Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ny bruker... litt hjelp ifht boxer??  (Lest 687 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Cecilie_
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: November 20, 2008, 23:28:57 »

Heisann

Jeg er da en rimelig ny bruker her inne (vært innom og sett litt men første innlegget mitt Wink )

Ca sensommeren neste år satser vi på å kjøpe en aldelse nydelig liten boxervalp, men er såpass ny i "faget" at vi ikke helt vet hvilke oppdrettere vi skal satse på. Noen som vet om boxer ales ifht brukslinjer, evt noen oppdretter som legger mer vekt på dette enn utstilling? Håper noen har noen tips å gi og er litt kjent i miljøet. Hadde satt stor pris på litt hjelp   Cheesy Cheesy Cheesy
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: November 24, 2008, 16:21:28 »

Lykke til Grin
Boxere er flotte hunder Wink
Loggført

abox
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: November 24, 2008, 18:00:41 »

Hei, Lykke til med boxer! Godt å se at det er andre som satser litt "utradisjonelt" mht rasevalg i brukshundsammenheng også her hjemme i norge! Smiley Er du ute etter veldokumenterte brukslinjer med merriterte foreldre etc. ville jeg sett mot f. eks sverige eller finnland. Der er mange flere som bruker boxeren aktivt i konkuranse/ tjeneste, og derfor større fokus på bruksegenskaper i avlsammenheng, og ikke minst flere oppdrettere med bruksegenskaper og mentalitet som førsteprioritet! Når det er sagt er det også noen som avler på bra og ikke minst dokumenterte (fortrinnsvis europeiske) brukslinjer her i Norge..Men det er sjeldnere at både tispa og tidligere avkom etc. blir brukt aktivt og derfor vanskeligere å få en god totaloversikt av populasjonen, linjer etc. mht bruksegenskapene .. Boxeren er som sagt langt mer utbredt i konkurranse/tjeneste i f. eks sverige, noe som bla. gjør det lettere å få førstehåndskjennskap til foreldredyr (+kullsøsken til foreldredyr), tidligere avkom og stamtavle forøvrig mtp bruksegenskaper og mentalitet enn her i Norge. Vil anbefale deg å ta en titt på svenske boxerklubbens sider som et utgangspunkt..

Men uansett lykke til med valg av valp og hva enn du har planer om å benytte hunden til når den tid kommer! ;-)   
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: