|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #1 på: Januar 22, 2009, 16:45:37 » |
|
 He he Dette kom vel ikke som noen bombe. Vist dere retter blikket mot Miss univers konkuranser så ser vi vel det samme der. Der får de i tilleg intelektuell ? der svarene som regel er. Jeg vil få slutt på krig og fred og sånn. "Så denne karen sier er jo støggere du er jo smartere er du?"  Næ dette har jeg ikke noe tro på.  mvh Varveum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #2 på: Januar 22, 2009, 17:06:39 » |
|
 He he Dette kom vel ikke som noen bombe. Vist dere retter blikket mot Miss univers konkuranser så ser vi vel det samme der. Der får de i tilleg intelektuell ? der svarene som regel er. Jeg vil få slutt på krig og fred og sånn. "Så denne karen sier er jo støggere du er jo smartere er du?"  Næ dette har jeg ikke noe tro på.  mvh Varveum Altså Vargveum. Tror du de som er med på Miss univers er blitt "avlet frem " med Misse konkurranser som mål? Nå ler jeg godt her altså!!! At hunder som kun blir avlet for eksteriør ikke er særlig "smarte" kan jeg skjønne.. De bortavler jo mye av det vi som driver aktivt vil ha!
|
|
|
|
« Siste redigering: Januar 22, 2009, 17:07:37 av Circameg »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cat
|
 |
« Svar #3 på: Januar 22, 2009, 17:20:52 » |
|
Jeg har egentlig ikke gjort meg opp en mening på hva jeg tror på eller ikke i denne saken for jeg har ikke lest materialet fra studiet godt nok ennå til å gjøre annet enn å synse... MEN det jeg vet er at Kenth Svartberg er en dyktig fyr med mye kunnskap. Han har blandt annet skrevet boken Mentalitetsboken sammen med Ingalill Blixt og Curt Blixt. Skrevet boken "Med sikte på 10'an" Og han har selv konkurrert på landslagsnivå med egen hund og kan skilte med EM og SM tittler. Han er også utdannet etolog fra universitetet i Stokholm og har jobbet i flere år som forsker på SLU. Det han basserer forskningen sin på er resultater fra mentaltester og forandringen som har skjedd med hunder igjennom flere år. Jeg tror ikke resultatene fra mentaltester på så mange hunder lyger...Det som da blir mer interesant å diskutere er hvordan man har lest materialet og kommet frem til konklusjonen. Og om noen gidder å lese studiene som er gjort kanskje det er mulig å få til en debatt om temaet på en saklig måte.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #4 på: Januar 22, 2009, 17:21:50 » |
|
 Nei de er nok ikke bevist avlet frem som hundene.  Forde om de avler bort driftene, så er det ikke dermed sagt at hunden ikke er smart. Har selv en utstillings hund uten motor, men smart det er han men på en helt annen måte. Forde om du har ADHD så kan du ikke regne med at du har en høy IQ  mvh Varveum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Wenche Jo
|
 |
« Svar #5 på: Januar 22, 2009, 17:29:23 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Per Olav
|
 |
« Svar #6 på: Januar 22, 2009, 18:14:05 » |
|
Vårherre veit, men "smarte"/intelligente foreldre har kanskje større sjanse for å få vettuge barn, spesielt dersom barna blir utfordret mentalt?
|
|
|
|
« Siste redigering: Januar 22, 2009, 18:24:38 av Per Olav »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Unique
|
 |
« Svar #7 på: Januar 22, 2009, 19:48:21 » |
|
Nå skjønner jeg hvorfor jeg scora så lavt på IQ testen!! Man kan ikke få både i pose og sekk....  Hva er galt med å stoppe krig og fred og sånn......  ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Per Olav
|
 |
« Svar #8 på: Januar 22, 2009, 19:54:47 » |
|
Nå skjønner jeg hvorfor jeg scora så lavt på IQ testen!! Man kan ikke få både i pose og sekk....  Hva er galt med å stoppe krig og fred og sånn......  ? Ler. Jeg sier ikke at det er sånn, men spør Vårherre om det kanskje er en sammenheng mellom mentale utfordringer og evnen til å løse problemer. For noen altså. Jeg synes å stoppe krig og sånn er alldeles utmerket. Forhåpentligvis får vi litt fred også.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #9 på: Januar 22, 2009, 23:57:44 » |
|
 Hva er galt med å stoppe krig og fred og sånn......? Ikke noe galt i stoppe krig, men freden den stopper du ikke  Utfordringer mentalt er tingen,  Oss mennesker er blitt slappere med årene, vi gidder ikke å ut å trene nok med dyra våre Mener å tro at vi var flinkere til det før i tia. Da hadde vi liksom bedre tid.  mvh Vargveum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cat
|
 |
« Svar #10 på: Januar 23, 2009, 00:00:54 » |
|
Oss mennesker er blitt slappere med årene, vi gidder ikke å ut å trene nok med dyra våre Mener å tro at vi var flinkere til det før i tia. Da hadde vi liksom bedre tid.  mvh Vargveum Så da mener du at mentaleegenskaper vi avleser på mentaltester hos hunder ikke er arvelige, men kun et spørsmål om trening og hvor mye tid vi bruker på hundene?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heidi
|
 |
« Svar #11 på: Januar 23, 2009, 00:13:41 » |
|
 Ikke noe galt i stoppe krig, men freden den stopper du ikke  Utfordringer mentalt er tingen,  Oss mennesker er blitt slappere med årene, vi gidder ikke å ut å trene nok med dyra våre Mener å tro at vi var flinkere til det før i tia. Da hadde vi liksom bedre tid.  mvh Vargveum Og akkurat når før i tida hadde vi bedre tid!?!?!? Jeg påstår at vi aldri har hatt mer fritid og mer penger enn nå........lurer litt på hvor du var hen i både historie og samfunnsfagtimene?!?!?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
|
|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #12 på: Januar 23, 2009, 00:29:31 » |
|
Hæ. nei nå misforstår du igjen Cat.
Men jeg kan svare deg på spørsmålet ditt alikavel. feks. Hunder er som oss forskjellige individer. Har de et talent så er de født med det men det ser du ganske tidlig. Andre må igjenom prosseser for å bli gode. feks. Glatte gulver noen er født til mestre slike oppgaver andre må prøve det først så sitter det. Andre klarer det aldri.
Dermed er det ikke sagt at den som er født til å mestre det meste er best, men den kan være veldig impulssiv. (han enser ingen fare ved det) Men den dagen det individet får seg en smell så kan det faktis gå riktig ille. Dette har blitt observert på noen hunder. Så har du de som må prøve seg frem de har vi sett blir bare bedre og bedre.
Feks på en Schæfer med bruks linjer hadde ikke jeg mentaltestet før den var mentalt moden og på noen brukslinjer så kan den hunden være ganske gammel ca 2.5 til 3 år. Så kan du da tenke deg hvor mye erfaring har da hunden fått frem til mentaltesten, fra forskjellige omgivelser. En mentalt test sier ikke alt. Visst den skulle være retferdig så måtte du stilt med en blank hund.
Om det egenskapene er arvelig ? Ja det er de men du vill kunne se i kullet at det vil nesten aldri være fordelt likt på alle valpene. Noen vil ha mere eller mindre.
Ut å gå i byen, på flytebrygger,glatte gulver,gå i rulletrapper etc. Dette mente jeg med trening av hund.
mvh Vargveum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #13 på: Januar 23, 2009, 00:32:35 » |
|
Og akkurat når før i tida hadde vi bedre tid!?!?!? Jeg påstår at vi aldri har hatt mer fritid og mer penger enn nå........lurer litt på hvor du var hen i både historie og samfunnsfagtimene?!?!? Å du er uten arbeid eller arbeidsufør ?  Du ser de fleste hundemennesker er det nemmlig. De har ikke råd til å jobbe De trener hund på full tid mvh Vargveum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cat
|
 |
« Svar #14 på: Januar 23, 2009, 00:39:24 » |
|
Hæ. nei nå misforstår du igjen Cat.
Men jeg kan svare deg på spørsmålet ditt alikavel. feks. Hunder er som oss forskjellige individer. Har de et talent så er de født med det men det ser du ganske tidlig. Andre må igjenom prosseser for å bli gode. feks. Glatte gulver noen er født til mestre slike oppgaver andre må prøve det først så sitter det. Andre klarer det aldri.
Dermed er det ikke sagt at den som er født til å mestre det meste er best, men den kan være veldig impulssiv. (han enser ingen fare ved det) Men den dagen det individet får seg en smell så kan det faktis gå riktig ille. Dette har blitt observert på noen hunder. Så har du de som må prøve seg frem de har vi sett blir bare bedre og bedre.
Feks på en Schæfer med bruks linjer hadde ikke jeg mentaltestet før den var mentalt moden og på noen brukslinjer så kan den hunden være ganske gammel ca 2.5 til 3 år. Så kan du da tenke deg hvor mye erfaring har da hunden fått frem til mentaltesten, fra forskjellige omgivelser. En mentalt test sier ikke alt. Visst den skulle være retferdig så måtte du stilt med en blank hund.
Om det egenskapene er arvelig ? Ja det er de men du vill kunne se i kullet at det vil nesten aldri være fordelt likt på alle valpene. Noen vil ha mere eller mindre.
Ut å gå i byen, på flytebrygger,glatte gulver,gå i rulletrapper etc. Dette mente jeg med trening av hund.
mvh Vargveum
Nå var det vel fra MH test disse resultatene ble avlest og i Sverige skal MH tas mellom 12 og 18 mnd for å bli med i statistikkene. MH tatt etter 18 mnd blir ført men ikke tatt med i statistikkene i Sverige, så vi kan i utgangspunktet gå ut i fra at det som er avlest i denne rapporten ikke handler om hunder med mye ervervet erfaring. Når det glelder arvelighet av egenskaper og forskjeller i kull så er det ikke slik at alle avkom i et kull ender opp med like gener, noen får mer fra mor og noen mer fra far osv osv. (grovt skissert) Derfor er det natturlig med forskjeller. Nå har jeg selv testet 2 hele kull på MH og ett på FA og det er temmelig lett å se store likheter innenfor kullet og en ser en rødtråd i egenskapene og det selv om hundene blir brukt til forskjellige formål og er oppvokst i ulike miljø.
|
|
|
|
« Siste redigering: Januar 23, 2009, 00:40:26 av Cat »
|
Loggført
|
|
|
|
|