Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bruks-Schæfer forening  (Lest 2073 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Vargfjell
Valp
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: November 30, 2008, 19:11:39 »

Jeg har nå fulgt diskusjoner her på forumet og har kommet til at tiden kanskje er moden for å diskutere om vi nå bør dele rasen.En ren bruksschæfer og en showvariant.Dette er gjort i andre land og er vel bare en erkjennelse av det faktum at de to typene nå er så langt fra hverandre at vi i realiteten snakker om to totalt forskellige hunder.
Da det skaper mye splid og uro de to leirene imellom hadde det etter min mening vært bedre å gå hver til sitt.Det er meget sjeldent vi ser utstillingsvarianten gjøre det bra i bruksarbeid,politi og forsvarsarbeid.De har etter min mening landet på en snill og grei familiehund som alle kan ha og som gjør det bra i utstillingsringen.Det  er ikke noe galt i det bortsett fra at det i statuttene står at schæferhunden er en bruks og tjenestehund.Når utstillingsvarianten ikke blir avlet med det som mål synes jeg det er naturlig at de koser seg med den typen og så lages det en egen klub for den varianten som ivaretar schæferens opprinelige oppgave nemelig det å være en bruks og tjenestehund først og fremst.
I Sverige har de en bruksschæfer forening og i Tyskland er det nå en stor klub for bruksschæfere.
Det hadde vært fint å høre sakelige meninger om dette her i forumet uten man går i skyttergravene og slenger dritt.
Det er mulig jeg tar feil,men jeg mener tiden er inne for en diskusjon om dette
Mvh Knut
Loggført
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: November 30, 2008, 19:35:21 »

Jeg har vel ikke ett bedre svar enn at jeg er enig med deg. Om det er gjennomførbart står igjen å se. Hvem gruppe skal være utbryteren f.eks? Må dat lages ny rasestandard for begge grupper? Mentalt er vel brukslinjene nærmest rasebeskrivelse, men er de det eksteriørmessig!?!?!?
Loggført

Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
michael
Gjest
« Svar #2 på: November 30, 2008, 20:15:51 »

Jeg har nå fulgt diskusjoner her på forumet og har kommet til at tiden kanskje er moden for å diskutere om vi nå bør dele rasen.En ren bruksschæfer og en showvariant.Dette er gjort i andre land og er vel bare en erkjennelse av det faktum at de to typene nå er så langt fra hverandre at vi i realiteten snakker om to totalt forskellige hunder.

Jeg mener at det er den beste løsningen. Da kan utstillingsfolkte løpe rundt ringen sin, mens vi kan løpe rundt i skogen/på treningsbanen Grin. Slik jeg ser det, er rasen delt allerede. Tror de fleste ser det. En egen klub vil bare "formalisere" situasjonen.
Hvor melder jeg meg inn? Smiley
« Siste redigering: November 30, 2008, 20:17:04 av michael » Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: November 30, 2008, 20:20:24 »

Sitat
Jeg mener at det er den beste løsningen. Da kan utstillingsfolkte løpe rundt ringen sin, mens vi kan løpe rundt i skogen/på treningsbanen . Slik jeg ser det, er rasen delt allerede. Tror de fleste ser det. En egen klub vil bare "formalisere" situasjonen.
Hvor melder jeg meg inn?

Signerer den Tongue
Loggført
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: November 30, 2008, 20:26:42 »

For å være ærlig så må jeg si at jeg er veldig i tvil... Jeg er gla i rasen Schäferhund, og om man skal bryte ut av raseklubben og avle etter en ny standard hvordan skal man da få det til å fungere..? Må det da registreres som ny rase med nytt rase navn, ny standard osv? Er Norge stort nok og med nok engasjerte folk til å drive igjennom noe slikt...?

Jeg synes ikke SBS har fungert kjempe bra i Sverige. Og det er liten oppslutning av oppdrettere i SBS om man ser prosentvis hvor mange bruksoppdrettere som finnes i Sverige. SV 2000 er såpass nytt at vi ennå ikke kan se hvordan retning utviklingen vil gå.

Jeg synes at om man skulle vurdert en slik avgjørelse bør man veie fordelene og bakdelene med å dele rasen. Og i slike situasjoner synes jeg ofte folk har en tendens til å bare se fordelene. Men det finnes utrolig mange bakdeler også... Pr i dag har man en etablert klubb, trenings plasser, klubber, folk som er inn i NKK systemet med autorisasjoner på alle nivå. Om man bryter ut ville en garantert miste mye av dette. Det ville koste mye engasjement og at de rette folkene måtte vær villig til å forplikte seg til mye jobb i mange år fremover...

For meg ville det blitt rart å skulle snudd NSchK ryggen pr i dag... Det er der jeg har mitt miljø, mine trenings kompiser og trenings plass. Men feks en forening i tilegg til NSchK som kunne vært med på å være et kvalitets stempel for hunder avlet av brukslinjer hvor helse, mentalitet og bruksegenskaper var høyeste prioritet kunne absolutt være av interesse. En interesse organisasjon hvor man kunne lært av hverandre og samlet nyttig data i forhold til helse, mentalitet, bruksresultater som ville hjelpa oss til å avle bedre hunder og få en bedre oversikt kunne vært gull verdt... Og ikke minst kunne dokumentert forskjellene...
« Siste redigering: November 30, 2008, 20:28:10 av Cat » Loggført
toj
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: November 30, 2008, 21:03:13 »

Smiley
Ja et spennende tema dette her .

Føler vel personlig at det er som knut og Michael skriver.

Det ville kansje løsne oppen del missforståelser ang Sund avl spørsmålet der selv den gode bruks schæferen blir "svertet" av helse statistikken til
Den "Eksteriøre"

Min personlige mening er å blir frem til noen klarer å overbevise meg at Bruks/Grå Shæferen er den "Friske" varianten av schæfer.
Det gjelder både mentalt og generell helse.

Så finnes det noen som klarer vil og kan ta den tunge jobben med å få dette til så er jeg et selvskrevent medlem Smiley
Mvh
Trond Otter Johansen
Loggført

Trond Otter Johansen
www.workingweiler.com
Vargfjell
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: November 30, 2008, 23:56:39 »

Jeg er vel enig med deg Cat. att i første omgang er det snakk om en forening for de som driver avl og/eller er spesielt interesert i bruksvarianten av schæfer,og da som et tillegg til NschH kl.Et sted hvor vi kan diskutere og utveksle erfaringer.Der vi kan legge ut statesikker og opplysninger om aktuelle hunder og også legge ut oversikter og statestikker på MH-Korning (FA) og Hd-Ad resultater.
Jeg har vært med i SBS siden starten og fått mye info og gode diskusjoner med erfarne oppdrettere som er med der(ca 40 kennler).Det burde være mulig å få til noe tilsvarende her i landet selv om vi er få innen bruksschæfer i Norge enda sammenlignet med Sverige.
Knut
Loggført
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #7 på: Desember 01, 2008, 00:22:14 »

Så godt å lese at det ikke bare er meg. Signerer michaels innlegg. Er veldig enig med vargfjell også. Tror tiden er moden for det.
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
bruksdyret
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Desember 01, 2008, 10:22:49 »

Jeg er også absolutt klar for det Smiley.
Loggført
Vargveum
Gjest
« Svar #9 på: Desember 01, 2008, 10:43:46 »

Ja det er ingen dum tanke. Men er det riktig ?. Pr dags dato kan alle som vil melde seg i RSV2000 som er internasjonal.

Det som kan bli et problem er visst dette blir opprettet i Norge å kan det være at utestengelse fra NSchK sine stevner bli en realitet.
Dette skjedde jo med Raiser. Han ble kastet ut av Sv og fikk heller ikke lov til å representere Tyskland under WUSV 2006 selv om han hadde kvalla, og hadde beste snitt. dette de høye herrer mente at han jobbet mot Schaeferhund saken. Huh?

Men er det en ting NschK er redde for så er det akurat dette. (Bruksrasen blir mer og mere populær og utstillerene blir færre og færre) Cry

mvh
Vargveum
Loggført
Gråtass
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Desember 01, 2008, 11:38:43 »

Jeg er vel enig med deg Cat. att i første omgang er det snakk om en forening for de som driver avl og/eller er spesielt interesert i bruksvarianten av schæfer,og da som et tillegg til NschH kl.Et sted hvor vi kan diskutere og utveksle erfaringer.Der vi kan legge ut statesikker og opplysninger om aktuelle hunder og også legge ut oversikter og statestikker på MH-Korning (FA) og Hd-Ad resultater.
Jeg har vært med i SBS siden starten og fått mye info og gode diskusjoner med erfarne oppdrettere som er med der(ca 40 kennler).Det burde være mulig å få til noe tilsvarende her i landet selv om vi er få innen bruksschæfer i Norge enda sammenlignet med Sverige.
Knut

Om dette er intensjonen, så er jeg enig og ønsker medlemsskap. "Ny" Nschk tror jeg er vankelig, men å starte en forening til bruksschäferens fremme tror jeg tiden er moden for. Jeg tror også at det må være mulig å få til noe sånt i Norge. Men man kan jo ikke regne med noen NKK status, så det blir vel mer som en "venneforening"?
Loggført

-If you don't like the answer, ask a different question!-
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Desember 01, 2008, 15:01:45 »

Vil dere si dere er i flertall, altså bruks-sch-folket Huh?
Loggført

Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Desember 01, 2008, 15:48:19 »

Hvis rasen skal deles, har jeg følgende spm:

Skal den deles inn i to raser eller to / flere grupper?  Hvilke hunder skal i såfall høre til i hvilke grupper?
Skal en side være utbryter å danne NY rase? Hvilken klubbtilknytning vil å såfall disse ha?

Et spm til:

Hva skal "barnet" hete?

Personlig tror jeg deling av rasen er feil sted å begynne. Aksepter heller at schæferhunden har flere bruksområder. Også utenfor banen..... har vi ikke alle Schæferhunder?

« Siste redigering: Desember 01, 2008, 15:53:41 av Unique » Loggført

bruksdyret
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Desember 02, 2008, 03:21:06 »

Rasen er jo allerede delt, så det trenger vi jo ikke gjøre. Meningen er vel heller og skape en forening for de med felles intresse. Altså bruksschäferen.
Loggført
milder batmusen
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Desember 03, 2008, 00:39:08 »

jeg synes ikke man burde dele schæferen i  2lejre men  den burde avles som det den er nemlig en alsidig brugs og tjeneste hund og ikke kun en familehund eller en udstillingshunde
jeg synes det er ærgeligt at arbejdshunde skal gøres til udstillingshunde da det ikke er det de oprindeligt er avlet til

men det kan måske være smart og opdele det i lejre da at kun have en schæfer linje er for sent nu og ikke kan lade sig gøre desværre Cry
Loggført

en rigtig hund er en brugshund
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: