Jeg forer 50/50 tørrfor og V&H og i et miljø jeg ferdes en del - trekkhundmiljøet - har man overhodet ingen betenkeligheter med dette. Aktive trekkhunder yter fysisk på et meget høyt nivå og foring 50/50 er så vidt jeg vet anerkjent foring i høysesongen. En del forer bare med tørrfor utenom sesong tror jeg.
Årsakene til at man blander er: 1) det er ikke mulig å fore med rent tørrfor siden det blir for stort volum i forhold til kalorimengden hundene trenger 2) Hunder som skal yte svært mye fysisk trenger mye høyere andel fett og proteiner i foret enn det som er i tørrfor 3) man stoler kanskje ikke helt på næringssammensetningen i våtforene - disse er i større grad "hjemmesnekret", mens tørrforprodusentene legger mye penger i forskning og antakelig er mer pålitelige når det gjelder å balansere innhold av vitaminer, mineraler, fettsyrer m.m.
Jeg tror at de fleste som driver aktivt med hundekjøring er sponset av et tørrformerke, og at dette er grunnen til at noen velger å fore 50/50
Det du snakker om ang "hjemmesnekkra" kontra tørrfor er rett og slett svada. Både NP og V&H er testet og godkjent!
V&H:
Vom og Hundemat er et norskprodusert våtfor beregnet på hund. Foret er utelukkende laget av norske råvarer og består kun av animalske produkter. Råvarer som benyttes i produksjonen av våtforet er : kylling, blandet innmat, storfevom, laks, okselever og egg. Alle blandingene fra Vom og Hundemat er tilsatt vitaminer og mineraler som dekker hundens daglige behov. Alle blandingene kan brukes som tilleggsfor og de fleste blandingene fungerer også utmerket som fullfor.
Våtforet fra Vom og Hundemat er ikke tilsatt smaks- eller fargesoffer. Våtforet inneholder ikke konserveringsmidler og er ikke tilsatt vann. Våtforet fra Vom og Hundemat må oppbevares i dypfryser. I kjøleskap holder produktene seg i 3-4 dager. Produktene selges i 1/2, 1 og 5 kg pølser og 20 kg blokker. Mer om våtforet kan du lese her.
http://www.vomoghundemat.no/tabell.aspNP:
Hva inneholder Norwegian Polar?
Norwegian Polar er norskprodusert hundemat for alle typer hunder. Brødrene Odd og Petter Høisæt har produsert fóret siden 1975. Det består av veterinærkontrollerte slakteriprodukter som kjøttavskjær, lever, lunger, stuper, vom og fett. Dette blir malt opp og tilsatt nødvendige vitaminer og mineraler og ca.9 % maisstivelse. Dette kokes, før det fryses ned i perfererte blokker. En sekk innholder 20 kg, som senere knekkes opp i kilos biter. Dette er et fullverdig fór og hunden trenger ikke andre tilsetninger. For å få best effekt av fóret som er optimalisert for kjøttetere, bør det ikke gis noe i tillegg.
http://www.norwegian-polar.com/index.php?side=fakta&action=vis&id=000004Som du ser i næringstabellen, så er dette fullfor som er vel gjennomtenkt. Hvis du ser på tørrfor er dette et for som inneholder mais og hvete, noe hunder ikke trenger. Tørrfor er også varmebehandlet etter at vitaminer og mineraler er hatt i, noe som gjør at næringsinnholde ikke stemmer, da dette minker betraktlig når foret varmebehandles.
Jeg vet V&H har vært i samarbeide med hundekjørere for å vite hva slags for dem ønsker, og når da i tillegg disse utøverne går ut å vinner et løp som Iditarod, ja da velger jeg å stole på maten de bruker.
Jeg bruker Vom og hundemat, og kommer helt klart til å fortsette med det. Mine hunder får også rå bein og alt annet rått. Jeg er ikke i tvil om at hundene mine får den beste maten!