Nå har jeg sittet og lest denne tråden opp og ned og opp igjen. Til tross for at jeg er enig i mye som er sagt i innleggene her, er det liksom likevel noe som ikke stemmer....
Derfor resonerer jeg meg skriftlig fram til noe man kanskje kan kalle et standpunkt i saken. Trådstarter begynner med å komme med endel bastante påstander:
"schæferen er ødelagt! Det er få gode hunder å oppdrive. "det er veldig vanskelig å få tak i hunder som kan brukes".
Schæferhundenn- en forfallen rase
schæferrompe, hd, aa, allergier, immunsvikt, testikkelmangel, hasegåing, skjeve rygger, mentale problemer, dårlige nerver osv.
hjernevaskede individer "Noe av påstandene her får stå for trådstarters egen regning. Jeg kan ikke si at dette ikke er tilfelle. Men er dette virkelig det helhetlige bildet av schæferhunden ??
Det sitter mange på dette forumet med schæferhunder. Jeg har ikke forstått annet enn at de som har schæferhunder er fornøyd med sine familiemedlemmer. Er det sånn at MIN hund er som den skal, det er alle ANDRE hundene som IKKE er det...??
Videre påpekes det at politiet har problemer med å finne egnede individer. Ærlig talt. Hvor mange av dere trenger en skarptrent politihund ?? Det må da bli politiets problem. Nye raser har kommet til, samtidig som brukshundrasene også gjøres tilgjengelige for "familiefolk"
Hva mener dere EGENTLIG med bruksdugelighet. Har ikke deres schæferhunder de egenskapene den trenger til DITT bruk

Jeg har hatt tre schæferhunder. Sikkert ikke bruksdugelig i det hele tatt for enkelte forståsegpåere. Men fullt brukbar og vel så det for meg og mitt bruk!
Så påpekes det også høylydt at schæferen ikke er ment som en familiehund! Hvor mange av dere som har svart i denne tråden bruker deres hunder i aktiv tjeneste ?? Det er kanskje noen... Jeg vet ikke. Men jeg har en sterk følelse av at de er i fåtall. Og hvis hunden ikke lever sammen med familien. Hvor lever den da ??
Det er alltid kjekkt å sitte på et forum å ha formening om noe. Men da syns jeg i allefall man skal ta med alle aspektene i saken.
Trådstarter belyser et viktig , men ømtåelig tema. Jeg mener IKKE at det skal feies under teppe. Men på hvilken måte er trådstarters nåværende hund bedre enn schæferhunden? Hvilke egenskaper har den, som er nødvendig for at den skal kunne innfri trådstarters forventninger og bruk ??
Det gjelder forøvrig alle her, som har signert schæferhundens forfall og undergang.
Hvis politiet velger en annen hunderase en schæferen.. so what!!?? Jeg er glad for at jeg har fått muligheten til å bli kjent med enn så fantastisk hund som det scæferhunden faktisk er. Selvsagt skulle jeg også ønske at det ble født friske og mentalt stabile hunder. Fokus på avl er viktig.
Men i alle sånne debatter har jeg ALDRI klart å oppdrive noen som satte fokus på seg selv som hundeeier. Som har klart definert for seg selv hva som er eierens ansvar i forhold til den mentale utvikling av hunden.
Avl og linjer er et viktig utgangspunkt, men ikke nok alene til å utvikle gode individer.
Vi som driver med hund pga av vår hundeinteresse. Hvilke type hunder er det egentlig vi ønsker oss ? Egentlig så VET jeg svaret, men det samsvarer ikke med hva som kommer fram i denne tråden. Skal vi - vanlige familiefolk, forvente at vi skal få skarpe hunder som skal tilfredstille vår hundeinteresse. Hva er det vi driver med?? litt lydighet og spor..... Må vi ha en skarptrent politihund for å få det til ?
Tja.... det er vel omtrent det jeg har på hjertet i denne omgang. Det jeg ikke har sagt om avl, linjer, dommere, oppdrettere ,eksteriør, utstilling og mentalitet osv, er allerede sagt noe om.