Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forandrer hunden din seg ved løpetid ?  (Lest 9145 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Jippie
Valp
**
Utlogget Utlogget

« på: September 18, 2008, 15:13:00 »

Hvordan merker du at hunden skal ha løpetid? Merker du det i det hele tatt?
Mine hunder er med meg stortsett hele dagen, også på jobb, så jeg merker fort når det skjer en forandring hos dem. Tispa har det ikke godt med seg selv de 2-3 siste ukene før løpetid. Hun blir mer teritorial, innesluttet, sover mye, trenger mye tid alene, kortere lunte ift andre hunder og mennesker, dårligere konsentrasjon, går dårligere spor, mer kontaktsøkende på flokken sin, ja sånn ca sånn. Føler hun er som et lite barn som trenger bekreftelse på at hun er verdt noe i denne verden eller noe i den stilen der.  Roll Eyes

Hvordan er din hund før / under /etter løpetid?
Loggført
Kjersti D
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: September 18, 2008, 15:18:39 »

Kan se at lopetiden begynner a nerme seg en mnd i forkant.  Hun har ikke tid til noe som helst....
Vil bare springe rund, mister konsentrasjon lett ( noe som ikke er onskelig under trening ) Oppdaget noe nytt her om dagen nar vi ar ute a gikk spor, hun konsentrerte seg mere om gresset som kilte henne i buken, flot bare rundt i sporet og arbeidet pa halv atte. Normalt graver hun nesen i bakken...

Men nar lopetiden er kommet... da er hun tilbake som normalt... ( sa normal som den bikkja kan vere ! )

Kjersti
Loggført

BH Jean Dark High Love
Black Jax Bit's Of Insolence

IPO3 SchH3 H-Cayos av Xazziam
IPO2 SchH3 v Troll vom Kassler Kreuz
Diesel van Gogh
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #2 på: September 18, 2008, 17:09:27 »

Venus har det med å bli "døv" to-tre uker før løpetid.
Loggført

Anneth
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: September 18, 2008, 19:39:14 »

Merker det ikke på tispen min, men han hundene.  Wink

Merker det heller etter løpetiden for da klør damen mye. Etter god hjelp fra flere her håper jeg at vi unngår det ved neste løpetid. Krysser fingrene.
Loggført
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #4 på: September 18, 2008, 21:07:58 »

Har kopiert litt fra tråden "alder ved mentaltesting"...

Tisper er veldig forskjellige. 20% av alle tisper blir påvirket av løpetid i mer eller mindre grad. I noen tilfeller så blir disse plagene så store at man anbefaler kastrering eller hormonsprøyter. Disse plagene gjør seg utslag i endret driftsanlegg i en eller annen retning. Noen tisper blir slappe, andre kan få utslag av å bli svært kosete, noen blir deprimerte, mens andre blir grinete og får kortere lunte, mens flesteparten av tispene har knapt merkbare endringer i driftsanlegg og energinivå.

For min tispe, som er sterkt plaget av løpetidsyklus så har dette resultert i at jeg satte hormonsprøyte på henne. Dette skal hun ha i ett par år, og så vurdere kastrering hvis hun ikke skal benyttes i avl. Hun startet ny løpetid 4-5 måneder etter sist avsluttet løpetid. 3-4 uker før løpetiden, ble hun merkbart daffere og dritsanlegget forsvant, under løpetiden ble hun så slapp at hun sov hele dagen og natten, bortsett fra korte kosestunder og tisseturene. Eneste oppturen var i de få dagene hun var klar for parring. Da var hun helt VILL. I 2 uker etter løpetid var hun noe mer normalisert, før driftene og "slappheten" igjen tiltok og varte helt til hun ble innbilt 40-50 dager etter endt løpetid. Denne innbiltheten med påfølgende mangel på drift og energi varte frem til dag 70-80 etter endt løpetid. Da skjønner de fleste at man ikke har MYE stabil hund til trening og konkurranser.

Tiltaket mitt ble som sagt å sette hormonsprøyte eller kastrere. Alternativet var å skaffe en ny hund. Heldigvis ble resultatet som dag og natt. Hun er nå stabil i driftene, full av energi og leverer slik jeg forventer hver eneste dag. For mange som har sett henne før, under og etter så spør de seg hva som har skjedd. Har jeg fått en ny hund?
Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
BH Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank The Tank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
Jippie
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: September 18, 2008, 21:19:46 »

Merker det heller etter løpetiden for da klør damen mye. Etter god hjelp fra flere her håper jeg at vi unngår det ved neste løpetid. Krysser fingrene.

Det med kløen høres desverre kjent ut  Sad Hvilke råd har du fått ?
Loggført
Heron
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: September 19, 2008, 17:04:39 »

Jeg har ei tispe på snart 10 år. Da hun var yngre 1-5 år merket jeg hormonelle svingninger. lyder, andre hunder etc ble skummelt. Det med "døvhet" hørtes kjent ut. Hun ble mer sulten og sov mer. I dag merker jeg ingen verdens ting før hun begynner å blø. men vi har jo hannhunder i huset og de er nok noe mer obervante enn oss mennesker. Vi merker det på hannhunden ca 1 - 1 1/2  mnd før løpetid.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: