Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forbud mot øre og hale kuppering i Sverige  (Lest 2531 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Cathrine
Gjest
« på: Oktober 01, 2007, 17:42:45 »

Nå ser det ut til at det kommer øre og hale kupperingsforbud også i Sverige...

Sitat
"Med anledning av Kennelfulmäktigest beslut i Juni kommer Centralstyrelsen vid sitt möte den 5 september att besluta om de mer exakta reglerna gällande kupering. De förslag som CS kommer att ta ställning till är i huvuddrag följande:

Svans- eller öronkuperad hund född 1 januari 2008 eller senare äger inte rätt att delta på utställning oavsett om hunden är född i land som tillåter sådan kupering eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska skäl på hund som är född i Sverige. Undantag kommer att göras för hundar ur grupp 7, stående fågelhundar, där svanskuperade hundar födda efter 1 januari 2008 kommer att få delta på utställning om de är kuperade i land som tillåter detta eller är kuperade i Sverige av veterinärmedicinska skäl. Svanskuperade hundar, som kuperats i land där detta är tillåtet eller har kuperats i Sverige av veterinärmedicinska skäl, kommer oavsett ras att efter särkild prövning kunna ges rätt att bli exteriörbedömd vid ett tillfälle samt få resultatet stambokfört."
Loggført
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: Oktober 20, 2007, 06:29:53 »

HELT i orden!!

Det er ikke greit å skjære ørene eller halen av en hund med mindre det er av helsemessige årsaker. Hadde vært interessant med en diskusjon rundt temeat. Noen for kupering? Anyone?
Loggført

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Oktober 20, 2007, 20:58:06 »

Må jo si jeg forelsket meg i en Dobermann med rett opp ører. Det var utrolig stilig, helt til jeg fikk med meg at de ikke var slik fra naturensside, men fordi noen ha skjært de på plass.. Da ble det ikke gilt alikevel gitt.. Takk meg til hengeører..  Smiley
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Mikkel
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #3 på: Oktober 21, 2007, 18:15:00 »

For det første, jeg er ikke for kupering i det hele tatt.

Men. Å ekskludere alle kuperte hunder fra deltagelse slik som vi har det i Norge, vanskeliggjør merritering av avlsdyr for de som driver med raser som stammer fra land som enda kuperer, og som er avhengig av import derifra for å kunne få inn nytt blod. De får helseundersøkt hundene, og that's it. Ingen offisiell mentaltest, ingen bruksmerritering, ingen eksteriørbedømmelse. Og da er jo kennelklubben med på å fremme avl på umerriterte hunder der oppdretter "synes de er bra nok". Nytt blod MÅ man ha på disse rasene, for man kan ikke bare basere seg på det som finnes i Skandinavia fra før av. Og å plukke den beste valpen ved fødselen av som ikke skal kuperes, veit jo alle at er umulig...
Loggført

Myrullens Isko Nirm & Marschas VI "Vida"
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Oktober 21, 2007, 18:52:17 »

Burde ikke vært forbud mot det i noen land så lenge det utføres av dyrelege Cool
Loggført

Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Oktober 21, 2007, 21:19:14 »

Jeg må nok være litt enig med Mikkel her. Og bare så det er sagt så er jeg sterkt imot kupering med det formål å fremme utseende for utstilling.

Nå sitter jeg i den situasjonen at jeg har en type hund som i alle andre land blir halekupert med ca 1/3 lengde.
Dette blir gjort av hensyn til de ulidelige skader den påfører seg under jakttrening, jaktprøver og ofte i hverdagen.

Har ikke tall på hvor mange ganger bikkja mi har fått knust halen sin...selv på en vanlig tur i skogen kan det skje...

Så ting kan nok føles noe urettferdig ja...
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #6 på: Oktober 22, 2007, 10:31:00 »

Sitat fra: "Mikkel"
For det første, jeg er ikke for kupering i det hele tatt.

Men. Å ekskludere alle kuperte hunder fra deltagelse slik som vi har det i Norge, vanskeliggjør merritering av avlsdyr for de som driver med raser som stammer fra land som enda kuperer, og som er avhengig av import derifra for å kunne få inn nytt blod. De får helseundersøkt hundene, og that's it. Ingen offisiell mentaltest, ingen bruksmerritering, ingen eksteriørbedømmelse. Og da er jo kennelklubben med på å fremme avl på umerriterte hunder der oppdretter "synes de er bra nok". Nytt blod MÅ man ha på disse rasene, for man kan ikke bare basere seg på det som finnes i Skandinavia fra før av. Og å plukke den beste valpen ved fødselen av som ikke skal kuperes, veit jo alle at er umulig...

Jeg er ikke uenig med deg... Å eksludere kuperte hunder for all deltagelse på NKK arrangement er kanskje å overdive en liten smule fra NKK's side... Men argumentet at vi må få inn nytt blod blir litt for tynt for meg. I dag kan vi med letthet sende sperm fra hviket værdenshjørne som helst og infrastrukturen er også sånn at vi kan reise langt for å finne riktige avelspartnere...

Fordi om jeg synes det kan være stilig med en ørekuppert hund, så er jeg alikevel tottalt i mot kuppering pga eksteriøre hensyn. Å utsette hunder for smerte for vårt eget behags skyld er jåleri! Ønsker dere en hund med stå ører så finnes det jo fine raser som allerede har det .... Wink

Halekuppering synes jeg nesten er ennå verre... det blir som å ta i fra hunden halve språket dens. Om enkelte raser har så dårlige haler at de blir ødelagt under normal aktivitet, så må en prøve å løse det igjennom avl...
Loggført
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Oktober 22, 2007, 11:52:20 »

Jeg forstår enkeltes frustrasjon for dette, og da spesielt for feks jakthunder som nevnes her. Men jeg tror også at om man åpner for "medisinske" tilfeller, så tror jeg også man åpner for mange "ulykker" og at det da vil være påfallende mange dobere, rottweilere etc som utsettes nettopp for disse "ulykkene". Med dette argumentet spør mange om jeg virkelig tror folk er grusomme nok til å gjøre dette mot hundene sine. Svaret er ja. Er man grusom nok til å skjære ørene eller halen av hunden sin, så er man grusom nok til å skade den med overlegg.

Kupering for "skjønnhetens" skyld er egentlig bare perverst og sykt i mine øyne. Det finnes ikke et argument i hele verden som forsvarer slike grusomme handlinger mot menneskets beste venn.
Loggført

Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Oktober 22, 2007, 12:29:16 »

Jeg spør meg selv hvor mange rottiser og dobermenner jeg har møtt på fuglejakt eller på jaktprøver :roll:
Loggført
Mikkel
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Oktober 22, 2007, 16:54:11 »

Sperm kan man alltids hente inn ja, eller man kan dra ned å parre. Men tispene må man fortsatt ha. Og i raser med små antall, så må man faktisk ta inn tisper også. Og da er man like langt igjen, med at man ikke får merritert tispene sine. Og man burde vel strengt tatt merritere både far og mor?
Loggført

Myrullens Isko Nirm & Marschas VI "Vida"
Malin og Lita
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Oktober 22, 2007, 17:43:07 »

Ang. tisper og nytt blod.. Du har ei tispe som er en god representant for rasen. Du ønsker å bruke henne i avel, og for å tilføre nytt blod, parrer du henne med en god hannhund fra andre linjer. Gjerne utenlandske. Så vokser det opp X antall valper fra denne kombinasjonen i Norge, hvor samtlige kan meritteres. Problem solved.

Men med fare for å gjøre meg upopulær sånn med en gang, jeg tror ikke jeg er imot kupering.. Har hatt to kuperte dobermenn og ingen av de har hatt "språkproblemer" eller andre problemer relatert til kuperingen. Dessuten skjer jo selve kuperingen under bedøvelse av veterinær. Skal det da være forbudt å øretatovere en valp fordi man tilfører hunden unødvendig "smerte"?

Ønsker litt debatt, fyr løs!
Loggført

alin og Blackneck's A'Lita
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Oktober 22, 2007, 18:36:40 »

Sitat fra: "wenche"
Jeg spør meg selv hvor mange rottiser og dobermenner jeg har møtt på fuglejakt eller på jaktprøver :roll:

Da tror jeg du har missforstått meg. Jeg snakker ikke om å gjøre et unntak for jakthunder, men at jeg forstår frustrasjonen rundt disse. Jeg snakker om dersom man åpner for hunder generelt, som har fått feks halen fjernet på medisinsk grunnlag.
Loggført

Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Oktober 22, 2007, 18:45:13 »

Sitat fra: "Malin og Lita"
Dessuten skjer jo selve kuperingen under bedøvelse av veterinær

Selvom hunden ikke kjenner selve inngrepet så er det vel ikke slik at det plutselig er over. Det skal jo gro også. Men oppbundede og teipede ører i ukesvis.. æææh...
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #13 på: Oktober 22, 2007, 18:56:00 »

Sitat fra: "Mikkel"
Sperm kan man alltids hente inn ja, eller man kan dra ned å parre. Men tispene må man fortsatt ha. Og i raser med små antall, så må man faktisk ta inn tisper også. Og da er man like langt igjen, med at man ikke får merritert tispene sine. Og man burde vel strengt tatt merritere både far og mor?

En kan importere ferdig merriterte hunder eller merritere i utlandet uansett om NKK har disse reglene. Men de ferreste oppdrettere merriterer jo hunder noe særlig uansett så dette kan ikke være et spesielt stort problem vil jeg tro...
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #14 på: Oktober 22, 2007, 19:01:23 »

Sitat fra: "Huffsa"
Sitat fra: "Malin og Lita"
Dessuten skjer jo selve kuperingen under bedøvelse av veterinær

Selvom hunden ikke kjenner selve inngrepet så er det vel ikke slik at det plutselig er over. Det skal jo gro også. Men oppbundede og teipede ører i ukesvis.. æææh...

Er enig med Huffsa her! Og det er vel heller ikke noen stor hemmelighet at det i andre land skjer kuppering uten bedøvelse mens valpene er små... Og jeg klarer ikke å se noe fornuft i det å påføre valper smerte kun for at det skal behage oss mennesker. Selv om det skjer under bedøvelse så fører det til smerter for dyret. Jeg har selv en katt som måtte kuppere halen etter et ublidt møte med reven og stelte såret etter kupperingen...det gikk mange uker før dette ble bra og smertefritt igjen...
Loggført
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: