Malin og Lita
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #15 på: Oktober 22, 2007, 21:07:17 » |
|
Angående oppteipede ører, de fleste dobermannvalpene med hengeører går også med tape på ørene, -for å få de til å henge ned.... Og mange schäfervalper går også med opptapede ører i perioder. Skal det forbys fordi det er bare for å tekkes oss mennesker?
Jeg tror ærlig og oppriktig ikke valpene har mye ubehag etter en kuppering.
|
|
|
|
|
Loggført
|
alin og Blackneck's A'Lita
|
|
|
|
Huffsa
|
 |
« Svar #16 på: Oktober 22, 2007, 21:20:31 » |
|
Angående oppteipede ører, de fleste dobermannvalpene med hengeører går også med tape på ørene, -for å få de til å henge ned.... Og mange schäfervalper går også med opptapede ører i perioder. Skal det forbys fordi det er bare for å tekkes oss mennesker?
Jeg tror ærlig og oppriktig ikke valpene har mye ubehag etter en kuppering. Forskjellen er for det første at disse ikke har fått ørene sine skåret av i utgangspunktet. For det andre ser jeg heller ikke helt hensikten med å tape ørene hverken opp eller ned. Da må man kanskje se an hva slags avelsmateriale man har som gir "uønskede" ører. For det tredje så skjønner jeg ikke hvorfor du stiller spørsmål om teiping også bør forbys. Siden du sier at du ikke tror ørekupering medfører ubehag, så medfører vel teiping i verste fall bare irritasjon?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
|
|
|
Malin og Lita
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #17 på: Oktober 23, 2007, 16:45:15 » |
|
Setter det jo bare litt på spissen da, mener jo ikke det skal sidestilles med et kuperingsforbud..
Jeg er fortsatt ikke imot kupering, men har heller ikke orket sette meg inn i temaet. Personlig synes jeg kuperte hunder er vanvittig mye finere enn de ukuperte (doberman, riezen, am-staff,boxer, grand danois) Men nå er det jo bare sånn at fler og fler land forbyr dette, og det må jeg bare akseptere. Det er bare å akseptere at det er forbud mot å vise disse hundene frem også på bruksbanen og i mentaltestløypa. Det jeg har store problemer med å akseptere, er at lovendringen gav tilbakevirkende kraft, slik at loven rammet alle de hundene og hundeeierne som allerede hadde startet trening/ konkurrering. DET har jeg problemer med.....
|
|
|
|
|
Loggført
|
alin og Blackneck's A'Lita
|
|
|
|
Wenche Jo
|
 |
« Svar #18 på: Oktober 23, 2007, 16:50:47 » |
|
Det skjønner jeg veldig godt. Jeg blir også rammet av denne loven da jeg har en jakthund av rasen working cocker som faktisk skader seg styggt (les: knuser halen sin og blir hudløs på ribbena). Dette skjer like godt i det daglige livet som på trening i skogen.
Men kuperer jeg den hale med 1/3 som er anbefalt og som er mer eller mindre standard i moderlandet så får jeg ikke stille på prøver i norge og fra årskiftet, heller ikke i sverige da den ikke hører under gruppe 7.
Jeg blir nok å gjøre det men da er bikkja mi, en fantastisk flott bruks -og jakthund faktisk pensjonist i en alder av 3 år.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anonymous
Gjest
|
 |
« Svar #19 på: Oktober 30, 2007, 00:55:44 » |
|
Hunder som ikke er av gamle kupperingsraser, kan om det skjer en ulykke eller dem har sår på halen som aldri gror og dem må amputere halen, fortsatt delta på utstilling, bruks, LP, og funksjonsanalyser ol.. Er kun hunder av gamle kupperingsraser som blir utestengt om det skulle skje en ulykke slik at halen blir fjernet..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Lita
Gjest
|
 |
« Svar #20 på: November 02, 2007, 19:37:03 » |
|
Hunder som ikke er av gamle kupperingsraser, kan om det skjer en ulykke eller dem har sår på halen som aldri gror og dem må amputere halen, fortsatt delta på utstilling, bruks, LP, og funksjonsanalyser ol.. Er kun hunder av gamle kupperingsraser som blir utestengt om det skulle skje en ulykke slik at halen blir fjernet.. Er dette rett da? Hvor står regler om slike ting? Dette er jo forferdelig urettferdig ovenfor de som har fått sin hund skadet og av den grunn for eksempel må amputere halen. :?:
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #21 på: November 02, 2007, 20:10:52 » |
|
Hunder som ikke er av gamle kupperingsraser, kan om det skjer en ulykke eller dem har sår på halen som aldri gror og dem må amputere halen, fortsatt delta på utstilling, bruks, LP, og funksjonsanalyser ol.. Er kun hunder av gamle kupperingsraser som blir utestengt om det skulle skje en ulykke slik at halen blir fjernet.. Er dette rett da? Hvor står regler om slike ting? Dette er jo forferdelig urettferdig ovenfor de som har fått sin hud skadet og av den grunn for eksempel må amputere halen. :?: Er noen som fikserer slike ulykker så de for kappa halen a..,,d er forferdelig d, når de knekker halen ved fødsel osv
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huffsa
|
 |
« Svar #22 på: Desember 02, 2007, 23:13:50 » |
|
Advarsel om STERKE scener!!!http://youtube.com/watch?v=oWU4EMm1TL4Nå er vel ikke dette vanlig praksis (håper jeg) for å ørekupere hunder. Men dette skjer altså  Det er motbydelig og kvalmt og ikke et argument i hele verden kan forsvare måten dette gjøres på!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
|
|
|
Tello
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #23 på: Desember 03, 2007, 12:16:39 » |
|
Jeg har ikke sett videosnutten, men kan jo bare tenkte meg hva det viser...
Grunnen til at øre- og halekuppering er forbudt i Norge er grunnet prinsippet at man ikke skal utsette dyr for unødig lidelse. Kirurgiske inngrep skal ikke foretas med mindre det er en medisinsk grunn til det. Av samme grunn er heller ikke kastrasjon tillatt her i landet, med mindre det foreligger medisinske årsaker. Et prinsipp jeg synes vi skal være svært glade for at vi har!
Å innbille seg at å skjære av halve øret og halve halen ikke er smertefullt er i beste fall uvitenhet. Vi vet i dag at hunder opplever smerte omtrent på samme måte som oss, og at dyr skal måtte ta risiko med en operasjon og ha smerter i etterkant i tillegg fordi vi synes det er vakrere med ståører og korte haler...?
Uten å være for skråsikker, så mener jeg at selv gamle kupperingsraser kan stilles dersom de har kuppert hale, DERSOM dette kan dokumenteres som medisinsk årsak (brukket halen, sår som ikke villle gro etc). Det er også slik at et veterinær ikke da automatisk amputerer halen på det "gamle" kupperingsstedet (som er veldig kort for en rottis), men tar av den biten som er nødvendig for at hunden skal bli frisk. Det kan altså være bare 5 cm av haletuppen. Dette gjelder alle raser. Det samme gjelder om man f.eks. har vært nødt til å fjerne en tann. Å innbille seg at man ikke får trekk for det alikevel, tror jeg nok er noe naivt. Det er jo tross alt en skjønnhetskonkurranse.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Djerve
|
 |
« Svar #24 på: Desember 03, 2007, 18:54:25 » |
|
Jeg er litt delt på mening om kupering. Jeg syns det er vakkert på mange raser (hvis de er kupert bra), men det er samtidig helt unødvendig, og man bør jo la hunden være slik den er født. Amputering er jo noe helt annet og ved medisinsk grunn er det jo selvfølgelig helt ok. Det jeg ikke liker med kupering er alle unskyldningene de som kuperer har, og de vil ikke inrømme at de kuperer KUN for deres egen skyld. Hunder med hengeører har ikke beskyttelses hår i ørene som hunder med naturlige ståører har, så de er utsatte for ytre påkjenninger. Folk nevner ørebetenelser, men hvis det er tilfelle må jo raser som beagle, cocker spaniels, blodhund osv osv være mer egnet for ørekupering enn dobermann som ikke har like lange ører. (ja til og med naturlig stå ørete hunder har plager med dette) Og dessuten har jo en stor % av hunderasene her i verden hengeører. Ingen tvil om at å kupere ørene er for å få et annet utrykk. (er jo bare en håndfull raser som blir kuperte)
Halen er så som så med. Mange plages jo med en har hale som logrer i vilden sky og som logrer sår på den. Men de fleste hundene lever et helt vanlig problemfritt liv med halen sin. Og er det et så stort problem, så kan man jo vurdere amputasjon med en veterinær.
Kupering er ren skjær kosmetisk oprasjon på lik linke med det vi mennesker gjør med pupper, nese og lepper. Vi pynter på hundene for å få dem til å se ut slik vi selv ønsker. Det er ikke til fordel for hunden, men kun for å tilfredstille våre øyne. Jeg kunne nok hatt en kupert hund selv, og jeg sier ærlig at ja så ego er jeg. Men jeg vet ikke om jeg ville ha turt det, for mange får mye pepper for å rundt med en kupert hund (ja til og med de med naturlig stumphale får reaksjoner) De fleste syns kupering er dyreplageri og unødig, og jeg skjønner deres syns godt. Jeg syns det er bra at forbud kommer, og håper det sprer seg enda mer og kupering vil tilhøre fortiden.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Mikkel
|
 |
« Svar #25 på: Desember 04, 2007, 19:19:20 » |
|
Uten å være for skråsikker, så mener jeg at selv gamle kupperingsraser kan stilles dersom de har kuppert hale, DERSOM dette kan dokumenteres som medisinsk årsak (brukket halen, sår som ikke villle gro etc).
Nei. Man kan ikke stille disse ut, dersom de er født etter en viss dato. Nå husker jeg ikke hva den datoen er da, men trur det er såpass mange år siden slik at det ikke er så mange hunder det er aktuelt for lengre. En schäfer med ampurtert hale kan stilles ut, men en dobermann med amputert hale kan ikke stilles ut.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Myrullens Isko Nirm & Marschas VI "Vida"
|
|
|
|