Det var nettopp dette jeg frykta. Hva er det med dere RIK folk ?? Av og til får jeg følelsen av at begrepet brukshund er begrenset til RIK og gruppe C. Og bruksområdet begrenset til en bane. Hvis de hundene dere ønsker å bruke ikke egner seg som prosjektiler, så finn en rase som passer bedre. Rottweileren ble ikke avlet fram for å løpe fra 0 til 100 på noen tiendedels sekund på en bane.
Jeg er på ingen måte imot brukshundsport eller RIK IPO, men de hundene vi har i dag, er avlet fram etter områder de skulle brukes til. Rottweileren var en drivende kveghund og en god vakthund. Rottweileren er også en stor og kraftig hund. det måtte den være for å hanskes med buskap 3 ganger større enn seg selv. At folk har slutta med kveg kan desverre ikke hunden noe for. Noen brukte også Rottweiler som trekkhund. Schæferen gjetet sauer og måtte ha både kraft og spenst til å følge saueflokken over store områder. men nå skal den også inn i "IPOdressen" og det sukkes og åyes fordi den er for stor og har for lite driv i seg. Dette er hunder som er avlet for å passe folk og husdyr!!!
Ingen av disse hundene måtte prestere på en BANE!!
Det er noen nymotens greier som man plutselig har funnet på å kalle hundesport.
Hvis den framtidige avl skal minske hundene i størrelse for at de skal tilpasse seg en RIK bane eller ei runderingsløype i skogen, så blir jeg mer bekymret.
Skal man drive med brukshundsport så får man finne raser som passer til det man skal drive med i stedet for å presse store hunder ned i størrelse for at de skal passe til å leke deres lek!
Og liker du å holde på med hunden din på en RIK bane, ja så skaff deg en Malle hvis Rotweileren blir for tung. Rottweilere ER tunge hunder!
jeg ser ingen grunn til at verken schæfer eller Rottweiler kan konkurere i gruppe C, men forvent ikke at de skal ha samme fart og spenst som hund som er mindre og lettere i kroppen. Og deltar du i konkuranser med f eks Maller, så skal det godt gjøres å slå dem pga fysikken. Men tanken på å avle alle større hunderaser i retning av F eks Mallen, er en farlig tanke.
Jeg vet ikke om dere skjønner hvor jeg vil. Sannsynligvis skjønner dere IKKE det, og det er i grunnen ikke så nøye for meg heller. Jeg vet at jeg får folk på nakken. men det får heller gå. Dere må skjerpe dere altså.

Rottisen ER og SKAL være en kraftig og muskuløs hund. Størrelsen er beskrevet i rasestandarden.
og passer den ikke på banen så finn en annen hund som gjør det.
*hrrmff*
*applauderer*! My point exatly! Jeg har heller ingenting imot IPO - og selv har jeg hunder som runderer lange strekker i skogen, flere ganger i uken. Den ene er faktisk stor, men har ikke noe problemer med å holde 1 km rundering. MEN - den bruker naturlig nok lengre tid enn mallene eller border colliene. Samtidig både hører og ser jeg folk som vil ha små rottweilere, for at de skal "holde" bedre og gå fortere. Og da er min "redsel" at man skal få en delt rase etterhvert - slik man har på bla schäfer, kelpie og retrivere.
Når man velger en rase som rottweileren, så *bør* man vite at det er en middels stor til stor hund. Vil du ha en kjapp hund, så velger du kelpie, malle eller border collie. Jeg har - med unntak av første hunden - kjøpt rottweilere med tanke på å bruke den - ikke bare i skogen eller på banen - men også som kløvhund, snørekjøring og trekking av pulk. Og jeg har ennå ikke blitt skuffet! Hver gang har jeg fått det jeg ønsker! *hilsen en som nå drikker opp ølen og som tidliger i dag har vært ute og rundert 700 m og gått 1200 m spor med rottweileren sin

*