Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Søknad ved valpekjøp  (Lest 1390 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Pinnedyret

« på: Oktober 01, 2007, 00:12:57 »

Lurer litt på en ting, som jeg nesten må spørre dere som er oppdrettere om; er det vanlig å måtte sende inn skriftlig søknad til en oppdretter man ønsker å kjøpe valp fra?

Snakket nylig med en venninne som var blitt bedt om å søke skriftlig om valpekjøp hos en oppdretter hun villa ha hund fra.
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #1 på: Oktober 01, 2007, 00:23:07 »

Hei

Jeg har aldri hørt noen bruke ordet søknad... men jeg tror nok mange oppdrettere synes at det kan være greit med en mail etter en telefon samtale, hvor en pressanterer seg, skriver litt om sin hundeerfaring, litt om hvordan type hund en er ute etter, hva en skal bruke hunden til, hvordan mål en har og hvordan hverdag hunden får. Dette sammen med noen telefon samtaler så får en et godt bilde av valpekjøper. Det er ikke lett å være oppdretter å plukke ut gode valpekjøpere heller, så jo mere info en får jo bedre.
Loggført
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #2 på: Oktober 01, 2007, 00:28:13 »

Joda, det har jeg fått med meg, det er helt klart mye forarbeid, telefonsamtaler og mailer som ligger bak før en plukker ut de beste valpekjøperne Smiley  Men ble litt nysgjerrig, for hun jeg snakket med måtte gi oppdretter en skriftelig søknad (uten at jeg ser at dette er noe nagativt), og det har jeg heller aldri hørt om tidligere.
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #3 på: Oktober 01, 2007, 00:31:14 »

Skriftlig som i brev...eller holdt det med mail?

Det er vel en oppdretter som har god pågang på valpekjøpere da vil jeg tro... er dyktig og kan velge og vrake litt i valpekjøpere... Synes egentlig det var en god ide jeg, om ikke kanskje litt upersonlig...
Loggført
Arctica
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Oktober 01, 2007, 00:38:18 »

Kanskje litt på si her, og jeg er heller ikke oppdretter, men jeg vet at endel oppdrettere i USA, forlanger søknad (som CV omtrent), og de forlanger også to referanse-personer hvorav den ene må være din veterinær... (Dette er oppdrettere som har ca. 2 års venteliste på sine valper...)
Kanskje noen herover har begynt å adoptere dette systemet?  :?
Loggført

Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Oktober 01, 2007, 09:23:42 »

Jeg har i grunnen ingen motforestillinger om at en kanskje må "jobbe" (søknader/mail/telefonsamtaler) litt for å komme på ei valpeliste om det er et kull en er intressert i.
Den dagen valpekjøperen kommer for å se på kullet så har oppdretteren kanskje fått dannet seg et bilde og kan da avgjøre om dette er en reel valpekjøper.

Og dette med referanser burdte kanskje komme mer på banen. Ser for meg at en kunne få referanse fra den klubben en er medlem i, instruktør, formann i klubben ev. Og noen som har drevet aktivt med hund ei stund.

Det er ikke helt enkelt å være oppdretter og selge valper idag til seriøse folk så jeg syns absolutt at de kan stille litt strengere krav til valpekjøperne.
Loggført
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Oktober 01, 2007, 19:13:21 »

Hmm.. Skjønner oppdrettere godt som synes det er vanskelig å finne gode eiere til valpene sine.. Men tror at å få referanse fra formann i klubben eller leder i klubben i mange tilfeller vil være ok, men en bør huske at de som trener i samme klubb ofte har/kan ha lik tanke gang om trening og hundhold. men det trenger ikke være den samme meningen som oppdretteren til valpene har...  Mange tilpasser seg jo de miljøene de er i og det er jo mange måter å trene hund på.. Men jeg er ikke enig att alle er like bra.. If you see.. Men for de fleste kunne det jo sikkert være greit. Men jeg håper vi fortsetter med å ha telefon kontakt og møtes face to face.. Det er da en får inntrykk av personen.. Og en får fort ett inntykk av personen dersom en tilbringer noen timer sammen med den før den får ta med seg valpen/unghunden eller hunden hjem..

Er iallfall gla for at jeg har møtt hun som har overtatt yngste hunden jeg hadde..
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #7 på: Oktober 02, 2007, 18:52:13 »

Gode, seriøse valpekjøpere er svært viktig, enten man siler dem ut på den ene eller den andre måten. Det viktigste er at man finner dem liksom. For meg høres en skriftlig søknad noe upersonlig og "kaldt" ut. Og hadde jeg vært oppdretter så hadde jeg gjerne gått for en litt annen måte å plukke ut valpekjøpere på. Samtidig så kan det jo være et greit hjelpemiddel for den litt mer kyniske.
Loggført

Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: