Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lemenår  (Lest 3071 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Oktober 01, 2008, 16:38:55 »

Jeg tror det er ca hvert 7ende år og jeg vet det var mye 2001 så det skulle ha vært i år, men tar jeg helt feil?

Jeg vet at dette er off topic men jeg renger med at turfolket her kan fortelle om det akkurat har vært lemenår.

Med hilsen noen som er svar skyldig en nysgjerrig 7 åring.. som jeg fortalte at hun ble født i et lemmenår.. 
Loggført

Det bor en grevling i taket
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Oktober 02, 2008, 08:26:16 »

Det eneste jeg har hørt/sett er at det har vært mye hoggorm siste året/halvannet året.. Det har vel ofte en sammenhenge med lemmenår.. Men hvilket år det evnt har vært aner jeg ikke.  Smiley
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #2 på: Oktober 02, 2008, 10:28:46 »

Jeg var på fjelltur i Stugudal(Sylene) i 2000 og da var det lemenår der, hadde bikkja i bånd så hun fikk ikke sjangs til å jage/spise noen.
Dette tok hun igjen i fjor, da vi var på Dovre på høyfjellsamling. Skal si deg hun jakta lemen, for det var flust av de og det hyla og peip rundt beina vårres.
Nå er ikke Dovre og Sylene nær hverandre og i fjor var det ikke spesielt mye lemen i Sylene, så kanskje lemenår ikke er det samme året over hele Norge!?!?!?
Loggført

Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Oktober 02, 2008, 10:39:24 »

Jeg har svært vanskelig for å tru at lememen følger kalenderen og teller år.
Det har med næringskjeden og bærekraften til habitet lemenen lever i. Det kan da riktignok oppstå sykluser, i artikkelen under snakker de om hvert 3-5 år.
Fjellreven spiller en viktig rolle her, og dens bestand øker alltid etter lemenår.. Jeg velger da og tro at ett nytt lemenår ikke vil oppstå før fjellrevbestanden er gåttt ned igjen siden det er de som spiser lemen...

Fant en artikkel her, uten at jeg kan skjønne det ska ha vært så stor gåte. vi lærte dette i Naturfag..  Grin

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2003/10/31/382342.html

Loggført

BH Welincha's Mirakel
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Oktober 02, 2008, 11:25:44 »

Vi hadde mus og lemmenår på Helgeland i fjor.
Loggført

Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #5 på: Oktober 02, 2008, 12:07:44 »

hehe de kalle nu alt et eller anna år om det e mye Grin Grin
Dobermann år i år, de popper opp overalt Cool Cool
Loggført

Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Oktober 02, 2008, 12:12:47 »

hehe de kalle nu alt et eller anna år om det e mye Grin Grin
Dobermann år i år, de popper opp overalt Cool Cool

Cheesy Cheesy Cheesy
Loggført

BH Welincha's Mirakel
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Oktober 02, 2008, 12:13:13 »

Så vidt jeg vet er fjellreven utryddingstruet så det er nok ikke den som gjør innhogg i lemenbestanden her til lands.
Forøvrig vet jeg at for forskerne er både lemenår og hvorfor det ikke finnes hoggorm mellom Nidelva og Verdalselva en gåte. Siden jeg bor i det hoggormfrie området håper jeg de ikke finner svaret på den gåten Grin Grin Grin
Loggført

Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Oktober 02, 2008, 12:51:44 »

Så vidt jeg vet er fjellreven utryddingstruet så det er nok ikke den som gjør innhogg i lemenbestanden her til lands.
Forøvrig vet jeg at for forskerne er både lemenår og hvorfor det ikke finnes hoggorm mellom Nidelva og Verdalselva en gåte. Siden jeg bor i det hoggormfrie området håper jeg de ikke finner svaret på den gåten Grin Grin Grin

Fulgte du ikke med i økologitimene dine  Huh?   Cheesy Cheesy Cheesy

Selvom fjellreven er utrydningstruet så slutter den ikke og spise. Og de lever ofte i samme deler av naturen som Lemen ( habitat ). Dvs at når det har vært lemenår så har det bidratt til og øke bestanden av andre arter som f.eks fjellrev noe som gjør det vanskelig for lemen og utvikle seg neste år osv.. Lemen utrydder seg selv den etter lemenår, ikke fjellreven. Naturen har ikke bærekraft til sånne mengder lemen osv..

Fra http://no.wikipedia.org/wiki/Lemen :
Flere arter rovpattedyr og rovfugler har spesialisert seg på å leve av lemen og andre smågnagere, og disse artene (f.eks. fjellrev) får ofte fram mange unger i lemenårene. Andre rovdyr går i disse årene over fra å ta annet bytte til å leve for en stor del av lemen. Dette minsker presset på de andre byttedyrartene som får fram flere unger i lemenårene. Som en følge av svingningene i lemenbestanden varierer også bestanden av mange andre arter, og lemen er derfor en viktig nøkkelart i økosystemet i fjellet

Så det er ikke bare lemen som går i syklyser.. Det gjør ogse de som lever av lemen selvom de kan ha lengre sykluser enn ett år av gangen. Når f.eks bestanden av fjellrev og andre som spiser lemen synker igjen er det fritt frem for lemen igjen.
Tenk hvor mange lemenunger en fjellrev spiser!!! Og når de ikke blir spist så har lamen en vanvittig forplantningsevne..

Mer fra wikipedia:
Arten har et høyt reproduksjonspotensiale; dyrene kan bli kjønnsmodne allerede ca. tre uker gamle, drektighetstida er på tre uker, kullstørrelsen er på 8-10 unger (men noen ganger mer enn ti unger), og en hunn kan få tre til fem kull i løpet av en sommer. Bestanden varierer syklisk med tre til fire år mellom hvert toppår. Tettheten av individer er ofte svært lav i årene mellom bestandstoppene, selv i godt egnede områder. I toppårene er tettheten gjerne svært høy, men dette varierer også betydelig

Dette er ingen gåte.. Basta bom.

Loggført

BH Welincha's Mirakel
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Oktober 02, 2008, 13:18:33 »

hihihi Joachim....les norske aviser og om forsøkene på å redde fjellrevbestanden her du!!!
Ikke generell info om arten på Wikipedia Wink
Så følg med om du har slutta på skolen................ Grin
Loggført

Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Oktober 02, 2008, 13:26:13 »

hihihi Joachim....les norske aviser og om forsøkene på å redde fjellrevbestanden her du!!!
Ikke generell info om arten på Wikipedia Wink
Så følg med om du har slutta på skolen................ Grin

OK, må du ha det inn med teskje, er du klar over at fjellreven er avhengige av smågnagere som lemen??
Se hva jeg fant på forskning.no du som er så opptatt av forskerne  Grin

Godt nytt

2008 kan også bli et svært godt år for fjellrev i Norge, skriver direktoratet på sine nettsider.

- Det er godt nytt for en av Norges mest truede dyrearter, sier direktør Janne Sollie.

- Det blir rapportert om valper i godt hold, skriver direktoratet.

- Tilgang til smågnagere viser seg å være helt avgjørende for fjellreven om den skal klare å få frem valper i høyfjellet.

- Dersom det forventede toppåret i smågnagerbestanden slår til i år, kan vi forvente et rekordår for fjellreven.

Ser du virkelig ikke sammenhengen???

kilde http://www.forskning.no/artikler/2008/januar/1201600155.45
Loggført

BH Welincha's Mirakel
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Oktober 02, 2008, 13:29:30 »

Ja men kjære vene da...hvor mange fjellrev tror du det er i Norge?!?!? Kalrt det er viktig for fjellreven å ha tilgang til lemen, men fjellreven klarer ikke å gjøre så dypt innhugg i lemenbestanden som du kanskje mener...
Loggført

Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Oktober 02, 2008, 13:34:37 »

Ja men kjære vene da...hvor mange fjellrev tror du det er i Norge?!?!? Kalrt det er viktig for fjellreven å ha tilgang til lemen, men fjellreven klarer ikke å gjøre så dypt innhugg i lemenbestanden som du kanskje mener...

Har aldri ment at fjellreven alene gjør dype innhugg i lemenbestanden.. Det er andre dyr enn fjellrev som spiser lemen også men fjellrev er den mest naturlige da de deler habitat.

Du får spørre forskerne dine om de ser mye lemenutbrudd der det er mye fjellrev ett år ..  Grin
Loggført

BH Welincha's Mirakel
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Oktober 02, 2008, 13:48:48 »

For å si det slik så er det ikke mye fjellrev på noe område i Norge, at det vil gå utover lemenårene...... Grin Grin Grin
Loggført

Kjersti
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Oktober 02, 2008, 16:56:45 »

Beeper gjør sannsynligvis større innhugg i lemenbestanden enn Norges fjellrever samlet... Jeg akn i alle fall bekrefte at det er MYE lemen i Tromsøtraktene..

Loggført
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: