Sider: 1 ... 9 10 [11]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: www.canis.tv og IPO  (Lest 7949 ganger)
0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #150 på: November 13, 2008, 15:42:49 »

Sier litt når du kan se at dette har noe med en god ipo hund og gjøre.
Ikke er det ønskelig med noe av dette heller og er faktisk ett meget stort problem om man ikke har kunnskap til og hanskes med de problemene det er og ha en sån hund.
At hunden tåler mye belastning er heller ikke mye og skryte av så du veit det og tror du missforsto kraftig om du trodde jeg mente det var noe og skryte av.
Mitt påeng er at selv en hund som min som mangler alt den kan og da mener jeg alt den kan for og lykkes i ipo kan kjøres så til de grader i belasting uten og skape det minste stress.
Ikke nødvendigvis fordi den er så hardt og tøff men fordi dette er noe en hund skal klare lære seg at ikke er farlig om den er litt hund.
Ett ekstra pluss er det at hunden kan holde ro og ikke verken gå over i forsvar eller la seg stresse selv i utrolig belastning av forkjellige varianter.
Mens hunder som ikke venner seg til dette og forblir berørt, lett går over i forsvar og ikke klarer jobbe med ro og balanse mellom sine drifter mangler alt som skal til for og kunne vere en god hund.

For det første så skal du vite at jeg ikke er en person som lar meg inponere av ipo3 tittler og har diskutert med folk som har kjørt opp flere udugelige hunder til ipo3 og som har fått høre det mer en det du har for og si det mildt.

Skal du inponere meg kan du begyne fortelle meg hvem som figurerte for hunden din under trening og la grunnlaget for hunden...?
Hvor gikk den sine prøver med hvem som figurant og fører...?
Har hunden gått konkuranser og med hvilket resultat...?
Var hunden dyktig eller hanglet den seg gjennom prøvene...?

Deg kan jeg gi gredit for arbeidet med lydighet og spor om det var du som gjore det og om du ikke kjørte egen hund i c arbeid som vi nå diskuterer ja så kan du gi figuranten som klarte få hunden din dit krediten du prøver ta kredit for.

Du får det til og høres ut som en fantastisk bragd og kjøre en hund opp til ipo3 men dette er bare en bragd om du selv har gjort hele jobben og med ett slikt resultat at hunden etterpå er klar til og settes ut i konkuranse og duger der om ikke er det bare en til hund med tittel som ikke betyr mye.
Men har du kjørt hunden i konkuranser og den dugde der ja så får du min største grattulasjon for da er det noe og snakke om og du er en god fører men fortsatt får figuranten din all kredit for c delen hunden din hadde.
Og har du kjørt opp hunden i lydighet og spor og kjørt den selv på prøver og kjørt den i konkuranser ja så er jeg den første til og beklage at jeg tvilte på deg og da har du jobbet bra.

Men hva tror du jeg får av kunnskap som er så revlusjonerende den dagen jeg får hund tittelert egentlig? for jeg holder ikke på med dette for leken men for og faktisk gjøre nettopp det.
Blir du fryktelig klok av og kjøre lydighet og spor og får grunnlag til og bli kjepp høy av den grunn...?
Eller figurerer du og har lang erfaring med den type problemløsing som gir deg kunnskap som faktisk har noe med det som diskuteres angående hunder i ipo og stress og div...?

Virker jo som jeg har noe og se fra mot, blir jo helt fantastisk og kunne bli enda mer kjepp høy en jeg alerede er om det er slik at man får så kunnskap om alt som berører hund og metalitet av og kjøre en hund opp til tittler.

Godt jeg har noe og se fram mot da verfal.

Mvh

Du tar nok en gang ting ut av sammenheng... jeg har aldri sagt at en IPO 3 tittel sier noe som helst hverken om hund eller fører, annet enn at det kanskje beviser at en ikke er motstander av IPO om man har ført opp egen hund i det. Og det var også mitt poeng. Jeg ble fremstilt som en synesende motstander av IPO, noe jeg da altså ikke er! Jeg har drevet med sporten i mange år og trent flere hunder med varierende resultat. Jeg har konkurrert og vært med på mesterskap og trent opp mine egne hunder fra scratch. Og ja, jeg har figget mye for egne hunder og gjort halve jobben frem til prøve selv.
Loggført
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #151 på: November 13, 2008, 16:16:37 »

Den første delen fordi Gruppe C trening ikke skaper stress, stresset er allerede der og det er et høyt og kortvarig stressnivå  man gjør bruk av i Gruppe C trening slik man gjør bruk av stress i all annen hundetrening - eller i livet ellers for den saks skyld.

Jeg forsto ikke helt hva du mener her Per Olav. Mener du en hund har et konstant stress nivå uansett trening? At det aldri svinger?
Loggført
Per Olav
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #152 på: November 13, 2008, 18:52:56 »

Jeg forsto ikke helt hva du mener her Per Olav. Mener du en hund har et konstant stress nivå uansett trening? At det aldri svinger?
Nei tvert i mot  Smiley Det jeg mener er at vi - bevisst eller ubevisst  - skaper  endel rutiner i forkant av det vi skal gjøre. Rutiner som hunden observerer og som skaper en forventning hos den. Lenge før du tar i lenka, sekken eller hva du bruker i treningen er hunden klar over at noe er på gang og reagerer på det. En bekjent av meg fortalte at jo nærmere de kom t treningsbanen vdesto mer stresset hunden seg opp mot "nesten i hundre", bjeffet og pep og ulte av forventning og lenge før burdøra åpna seg var bikkja "fit for fight".
Loggført
Sider: 1 ... 9 10 [11]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: