Syns hele denne diskusjonen er svert inntresang og den har fått meg til å tenke gjennom hva det egentlig er vi gjør med hunden vår i trening.
Er ikke så opptatt av og skulle overbevise noen andre en meg selv om at det jeg gjør er rett for hunden og at utviklingen som gjøres er positiv men det er inntresangt og høre hva andre mener om jeg er helt uening eller ikke.
Heidi du sier du ikke setter mot til og bite figurant så høyt men setter mot til og søke i "forurenset" miljø høyt.
Selv om jeg ikke heter Heidi har jeg lyst til å svare på denne;-)
Selv om en hund må ha en viss porsjon mot for å klare å gjennomføre de situasjonene du nevner, må du huske at hunden bruker forskjellige drifter i de to situasjonene... Driftene kan ha forskjellige terskler og intensitet, og har hunden høy nok drift klarer den å gjennomføre det som forventes selv om den ikke er en modig hund generellt.
Men er det ikke nærliggende å tro at selvstendighet i trengte situasjoner hos en hund vil fungere uansett miljø når hunden først har bygget opp mot til og gjennomføre arbeids oppgaver i situasjoner der hunden er belastet om det seg er i skogen eller på gress plena i c arbeid. Har dere så liten tiltro til hundene deres at dere tror hunden bare fungerer i gitte situasjoner dere har trent på og at det arbeidet dere legger ned ikke kan brukes i andre situasjoner....?
Det kommer an på om hunden klarer å generalisere eller ikke, dvs å ta med seg sin erfaring fra ett område til et annet. En hund med gode nerver og bra hårdhet vil oftere gjøre det enn en som er svakere, men ikke alltid.
Har du først bygget opp mot i hunden din og den innehar dette i c arbeid foreksempel ja så er det ikke slik at hunden kler av seg dette motet når han skal ut i skogen og sier nei huff dette har vi ikke trent på så motet mitt fungerer ikke her.
Igjen kommer det an på hundens nerver og belastbarhet. I tillegg må du huske at når man trener IPO er det på en bane med likedan setting hver gang man trener på samme bane og omtrent samme setting på andre baner. Da blir hunden fort tilvendt DET miljøet, og tilogmed en lite belastbar hund takler da større belastninger i treningssammenheng; samtidig som man lærer hunden hva den skal gjøre og hva som forventes av den, blir den gradvis tilvendt belastningen og dermed takler den DET. Men hva skjer da når du skal ha denne hunden til å jobbe i skogen? Nytt og forskjellig miljø hver gang, (hvis du da ikke trener på AKKURAT samme plassen hver gang...), forskjellige avstander, forskjellige folk osv...?
Snip sportrening
Men aller viktigst kan det vere og reflekter over hvorfor det er slik at godt trente ipo hunder ofte er svert vannskelig og holde lydighet på....?
Her ligger det bak at man i lengre tid har bygget opp hunden så mye i mot og gjort den så tøff
Motet er nok en sekundær ting i den oppbyggingen, det er nok heller dominansen/kamplysten som er bygget opp gjennom at den har blitt stimulert gjennom kamp og fått vinne så mange ganger. Hunden blir da mer selvstendig i DEN settingen, dvs ovenfor eier og figurant, men om ikke hunden klarer å generalisere den erfaringen og/eller har svake nerver og lav belastbarhet, vil den fremdeles være lite selvstendig i settinger der den føler seg usikker.
at den ikke lengre ser at den må svare for noen og helst gjør som den selv vil og dette bunner som mange vil si i ulydighet men igjen er dette bare en måte selvstendig tankegang kommer til overflaten.
Det ligner jo veldig på ulydighet da, når hunden viser ulyst til å høre etter og heller gjøre ting den finner mer lystbetont...eller gjør dem for å få stimulert dominansen for å kunne fortsette å hevde seg selv.
MVH