Filofax
Nyfødt
Utlogget
|
 |
« på: September 04, 2008, 14:02:52 » |
|
Tenkte jeg skulle lufte en ting her inne. Var en tur på fjellet forrige helg. Jeg går med mine hunder i bånd (magebelte og 2-3 meter line) og labber rundt på fjellet i fred og fordaglighet. Jeg har mine jenter i bånd da jeg hvet de ikke er sauereine, samt at jeg ikke vil at de skal flakse rundt og fly bort til alt vi møter på vår vei. Ikke alle liker hunder, og spesielt ikke to Schæfere. Jeg ser det kommer et eldre ektepar gående med sin hund og den er løs, det er en stor hund, vet ikke av hvilken rase, men stor. Den går riktignok mellom bena på de, men inni mitt hodet så samler man troppene til kontroll når man møter folk og dyr, hvis kontroll betyr å ta tak i hunden, ja så gjør man det. Jeg stopper opp, de ser meg, gjør ingen tegn til å ta tak i sin hund og hva gjør den, jo den stikker fra "flokken" sin, løper bort til mine hunder. Hu eldste stiller seg litt inntill meg, men valpen min på 10 måneder står et par meter unna og er veldig nyskjerrig på hva som kommer løpende. (vi er sikker 50 meter unna "familien" til denne ruffsete saken som kommer løpende. ) Ingen av mine hunder er uttagerende eller teite med andre hunder, men jeg kjenner da ikke denne skapningen som kommer i fullfart og bjeffer, og jeg har svært liten lyst til at en hund skal fly på mine to tisper. "Inntrengeren" begynner å knurre til valpen min, og jeg roper til eierne at det gjør ingneting om du tar hunden din i bånd, dette må jeg repitere 3 ganger for han "hører ikke" hva jeg sier...jeg begynner å bli irritert.. Eneste han mannen påpeker er at båndtvangen er slutt på fjellet. Små irritert som jeg var svarte jeg, nei det er den ikke, jeg er sikkert litt opsternasig når jeg svarer også, for jeg er på god vei til å driftsveksle over til aggresjon...Jeg måtte bite i det sure eplet og innfinne meg med at båndtvangen faktisk var over på fjellet. Sa til mannen at greit nok, men det er lov å ta hensyn til andre hunder og hundefører dere møter. Det er en grunn til at jeg går med mine i bånd, og synes ikke det er spesielt gøy når dine hund løper bort til mine med en sånn holdning... Han påsto han hadde kontroll, noe han tydlig ikke hadde fordi hunden stakk fra dem og løp bort til mine. Hadde den snust for så å løpe vidre, skulle jeg ikke blitt så sur, men den stoppet, viste ingen tegn på å ville gå vidre og begynte å knurre til mine hunder som fremdeles stod i bånd... Jeg orket ikke å bli stående der, og gikk videre.. Idioter  (ok litt flau over kommentaren i ettertid, men jeg var irritert...) var min siste kommentar da jeg irritert labbet av gårde...han hørte sikkert det for slang etter meg at det var lov å smile av og til... Jo da han har nok rett i det, men jeg var ikke der akkurat da... Men HIMMEL!!! Er det jeg som er helt IDIOT her eller  jeg greier ikke å skjønne hvorfor folk ikke kan ta litt hensyn. En ting om de har stålkontroll, men han figuren her hadde ikke det selv om han trodde han hadde det.... Blir vel litt sånn som de som melder seg på i IDOL og tror de kan synge, inni hodene dems høres det faktisk ut som de kan synge som Celine Dion eller Joe Cocker, men det som kommer ut høres ut som ei katte i nød...var vel samma greia her, han har sett på Hundeviskeren e.l. på TV og inni hodet sitt har han et bilde av at sånn ser det ut når jeg går med min hund også...PERFEKT...SUPERT...men det gjorde det altså ikke. han kom jo til slutt bort, tok tak i hunden sin og gikk videre, men er det virkelig nødvendig å utsette medmennesker for sånn oppførsel, har vi ikke noe ansvar ovenfor hverandre som hundeeiere? Går det ann å starte en kampanje kanskje...vis hensyn kampanjen... størst angsten min i forhold til valpen min, er at det skal komme ei teit bikkje å helt umotivert fly på henne så hu blir skremt, og skjer det bare fordi en dust av en hundeeier ikke tar ansvar og har full kontroll på dyret sitt, da vil ordet driftsveksle for alltid få en helt annen betydning...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Tora
|
 |
« Svar #1 på: September 04, 2008, 14:12:54 » |
|
Fra hundeloven: § 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs
Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.
Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.
Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.
Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.
Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd. Utover det så vil jeg anta antall idioter med hund er likt fordelt i befolkningen med antall idioter uten hund 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Luna-jenta
Gjest
|
 |
« Svar #2 på: September 04, 2008, 21:44:43 » |
|
Er så lei det derre vise hensyn pjattet,båndtvang og at man skal alltid gå med hundene i bånd .
Det er det f..båndet som skaper problemer og de signalene vi sender til hundene når man møter på folk og andre hunder.
La bikkja gå løs(helst veldig langt vekk i fra deg,hvis man er en forstyrra eier) og la den ordne opp selv.
Og hvis man ikke godtar eller takler møtende hunder som murrer litt ,så syns jeg man skal oppsøke steder der man ikke treffer på folk og hunder.Og venn hunden gradvis til alt mulig rare møtende skapninger.I organiserte former,kurs osv.
La nå de stakkars hundene få gå fritt så lenge det ikke er båndtvang.. Tror ikke det finns så mange farlige hunder som går løs.
Og hvis du til dagelig går rundt med en sånn angst for at en hund vil fly på hunden din,så blir ikke hunden din noen sikrere hund akkurat.Men til opplysning 90% av alle bekymringer ,hender faktisk ikke.
Sef skal man vise hensyn under båndtvangen,pga av de ville dyrene osv,men vi skal også vise hensyn til våre hunder.Gi de nå litt frihet.....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Spente på hva året gir:)
|
 |
« Svar #3 på: September 04, 2008, 23:32:39 » |
|
håper din hund ikke møter meg og min familie i situasjoner uten at du har kontroll. jeg vet at det har den ikke godt av. les lov verket over. å husk at en del hunder har et veldig flokk forsvar. den jeg har nå har veldig mye av det mot andre hunder, mens de to foregående ikke hadde noe. men hunden er den mest beregnlige av oss. sist jeg møtte en hund som kom stormende mot oss med høy hale og fin bust likte ikke eieren det så veldig godt, så hold hunden deres for dere selv til motparten har sakt ja eller nei til hilsing.
ps. fordi om du ikke er redd når hunder kommer løpende og synes det er i orden at hunden din må forsvare seg synes ikke alle andre det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Luna-jenta
Gjest
|
 |
« Svar #4 på: September 04, 2008, 23:44:29 » |
|
uff,ja mye farlig og leit her i verden  Kanskje best man blir liggende på sofaen ,så slipper man å" face" alle farer der ute i verden.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huffsa
|
 |
« Svar #5 på: September 05, 2008, 00:04:32 » |
|
Er så lei det derre vise hensyn pjattet,båndtvang og at man skal alltid gå med hundene i bånd .
Det er det f..båndet som skaper problemer og de signalene vi sender til hundene når man møter på folk og andre hunder.
La bikkja gå løs(helst veldig langt vekk i fra deg,hvis man er en forstyrra eier) og la den ordne opp selv.
Og hvis man ikke godtar eller takler møtende hunder som murrer litt ,så syns jeg man skal oppsøke steder der man ikke treffer på folk og hunder.Og venn hunden gradvis til alt mulig rare møtende skapninger.I organiserte former,kurs osv.
La nå de stakkars hundene få gå fritt så lenge det ikke er båndtvang.. Tror ikke det finns så mange farlige hunder som går løs.
Og hvis du til dagelig går rundt med en sånn angst for at en hund vil fly på hunden din,så blir ikke hunden din noen sikrere hund akkurat.Men til opplysning 90% av alle bekymringer ,hender faktisk ikke.
Sef skal man vise hensyn under båndtvangen,pga av de ville dyrene osv,men vi skal også vise hensyn til våre hunder.Gi de nå litt frihet.....
Nå er det nå en gang sånn da at det er en del hunder med issues rundt omkring, og at folk velger å holde hundene sine i bånd kan være av mange årsaker som du ikke vet noe om. Det trenger ikke nødvendigvis være snakk om hundeaggresjon. La oss si at du kommer i en møtesituasjon med din løse hund mot en hund i bånd. Årasken til at hunden er i bånd, er for at eier ikke kan kalle inn hunden sin, men det vet jo ikke du på det tidspunktet. Er det ikke da litt urettferdig for hunden i bånd at din kommer busende når den i bånd ikke kan slippes løs?? Du sier jo selv at det er bånd som skaper konflikter. Skal da vedk slippe sin hund og risikere at den stikker av for å tilfredstille ditt behov for at de skal ordne opp selv?? Poenget er at du vet aldri hvorfor den hunden går i bånd og det er ikke trivelig for noen å få en hund busende i hundreoghelvete mot seg. Hverken for folk eller fe. Jeg sier ikke at hunder ikke skal få være løse, men det forutsetter at man har kontroll. Det er dessuten normal folkeskikk og spørre om hilsing er ok. Kanskje har hunden lus, kennelhoste eller andre smittsomme sykdommer. Selvom man har syk hund kan man ikke sperre den inne. Det er en fin ting og holde seg unna områder med mye hunder i slike tilfeller selvsagt, men det er noen hundretusener hunder i dette landet slik at det ikker mulig å helgardere seg. uff,ja mye farlig og leit her i verden  Kanskje best man blir liggende på sofaen ,så slipper man å" face" alle farer der ute i verden. Rett og slett tåpelig. Det er vel sånt som kommer når man ikke har noen argumenter 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
|
|
|
|
Beate
|
 |
« Svar #6 på: September 05, 2008, 07:56:43 » |
|
Her må jeg bare henge meg på hva Spente på hva året gir:) og Huffsa skriver og mener! Jeg blir ikke blid når jeg møter løse hunder, som det ikke er kontroll på!! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
simba
|
 |
« Svar #7 på: September 05, 2008, 12:00:00 » |
|
Vad är det ni bråkar om egentligen, ingenting hände ju. Gubben kom ju bort och hämtade hunden och gick vidare. Kan hända att det blivit värre om han hadde gripits av panik och börjat tokropa på hunden sin. Då hadde han visat hunden att detta var faktiskt något att bli upprörd över, att andra hundar vistas på samma plats. Dom flesta släpper väll sina hundar lösa i bland, man kan aldrig vara 100% säker på att platsen är öde, även om det är det man helst vill. Jag vill heller inte ha lösa hundar bort till mina, och vill heller inte att mina går bort till andra. Men det har hänt, och kommer säkert att hända igen.
Min hund låg plats på en tävling en gång när en tokig terrier helt plösligt fick spelet och skulle "ta" min schäferhane. Skulle varit ett syn om jag driftväxlat och gått på om att detta kan du väll inte utsätta medmänniskor för.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filofax
Nyfødt
Utlogget
|
 |
« Svar #8 på: September 05, 2008, 12:53:10 » |
|
Jeg er i utgangspunktet ikke redd for at mine hunder skal hilse på andre hunder. De er snille, ikke aggressive mot andre og jeg er ikke noe "hysterisk høne" som flyr rundt på fjellet... MEN jeg skal vite hva slags hund det er som skal få lov å hilse på mine hunder. Strøste irritasjonen i denne situasjonen var at han som kom ikke hadde kontroll på hunden sin, men han trodde han hadde det. I utgangspunktet er sikkert ikke hunden hans farlig, men mye skjer i ett lite hodet, og den så ikke så hyggelig ut der den kom løpende rett mot oss med halen rett i været, knurrende og relativt selvsikker...virket ikke til å være typen som ungikk konfrontasjon hvis det ble det. I tilegg var det ganske provoserende med den "never mind" holdning eieren fremviste når jeg spurte han om han kunne holde hunden sin i bånd. Jeg går med mine i bånd fordi jeg vet at valpen ikke vil komme om den ser noe annet som er mer artig en meg, jeg går ikke med de i bånd fordi de er teite, eller er redde for folk og fe. Men jeg viser hensyn mot andre, jeg kunne latt begge fly rundt å gjemme meg bak det enkelte gjør, nemmelgi båndtvnagen, men det hjelper ikke det faktum at vi har noe som heter hundeloven samt allmenn oppførsel/hensyn til andre mennesker... Heldigvis er det flest av de som viser hensyn, og ikke motsatt  . Om det er riktig ovenfor andre å driftsveksle om/når noe skjer...neppe...ingen gjør vel noe sånt med vilje, jeg også forstår det, men det eneste man kan forlange av de man har rundt seg er at forhåndsreglene som skal taes er tatt... har du en hund som stikker fra deg når den finner det forgitt, samme hva den møter, så holder du den i bånd... Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor noen mennersker har en så sinnsykt "never mind" holdning til det her, og formlig driter i alle rundt seg..akkurat som de tenker bare hunden min får gå løs så kan alle andre ryke å reise... Og hvis man drister seg til å si noe, så får man bare slengt tilbake at båndtvangen er over..... Alt jeg sier er, det er lov å vise hensynå ikke bare sette på seg solbrillene...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #9 på: September 05, 2008, 16:42:20 » |
|
Hvordan lærer dere hundene og gå løs i marke med hunder og folk når de aldri for det. . . bare for og si det med engang før dokker flyg i strupen. Hunda man ikke har kontroll på er ikke løse  Jeg har bestemt meg for at når jeg går i marka med eldstekaren og hvis det kommer løse hunder de ikke har kontroll over som begynner og danse rundt oss og glefse, Jeg slipper og løs da. Regninga hos dyrelegen for personen som kommer luffende etter uten kontroll ta. Og dette gjelder uannsett hvilken rase som kommer og danser med ulver rundt oss. Jeg går ofte med han løs, og møter både menesker og hunder med han. Han varsler bare at her er det noen så kommer han springende back 2 daddy..Jeg mener marka er for alle, men er man redd løse hunder så er det vel bedre og ta turen til sentrum. Finns jo farligere dyr enn hunder ute i de dype skoger. Ja de ska de avliv også..hmm,,,Nå er det stakkars bamse brakar som skal til pers...Løse hunder i marka, er de farlige! Er det ikke som oftest hunder hvor eieren har kontroll, eller helt ufarlige hunder man knapt merker som er løse. Hvpr ofte skjer det egentlig at en fremmed hund kommer hoppende på deg og skal slikke deg i ansikte eller glefse av deg nesa..jeg har aldri opplevd det, og har gått noe km på turstiene her i området.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Beate
|
 |
« Svar #10 på: September 05, 2008, 18:16:52 » |
|
Jeg har å hundene mine løse, men på steder der det ikke ferdes folk, og de som er der er, er også hundemennesker. Jeg snakket med en kollega i dag. Og hun fortalte at hun er livredd hunder, og det må jeg bare respektere!! De menneskene må også få lov til å gå i skog og mark UTEN å måtte være redd for å møte løse hunder!! Hun fortalte at når hun møtte hunder løse i marka: prøver jeg å gjøre alt det jeg kan for å dempe mine signaler, jeg ser bort og vender meg bort. og jeg er livredd! Vi må da kunne ha respekt for de menneskene også? Jeg har 4 hunder, og kan ikke forstå at noen er redde dem. Men det ER noen mennesker er redde! Jeg personelig blir sur når det er andre som har løse hunder i parker og lignende, for jeg har mine i bånd, eller i kontroll for jeg trener lydighet med forrstyrrelser. Og min Schæfertispe er vel som tisper flest (ler) hun er en bitch, så JEG vil ikke at det skal skje noe med den andre hunden, så defor er hun i bånd . Dette har jeg opplevd så mange ganger når jeg lufter i Muselunden på Sinsenkrysset i Oslo. Jeg har mine løse, Så fort jeg ser en annen hund er det rett i bånd. Har tilogmed opplevd at når jeg tar mine hunder i bånd, slipper den andre føreren hunden sin løs, som selvfølgelig stakk rett bort til min, gudskjelov hadde min hund ballen sin i munnen, og den slipper hun ikke!!  Jeg har jugd på stakkars Jenny både kennelhoste og andre ting, for at andre sier,min hund er jo så snill!! eller de skal diskutere. Mange hunde eiere er stein stokk dumme!! Men jeg velger å tro at det er uvitenhet, men det kan bli dyrt! Ja Ronny, jeg gjør også som deg om det går gæernt avsted, Jeg Slipper!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #11 på: September 07, 2008, 14:18:49 » |
|
I vinterhalvåret er det ikke generell båndtvang. Men forskriftene (pjattet) sier vel også noe om at skremmende og/eller farlige hunder SKAL holdes i bånd, uansett hvor de befinner seg. Det være seg i utmark eller midt i storbyen. Som Tora er inne på, løse hunder skal være under kontroll, alltid. Det handler ikke om å være paranoid eller hysterisk, det handler om å respektere Norges lover. Gjør man ikke det, så er man per definisjon, kriminell - kort og greit. Og hvis du til dagelig går rundt med en sånn angst for at en hund vil fly på hunden din,så blir ikke hunden din noen sikrere hund akkurat.Men til opplysning 90% av alle bekymringer ,hender faktisk ikke. Men at uheldige sammestøt finner sted 10 % av gangene er ikke godt nok for meg. Rett og slett et for dumt å argumentere på denne måten.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
simba
|
 |
« Svar #12 på: September 07, 2008, 18:09:50 » |
|
Är det vekligen så Venus, att du aldrig mött någon med hund, när du haft din hund lös??
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #13 på: September 07, 2008, 20:18:53 » |
|
Är det vekligen så Venus, att du aldrig mött någon med hund, när du haft din hund lös??
Har jeg sagt at jeg ikke har møtt på andre hundeeiere i en situasjon hvor hunden min er løs, eller? Vel, det er faktisk en gang slik at som hundeeier så er jeg lagt i fra perfekt, men jeg ønsker da å etterstrebe et hundehold alle kan trives med. Og det er en god begynnelse å respektere Norges lover i stedet for å spytte på dem, synes jeg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
simba
|
 |
« Svar #14 på: September 07, 2008, 21:29:49 » |
|
Det är tydligen lättare sagt än gjort, ditt inlägg går lite isär tycker jag. Ingen är perfekt, men spelar det någon roll att man menar olika så länge man gör det samma?? Du eftersträvar ett hundhold alla är nöjda med, men har din hund lös. Jag spottar på Norges lagar och har min hund lös. Vad är skilnaden mellan oss egentligen?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|