Må si meg enig med Cat her.
Førstegangshundeiere har vi vel alle vært og den holdningen der er hvertfall ikke mye pedagogisk fornuftig for å hjelpe folk anna enn og tråkke de ned og la de synke mer mot terskelen til og gi opp enn å motiveres. Ja du er idiot, og det er kansje håp for deg om du leser noen valpebøker er rimelig feil svar i forhold til all sunn fornuft.
Alle de linjene denne eksperten brukte på og skjelle ut valpeeieren kunne h*n faktisk gitt vedkommende opptil flere gode råd og vink som en oppmuntring i stedet for å la "innskriveren blir sittende hjemme og tute og ikke vite si arme råd og føle seg komplett hjelpesløs. Tosken anbefaler ikke engang noe lektyre, bare "les noen bøker".
Og hva angår det andre svaret så har vel folk fått ymse bikkjer til og leve med katter før. Det er ikke rakettforskning. Det krever vel bare litt viten, velvilje og tålmodighet trur jeg uten at jeg er typen til å gidde prøve det.

Her benytter bare eksperten muligheten til og briefe om sine kunnskaper om rasen og bevise sin mangel om kunnskap på katt og hund.
Det er greit og gi idioter litt tupp i ræva men da bør du og gi de ett solid vink på rett kjøl og vise litt pondus og positiv kompetanse. Denne valpeeieren har IKKE tid til og lese flere bøker, da er valpen unghund før h*n blir klok. Vedkommende trenger hjelp NÅ. Ikke etter å ha lest 1000 sider i bøker hvor 100 av sidene er noe og ta med seg videre.
Minner meg om endel tråder en kan se på Canis. Rakke ned på de en kan som ikke får det til, gjør ting feil eller annerledes enn sekten og for når de er blitt frelst kan de spamme ned forumet med atferdsproblemer, da er det plutselig greit.
For ikke og snakke om hvordan en kan analysere og konkludere sånne ting utifra hva noen skriver på noen linjer uten å ha mulighet til og sette seg inn i situasjonen eller ha sett ting?
I sånne håpløse tilfeller hvor hundeier er på bærtur er det også tilsynelatende stor sjangs for at vedkommende vil fremstille saken på vranga og i svært subjektiv form, da blir gjerne svarene deretter.
Det siste der ble litt OT men sent nå så fikk jeg det hvertfall ut..

Men nå har ikke jeg heller lest spørsmålene i denne spalten da. God natt