Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "Med vennlig hilsen Atferdseksperten"  (Lest 1715 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: November 28, 2008, 22:35:53 »

Det florerer av hundeblader for tiden. Jeg stod på butikken å bladde litt i et jeg ikke hadde sett før, og ble relativt sjokkert! Hva enkelte klarer å få seg til å si..
Skal man jobbe som instruktør eller atferdsekspert etc må man ha med seg empati og ikke minst ha evnen til å formidle..

Her er svaret "eksperten" gir til en leser:

Jeg blir helt trist når jeg leser spørsmålet ditt, Og da mener jeg at jeg blir trist på den lille valpen sine vegne..
For hvorfor har du ikke satt deg inn i hvordan en valp skal taes i mot i sitt nye hjem, FØR du påtok deg annsvaret for en liten hund? Du kunne for eksempel ha lest et par valpebøker - de beskriver stort sett alle sammen, at dere ikke skal gå fra valpen i de første dagene og opp til en uke etter at den har skiftet hjem!
Tenk på at valpen deres har levd hele sitt korte liv sammen med moren sin og alle søsknene fra kullet. Hun har vært i omgivelser og lukter som har vært kjent for henne. Og helt plutselig blir hun fjernet fra alt det hun kjenner og skal i en alder av 8 uker klare seg selv.
Så helt logisk må dere da ha forventet at den lille og sårbare valpen ikke kan etterlates alene så raskt etter dere har fått henne?
Hvis dere fortsetter med å gå fra henne mens hun piper så er dere godt på vei med å etablere et alene hjemme problem. Og det vil være veldig synd både for henne og dere hvis dere ubevisst påvirker henne til å få totalt angst for å bli etterlatt. Mitt råd til dere er at dere ikke går fra henne i uken som kommer, men til gjengjeld viser henne at hun kan være ganske trygg, fordi dere er der for henne.
Og samtidig vil jeg innstendig be dere om å lese valpebøker, så dere er litt bedre rustet til å gi den nye valpen deres muligheter for å vokse opp til å bli en mentalt sunn og voksen hund.

Svar 2

Jeg er lei meg for å si at jeg som utganspunktet må være gledesdreper... Jeg tror desverre ikke helt på at dere vil oppnå en fredlig "pakt" mellom Molly og kattene.
Dere skriver at Molly er trent til å jakte. Men nå er det jo sånn med en rase som en breton at den "trener" man ikke til å jakte. Rasen har så mye medfødt jaktinstinkt at den overhode ikke skal trenes til å vise jaktegenskapene sine. Dem har den uansett om de blir aktiver gjennom trening eller ikke. Deres trening består i å "avpusse" og "finpusse" de egenskapene som Mollys rase har vært avlet til og brukt til i flere hundre år.
Bretonene er den rasen som man kaller for "jakthundens galopphest".
Det betyr at det er en av de mest aktive og målrettede jakthundraser som vi har og som brukes til jakt på fugler og småvildt.
Og her er jo kjernen til problemet - for en katt kan i en jakthunds øyne minne utrolig mye om småvilt, som f.eks en hare. Og Mollys genetiske programmerine forteller henne at "en sånn en" skal jages!
Det gjør absolutt heller ikke situasjonen lettere at hun har fem års erfaring og stor glede av det med å jage katter som hun fikk lov til før dere flyttet ut av nabolaget.
Så jeg tenker bare at det blir utrolig vanskelig (eller kanskje umulig) for dere å overbevise Molly om at det er bedre å omgås kattene på en rolig måten enn det er å få en morsom jakt ut av det..
Ut fra deres beskrivesle av hennes reaskjoner når hun ser katter er jeg oppriktig beymret for at hun vil knekke nakken på kattungene hvis hun får sjanesn! Og det kan ikke en gang kalles for annet en en normal oppførsel for en hund av den rasen og med de erfaringene med katter.

Er dette en grei måte å svare folk på, jeg syntes han er nedlatende og småfrekk til sine lesere!!
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Irene
Unghund
Utlogget Utlogget

Ifrah= Livets gave

« Svar #1 på: November 28, 2008, 23:25:44 »

Jeg har også lest dette, og reagerte overhode ikke på samme måte som deg  Wink

Jeg leste jo som sagt også spørsmålene, og syns det er en helt legitim måte å svare på.

Hva konkret i disse svarene syns du er nedlatende og småfrekk?
Personlig syns jeg det er mye bedre at den som svarer er klar i talen. Det går ann å kalle en spade for en spade, men på en skikkelig måte, og det syns jeg den som svarte her har klart.

Loggført
Roar
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #2 på: November 28, 2008, 23:31:26 »

Helt enig med deg Irene.
Loggført

Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: November 28, 2008, 23:32:44 »

Jeg har ikke lest spørsmålene...men kunne godt tenkt meg å fått de på trykk også. Men det jeg reagerer på er at det ikke finnes noen som helst løsninger i svarene adferdseksperten gir, Kun kjeft for at de har gjort alt feil. Ut fra svarene kan en jo tenkte seg til sånn omtrent hvordan spørsmålene er og noen forslag til løsninger finnes det da på slike problemer...
Loggført
Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: November 29, 2008, 02:26:23 »

Må si meg enig med Cat her.

Førstegangshundeiere har vi vel alle vært og den holdningen der er hvertfall ikke mye pedagogisk fornuftig for å hjelpe folk anna enn og tråkke de ned og la de synke mer mot terskelen til og gi opp enn å motiveres. Ja du er idiot, og det er kansje håp for deg om du leser noen valpebøker er rimelig feil svar i forhold til all sunn fornuft.
Alle de linjene denne eksperten brukte på og skjelle ut valpeeieren kunne h*n faktisk gitt vedkommende opptil flere gode råd og vink som en oppmuntring i stedet for å la "innskriveren blir sittende hjemme og tute og ikke vite si arme råd og føle seg komplett hjelpesløs. Tosken anbefaler ikke engang noe lektyre, bare "les noen bøker".
Og hva angår det andre svaret så har vel folk fått ymse bikkjer til og leve med katter før. Det er ikke rakettforskning. Det krever vel bare litt viten, velvilje og tålmodighet trur jeg uten at jeg er typen til å gidde prøve det. Grin Her benytter bare eksperten muligheten til og briefe om sine kunnskaper om rasen og bevise sin mangel om kunnskap på katt og hund.

Det er greit og gi idioter litt tupp i ræva men da bør du og gi de ett solid vink på rett kjøl og vise litt pondus og positiv kompetanse. Denne valpeeieren har  IKKE tid til og lese flere bøker, da er valpen unghund før h*n blir klok. Vedkommende trenger hjelp NÅ. Ikke etter å ha lest 1000 sider i bøker hvor 100 av sidene er noe og ta med seg videre.

Minner meg om endel tråder en kan se på Canis. Rakke ned på de en kan som ikke får det til, gjør ting feil eller annerledes enn sekten og for når de er blitt frelst kan de spamme ned forumet med atferdsproblemer, da er det plutselig greit.
For ikke og snakke om hvordan en kan analysere og konkludere sånne ting utifra hva noen skriver på noen linjer uten å ha mulighet til og sette seg inn i situasjonen eller ha sett ting?  
I sånne håpløse tilfeller hvor hundeier er på bærtur er det også tilsynelatende stor sjangs for at vedkommende vil fremstille saken på vranga og i svært subjektiv form, da blir gjerne svarene deretter.
Det siste der ble litt OT men sent nå så fikk jeg det hvertfall ut..  Shocked

Men nå har ikke jeg heller lest spørsmålene i denne spalten da. God natt Smiley

« Siste redigering: November 29, 2008, 03:17:15 av Joachim » Loggført

BH Welincha's Mirakel
Irene
Unghund
Utlogget Utlogget

Ifrah= Livets gave

« Svar #5 på: November 29, 2008, 02:44:54 »

Nå har jeg lest igjennom svarene ett par ganger til, og klarer ikke å se hvor svarer hverken kjefter på eller tråkker på den som spurte...

Mulig jeg som hardbarket trønder har litt mer "rustning", men uansett klarer jeg ikke å se noen kjefting i innleggene...

Men en lur ide er nok å legge inn spørsmålene også, så får folk gjøre seg opp en mening på hva det egentlig blir svart på.. Wink
Loggført
Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: November 29, 2008, 03:04:38 »

Dere som syns dette er helt OK måte og svare på kan jo prøve og lære hundene deres noe de ikke kan med å utelukkende korrigere de for feil de gjør.
« Siste redigering: November 29, 2008, 03:07:30 av Joachim » Loggført

BH Welincha's Mirakel
Jolle
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: November 29, 2008, 03:54:37 »

Hahaha, hva i all verden er galt med svarene folk får her? Grin Det er jo bare småtteri mot hva en kan regne med av svar her på forumet, og langt innenfor det folk må regne med når de spør. Det er vel ikke atferdsekspertens jobb å være psykolog for sarte sjeler også??? Smiley
Loggført
toj
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: November 29, 2008, 10:29:04 »

Dere som syns dette er helt OK måte og svare på kan jo prøve og lære hundene deres noe de ikke kan med å utelukkende korrigere de for feil de gjør.

Ehhhhhh Joachim?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh?Huh??

Hva i svarteste her det svaret med korigering å gjøre?Huh?Huh??

Synes Experten savrer helt supert jeg !!

Trenger flere av den typen som faktisk tør å si det de mener ikke hva de tjener mest på å si!

Ellers så
HATER JEG SNØ!!!!
Loggført

Trond Otter Johansen
www.workingweiler.com
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: November 29, 2008, 12:10:40 »

Det går godt an å gi gode råd uten å bli "trist og lei seg" på andres vegne.  Og jeg er enig med Joachim i at en "jeg-syns-så-synd-på-hunden-din-som-har-deg-til-eier" holdning, ikke er direkte motiverende. Men når det er sagt er det greit å realitetsorientere hundeeiere i forhold til fallgruvene.  Men denne eksperten gir meg igjen følelsen av at det nå snart forventes at man har universitetsgrad for å ha hund. Alle vi har hatt hund for første gang. Og alle har vi feilet og lært.
Nå er det jo også sånn at hundefolk er et hårsårt folkeslag. Det skal ikke så mye til før vi føler oss tråkka på tærne. Og det er kjempe lett å tråkke hundefolk nettopp der, fordi vi alle har gjort de samme feilene en gang.   Wink
« Siste redigering: November 29, 2008, 12:12:34 av Unique » Loggført

Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: November 29, 2008, 12:14:17 »

Man lærer da ikke noe ved og bare få påpekt feilene på det viset. Huh? Det er læringspsyklogi som gjelder mennesker som dyr, det trudde jeg du visste  Huh?
Sannsynligvis har de her skjønt at de har ett problem siden de skriver inn hvis ikke hadde de vel fortsatt og leve lykkelig uvitende og aldri tatt kontakt med en "atferdsekspert" eller? hva er da vitsen i og bekrefte at de er komplett idioter på det viset uten og bidra særlig mye positivt?

Og Jolle, det er vel en viss forskjell og skrive på ett forum og få svar fra bedrevitere under ett nick enn fra en som tittelerer seg atferdsekspert og sannsynligvis får betalt for det? Da bør en ha visse forventninger.
Er vel her en burde kunne se skille mellom sånt oppgulp og faktisk få svar fra en "profesjonell".

En får ikke sånne svar i spaltene til Hjemmet og Norsk Ukeblad om barn og sykdom osv, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så annerledes og greit og oppføre seg som drittsekk i ett hundeblad hvor snittaldern på leserne er 11 år. Det der kunne vært greit hadde fyren vist litt kompetanse og pondus og skrevet litt mer informativt. Ikke se sitt snitt, once in a lifetime til å leke Tor Mjelde. Vil du virkelig få høre at du aldri sku hatt hund er det gratis på Canis.
Jeg kommer hvertfall ikke til og kjøpe dette bladet.

Jeg vil gjerne ha snø til jul, ikke regn jeg. Bytte ?  Grin
« Siste redigering: November 29, 2008, 12:26:21 av Joachim » Loggført

BH Welincha's Mirakel
Per Olav
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: November 29, 2008, 13:40:15 »

Vetta søren jeg, Joachim. Jeg ser ikke noe spesielt feil i å antyde at en hundeeier kanskje burde lest ei valpebok eller to før vedkommende anskaffer seg hund..... Å vite en jakthund har jaktinstinkt burde etter min mening være soleklart for en som har latt hunden få jage katter i hele sitt liv - og også forstå at slikt neppe lar seg endre når eieren først har latt hunden få befeste atferden.

M h t dine angrep på Canis er jeg ikke helt samstemt Smiley Jeg har aldri på noe fora møtt en mer personangripende, ovenfra og nedlatende holdning fra "bedreviterne" enn den jeg ble møtt med første gang jeg logget inn på dette forumet. Fei foran "egen dør" før andre kritiseres.
« Siste redigering: November 29, 2008, 13:54:34 av Per Olav » Loggført
Beate
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: November 29, 2008, 15:38:22 »

Jeg må si meg helt enig med Joachim her!! Dette var noen dårlige svar!
Hadde det vært meg som fikk sånne svar, og jeg var helt "grønn" Jeg hadde følt meg som den dyreplageren! Huh? (Det første svaret) Ikke at det er noe bedre svar 2.
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #13 på: November 29, 2008, 17:16:09 »

Mye rart enkelte henger seg opp i her Kiss

HATER FORRESTEN OGSÅ SNØØØØØØØØØØØØØ Shocked
Loggført

Jolle
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: November 29, 2008, 17:53:11 »

Mye rart enkelte henger seg opp i her Kiss

HATER FORRESTEN OGSÅ SNØØØØØØØØØØØØØ Shocked

Herregud Ronny!!!! Roll Eyes Det er jo perfekt at vi har fått snø her oppe. På med trugene, og ut i skauen. Flott trening for hundene.  Grin
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: