|
Circameg
|
 |
« på: September 10, 2008, 16:55:13 » |
|
Jeg har tenkt mye frem og tilbake, fulgt med og kommet frem til en god grunn til at jeg ikke vil trene bitearbeide med hunden min. Å trene C arbeidet på en hund går jo stort sett kun på lydighet, du må ha lydighet i sporet, lydighet på banen og lydighet i bitearbeidet. Hunden får jo ikke lov å " tenke sjæl" Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at bitearbeid legger hundene høyt i stress, og stress fører til at de ikke tenker men bare handler. Stress er en fysisk tilstand som gjør at de skiller ut mer stresshormon fra nyrene og over tid blir det en ikke reversibel tilstand. Når man trener hund i skogen, i søk, må hunden lære seg å jobbe selvstendig. Den må lære seg å bruke nesen, finne fert i både sporet, felt og rundering. Vi legger selvsagt opp treningen så hundene lykkes til dette, men uansett så må vi til slutt stole på hunden vår, og la den jobbe selvstendig. Derfor velger jeg å trene i skogen med min hund, jeg vil ikke ha en hjernevasket, dum en! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #1 på: September 10, 2008, 16:57:42 » |
|
Trur om æ va dæ, så ville æ tænkt enda mer... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Beate
|
 |
« Svar #2 på: September 10, 2008, 17:02:04 » |
|
Pr nå har jeg altså en smart liten valp, som blir en dum stor en!? Stakars Asta!! Glad i deg alikavel jeg (ler)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #3 på: September 10, 2008, 17:02:43 » |
|
Trur om æ va dæ, så ville æ tænkt enda mer...  Tenk og skylle på C-arbeid for at hunden ikke tenker selv, du har jo en gjeter Circameg...DE TENKER IKKE SELV Tenk alle de driftene en hund for utløp for i C-arbeide og Ipo forøvrig 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #4 på: September 10, 2008, 17:02:51 » |
|
Overbevis meg Ronny? Den kommentaren din, viser ingen ting annet en at du ikke har motargumenter 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #5 på: September 10, 2008, 17:05:46 » |
|
hvilken a de  At du har Sch og at de ikke tenker  Eller at i Ipo må de tenke også 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Wenche Jo
|
 |
« Svar #6 på: September 10, 2008, 17:08:33 » |
|
Hva en skal trene med hunden sin blir jo en vurderingsak (intresseområde) for hver enkelt. Men å ytre mening om at hunden blir stressa og uselvstendig av å trene C-arbeidet er nokså drøyt. Enig med Ronny, tror nok det er lurt å snu litt på den tankegangen ja... Trener Ipo/c-arbeid med tispen min, kan ikke se at hun er blitt hverken uselvstendig eller stressa av den grunn 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #7 på: September 10, 2008, 17:08:47 » |
|
hvilken a de  At du har Sch og at de ikke tenker  Eller at i Ipo må de tenke også  Tja, hva med begge? 
|
|
|
|
« Siste redigering: September 10, 2008, 17:10:39 av Circameg »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #8 på: September 10, 2008, 17:13:37 » |
|
Hva en skal trene med hunden sin blir jo en vurderingsak (intresseområde) for hver enkelt. Men å ytre mening om at hunden blir stressa og uselvstendig av å trene C-arbeidet er nokså drøyt. Enig med Ronny, tror nok det er lurt å snu litt på den tankegangen ja... Trener Ipo/c-arbeid med tispen min, kan ikke se at hun er blitt hverken uselvstendig eller stressa av den grunn  Da må jeg ha en forklaring på følgende: De som vil opp og frem i IPO trener ikke selvstendige søksøvelser, men kun jordespor etc, mens en som trener selvstendige søksøvelser kan godt trene på jordespor. Dette går vel på at en hund som er drillet på C arbeidet ikke evner å bruke nesa si så godt som en i skogen?!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Wenche Jo
|
 |
« Svar #9 på: September 10, 2008, 17:19:33 » |
|
Nå kan jeg ikke svare for hva andre gjør, men begge mine hunder søker både i skogen, på jorde, grus, sand og asfalt...med andre ord...på alle underlag. De runderer og de søker felt, de går lydighet både rik, lp og nbf...det skulle kanskje ikke være mulig med en hund som trener C-arbeidet?
Igjen går det på hva en ønsker å satse på med hunden sin, altså intresse og hva nivå en vil opp på.
Syns kanskje uttalelsene fra TS vitner mer om lite kunnskap og litt smal tenkning.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #10 på: September 10, 2008, 18:21:15 » |
|
Nå kan jeg ikke svare for hva andre gjør, men begge mine hunder søker både i skogen, på jorde, grus, sand og asfalt...med andre ord...på alle underlag. De runderer og de søker felt, de går lydighet både rik, lp og nbf...det skulle kanskje ikke være mulig med en hund som trener C-arbeidet?
Igjen går det på hva en ønsker å satse på med hunden sin, altså intresse og hva nivå en vil opp på.
Syns kanskje uttalelsene fra TS vitner mer om lite kunnskap og litt smal tenkning.
Nå må du skille på hva jeg skriver her da.. Jeg snakker om å satse på EN gren. De som er i NM/VM i IPO driver ikke med annen type trening, som søk i skogen. Klart du kan trene alle grenene, men da kommer du heller ikke til å nå toppen, noe som er ganske innlysende. Men med din kunnskap og skarpe tenking, trenger jeg vel ikke fortelle deg dette 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Luna-jenta
Gjest
|
 |
« Svar #11 på: September 10, 2008, 18:35:53 » |
|
Jeg syns ikke hundene for jobbe så veldig mye selvstendig i brukset heller jeg da.Hverken rundering eller felt..Man styrer hunden hele tiden og det er masse lydighetspirk der også.
Snakka med en god gammal brukskar for ikke så lenge siden, han mente også bruksen har blitt mer og mer lydighet.Før i tiden fikk hunden jobbe mye mer selvstendig.
All trening som er konkurranserettet = masse lydighet
NRH er nok den grenen hunden for jobbet mest selvstendig.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Luna-jenta
Gjest
|
 |
« Svar #12 på: September 10, 2008, 18:37:32 » |
|
Det jeg ikke liker er å se uselvstendige hunder på mentaltester.. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #13 på: September 10, 2008, 18:46:41 » |
|
Jeg syns ikke hundene for jobbe så veldig mye selvstendig i brukset heller jeg da.Hverken rundering eller felt..Man styrer hunden hele tiden og det er masse lydighetspirk der også.
Snakka med en god gammal brukskar for ikke så lenge siden, han mente også bruksen har blitt mer og mer lydighet.Før i tiden fikk hunden jobbe mye mer selvstendig.
All trening som er konkurranserettet = masse lydighet
NRH er nok den grenen hunden for jobbet mest selvstendig.
Jeg er litt enig med deg her, men ikke helt.. Joda, vi vil gjerne styre hundene i praktisk søk også, men det er for å lære hunden å søke rasjonelt. Hvis man kommer på en teig hvor ferten ligger i en dal, og hunden velger å ikke høre (dekke terreng) så mister man enten figg eller gjenstand. Jeg korrigerer aldri hunden min i felt eller i runderingen, hvis man har riktig innlæring så slipper man det. Tror jeg! La hunden jobbe selvstendig å lære seg å jobbe på ferten og følge opp denne. Jeg er absolutt enig med deg at vi bør høre litt mere på disse gamle traverne, og ikke minst NRH.. men så har også utviklingen gått videre, og man har funnet smartere/enklere metoder for å nå mål.. Så en liten bit av alt.. Ja takk 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huffsa
|
 |
« Svar #14 på: September 10, 2008, 19:13:41 » |
|
Nå må du skille på hva jeg skriver her da.. Jeg snakker om å satse på EN gren. De som er i NM/VM i IPO driver ikke med annen type trening, som søk i skogen. En som vil bli best i fotball, bruker vel heller ikke tiden sin på å spille håndball eller? Jeg tror nok det handler mer om prioriteringer gitt.. Klart du kan trene alle grenene, men da kommer du heller ikke til å nå toppen, noe som er ganske innlysende Er det innysende? Få høre.. Jeg tror ganske mange av de hundene som i dag er i toppen vil klare seg fint i skauen og, men igjen handler det vel om prioriteringer.. Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at bitearbeid legger hundene høyt i stress, og stress fører til at de ikke tenker men bare handler. Stress er en fysisk tilstand som gjør at de skiller ut mer stresshormon fra nyrene og over tid blir det en ikke reversibel tilstand Stress kan du nok få i skogen og gitt.. det handler vel mer om hvordan hunden er skrudd sammen i nepa. La hunden jobbe selvstendig å lære seg å jobbe på ferten og følge opp denne Kan den ikke lære det på et jorde eller?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
|
|
|
|