|
Gråtass
|
 |
« Svar #15 på: Oktober 27, 2008, 10:59:01 » |
|
Jeg skal ikke begi meg innpå årsaker til dette heller prøve med en løsning på problemet. Jeg har god erfaring med å gi hunden ananas i maten ett par dager, så slutter de å spise avføringen sin. Det er visstnok noen enzymer i ananasen som ikke er særs god etter en tur gjennom fordøyelses kanalen. Det beste er fersk ananas, gi litt blandet i maten, har du ikke tilgang på fersk så funker hermetisk også; en ring pr måltid eller 6-8 biter i ett par dager.
|
|
|
|
|
Loggført
|
-If you don't like the answer, ask a different question!-
|
|
|
|
Beate
|
 |
« Svar #16 på: Oktober 27, 2008, 11:02:31 » |
|
He he Svein.. Itilfelle om jeg skal bruke dietten din, havner den nok i min mage og ikke i bikkja sin.. Dette problemet her, har som regel vært når de er valper, hvertfall her i huset. Og dette er en valp på 6 mnd. som ikke trenes fysisk utenom den herjinga som de foretar seg på tur i skogen. Men jeg vil jo gjerne stoppe det, om ikke annet kanskje få vite grunnen til at hun gjør det. Så man kan ta noen grep. Det med hvitløk, var vel at de liker å spise det, men liker ikke lukten av det etterpå, så ergo vil de ikke spise det da.
He he salt, hadde faktisk ikke noe med tråden å gjøre, bortsett fra at Irene lurte på om valpen er glad i mat. Da svarte jeg at, joda hun spiser ting som skal spises og ting som ikke skal spises. Der kommer saltet inn skjønner du. Om du er så heldig og ser hunden din feks spiser en sokk, som går ned på høykant er det fint å legge en teskje salt bakerst på tunga til hunden. Og etter en liten stund, kommer alt opp igjen!! Da sparte man den dyrlege regningen!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Beate
|
 |
« Svar #17 på: Oktober 27, 2008, 11:04:57 » |
|
Det var også et bra tips, ananas synes jeg er godt også, så da deler vi nok den!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Wenche Jo
|
 |
« Svar #18 på: Oktober 27, 2008, 11:23:59 » |
|
Skal ikke komme med noen løsning på problemet men heller ett innspill. Det er i overvekt tisper som spiser avføring i voksen alder og det kan også forklares med litt hormonell ubalanse (selv hos hanhunder). Urinstinktet hos ulven tilsier at de spiser opp avføringen for ikke å avsløre ting og tang om helsen til flokken overfor andre flokker. Tisper spiser avføringen fra valpene sine osv... Dette er et komplekst sammensatt "Problem" hvor det foreligger et uall av teorier. For mange har det rett og slett blitt en vane:-) Tispen min har vært hugger'n på dette fra dag en og det har nok rett og slett blitt en vane. Jeg har prøvd alle kjerringråd som hvitløkspulver( fungerer som flåttbrems), ananas, banan osv..men faktisk ikke eple-eddik. Men det eneste som har fungert er at jeg overvåker hunden og sier FY så fort hun begynner å snuse på den sedvanlige måten. Må også legge til at tispen har oksehunger så til de grader, matvrak på godt norsk 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Unique
|
 |
« Svar #19 på: Oktober 27, 2008, 11:57:27 » |
|
Jeg kaster meg inn i debatten da jeg har liknende erfaringer som skrevet over. Jeg har heller tro på at man tar jobben med å følge med nå hunden gjør sitt fornødne og korrigere da! Jeg tror det er tilfeldig om man lykkes ved å tilføre maten det ene eller det andre. Min erfaring er også at dette er et periodevis problem. Enten korrigeres det bort, ellers så vokser de det av seg. Unghunder er jo ekstreme, men med konsekvens og litt tålamod, så skal det forsvinne med alderen. men ingen regel uten unntak, så er det også sagt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #20 på: Oktober 27, 2008, 15:26:11 » |
|
Vil først bare vise min største begymring over tips som blir gitt som HVITLØKS pulver og noen nevnte SALT.!!! Jeg vil nødig behøve legge inn dokumeterte fakta beskrivelser om tema da dette er noe man lærte på barneskolen men det vil her vere bedre og la hunden vere drittspiser en og prøve ta livet av den ved forgiftning.
Pass på hjerte nå  Du må jo slappe av litt. Jeg tviler sterkt på at noen tar alvolig skade av å få litt hvitløk i maten over en liten periode av livet sitt.. for å få bukt med møkk spisingen. Det trenger jo ikke være så komplisert som du skriver her. I de aller, aller fleste tilfeller er det rett og slett en læring fra tispa, og som må avlæres igjen!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Wenche Jo
|
 |
« Svar #21 på: Oktober 27, 2008, 15:40:45 » |
|
Må bare le her...enkelte fremstår som rene fanatikere når det gjelder maten til hunden sin og hva de putter i matskåla og ikke putter i matskåla. Litt sånn hysterisk over det..hehe... Får si som faren min pleide kalle slike hunder..."Delikatessepeiser".... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Svein.E.J
|
 |
« Svar #22 på: Oktober 27, 2008, 19:03:49 » |
|
Pass på hjerte nå  Du må jo slappe av litt. Jeg tviler sterkt på at noen tar alvolig skade av å få litt hvitløk i maten over en liten periode av livet sitt.. for å få bukt med møkk spisingen. Det trenger jo ikke være så komplisert som du skriver her. I de aller, aller fleste tilfeller er det rett og slett en læring fra tispa, og som må avlæres igjen! Ja skal ikke vere langt fra at dere gir meg hjertefeil her...  Nei jeg har ikke anelse hva dette drittproblemet kommer av men syntes i farta det virket lurt og snike inn at det nok er tørrforet sin feil...  Men tror nok det kan vere litt blandet broblem med det du sier om at det henger igjen fra valpetiden og at de er preget av mor som i 3 uker spiste deres avføring. Men nå er det nå en gang sik at dette problemet ekisterer i dyreriket på dyr som ikke spiser sine valpers avføring å så da kan man begyne lure. Tror og det er litt som vargveum og sier at det kan vere at hunden har problemer med opptak og da må man se litt på hvordan man forer dyret. Dette gjelder ikke deg Beate men noen trener ikke hunden hardt nok i forhold til hva de gir hunden av mat og ofte om de gjør det så får hunden mat for tett opp til treningen istedet for og gi hunden mulighet til og få balanse i kroppen slik at opptak blir perfekt av alle neringstoffer. Men uansett hva dette problemet er så har jeg nå enda tro på at ett godt måltid fjerner lysta på den dritt spisinga, foreksepel ett godt måltid rødvins marrinert elgsteik med en lett brunsaus med knuste tørket vom biter lett overdrysset milde urter.  MVH
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Unique
|
 |
« Svar #23 på: Oktober 27, 2008, 23:46:12 » |
|
Men uansett hva dette problemet er så har jeg nå enda tro på at ett godt måltid fjerner lysta på den dritt spisinga, foreksepel ett godt måltid rødvins marrinert elgsteik med en lett brunsaus med knuste tørket vom biter lett overdrysset milde urter.  MVH Herremåltid 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Karin og Lady
Nyfødt
Utlogget
|
 |
« Svar #24 på: Oktober 28, 2008, 00:55:04 » |
|
Da jeg hadde min første hund som spiste avføring,fikk jeg beskjed på dyrebutikken å kjøpe kalk som brukes på hester.(Fantes da i pulverform) Dette har jeg gitt t mine valper når de bynte å spise avføringen sin/etter andre.De sa at det var for at hunden fikk i seg så lite,å fordi at de manglet kalken for benbygningen,fordi at de vokste for fort. Hadde en spiseskje m kalk i maten,å det har i hvertfall hjulpet på mine valper. Kanskje det hjelper på andres også? Verdt å prøve i hvertfall? 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
panderosa
|
 |
« Svar #25 på: Oktober 28, 2008, 09:42:32 » |
|
Hei
Jeg er ny på forumet deres og har bichon frise, jeg ble bare så imponert over underskriftslisten deres at jeg tenkte det kunne vært lærerikt å intr. å være med her en stund.
Jeg fikk en forklaring av en proffesor en gang på hvorfor noen hunder spiser sin egen avføring. Hundefor inneholder mye stivelse, dvs. karbohydrater. Hundetarmer greier ikke å fordøye så mye av det, slik at endel karbohydrater kommer ut ufordøyet, altså ufordøyde/halvfordøyde matrester. (Kan også se at skjærer plukker istykker hundedritt for å få tak i disse partikler) Vitløk, mørsalt, eddik og slike ting kan sikkert ha litt virkning for å hjelpe fordøyelse av karbohydrater. Det er altså ikke mangler, men godsaker de er etter. Men det er bra irriterende, særlig om vinteren når man finner slike brune saft-is biter som de har tatt med seg inn, i f.eks sofaen. Heldigvis har jeg ikke problem med det nå. Men man kan kanskje undersøke fortyper for å finne de med minst karbohydrater.
Bjørg
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Beate
|
 |
« Svar #26 på: Oktober 28, 2008, 11:42:43 » |
|
Hei Bjørg.
Akkurat det du skriver der, er det jeg har fått inntrykk av også. Det er liksom ikke vær gang det er like godt, ser der ut som for meg. Noen ganger snuser hun bare, og går. andre ganger kaster hun seg over det. Og da er hun kjapp. Jeg tar heller bråket, for denne skal jeg ha!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anneth
|
 |
« Svar #27 på: Oktober 28, 2008, 15:06:43 » |
|
Kan komme med enda en teori i tillegg til at det kan ha noe med karbohydrater.
Jeg har fått høre at det kan ha noe med usikkerhet og at hunden ikke ønsker å presentere sin møkk for omgivelsene. (Tispen spiser møkken til valpene for at de ikke skal bli funnet av andre 'konkurrenter' som vil ta livet av de.)
Har ikke lyst til å si at Asta er usikker, når hun har en super tøff pappa og onkel.... Du får fortelle henne at de passer på henne, hvis noen er slemme...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Beate
|
 |
« Svar #28 på: Oktober 28, 2008, 16:04:38 » |
|
He he.. Godt å høre! Det er nok ikke så mange som tør å ta opp kampen med Pappa Axxe og Onkel Aly  Men tror det faktisk har noe med mat å gjøre (matvrak). Selv om det ikke ser helt sånn ut!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anneth
|
 |
« Svar #29 på: Oktober 28, 2008, 21:50:07 » |
|
Det er vanskelig å kunne si eksakt hvorfor.... Derfor får vi gjette oss til svarene og noen ganger bare si at den adferden tolererer jeg eller ikke.
Du skal få noen andre spørsmål og grå hår av denne frøkna også... Det er så sant som Amen i kirken.
Kos deg!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|