Sider: 1 [2] 3 4 ... 18   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lurer på hva som er grunnen? ;)  (Lest 15894 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Sofahunden

« Svar #15 på: November 17, 2008, 11:12:26 »

Jeg er helt enig med vargveum. Kryss i taket for at det endelig er noen som bryr seg om de tingene der.

NKK? hvor er de hende.. Snakk om å være diplomat i alt av saker som fins. De driter loddrett i hvordan folk styrer. De mener at raseklubbene skal styre, ja. Men raseklubbene er jo ikke mindre korrupte, så det var et bra valg fra NKK sin side Smiley Heia Norge
« Siste redigering: November 17, 2008, 11:16:10 av Silje » Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #16 på: November 17, 2008, 11:15:03 »

og en ting til, dette temaet kan ALDRI bli tatt opp for mange ganger!! Men om bare 1 person får øynene opp for hvor gale det er for hver gang det nevnes, så er det jaggu verdt hver eneste kaloribruk!
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: November 17, 2008, 11:36:07 »

Helt enig Silje, dette er en debatt som burdte komme hvert kvartal på et hvert forum...kan aldri tas opp for mye i grunnen.
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: November 17, 2008, 12:08:40 »

Sitat CircaSynes ikke det er så galt at der er 2 populasjoner jeg. Vi skal ikke glemme at dette var tilfellet før disse alt viterene skulle finne ut av at de ville ha en rase med perfekt pels og alle skulle se like ut .
Så kryssa de den sydlanske med den nordlanske rasen for å få perfekt pels underull mellom hår og langhår.
Den nordlanske rasen som du mest fant i fjellene i Tyskland var en hardere og mere uregjerli type. Med en mere stivere og kortere pels.
Så sett ut fra dette synes jeg det er ok med 2 typer. Selv om det sikker sitter noen å leser dette som godt tenkt å kaldkvele meg for slike uttalelser. Tongue

Jeg mener at å tukle med rasene feks. med pekingnesere, bulldog også schaefere osv. slik at individene blir belastet med sykdom, kan ikke ha naturlige fødsler osv. burde vært straffbart. Nkk bryr seg jo ingenting om dette. (De tar ingen standpunkt i saken.) De mener at dette er raseklubbene sin jobb.
Jeg mener ikke det så lenge det er NKK som er i disse dager det øverste organ. Cry

mvh
Vargveum

Syntes du ikke det er galt å frarøve en rase sin bruksdugeligeht, gjøre den til en mindre nervesterke individer, selge de som "familiehunder" hvorpå det i mange tilfeller er individer med frynsete nerver. Hva med de som må avlive sine hunder i ung alder pga imunsvikt, sterk HD/AA etc..

Hva er en god familiehund?! Jo, det er en hund som har en god mentalitet, som ikke utaggerer på alt og alle. En hund som er frisk og lever lenge sammen med sin familie. Som får brukt seg til det den er god til..
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Buffy
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: November 17, 2008, 14:21:05 »

Jeg har som tidligere nevnt ikke noe problem med at der er to leirer, en som er suveren til familiehund og en som er suveren til bruks / familie.

En hund som er svak mentalt er ingen god hund uansett hva den skal brukes til. En god familihund er en meget god hund, men kanskje den mangler litt formye på jakten slik at den ikke gidder å rundere 800 meter eller gå 3 km langt spor. Det er den forskjellen jeg mener er viktigest.

Desverre så fins det vakre hunder som er svake mentalt, og det fins driftssvake individer som har fått (kjøpt) seg en IPO1 kåring i tyskland. Disse blir avlet på og avkommet blir solgt som "brukshund".

Så lenge disse oppdretterene får solgt valpene sine så vil jo de fortsette slik. Det som er litt fortvilt er jo at ofte så er det hvalpekjøperen som får på pukkelen fordi de har ødelagt hunden når hunden viser dårlige tendenser.
Loggført
Vargveum
Gjest
« Svar #20 på: November 17, 2008, 18:43:56 »

Til Circa
Sitat
Syntes du ikke det er galt å frarøve en rase sin bruksdugeligeht
Jo jeg mener det er galt å tukle med opphavet.
Men det som jeg er mere opptatt av er at der burde være klare retningslinjer og sertifikat for å kunne bli oppdretter. Og ikke bare gud og hvermansen kan kjøpe seg ei tispe og finne en champion innen utstilling eller bruks uten og ha noen som helst formening om linjen krasjer på sykdom eller HD og så viser det seg i visse tilfeller at innavls prosenten er nesten er 50 % (kansje ikke så rart det blir sykdom)
Men jeg har da sett begge deler, at hunder fra brukslinjer har både sykdomer og dårlig mentalitet men blir drevet av høy bytte drift.(Dette er da ingen familie hund)
Men der er utstillings schaefere som har  100% mentalitet og sosialt over for mennesker/barn og andre raser, men mangler har lite bytte drift.
******** Hundetjeneste er jo et tegn på dette. De kjører labber , puddler og Schaefere fra utstillingslinjer som førerhunder. Wink
Men det de konkurerer med innen IPO er fra brukslinjer.

Buffy
Sitat
En hund som er svak mentalt er ingen god hund uansett hva den skal brukes til.
Helt enig.

Sitat
Så lenge disse oppdretterene får solgt valpene sine så vil jo de fortsette slik
De fleste oppdrettere innen utstilling sliter med å få solgt valpene sine i disse dager Dette kan dere se på antall fødte individer hos NKK men også i NschK det blir færre og færre medlemmer.
Grunn: selfølgelig flere en sykdom men tror nok det er en av grunnene.

Ser også i dag at det er flere "seriøse oppdrettere" som mikser utstillingslinjer og brukslinjer. Forde de ser at flere vil ha bruks schaefer for å konkurere. Tror dere dette vil føre noe godt med seg. Huh?

mvh
Vargveum
Vet ikke om det kommer noe godt ut av det, n
« Siste redigering: November 17, 2008, 22:22:02 av Circameg » Loggført
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #21 på: November 18, 2008, 13:34:39 »

Enig med Silje her. Dette er vel et tema som ikke kan tas opp mange nok ganger, i hvert fall ikke før folk har forstått at helse og mentalitet kommer før utseende hos en eventuell avlshund.
Loggført

milder batmusen
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #22 på: November 19, 2008, 22:24:32 »

schæferen kan arbejdsmæssigt og sundhedsmæssigt ikke følge med malinois desværre

derfor er politiets hunde samt mange andre er begynt og bruge den belgiske fætter da den er mere alsidig og mere sund end schæferen dette er på trods af at der er brugslinjer hos schæferen men den har ikke det som mallen har desværre den er ofte syg og holder ikke til hårdt arbejde samt så er den ikke nær så alsidig og skarp som mallen dette er igen på trods af brugslinjer

jeg synes mere schæferopdrætterne skulle finde andre linjer end bare de samme som stort set alle bruger de samme avls hanner og hunde som kun er testet i IPO PROGRAMMET hvad med at teste om hundene duer i den virkelige verden det mangler man i avlen
Loggført

en rigtig hund er en brugshund
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: November 20, 2008, 00:00:09 »

Nå har jeg sittet og lest denne tråden opp og ned og opp igjen. Til tross for at jeg er enig i mye som er sagt i innleggene her, er det liksom likevel noe som ikke stemmer....
Derfor resonerer jeg meg skriftlig fram til noe man kanskje kan kalle et standpunkt i saken. Trådstarter begynner med å komme  med endel bastante påstander:

"schæferen er ødelagt! Det er få gode hunder å oppdrive. "det er veldig vanskelig å få tak i hunder som kan brukes".
Schæferhundenn- en forfallen rase
 schæferrompe, hd, aa, allergier, immunsvikt, testikkelmangel, hasegåing, skjeve rygger, mentale problemer, dårlige nerver osv.
hjernevaskede individer "

Noe av påstandene her får stå for trådstarters egen regning. Jeg kan ikke si at dette ikke er tilfelle. Men er dette virkelig det helhetlige bildet av schæferhunden ??
Det sitter mange på dette forumet med schæferhunder. Jeg har ikke forstått annet enn at de som har schæferhunder er fornøyd med sine familiemedlemmer. Er det sånn at MIN hund er som den skal, det er alle ANDRE hundene som IKKE er det...??

Videre  påpekes det at politiet har problemer med å finne egnede individer. Ærlig talt. Hvor mange av dere trenger en skarptrent politihund ?? Det må da bli politiets problem. Nye raser har kommet til, samtidig som brukshundrasene også gjøres tilgjengelige for "familiefolk"

Hva mener dere EGENTLIG med bruksdugelighet. Har ikke deres schæferhunder de egenskapene den trenger til DITT bruk Huh? Jeg har hatt tre schæferhunder. Sikkert ikke bruksdugelig i det hele tatt for enkelte forståsegpåere. Men fullt brukbar og vel så det for meg og mitt bruk!

Så påpekes det også høylydt at schæferen ikke er ment som en familiehund! Hvor mange av dere som har svart i denne tråden bruker deres hunder i aktiv tjeneste ?? Det er kanskje noen... Jeg vet ikke.  Men jeg har en sterk følelse av at de er i fåtall. Og hvis hunden ikke lever sammen med familien. Hvor lever den da ??

Det er alltid kjekkt å sitte på et forum å ha formening om noe. Men da syns jeg i allefall man skal ta med alle aspektene i saken.

Trådstarter belyser et viktig , men ømtåelig tema. Jeg mener IKKE at det skal feies under teppe. Men på hvilken måte er trådstarters nåværende hund bedre enn schæferhunden? Hvilke egenskaper har den, som er nødvendig for at den skal kunne innfri trådstarters forventninger og bruk ??

Det gjelder forøvrig alle her, som har signert schæferhundens forfall og undergang.

Hvis politiet velger en annen hunderase en schæferen.. so what!!?? Jeg er glad for at jeg har fått muligheten til å bli kjent med enn så fantastisk hund som  det scæferhunden faktisk er. Selvsagt skulle jeg også ønske at det ble født friske og mentalt stabile hunder. Fokus på avl er viktig.

Men i alle sånne debatter har jeg ALDRI klart å oppdrive noen som satte fokus på seg selv som hundeeier. Som har klart definert for seg selv hva som er eierens ansvar i forhold til den mentale utvikling av hunden.
Avl og linjer er et viktig utgangspunkt, men ikke nok alene til å utvikle gode individer.

Vi som driver med hund pga av vår hundeinteresse. Hvilke type hunder er det egentlig vi ønsker oss ?  Egentlig så VET jeg svaret, men det samsvarer ikke med hva som kommer fram i denne tråden. Skal vi -  vanlige familiefolk,  forvente at vi skal få skarpe hunder som skal tilfredstille vår hundeinteresse. Hva er det vi driver med?? litt lydighet og spor.....  Må vi ha en skarptrent politihund for å få det til ?

Tja.... det er vel omtrent det jeg har på hjertet i denne omgang.  Det jeg ikke har sagt om avl, linjer, dommere, oppdrettere ,eksteriør, utstilling og mentalitet osv,  er allerede sagt noe om.

Loggført

Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: November 20, 2008, 00:50:36 »

Og så glemte jeg en vesentlig ting. Schæferhunden ble avlet fram hovedsaklig som gjeterhund, ikke politihund.
Loggført

Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: November 20, 2008, 00:53:35 »

Veldig bra Unique  Cool

Det er jo og rent tilfelle at de som snakker nedsettende om eksteriørschäfere er de som har brukslinjer av rasen.

Det er heller ikke til og komme bort i fra at det er nok av sykdom og bugs innad i mye av brukslinjene også.

Loggført

BH Welincha's Mirakel
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: November 20, 2008, 00:57:14 »

Unique: du glemmer en vesentlig ting her. For å få en god brukshund trenger man de samme egenskapene som en politihund. En politihund er ikke en hund som flyr rundt å biter i hytt og pine. En politihund er en balansert hund, som også fungerer godt i sin familie.

Schaferen er avlet frem for å gjete OG passe på sin eier... ikke glem det Smiley
Loggført

Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: November 20, 2008, 01:00:52 »

Veldig bra Unique  Cool

Det er jo og rent tilfelle at de som snakker nedsettende om eksteriørschäfere er de som har brukslinjer av rasen.

Det er heller ikke til og komme bort i fra at det er nok av sykdom og bugs innad i mye av brukslinjene også.

Det finnes begge deler i begge leire.. Jeg har en meget god hund fra eksteriørlinjer, og jeg har en fra brukslinjer.
Den store forskjellen er vel at hunder fra brukslinjer yter mere til mere den blir brukt. Den holder lenger i et program. Det er liksom mere fart og guts fra brukslinjene.

Det er vel ingen som sier at det finnes bare søppel fra eksteriøre linjer, da bør dem ihvertfall gjøre hjemmeleksen sin bedre! Men at det finnes MYE søppel, er jeg ikke i tvil om..
Loggført

Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #28 på: November 20, 2008, 01:03:36 »

Unique: du glemmer en vesentlig ting her. For å få en god brukshund trenger man de samme egenskapene som en politihund. En politihund er ikke en hund som flyr rundt å biter i hytt og pine. En politihund er en balansert hund, som også fungerer godt i sin familie.

ALLE hunder skal da være balanserte og fungere godt i sin familie  Huh?
Greit en politihund skal ha alle egenskapene men den skal også ha endel av de ytterkantene som slettes ikke trengs for en RIK/NBF brukshund! Sånne hunder er heller ikke noe for gud og hvermannsen og bør forbeholdes egnede førere..
« Siste redigering: November 20, 2008, 01:04:56 av Joachim » Loggført

BH Welincha's Mirakel
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: November 20, 2008, 01:23:30 »

ALLE hunder skal da være balanserte og fungere godt i sin familie  Huh?
Greit en politihund skal ha alle egenskapene men den skal også ha endel av de ytterkantene som slettes ikke trengs for en RIK/NBF brukshund! Sånne hunder er heller ikke noe for gud og hvermannsen og bør forbeholdes egnede førere..

Å hvordan vet du da, at alle disse hundene er velbalanserte, når det så og si aldri blir foretatt en mental test eller prøve av noe slag?! En rett og slett rævva HD/AA statistikk etc......

Hvem er disse ytterkantene er det du prater om, som en politihund trenger?
Loggført

Sider: 1 [2] 3 4 ... 18   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: