Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« på: November 15, 2008, 18:30:41 » |
|
Snakket med politiet, og de kan fortelle (som sikkert alle med innsyn og vett i skallen) at schæferen er ødelagt! Det er få gode hunder å oppdrive. "det er veldig vanskelig å få tak i hunder som kan brukes".
Det er for fullt inn med bruks utgaven av rasen.
Er det INGEN i denne syke verdenen som kan gjøre noe med denne forfallende rasen? I det minste skape en selskapshund uten schæferrompe, hd, aa, allergier, immunsvikt, testikkelmangel, hasegåing, skjeve rygger, mentale problemer, dårlige nerver osv.
Den utstillingsvarianten, har vel kjørt sitt løp. Men synes det er på tide at folk får øynene opp for at dette faktisk er helt horribelt. Er det liksom normalt å ha så mye vinkler at man traver på hasene? eller nesten sagt ser ut som en driter når en står, eller sitter når de går. Det ser helt usmakelig ekkelt ut. Unormalt. Utstillingsfolk burde kanskje tatt et kurs i anatomi og funksjonell kropp. De burde oså avle på noe annet enn (det som engang var) verdens beste brukshund/familie rase. Men som nå er helt ødelagt av noen tullinger som mener det er fint og jorvinnende. Ikke vet jeg hvor de har det fra, men det er et samfunn med hjernevaskede individer.
Men det var hvertfall min frustrasjon over at schæferen er blitt som den er blitt. Hva skal vi gjøre for å få de til å forstå??!
|
|
|
|
« Siste redigering: November 15, 2008, 18:33:59 av Silje »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #1 på: November 15, 2008, 20:12:37 » |
|
Dette er et kjent problem der du bør først å fremst kritisere dommerstanden.  I utstillingsmiljøet blir det avlet etter deres ønsker og visjoner i ringen. Der er en rasestandard som de bør følge, men når de så kommer med sine kommentarer om at dersom at nr 2 hadde hatt et lengre kryss eller noe steiler front eller litt bedre vinklet bak og forran så blir det deretter. Når du da kommer til det mentale så gjelder ikke dette kun schaeferen. Det gjelder de fleste raser og dette er egentlig det største problemet og vanskeligst å få bort. Hadde NKK krevd at for å kunne bli opdrettere så må du igjennom kurs samt at alle avlgodkjente hunder måtte gå igjenom en FA/Kårnig etc. for å se mentalbiten på individene. Det hadde definitivt blitt færre oppdrettere men jeg tror det hadde blitt til det bedre. I dag er det for mang hjemmeavlere som skal tjene noen lettvinte skattefrie kroner. De ødlegger rasen rett å slett. Når dette er sagt så er det ikke så mange gode oppdrettere for bruksrasen som gidder å selge til Politiet heller etter det jeg forstår. De ønsker heller aktive utøver fremfor politiet. mvh Vargveum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heidi
|
 |
« Svar #2 på: November 15, 2008, 22:26:51 » |
|
Snakket med politiet, og de kan fortelle (som sikkert alle med innsyn og vett i skallen) at schæferen er ødelagt! Det er få gode hunder å oppdrive. "det er veldig vanskelig å få tak i hunder som kan brukes".
Det er for fullt inn med bruks utgaven av rasen.
Er det INGEN i denne syke verdenen som kan gjøre noe med denne forfallende rasen? I det minste skape en selskapshund uten schæferrompe, hd, aa, allergier, immunsvikt, testikkelmangel, hasegåing, skjeve rygger, mentale problemer, dårlige nerver osv.
Den utstillingsvarianten, har vel kjørt sitt løp. Men synes det er på tide at folk får øynene opp for at dette faktisk er helt horribelt. Er det liksom normalt å ha så mye vinkler at man traver på hasene? eller nesten sagt ser ut som en driter når en står, eller sitter når de går. Det ser helt usmakelig ekkelt ut. Unormalt. Utstillingsfolk burde kanskje tatt et kurs i anatomi og funksjonell kropp. De burde oså avle på noe annet enn (det som engang var) verdens beste brukshund/familie rase. Men som nå er helt ødelagt av noen tullinger som mener det er fint og jorvinnende. Ikke vet jeg hvor de har det fra, men det er et samfunn med hjernevaskede individer.
Men det var hvertfall min frustrasjon over at schæferen er blitt som den er blitt. Hva skal vi gjøre for å få de til å forstå??!
Here we go again!!!!!!!! Prøv å les tidligere tråd om samme tema, tror du finner noen svar der.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #3 på: November 16, 2008, 07:55:35 » |
|
Jada, kjære Heidi. Vet det er tatt opp tidligere  Men nå tok jeg det opp igjen, med vilje! Det kan aldri bli tatt opp for mange ganger. Jeg vil høre litt om det virkelig er noen som bryr seg, eller begynner å forstå. Må da nå inn med noe. (bla denne pedigree dogs exposed videoen som lå ute for litt siden)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #4 på: November 16, 2008, 08:06:06 » |
|
Dette er et kjent problem der du bør først å fremst kritisere dommerstanden.  I utstillingsmiljøet blir det avlet etter deres ønsker og visjoner i ringen. Der er en rasestandard som de bør følge, men når de så kommer med sine kommentarer om at dersom at nr 2 hadde hatt et lengre kryss eller noe steiler front eller litt bedre vinklet bak og forran så blir det deretter. Dessverre, så er det sant det du skriver der. Hvordan kan man nå inn til disse da? er det noen som har en ide? Når du da kommer til det mentale så gjelder ikke dette kun schaeferen. Det gjelder de fleste raser og dette er egentlig det største problemet og vanskeligst å få bort.
Hadde NKK krevd at for å kunne bli opdrettere så må du igjennom kurs samt at alle avlgodkjente hunder måtte gå igjenom en FA/Kårnig etc. for å se mentalbiten på individene. Det hadde definitivt blitt færre oppdrettere men jeg tror det hadde blitt til det bedre. I dag er det for mang hjemmeavlere som skal tjene noen lettvinte skattefrie kroner. De ødlegger rasen rett å slett.
Flere krav er et absolutt nødvendig punkt å se på. Det er jo bare å skaffe seg en tispe, og søke om kennel navn, skaffe seg det, og starte å avle. Folk ser dollartegn i øynene før de tenker på helse, mentalitet og funksjonalitet, tror jeg. Dessverre. Det virker som mange oppdrettere tenker på en FA/MH som noe "farlig" som ikke er nødvendig, eller som er ukjent og unødvendig. Sch folka (bla) har jo tviholdt på k-testen, som er (i mine øyne!) altfor enkel for en slik (egentlig) god bruksrase. Dette emaet frustrerer meg til de grader. Som du sier vargveum, at man bør få større krav til oppdrettere, andre syn og mål fra dommernes sider. Men hvordan gjennomføre noe slikt? sikkert mange som har synset seg gjennom dette tidligere, og er vel et betent surt "oppbrukt" tema. men jeg får ikke husefred med meg selv, før jeg har fått utløp for denne frustrasjonen. Ser så mange schæfere og eiere til daglig fra den ene og andre gruppen (skrå folk, grå folk, bruksfolk, eiere som tidl har hatt en syk sch som nå har bruks typen osv osv) frustrasjonen min bygges i det daglige, så derfor vil jeg bare synse videre på meningen min, høre hva andre (igjen) sier om temaet. Når dette er sagt så er det ikke så mange gode oppdrettere for bruksrasen som gidder å selge til Politiet heller etter det jeg forstår. De ønsker heller aktive utøver fremfor politiet. Ja det er vel hummer og kanari i politiet (som kanskje i andre organisasjoner/klubber eller hva en skal kalle de, dessverre). Forståelig at en leverer til det en er trygg på/sikrere på.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #5 på: November 16, 2008, 19:20:25 » |
|
For det første så syntes jeg det blir litt feil å ta opp dette her. Ikke at temaet er negativt, men dette er et brukshundforum, og 99% av de som er oppdrettere her tenker vel nøye gjennom akkurat det du poengterer!
At politiet har vanskelig med å finne gode hunder.. joo, men hvor godt har de undersøkt da?! Det finnes gode oppdrettere på både malle, schafer, Rottweiler og Dober i landet vårt.... (sikkert raser jeg har glemt å ta med også)
Jeg tviler sterkt på at vi kommer noe som helst vei med avlen, så lenge det er makten som rår... og makten sitter de store oppdretterne med!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #6 på: November 16, 2008, 19:51:48 » |
|
Jada, det finnes gode oppdrettere, men altså det som var schæfer (ekstriør utgaven) er ikke det mange igjen av som duger! (Hvis det er noen i det hele tatt)
Joda det er kanskje feil plass å ta det opp. Men prøvd schæferhundforumet, men der bare sletter de innlegene ganske kjapt. Det er ingen der som har innsikt i dette, virker det som. De få som er her inne av den typen, tror jeg kanskje vil se på bruksegenskaper og kanskje vil sette seg litt inn i ting?
Det er hvertfall ingen som sletter synspunkter, meninger og fakta her inne. Planen med innleget er ikke å hakket på enkelt individer eller rase. MEN poenget er å få opp i lyset et problem, og prøve å drøfte med flere hva som kan være mulig løsninger, eller hva andre tenker en kan gjøre. Det viktigste er jo å stå sammen mot det. (lett å si når en rød sløyfe hund får gul sløyfe bare fordi dommeren ikke liker grå hunder) Men jeg vet ikke, som du sier circa. Så står det veldig mye på de som har makten. og det er vel flertallet? (de der utstillingsentusiastene + oppdretterne av ekstriør utgaven? )
|
|
|
|
« Siste redigering: November 16, 2008, 19:53:17 av Silje »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #7 på: November 16, 2008, 21:18:33 » |
|
For det første så syntes jeg det blir litt feil å ta opp dette her. Ikke at temaet er negativt, men dette er et brukshundforum, og Jo oftere det blir nevnt jo flere blir kjent med saken.Det er det samme om dette er et bruks forum. Det er da ikke bare seriøse bruksoppdrettere heller da.  Du finner sykdom bruksindividene også.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #8 på: November 16, 2008, 21:35:21 » |
|
Jo oftere det blir nevnt jo flere blir kjent med saken.Det er det samme om dette er et bruks forum. Det er da ikke bare seriøse bruksoppdrettere heller da.  Du finner sykdom bruksindividene også. Ja, Vargveum, det gjør man. Og derfor jeg skrev som jeg gjorde! I det minste skape en selskapshund uten schæferrompe, hd, aa, allergier, immunsvikt, testikkelmangel, hasegåing, skjeve rygger, mentale problemer, dårlige nerver osv altså, 99% av de som avler på bruksraser er seriøse! Bruksoppdrettere har et større fokus på helheten, de skjønner at man må ha med seg en god del mer i bagasjen for å få en god hund! AD/HD kan man ALDRI garantere seg 100% mot. Eksteriørt er ikke sååå viktig som mentalitet, men likevel noe de fleste velger å ta med. Mentalitet har vel de fleste god kjennskap til, og jobber etter få best mulig. Dette har blitt diskutert i mange år, og jeg trro ærlig talt man likegodt kan stange hue i veggen, og komme like langt! Desverre!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #9 på: November 16, 2008, 21:41:15 » |
|
altså, 99% av de som avler på bruksraser er seriøse! Bruksoppdrettere har et større fokus på helheten, de skjønner at man må ha med seg en god del mer i bagasjen for å få en god hund!
Seriøst? Så lenge schäferhunden er en bruksrase tar jeg det da for gitt at du mener 99% av oppdretterne av rasen er seriøse? Hvor har du dette fra? Har du sømfart 100 schäferoppdrettere og konkludert med at det bare var en av de som havnet i kategorien useriøs?
|
|
|
|
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
|
Buffy
|
 |
« Svar #10 på: November 16, 2008, 21:43:28 » |
|
Har dette ikke blitt med flere hunderaser da? At man skiller mellom utstilling og bruks? For min sin del så har dette fungert meget bra. Min første schäfer kjøpte jeg med tanke på at jeg skulle ha en kompis på fjelltur. Denne schäferen gikk løs gjennom saudeflokker. For å si det enkelt, ho hadde ikke noe særlig jaktinnstinkt. Noe som passet suverent. En snill og stødig hund var ho.
Så begynte jeg å interessere meg for bruks og kjøpte schäfer etter brukslinjer. Denne er en flott brukshund. En god del mer krevende hund, men suveren til det bruket jeg kjøpte henne til.
Må ærlig talt si at jeg liker at valgmulighetene er såpass mange med en så flott hunderase.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #11 på: November 16, 2008, 22:38:04 » |
|
Seriøst? Så lenge schäferhunden er en bruksrase tar jeg det da for gitt at du mener 99% av oppdretterne av rasen er seriøse? Hvor har du dette fra? Har du sømfart 100 schäferoppdrettere og konkludert med at det bare var en av de som havnet i kategorien useriøs?
Når skal du egentlig våkne opp da?! Du har vel kanskje ikke fått med deg oppdrettere som ikke mentaltester hunder, har imunsvikt, stoor hd/aa statistikk etc etc... Har dette ikke blitt med flere hunderaser da? At man skiller mellom utstilling og bruks? For min sin del så har dette fungert meget bra. Min første schäfer kjøpte jeg med tanke på at jeg skulle ha en kompis på fjelltur. Denne schäferen gikk løs gjennom saudeflokker. For å si det enkelt, ho hadde ikke noe særlig jaktinnstinkt. Noe som passet suverent. En snill og stødig hund var ho.
Så begynte jeg å interessere meg for bruks og kjøpte schäfer etter brukslinjer. Denne er en flott brukshund. En god del mer krevende hund, men suveren til det bruket jeg kjøpte henne til.
Må ærlig talt si at jeg liker at valgmulighetene er såpass mange med en så flott hunderase.
Det har desverre blitt en populær sak å dele rasen i to.. noe jeg syntes er trist.. Jeg syntes ikke en rase som er ment for å jobbe er allemanns eie. Det står i rasestandaren hvordan en rase skal være, og da skal den være sånn.. Ikke lage rasen til en " familiehund" Det er ingen "familiehund" (og med familiehund, mener jeg en hund som ikke innehar de egenskapene den skal ha, og som ikke blir brukt)
|
|
|
|
« Siste redigering: November 16, 2008, 23:18:30 av Circameg »
|
Loggført
|
|
|
|
|
milder batmusen
|
 |
« Svar #12 på: November 16, 2008, 23:23:39 » |
|
ja det er klart et problem alle steder i verden vores skønne schæfer er rykket ned på ranglisten til blandt de top 3 istedet for den bedste som malinoisen har overtaget ja schæferen er for overvinklet og burde tilbage til sin kvadratiske bygning som den er oprindelig avlet til dette gælder både brugslinjer og udstillingslinjer begge hunde er hældene i krydset samtdig trænger schæfer opdrættere til en wakeup call at de burde forbedre racen fremfor alle laver det samme avl på de sammen linjer de trænger til at følge med dem som opdrætter malle eller er der til sidst ingen som kan bruge schæferen mere dette er på trods af at der er brugslinjer 
|
|
|
|
|
Loggført
|
en rigtig hund er en brugshund
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #13 på: November 17, 2008, 01:34:11 » |
|
At politiet har vanskelig med å finne gode hunder.. joo, men hvor godt har de undersøkt da?! Det finnes gode oppdrettere på både malle, schafer, Rottweiler og Dober i landet vårt.... (sikkert raser jeg har glemt å ta med også)
Ja, men det er ikke noe nytt det at polisen sliter med å få tak i gode schäferhunder. Var vel til og med en artikkel om dette i Schäferhunden (eller var det Hundesport?) for noen år tilbake. Og når så mange ekseriøroppdrettere garanterer at man produserer gode brukshunder, så kan det bli temmelig kaotisk å finne en hund som virkelig duger, selv for politiet. Og en politimann er jo ikke nødvendigvis en selvskreven schäferekspert, man kan jo kun forholde seg til det en eller flere oppdrettere formaner. For svært mange som ikke er "inne i miljøet" (eventuelt det rette miljøet) så er en schäfer fortsatt bare en schäfer. Og dette sier jeg ikke for å være teit, men jeg mener det kan være fort gjort for de fleste, jeg har i hvert fall fint klart å gå på trynet selv 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #14 på: November 17, 2008, 10:47:17 » |
|
Sitat CircaDet har desverre blitt en populær sak å dele rasen i to.. noe jeg syntes er trist.. Jeg syntes ikke en rase som er ment for å jobbe er allemanns eie.
Synes ikke det er så galt at der er 2 populasjoner jeg. Vi skal ikke glemme at dette var tilfellet før disse alt viterene skulle finne ut av at de ville ha en rase med perfekt pels og alle skulle se like ut . Så kryssa de den sydlanske med den nordlanske rasen for å få perfekt pels underull mellom hår og langhår. Den nordlanske rasen som du mest fant i fjellene i Tyskland var en hardere og mere uregjerli type. Med en mere stivere og kortere pels. Så sett ut fra dette synes jeg det er ok med 2 typer. Selv om det sikker sitter noen å leser dette som godt tenkt å kaldkvele meg for slike uttalelser.  Jeg mener at å tukle med rasene feks. med pekingnesere, bulldog også schaefere osv. slik at individene blir belastet med sykdom, kan ikke ha naturlige fødsler osv. burde vært straffbart. Nkk bryr seg jo ingenting om dette. (De tar ingen standpunkt i saken.) De mener at dette er raseklubbene sin jobb. Jeg mener ikke det så lenge det er NKK som er i disse dager det øverste organ.  mvh Vargveum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|