Sider: [1] 2 3   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spiser sin egen avføring!  (Lest 4586 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Beate
Unghund
Utlogget Utlogget

« på: Oktober 26, 2008, 21:47:24 »

Jeg lager en ny tråd på denne.

Har en valp på 6 mnd som spiser sin egen avføring!
Dette har jeg også hatt problemer med andre valper jeg har hatt, men som faktisk har gått over av seg selv når de har blitt voksne.
Men hvorfor gjør de det??
Har snakket med fler som har det problemet.

Forer med Norwegian Polar, kun det pluss matrester. (etter middag ect)
Men jeg foret med Eukanuba på den forrige som gjorde det.
Men som voksen ikke gjør det lenger.

Vet noen hvorfor?
Loggført
Vargveum
Gjest
« Svar #1 på: Oktober 26, 2008, 22:06:25 »

Jeg har lest i et gammelt tidskrift at hunden manglet B vitaminer. Derfor spiste den avføring.

Personlig tok jeg konsekvensen av dette på alle mine hunder å gir dem B vitaminer, men samtidig korrigere jeg hunden når jeg så den stjal til seg litt.

Jeg kan ikke se om det var B vitaminen eller korreksjonen som gjorde at de sluttet, men noe var det.
Hadde det vært korreksjonen så hadde du sette d på hunden når den nærmer seg avføring

Loggført
Beate
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Oktober 26, 2008, 22:20:01 »

Tro meg jeg har korrigert!!
Det er litt sånn som, jeg spiser, så får jeg heller ta "julinga"
Men B vitaminer var et tips. Circameg gir også et tips om hvitløk.
Loggført
Irene
Unghund
Utlogget Utlogget

Ifrah= Livets gave

« Svar #3 på: Oktober 26, 2008, 23:36:13 »

Jeg hadde en flatcoated som var ekstrem til å spise sin egen møkk. Både som valp og i voksen alder.
I den forbindelse forhørte jeg meg med endel veterinærer for å finne ut om det faktisk var sånn at hunden manglet noe, og av den grunn "mesket seg med dritt.."
Vet at det på hester er dokumentert mangel av ett eller annet (husker ikke helt hva i farten) hvis de spiser avføring.

Det er faktisk blitt forsket litt på dette emnet, og de hadde aldri påvist mangler hos hund i den forbindelse. Nå er dette 10-12 år siden, så det er jo godt mulig at de har kommet til en annen konklusjon i dag. Det er rett og slett en ganske så dårlig vane som de ikke har lagt igjen i valpekassen. Valpene ser jo mora si eter dritt, og for noen blir dette da tydligvis en litt for "god læring"

Jeg korrigerte dette rett og slett bort (nesten). For han slutta egenlig aldri å ha lyst til å spise dritt, ble bare litt sluere med årene. Ble igjen litt bak meg på tur f.eks, for å kunne spise det han hadde hatt ut av seg på tur ut.. hehe. Men han sluttet ganske fort å spise åpenlyst, og ble jo ganske mye bedre med alderen da..

En ganske så merkelig og ikke minst motbydelig vane spør du meg, men noen av våre kjære firbente har desverre en dragning mot å spise sin egen møkk..

Flatten min hadde en unormalt stor oksehunger i hele sitt liv, mulig det kan være en årsak...
Itte vet jeg  Wink
Loggført
Beate
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Oktober 26, 2008, 23:43:57 »

Takk for svar Irene, men hva er Oksehunger?
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #5 på: Oktober 26, 2008, 23:48:08 »

Cognac spiste også sin egen avføring. Jeg ble rådet til å ha hvitløkspulver i. Jeg kjøpte hvitløk, men glemte vel å ha det i maten hans.. så om det virker vet jeg ikke.. Han har i allefall sluttet å spise, og det tror jeg skyldes at han har blitt eldre.. MEN DU VERDEN... det er godt med rådyr møkk og annen møkk også.. Han er så lynkjapp at jeg rekker ikke si "kake" engang før han har slukt det.. Tydelig bevisst på at dette er ulovelig.. Nå er det vel lov å si "Møkkabikkje"  Grin Grin
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Irene
Unghund
Utlogget Utlogget

Ifrah= Livets gave

« Svar #6 på: Oktober 26, 2008, 23:50:22 »

Oksehunger vil jeg forklare med unormalt stor appetitt.. Blir aldri noensinne mett, kaster i seg maten,
helt hysterisk/unormalt spisemønster.
Nesten som bulemi uten oppkast hvis jeg kan forklare det sånn...

Jeg er nesten overbevist om at han hadde spist seg direkte til døde hvis han hadde fått mulighet, noe han nesten også gjorde engang...
Rett og slett et unormalt forhold til mat...

Vet ikke om det spilte noen rolle for at det ble spist møkk, men tanken streifet meg flere ganger..
Han var jo aldri noensinne i hele sitt liv mett...
Loggført
Beate
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Oktober 26, 2008, 23:55:50 »

Ops.. ting tar tid, litt blånd her ja..
Og jeg som har blitt helt grå da gitt, hjalp jo ikke en dritt!! Grin
Loggført
Irene
Unghund
Utlogget Utlogget

Ifrah= Livets gave

« Svar #8 på: Oktober 26, 2008, 23:59:27 »

He, he, slikt skjer  Grin

Danzy har så og si aldri spist egen møkk, kun i noen få perioder av sitt liv..
Og det har vært i korte perioder av svangerskap, når hun har vært på sitt mest sultne...

Er valpen din veldig/unormalt glad i mat?
Loggført
Beate
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Oktober 27, 2008, 00:12:34 »

Veldig!!!
Noe som resulterer i en del ganger med diare, for at hun spiser ting som ikke er ment som mat.
Har nå lært at salt er en fin ting, når hun har spist sokker og div.
Har akkurat hatt en runde nå, med diare. Det er faktisk første gangen hun ikke ville ha frokost.
Tissa med rumpa stakar Embarrassed
Men full fart igen nå!!
Hun er litt sånn, alt du ser her er mitt!!
Loggført
Irene
Unghund
Utlogget Utlogget

Ifrah= Livets gave

« Svar #10 på: Oktober 27, 2008, 00:28:47 »

Legger inn littt mer info om bæsje spising, som faktisk har ett ganske så flott ord:

http://home.c2i.net/dvenner/koprofagi.htm

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.php?emne=17&spmid=10636&mode=eksp&start=1
Loggført
Svein.E.J
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Oktober 27, 2008, 04:02:24 »

Jepp jepp siden man er i en god stim av prat om ernering og div så kan jeg vel slenge inn noen ord her å. Grin

Vil først bare vise min største begymring over tips som blir gitt som HVITLØKS pulver og noen nevnte SALT.!!!
Jeg vil nødig behøve legge inn dokumeterte fakta beskrivelser om tema da dette er noe man lærte på barneskolen men det vil her vere bedre og la hunden vere drittspiser en og prøve ta livet av den ved forgiftning.

Så vil jeg klippe lime litt fra linken til Irene:

Medisinske faktorer som kan føre til koprofagi er alvorlig tiaminmangel, kronisk bukspyttkjertelsvikt, feilabsorpsjonssyndrom eller UTILSTREKKELIG ENERGIOPPTAK.
Dersom man antar at problemet ligger i et for med for lite stoffer, så bør man skifte for og se hvordan det vil utvikle seg.

Nå er det jo i dette tilfellet av trådstarter og andre her snakk om hunder som faktisk sies og gå på V/H eller annet våt for MEN.
Jeg vil sterkt annta dette dreier seg om mangler av ett eller annet som hunden prøver kompansere på.

Jeg har selv alldri opplevd dette problemet men stort sett alle hunde venner jeg kjenner har denne uvanen og alle de går på tørrfor så her blir jeg fort misstenksom.
Og selv om du nå tenker si at ja men min hund gå på våt for så spiller det liten rolle da man her må se på helheten og hvordan hunden faktisk blir brukt slik at den får ett maksimalt opptak av den maten den får.
Det nytter ikke at hunden spiser V/H hvis den ikke får tilstrekkelig mosjon og mat til rett tid i forhold til det og ha maksimalt opptak.

Nei ta kontakt med mesterkokk og storfisker Svein og få noen 4`e stjernes opprkrifter på resturant mat til hunden og prøv det en stund og se om hunden din etter det fortsatt spiser dritt noe jeg tviler på. Grin
Sto forsåvidt noe om at det kunne ha noe med stress og kjedsomhet og å gjøre så kan sikkert vere behjelpelig med noe som sysselsetter hunden med noe mer givende en og gå rundt og spise dritt. Roll Eyes

Tror ikke dette problemet er vannskelig og løse og har nok sine naturlig årsaker hvis man bare er villig til og gjøre noe.
Og det første jeg ville tengt om hunden min gjore noe slikt var og vurdere hans mat vaner og se om jeg kunne gi han noe bedre en noe som faktisk gir han lyst til og spise dritt etterpå...... Shocked

MVH

Loggført
Spente på hva året gir:)
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Oktober 27, 2008, 07:58:15 »

dette er et vanlig problem på blodhund og oterhund.

der løser vi det med å gi et par spisekjeer med epleedikk i foret til hunden, eventuelt til alle hundene.
hvorfor det virker vet jeg ikke men det gjør det. fikk tipset om dette fra min engelske oppdretter for en del år tilbake.

lykke til Smiley
Loggført
Spente på hva året gir:)
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Oktober 27, 2008, 07:59:36 »

glemte å skrive at det tar fra 8 til 12 timer før det virker.. skal sikkert komme seg igjennom alt eler noe...
Loggført
Vargveum
Gjest
« Svar #14 på: Oktober 27, 2008, 08:13:57 »

Sitat
Tror ikke dette problemet er vannskelig og løse og har nok sine naturlig årsaker hvis man bare er villig til og gjøre noe.
Og det første jeg ville tengt om hunden min gjore noe slikt var og vurdere hans mat vaner og se om jeg kunne gi han noe bedre en noe som faktisk gir han lyst til og spise dritt etterpå.....
Så det du sier her er altså.
Det dere gjør er feil, mens det jeg gjør er riktig.??
Konklusjonen din er nok litt for enkel.
Flere jeg kjenner har samme problemet som trådstarter selv om disse gikk på V.H og N.P.
Du bør nok heller tenke på om individet klarer å ta opp av de riktig stoffene, Det blir som oss mennesker det er ikke alt vi klarer å ta opp visst vi bare spiste biff.
Loggført
Sider: [1] 2 3   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: