Jeg er veldig enig i mye av det som blir skrevet her, og jeg også tror tiden er forbi, og at vi ikke kan redde rasen som helhet. Syntes det er flott om noen tar tak i dette.
Det som jeg er redd for, er at det blir avlet for mye andre veien. At det blir for mye drifter eller det blir for mye stress..
Hvordan var schaferen før i tiden, kontra i dag (tenker da brukslinjene) Var det like mye drifter, stress, jakt etc som vi ser på noen av brukslinjene i dag?
Jeg syntes vi kan se dette godt på Mallen, jo heitere jo bedre.. Ingen av knapp.. bare å kjøre på!! Mange av de hundene evner ikke å slappe av..
nje det er ikke rigtigt maller er suveræne til tænd sluk funktionen og er rigtig gode til at slappe af når når de har fri og i lydighedsmomenter bedre end schæfer som har sværre ved at slukke feks under lydighed bliver schæfere ofte ved med og gø men det er dens charme og dens træk
schæfere var mere alsidige i gamle end de er idag mere på fod med mallen idag er de ikke nær så alsidige som før
Jeg regner ikke med det er hit vi vil heller.. Det blir en stor jobb og få dette opp og gå, og ikke minst mye krangling med NSchk.