Sider: [1] 2 3 ... 5   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dobermann til bruks?  (Lest 6467 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Carina
Gjest
« på: Desember 13, 2008, 00:04:45 »

Har noen spørsmål om denne flotte rasen som jeg håper noen kan svare på.

Er det noen spesiell grunn til at man ikke ser så mange dobermann i NBF?
Hvordan er de å trene?
Hvor henter man dobermann dersom man vil trene IPO og NBF-bruks?
Er det vanlig med hunde/kjønnsaggresjon hos rasen?
Hva bør foreldredyr være sjekket for mtp arvelige defekter?
Loggført
StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: Desember 13, 2008, 01:16:15 »

Det finnes ingen dumme spørsmål så dette er ingen form for kritikk men en reklame for søkefunksjoen til forumet..  Når jeg søkte på Dobermann fant jeg dette som burde inneholde den infoen du er på jakt etter...

http://www.brukshundforumet.com/forumet/index.php/topic,1349.0.html

http://www.brukshundforumet.com/forumet/index.php/topic,1273.0.html

http://www.brukshundforumet.com/forumet/index.php/topic,258.0.html

http://www.brukshundforumet.com/forumet/index.php/topic,258.0.html

http://www.brukshundforumet.com/forumet/index.php/topic,1092.0.html

http://www.brukshundforumet.com/forumet/index.php/topic,1053.0.html

Dette er mer et testament på at brukerne her har mye kunnskap og har delt mye av den allerede,

Men jeg renger med at mange også vil svare på spørsmålet ditt..

Loggført

Det bor en grevling i taket
Svein.E.J
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Desember 13, 2008, 02:05:06 »

En flott rase helt klart, en av de flotteste om ikke den flotteste..... Wink

Grunnen til at den ikke er så godt representert i NBF ville vel vert ett godt spørsmål og spørre eller sett på Nordisk dobermann forum da hadde du nok forstått bedre.
Gidder ikke gå nermere inn på det da jeg kunne skrevet en roman om emnet og dette ikke er plassen og syte om de tingene.
Men at problemet er jentene inne på NDF ja det får jeg tilføye som problem nr en, problem nr to er at de fleste dobermann herrer som har dobermann helst kler seg i maskara og går på utstilling og vinner de ikke er de og finne gråtende inne på Nordisk dobermann furum.
Hoved problemet er nok at bruks er ett sjelldsord i dobermann miljøet, roper du bruks i det mijøet så står 600stk og ser på deg og lurer på om du prater polsk og de forstår ikke en dritt.
De tror bruks er ett land langt der borte på andre siden av planeten de ikke trenger vite om.

Hvordan er de og trene...:

De er nok ingen lett hund og trene om man sammenligner de med disse "fantastiske" jeterhundene som har ett annet syn på sammarbeid.
Dobermann kan vere en egenrådig hund med mange egne tanker men desto større glede den dagen man finner ut av det og lykkes.
En utrolig morsom hund og trene selv om man fort lærer seg noen gloser man helst ikke bruker i kristne mijøer mens man trener disse dyra...... Wink
Men velger man hund fra bruks oppdrettere ja så får man som oftes med en større posjon konsetresjon og arbeid vilje og det hjelper.
Skal du lete etter en god brukshund ja så leit godt og vel, de kommer ikke rekende på ei fjøl for og si det mildt.
Men det finnes gode bruks oppdrettere i norden det er det ingen tvil om, de bruker og de samme linjene som er brukt i resten av verden på bruks dobermann.

Om den er aggresiv mot andre hunder, nei dette er nok opp til eier, sosialisering er stikk ordet men klart de kan bli det og blir de først hunde aggresiv så kan nok det fort bli en utfordring det veit jeg alt om som har en hann hund aggresiv dobermann.
(neida jeg har ikke vert dårlig i sosialiseringa, den er over sosialisert men på grun av dårlig oppførsel av en ikke ukjent rase jeterhund ja så liker den ikke han hunder lengre)

Sykdomer da er det nok HD og wobbler som er vikktigst men går man på de beste bruks oppdretterne i norden så får man med en mye bedre helse og på hundene en de fantastisk destruktive utstillings linjene og hundene.
Men sjekk godt angående sykdomer og gå gjennom de data som finnes og finnes det ikke noe god data på den oppdretteren og de hundene fra den oppdretteren dere har sett ut ja så gå fort derfra og ikke se deg tilbake da en hver oppdretter med respekt for seg selv og rasen har ett godt grunnlag av sjekk på sine hunder og avkom som forteller litt om status i det oppdrettet.

Forøvrig en utrolig morsom rase på alle pungter, den gleder så mye at man skal vere bra hjerterå for og ikke bli gla av og ha den i hus.'
En bedre kompis skal du lete lenge etter, å nei dere sch folk ikke prøv dere dobermann går sch en høy gang som kompis...... Tongue

lykke til videre i søken etter dobermann, en god dobermann er bare best, bare synd det finnes så få av de.

Mvh

« Siste redigering: Desember 13, 2008, 02:07:17 av Svein.E.J » Loggført
Marita_H
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Desember 13, 2008, 02:47:01 »

Kan bare skrive om min erfaring med rasen, og skal prøve å fatte meg i korthet.

Mitt inntrykk av rasen etter er at det er svært stor forskjell på hundene. Hvilke linjer man velger er avgjørende for hva man får, selv om det selvfølgelig også betyr noe hva man som eier/trener klarer å hente frem hos den enkelte hund.

Som brukshund skal rasen være en allrounder- de skal egne seg til det meste. Og det gjør de virkelig, OM man bare får en ordentlig Dobber Grin De skal ha god søkslyst, konsentrsjon og ro til å jobbe både i storsøk og finsøk. De skal være middels på temperentet, dvs ikke for heftige, men ha en kjapp reaksjon og dermed være trenbar til IPO og NBF. Om du ser på de som bruker Dobermann i dag, så er det mange som har mye resultater i både IPO og NBF. Kanskje ikke i Norge i forhold til antall (men det er noen da), men i Sverige er det mange Dobermann både i den ene og den andre grenen.

Rasen er desverre inne noen kretser blitt avlet fram til daffe molosser, driftsløse, late og alt for store. Andre er for skarpe, nervøse og sliter meg sosial angst og dårlig tilgjengelighet. Men det er fortsatt en del Dobbere som er som de skal; driftssterke, sosiale, nysgjerrige og med stor ro og av-knapp. Poenget er vel å vite hvor man skal lete...

Jeg valgte å bruke lang tid på å finne oppdretter og hadde satt meg noen kriterier bla:
-hundene fra kennel skal være mentaltestet og gjerne ligge høyt på både tilgj, lek, nygjerrig ol. samt være skuddfaste i snittet av kullene/kennel. Jeg bryr meg mer om at kullsnittene er bra, enn om en oppdretter har en eller to stjernehunder med gode resultater.
-oppdretter må konkurrere/trene med hunder selv, og jeg må se at andre valpekjøpere også har gode resultater i tillegg til oppdretter, ellers er det kanske bare oppdretter somer svært flink å trene hund...?!

Jeg er faktisk helt overrasket over hvor mange i Norge som aldri har sett en skikkelig Doberman, for de blir like overrrasket når de feks ser mine svenske/danske dobbere på treningbanen. Jeg tok MH på min hanhund i Norge, og kommentarene fra dommer mfl etterpå at de aldri hadde sett en slik dobermann før. Greit nok at den er svært bra og også er KORAD på hele 523 poeng, men slik er omtrent alle fra min svenske oppdretter. Noen er sikkert bedre også, mens andre er litt mindre bra på ulike områder. Så jeg er ofte blitt skuffet etterhvert som jeg har skjønt at de fleste i Norge mener Dobbern er ubrukelig.

Rasen er likevel ikke den enkleste, særlig hanhundene er krevende på en annen måte en kanskje andre brukshundraser. De finner seg ikke i å bli behandlet stygt og de færreste lykkes med en mentalt sterk Dobermannhanne om de tror de kan banke vett i den. Tispene er stor sett enklere og "hører" mer etter selv om man er litt upedagoisk en dag..

Hanhunder går omtrent aldri overens med andre hanhunder i voksen alder, selv om det er unntak her også. Rasen, både hanhund og tisper trenger svært god sosialisering med andre hunder, og bør spares for dårlige opplevelser med andre hunder.

Når jeg hører at folk plages med at dobbere er umotivert for trening eller vanskelig å belønne, så skjønner jeg faktisk ikke hva de snakker om, for jeg kan ikke huske at jeg opplevd dette med mine noen gang. De er supersugen på alt som er lek og gøy, og de har bitt seg fast i alt som beveger seg av leker fra de kom i hus. Men dette er hunder som også må brukes mye, de egner seg ikke til å gå tur i bånd rundt kvartalet, og bare springe i en ring på utstilling. Så man må vite at man vil ha en slik hund, og hva det som følger med av jobb om man skaffer seg seg slik Dobermann. Med mye mot kommer også evnen til å handle på egenhånd laaangt fra eier- feks løpe etter elg flere kilometer bare på gøy.... Lips Sealed

Rasen sliter med en del sykdommer, men er ikke av de verste. Allergi, HD, tyroksinmangel, hjertefeil er noe.  Likevel synes jeg rasen er frisk i forhold til andre raser- har med 4 dobbere hatt en syk hund en gang- en litt alvorlig øyebetennesle som måtte behandles fordi den ikke gikk over av seg selv.

Vel, håper dette var til litt hjelp..som sagt , lurt å bruke tid på å sette seg inn i dette med linjer/oppdrettere før mann kjøper denne rasen.

mvh Marita

Loggført
jd_goldmania
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #4 på: Desember 13, 2008, 02:48:47 »

Heisan

Jeg er enig i mye av det svein skriver angående helse og at det finnes mange gode oppdrettere som fokuserer mer på helse vs. eksteriør.

men jeg ser ikke helt den at der en en vanskelig rase å trene.  Jeg har nå min 3 dobermann og de er ingen vanskelig hund å trene tvert i mot. Jeg vil tørre å påstå at det er mindre tabbekvote på en border collie vs. en dobermann.

Legger du vekt på sosialisering og miljøtreningen som valp, så har du en fantastisk hund som voksen.
Det en skal tenke på er at den blir seint voksen, og en må selvfølgelig legge til rett forholdene for det.

Dobermann har mye i seg, i form at det er en vilter hund. Det viser seg gang på gang at de hundene som går over til agressjon er hunder som har veldig høyt stress og som blir korrigert for sin vilterhet. Dermed går det ut over omgivelsene, oftes andre hunder.

Men virkelig en rase jeg vil anbefale for arbeid, kan brukes til nesten alt, om ikke alt...

Vi vektlegger NBF det kommende året, så vi får håpe på det blir noen resultater på oss.
Men vi er vel kanskje en av de få dobermann-ekvipasjene som faktisk fortsatt trener nbf..

Lykke til videre!!!
Loggført

AD Kewills Attractive Amber
AD Mezzrows Cashmir
Exigor`s Black Zoltan

NUCH Viemar Berezi
NUCH BH IDCjgs-08 FV-10  Kriegerhof Una-unita
Svein.E.J
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Desember 13, 2008, 02:57:16 »

Her er noen gode oppdrettere som om de ikke har valper nok er medgjørlig med gode råd og hjelp i videre søken etter dobermann.

Og råd bør man helst søke av folk som virkelig har brukt en dobermann og ikke noen som sier den er lett som bare det for jeg har klart kl1 lp med den så den må vere det.
Alle som har trent og bruker sin dobermann i verden i sport og har brukt andre bruks raser  kan fortelle litt bedre om hva som er hva og hvorfor det er slik.

Var dobermann en lett hund med alt som folk i dobermann verden liker kle den inn i hadde den nok hevdet seg der vi ønsker den skal hevde seg og tenker jeg men det er nå min mening så får jentene ha sin.

Norge:

http://supremeguardiansdobermann.webs.com/index.htm

Sverige:

http://www.briskas.com/

http://www.dobfanciers.com/startsida.htm

Danmark:

http://www.ascomannis.com/

(Kennel Jotunheim)  

http://www.geocities.com/Heartland/Garden/9971/index.html

Finland:

http://www.doberwache.com/

Tyskland:

http://www.burgstaette.de/index.html

(Vom Edertal)  

http://www.dbzvomedertal.de/cms/

http://www.vom-gomaringer-schloss.de/news/indexuk.html

http://www.von-utgard.de/

http://www.geocities.com/warringhof/Warringhof-index.htm

http://www.ruhr-line.de/ferrenberg/huendinnen/cleo.php?navid=6

Tyskland har mange aktuelle, tok bare noen men det finnes mange flere med gode hunder og kunnskap man kunne valgt av.

Nederland:

http://www.lesdeuxpeupliers.nl/index.php?lang=en

Canada:

http://www.blitzkrieger.com/

Mvh

« Siste redigering: Desember 13, 2008, 03:11:36 av Svein.E.J » Loggført
Svein.E.J
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Desember 13, 2008, 03:08:29 »

Å Annja, istedet for og bare si du har hatt 3 stk dobermann og de er utrolig lette og trene og bare fryd og gammen kan du ikke heller fortelle jenta hva du har oppnåd med de og hvordan dine erfaringer i konkuranse med de har vert så hun kan få litt innformasjon annet en at de bare er lette.

Hvordan synes dere dobermann er i konkuranse sammenheng i IPO foreksempel i forhold til andre bruksraser som sch, malle, hollender for nå var planen til jenta og bruke hunden til nettopp dette.?

Mvh

Loggført
Marita_H
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Desember 13, 2008, 05:14:55 »

Hva man velger å bruke hunden sin til er er vel ikke det som avgjør om hunden er bra eller ikke, samt mer eller mindre egnet til noe. Så om jeg ikke utdypet det nok hva jeg mente kan jeg vel skrive mer preisis da..

Som sagt: Jeg er ikke så opphengt i tittler i seg selv, nettopp fordi det bare sier noe om at en hund har en eier som har valgt å trene innenfor en gren i hundeverden. Likevel synes jeg det sier noe om hundene når en oppdretter har kull på kull der mer enn 50-60% av hundene er representert innnen en hundesport på høyt nivå. Gjerne både Lp, NBF, IPO og agility.

For det er en slik "helhet" i linjer som gjør om jeg liker det jeg ser og hvor jeg velger å kjøpe hund fra. Når jeg kan se at feks en oppdretter har en MH-statistikk der hundene er mer tilgjenglige, mer lekne, mer nysgjerrige og mer skuddfaste enn snittet av en rase, OG ser at flere valpekjøpere har gode resultater i mange sporter, da tenker jeg at det er stor sjanse for å få en god hund derfra.  Det er nemlig flere ting som skal være med om man skal få en god hund til bruks, bare heftig lek er ikke nok, da feks sosial utrygghet kan ødelegge mye for en ellers leken hund. Jeg har selv sett en hund slippe en figurant midt i en prøve fordi den kom en mann gående fra publikum i motsatt retning 100 meter borte..Hunden var ikke trygg nok på å la det passere uten å sjekke det ut. Det er ikke en lite heftig hund nødvendigvis. Så jeg vil ha mer enn bare hunder som er "heftige". Konsentrasjon er viktig: de skal kunne funke under mange omgivelser. Jeg må kunne ta hundene ut på konkurranser der de ikke har satt sine ben på marken enda, og de kunne slippe taket på ALT rundt dem og bare ha fokus på meg. Det krever en del, uansett sportsgren man konkurrerer i.

Jeg har sett en del Dobermann på MH, Korning og andre mentalttester de siste årene, og jeg har av og til blitt overrrasket over at en del hunder som ser bra ut på papiret ikke er så trivelige likevel. Bla en hanhund som bestod korninger, men som faktisk glefset godt etter meg i det jeg stoppet 10 meter unna eier og hund og spurte om veien før testen begynte. Leken nok den ja, men ikke særlig sosialt trygg. Man skal jo tross alt ha dem i hus, ikke bare bo på en treningsbane med en figurant døgnet rundt!!

Jeg trener både spor (skogs og jorder) og rundering med 4 dobermann. De skal være tilgjenlige nok til å springe ut til fremmede fig. og kunne jobbe selvstendig. Her synes jeg nysgjerrighet er viktig også. Avstandsleken på MH avslører ofte hvem som er gode brukshunder- spinger de ut uten noen frykt eller tvil og har høy lekelyst, er de ofte hunder som egner seg til mye innen hundesport.
På sporarbeid med dobermann synes jeg ofte at man må jobbe systematisk med ro og særlig i IPO spor, må man lære dobermann at sporet ikke trenger å jogges. Jeg føler at de sånn litt så vel selvsikere, og de VET hvor sporet går, så hvorfor ikke bare komme seg fort til enden. Sporsugen som bare det, er min erfaring, og alle dobbere jeg har hatt på kurs har vært det. Igjen er det viktig med trygghet, da de må slippe taket på resten av verden og fordype seg i sporet...

Når det kommer til C-arbeid skal jeg ikke utale meg så mye, da jeg ikke driver med det for øyeblikket. Har kurs og linsens og greier og har trent en del, men egentlig ikke så mye i forhold til andre ting jeg driver med. Jeg kan bare si hva min erfaring er her, og der er med mine hunder. Jeg har feks alltid funnet det underlig at noen bruker så lang tid på få hundene "opp i drift".  Mine dobermann så langt har bitt seg fast med godt grep fra omtrent første gang de så en IPO-pute eller arm, og jeg vil heller si at jobben ligger i å få dem til å slippe når jeg vil de skal slippe...En av tispene har jeg forøvrig vært sykt nøye med innlæring av slipp fra dag en, og har ikke samme problemet med henne, om det skyldes hundene eller treningen vet jeg ikke.  Hanhunden hadde aldri sett en ipo-pølse før han var på lekekurs her ved 10mnd alder, og han våknet plutselig opp og skjønte meningen med livet etter en lekeøkt. Siden har vi egentlig jobbet med å få kontroll på galskapen Grin Grin Grin

De biter dypt og fast, og har god teknikk på å bruke kroppen som tyngde for å trekke "byttet" med seg..Jeg har aldri opplevd at de koker over, eller blir aggresiv, har overslagshandlinger eller andre probemet om jeg har kjørt opp intenisteten. Om dette er noe andre dobbere sliter med vet jeg ikke, har ikke hørt noe om det fra de som trener her heller eller fra alle de som har søsken til mine.  
Jeg synes det er en del forskjell innen rasen når det kommer til "førbarhet", noen er mykere og mer var for eier, mens andre dobbere gir seg blankt f.. hva eier måtte mene om saken. Erfaringer og treningsmetoder vil jeg tro spiller en vesentlig rolle her.

De som tror at LP på elitenivå er noe som alle hunder kan drive med, har nok for lite  kunnskap både om hundetrening og lp som konkurransegren. Jeg trener mange hunder til mangt, og jeg må si at ingenting jeg har trent til nå er så kompleks som et elite LP program. På grunn av de svært varierte øvelsene krever det hunder som kan skifte fra eksplosiv til totalt ro på svært kort tid. Innen bruks og IPO er programmene krevende på en annen måte, men MYE enklere. Det er få komplekse øvelser og her blir intensitet, men ikke presisisjon i så stor grad belønnet. En god lp hund må dermed være svært anvendelig og kunne veksle fort mellom ulik intensitet på en helt annen måte en enn ipohund. De må tåle en del pressede situasjoner- feks felles sitt med fremmede hunder på 3 meters avstand med skult fører. Dette er ikke så enkelt som det høres ut, og mange sliter med akkurat denne øvelsen.

Jeg er enig i at IPO også krever sin hund, og jeg synes programmene er gode, og liker det høye tempoet og intenisteten i forhold til alt pirket i lp. Men jeg tror bare ikke at IPO er frelsen til alt godt i Dobermannverden, det må mer til enn bare titler for å lage gode hunder.

Jeg har trent sch. for mange år siden, og jeg påstå at dobermann ikke er så enkel som en sch på noen områder. Ikke fordi de er dårligere hunder, men fordi man MÅ få dem til å tro at gjør alt fordi de vil det selv, ikke fordi vi sier det. Typisk dobermann som er feiltrent- den stikker fra treningsbanen, særlig på konkurranser!!! Gjeterhund-hunder kan man alltid rope tilbake strengt- en dobber- særlig en hanne, vil vise deg fingern og stikke 200 meter lenger unna. Så enkle i seg selv- NEI, men lette å belønne -JA. To ulike ting, men om man trener systamatisk og positivt, så kan man få til alt med en god dobber.

Jeg elsker rasen og dens evne til å få meg til å strebe etter å blir en bedre trener hele tiden.  Jeg synes andre raser fort blir for myke, og at tabbekvoten blir for liten når det kommer til hardhet og belstbarhet, samt at jeg HATER hunder som syter under fri ved foten eller fellesøvelser, samt har en urolighet som medfører mye ekstra arbeid på de vanskeligste øvelsene i lydighet. Har trent sammen med noe maller, samt andre gjetehunder, og jeg må liksom ta meg litt akt fordi jeg merket at hundene blir belastet av min noe brautende måte å behandle dem på. Dobbere bryr seg liksom ikke om man legger seg over dem, drar dem i skinnet eller tråkker dem på tærne på trening. Maximus kan jeg brøle hold kjeft til om han begynner å halse under trening, mens han fortsette å tilby en atferd. Mathilde har trynt ned fra diverse møn og agillityvipper og slått seg fordervet, men bryr seg ikke.
Fysisk tåler de MYE, det er nesten så man må følge med dem ekstra nøye, så de ikke får senskader. Mulig dette gjelder for andre brukshundraser også, men jeg synes dobber er litt mer ekstrem en en del andre jeg har sett..

Håper dette ga deg litt mer svar på det du lurte på, og lykke til med evnt ny hund- verdens beste rase:)

mvh Marita

« Siste redigering: Desember 13, 2008, 05:16:31 av Marita_H » Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Desember 13, 2008, 10:35:27 »

Har noen spørsmål om denne flotte rasen som jeg håper noen kan svare på.

Er det noen spesiell grunn til at man ikke ser så mange dobermann i NBF? Er det ikke, trodde det var der flesteparten var
Hvordan er de å trene? Fantastisk, er som Marita sier
Hvor henter man dobermann dersom man vil trene IPO og NBF-bruks?Svein har listen Grin
Er det vanlig med hunde/kjønnsaggresjon hos rasen?Vet ikke, min hanne springer sammen med hvem som helst uannsett rase kjønn. HELT TIL DET SMELLER
Hva bør foreldredyr være sjekket for mtp arvelige defekter? Hd,wobbler,øynene,skudd,mentalitet,allergi

Løp og Kjøp Cool
Loggført

Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Desember 13, 2008, 11:13:15 »

Kan bare skrive om min erfaring med rasen, og skal prøve å fatte meg i korthet.

Mitt inntrykk av rasen etter er at det er svært stor forskjell på hundene. Hvilke linjer man velger er avgjørende for hva man får, selv om det selvfølgelig også betyr noe hva man som eier/trener klarer å hente frem hos den enkelte hund.

Som brukshund skal rasen være en allrounder- de skal egne seg til det meste. Og det gjør de virkelig, OM man bare får en ordentlig Dobber Grin De skal ha god søkslyst, konsentrsjon og ro til å jobbe både i storsøk og finsøk. De skal være middels på temperentet, dvs ikke for heftige, men ha en kjapp reaksjon og dermed være trenbar til IPO og NBF. Om du ser på de som bruker Dobermann i dag, så er det mange som har mye resultater i både IPO og NBF. Kanskje ikke i Norge i forhold til antall (men det er noen da), men i Sverige er det mange Dobermann både i den ene og den andre grenen.

Rasen er desverre inne noen kretser blitt avlet fram til daffe molosser, driftsløse, late og alt for store. Andre er for skarpe, nervøse og sliter meg sosial angst og dårlig tilgjengelighet. Men det er fortsatt en del Dobbere som er som de skal; driftssterke, sosiale, nysgjerrige og med stor ro og av-knapp. Poenget er vel å vite hvor man skal lete...

Jeg valgte å bruke lang tid på å finne oppdretter og hadde satt meg noen kriterier bla:
-hundene fra kennel skal være mentaltestet og gjerne ligge høyt på både tilgj, lek, nygjerrig ol. samt være skuddfaste i snittet av kullene/kennel. Jeg bryr meg mer om at kullsnittene er bra, enn om en oppdretter har en eller to stjernehunder med gode resultater.
-oppdretter må konkurrere/trene med hunder selv, og jeg må se at andre valpekjøpere også har gode resultater i tillegg til oppdretter, ellers er det kanske bare oppdretter somer svært flink å trene hund...?!

Jeg er faktisk helt overrasket over hvor mange i Norge som aldri har sett en skikkelig Doberman, for de blir like overrrasket når de feks ser mine svenske/danske dobbere på treningbanen. Jeg tok MH på min hanhund i Norge, og kommentarene fra dommer mfl etterpå at de aldri hadde sett en slik dobermann før. Greit nok at den er svært bra og også er KORAD på hele 523 poeng, men slik er omtrent alle fra min svenske oppdretter. Noen er sikkert bedre også, mens andre er litt mindre bra på ulike områder. Så jeg er ofte blitt skuffet etterhvert som jeg har skjønt at de fleste i Norge mener Dobbern er ubrukelig.

Rasen er likevel ikke den enkleste, særlig hanhundene er krevende på en annen måte en kanskje andre brukshundraser. De finner seg ikke i å bli behandlet stygt og de færreste lykkes med en mentalt sterk Dobermannhanne om de tror de kan banke vett i den. Tispene er stor sett enklere og "hører" mer etter selv om man er litt upedagoisk en dag..

Hanhunder går omtrent aldri overens med andre hanhunder i voksen alder, selv om det er unntak her også. Rasen, både hanhund og tisper trenger svært god sosialisering med andre hunder, og bør spares for dårlige opplevelser med andre hunder.

Når jeg hører at folk plages med at dobbere er umotivert for trening eller vanskelig å belønne, så skjønner jeg faktisk ikke hva de snakker om, for jeg kan ikke huske at jeg opplevd dette med mine noen gang. De er supersugen på alt som er lek og gøy, og de har bitt seg fast i alt som beveger seg av leker fra de kom i hus. Men dette er hunder som også må brukes mye, de egner seg ikke til å gå tur i bånd rundt kvartalet, og bare springe i en ring på utstilling. Så man må vite at man vil ha en slik hund, og hva det som følger med av jobb om man skaffer seg seg slik Dobermann. Med mye mot kommer også evnen til å handle på egenhånd laaangt fra eier- feks løpe etter elg flere kilometer bare på gøy.... Lips Sealed

Rasen sliter med en del sykdommer, men er ikke av de verste. Allergi, HD, tyroksinmangel, hjertefeil er noe.  Likevel synes jeg rasen er frisk i forhold til andre raser- har med 4 dobbere hatt en syk hund en gang- en litt alvorlig øyebetennesle som måtte behandles fordi den ikke gikk over av seg selv.

Vel, håper dette var til litt hjelp..som sagt , lurt å bruke tid på å sette seg inn i dette med linjer/oppdrettere før mann kjøper denne rasen.

mvh Marita

Sitten i lp---(med fremmede hunder?Huh?) Hører vel til sjeldenheten at det er så mye fremmede hunder, kanksje i NM. Men ellers på prøvene er det nu samme røkla som trener til daglig sammen på dette.
Tenker dekken i lydighetsprogrammet i Rik e endel hardere for hundene..Var så mye rart du skrev her så jeg ikke kjenner meg helt enig her når det gjelder programma. Men det for vi ta på kammersett Marita..hehe..

Men beskrivelsen av Dobern kjenner jeg igjen, , , , Grin
Loggført

IPOMAN!!!
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Desember 13, 2008, 11:21:32 »

Doberman er en fin hund å trene!

Sad Men skal du til toppen av listene nasjonalt kan du avskrive Doberman umiddelbart. Er du derimot fornøyd med å gjøre det bra på lokalt plan kan du godt kjøpe Doberman. Smiley

Det er fryktelig enkelt, bare se på resultatlistene på NM IPO, NM NBF........Hvor er Doberman?
Det kan ikke tilskrives at hundførerene er dårlige, DET er faktisk noen gode som har, eller har hatt Doberman.
Når det gjelder IPO er det der Dober har problemer, i NBF bør man kunne hevde seg godt.
Største innskrekninger på Doberman i dag er belastbarhet og mot i gruppe C. Inntil jeg ser noe annet er nok dette dessverre et faktum. I Sverige har det faktisk vært Doberman i topp 10 på IPO SM........ Så noen bra individer finnes. Lykke til!!!
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Desember 13, 2008, 11:39:55 »

Doberman er en fin hund å trene!

Sad Men skal du til toppen av listene nasjonalt kan du avskrive Doberman umiddelbart. Er du derimot fornøyd med å gjøre det bra på lokalt plan kan du godt kjøpe Doberman. Smiley

Det er fryktelig enkelt, bare se på resultatlistene på NM IPO, NM NBF........Hvor er Doberman?
Det kan ikke tilskrives at hundførerene er dårlige, DET er faktisk noen gode som har, eller har hatt Doberman.
Når det gjelder IPO er det der Dober har problemer, i NBF bør man kunne hevde seg godt.
Største innskrekninger på Doberman i dag er belastbarhet og mot i gruppe C. Inntil jeg ser noe annet er nok dette dessverre et faktum. I Sverige har det faktisk vært Doberman i topp 10 på IPO SM........ Så noen bra individer finnes. Lykke til!!!

Om du ser på de Norske oppdretterne(forutenom et par) så ser du vel at de ikke har tid til og konkurranser, som regel er det ei utstilling som er på samme dato Grin Grin Men de er alle sammen under preperasion Huh? Huh? Huh? Ingen tvil om at rasen mangler folk som trener Dober for og konkurrere Angry
Loggført

Carina
Gjest
« Svar #12 på: Desember 13, 2008, 15:12:39 »

Tusen takk for lange og utfyllende svar alle sammen!

Dobermann høres ut akkurat sånn jeg hadde fått inntrykk av at de var. Det er noen her på IPO-treningene som har dobbis, og de er jo bare ustyrtelig morsomme når de tar seg en seiersrunde i stedet for å høre på fører.  Tongue Jeg har tidligere trent korthåret vorsteher, en av de striere fuglehundrasene, og den hunden var akkurat slik. Kunne være verdens største vims, men jeg nådde godt inn til den og hadde bedre kontroll og lydighet enn eieren selv som helst gikk inn fysisk. Det er en sånn hund det er kjekt å trene, en som vil mye også blir det opp til eier å kanalisere det dit en vil ha det.

Ser jo at det er vanlig med iallefall kjønnsaggresjon, gjelder dette også dersom man har en hannhund i huset fra før som valpen vokser opp med?

Marita, hvor har du kjøpt dine hunder?

Svein; Tusen takk for liste. Jeg tenkte meg helst til Sverige for å finne hund, hva er det som gjør Briska's og Dobfanciers bedre enn feks Mezzrow og Dirago?

Det høres jo ut som det dessverre er vanskelig å finne en bruksdugelig hund, og at man må være heldig dersom man skal finne en. Mitt mål, dersom jeg kjøper dobermann, er en godkjent IPO3 prøve - evt NBCH IP og å stille på Norsk Mesterskap i NBF-bruks. Bør jeg glemme rasen?
« Siste redigering: Desember 13, 2008, 15:13:10 av Carina » Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Desember 13, 2008, 16:10:43 »

Briskas ruler Grin Grin

Mezzrow prøver og ta det helt ut Wink Gjennomsnittlig Gode bruks og gode utstillings hunder Shocked
Dobfanciers hunder er hakket kvasser om du forstår, mer tjensterettet avl.
Briska 100% sportshunder Grin Grin Og etter det jeg kan se av min 8mnd tispe så kan jeg annbefale på det sterkeste Shocked Shocked Meget arbeidsom, og det fra dag 1 fra jeg fikk ho i hus Grin
Så har du jo i Norge Supreme Guardians som kjøre på samme linjene som de to ovenfor Cool Cheesy

Maritas Mathilde er vel Mezzrov eller?
Loggført

Carina
Gjest
« Svar #14 på: Desember 13, 2008, 16:20:47 »

Takk for svar. Smiley Jeg er mer ute etter en 'stygg' brukandes hund enn en pen 'halvbra'. Har sett en del på Dobfanciers, og får egentlig en god magefølelse når det gjelder kennelen, men jeg er ikke nok inne i linjer til å vite hva slags kombinasjoner som er bra. Briskas har ikke en oppdatert hjemmeside, men det går kanskje an å sende dem en mail.

Noen som kjenner til linjene disse to kennelene avler på? Og som kanskje har en mening om kombinasjonen som Dobfancier's kjører nå? Er det stor etterspørsel på disse to kennelene, sånn at man må være et år i forveien dersom man vil ha valp?

Håper ikke de er altfor kresne til valpekjøperne sine da, har jo min første konkurransehund og vi startet å konkurrere i sommer og er nå i B rundering og B spor samt at han har bestått ferdselsprøve, så vi har jo ikke oppnådd noe særlig enda. Også er jeg jo jente da. Tongue
« Siste redigering: Desember 13, 2008, 16:21:10 av Carina » Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 5   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: