttene mine for et par fra raichle mt. trail xt gtx damesko, og jeg har ikke angret noe. Går kortere turer med de hver dag (2-4timer) i all slags terreng, og de har vært med meg på veldig mange fjell/skogsturer både med og uten tung oppakning. Har ikke smurt de enda og de har ikke tatt inn vann ennå, selv ikke på forige tur hvor det høljet og vi stortsett gikk i myr.
Selv om jeg liker de best vet jeg at veninnen min ikke passer raichle sine sko i det hele tatt... så det aller beste er å dra på en sportsbutikk og prøve. Gå mye med skoen, opp og ned trapper om de har, jogg litt og kjen godt. Dra gjerne innom butikken og prøv skoen etter en hard treningsøkt/lang tur, da er man ofte litt hove i føttene, og det er da "problemene" kommer.
Lykke til:)
|
|
|
|
|
Loggført
|
Mailin - trent av en aussie, eid av en husky.
|
|
|
|
Anneth
|
 |
« Svar #10 på: September 03, 2008, 10:42:54 » |
|
Super tips! ;o) Dra gjerne innom butikken og prøv skoen etter en hard treningsøkt/lang tur, da er man ofte litt hove i føttene, og det er da "problemene" kommer.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Edith Piaf
|
 |
« Svar #11 på: September 09, 2008, 21:40:32 » |
|
Jeg annbefaler og ikke kjøpe Gore Tex av noe slag, etter noen timer i lyng og kratt er man gjennomvåt. De holder en stund, men så FOSSER det inn. Belive me, har gått i fjellet endel og det i forskjellige Gore tex. Lærsko er det eneste som nytter mot vann, ja og Drillos slagstøvler GoreTex er en membran som ligger innenfor ytterlaget. Hvordan lyng og kratt får hull på goretexen inni skoa dine etter noen timer er for meg en gåte..  Kanskje du mener goretex tøysko?? Uansett tøy- eller læroverflate så er ikke goretex et stoff utenpå hverken sko eller klær. Sko er jo veldig individuellt da, og må passe den enkeltes fot. Min absolutte favoritt fjellsko er Crispi Besseggen. Der er både dame - og herremodell. De er i fulllær, med få sømmer (viktig ift å ikke lekke), de har goretex membran, har god såle som ikke sklir på glatte steiner/fjell (vibramsåle). De er stive nok til mine "dårlige" ankler, men ikke så høye som mange såkalte jaktstøvler. De er nok litt kalde på vinteren i mange kuldegrader, men det kommer jo litt an på om man går eller er mer i ro (figurant ol)? De er ikke av de letteste modellene, men har andre kvaliteter som er viktigere for meg enn noen hundre gram 
|
|
|
|
|
Loggført
|
vh Edith Piaf
|
|
|
|
StoreSlem
|
 |
« Svar #12 på: September 09, 2008, 22:09:00 » |
|
For meg så er mine vel inngåtte marsj støvler fra forsvaret det jeg anbefaler. Jeg tror ikke føttene mine gidder flere gnagsår i de skoene så for meg er de perfekt.
Tenk også på at riktige sokker er viktige når dere går et stykke.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Det bor en grevling i taket
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #13 på: September 09, 2008, 22:45:54 » |
|
Jeg har fake typen av marsj støvlene, har brukt opp et par og er kjempe fornøyde med dem, eneste jeg blir sliten i fotbladet av dem. Virker som det er for lite demping i selve sålen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bambi
Valp

Utlogget
Kjønn: 
You'll never guess what I FINALLY caught today....
|
 |
« Svar #14 på: September 14, 2008, 23:42:40 » |
|
Jeg anbefaler Muckboots jeg http://stovelbutikken.no/Jeg har brukt hele året nå siden februar og kan ikke annet enn å anbefale de til det meste Jeg er utrolig avhengig av godt grep, varme og at de er myke å gå med pga skade i ene ankel. De funker til fjells, skog, mark, is, asfalt, ja det meste.  Jeg bruker Tay sport mid og har bare godt å si om de Anbefaler også å finne en butikk 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|