Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: rasehunder blir dummere på grunn av avl rettet mot eksteriør....  (Lest 1898 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #15 på: Januar 23, 2009, 00:43:54 »

Å du er uten arbeid eller arbeidsufør ? Wink

Du ser de fleste hundemennesker er det nemmlig. De har ikke råd til å jobbe
De trener hund på full tid

mvh
Vargveum

Jeg spurte deg først Wink Du får svare....
Loggført

Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
Vargveum
Gjest
« Svar #16 på: Januar 23, 2009, 08:14:52 »

Vi hadde bedre tid før i tiden. I dag skal vi rekke alt mulig viss du skjønner.
Vi har allt av tekniske duppeditter og andre hjelpe midler men tiden den får vi ikke mere av.
Og til dere som ikke har tid til å rive dere fra pc. løp ut å tren hund. Wink

Og Historie og samfunnsfag var blant mine favoritter, Grin Heidi Wink

Cat.
I Sverige har de satt slike tester ned til 12-18 mnd. (Det kan du også stille med en hannhund til parring på 9 mnd. ) Den mest respekterte oppdretteren i Sverige er dommer MH, dommer i korning, dommer i IPO.
og arbeider med førerhunder. Sier at du skal ikke belaste din hund med gruppe C arbeid før den er mentalt moden. 17-18 mnd men at der er individer som en må ventes med, pga at de ikke er mentalt forberedt for det og kan bli preget av det og de ser det da også senere i programmet.

Tyskerene mener at deres tester er bedre en MH Korning. De mener SchH er bedre. (Kan diskuteres)

Selv synes jeg MH er Ok men dette viser heller ikke det hele bilde av hunden. Undecided

mvh
Varveum
Loggført
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: Januar 23, 2009, 13:57:24 »

hihihi.......du er nå søt. Alt vi skal rekke nå er i fritiden vår vettu Wink Vi har fått mere fritid, lengre ferier, kortere arbeidsdager enn før. Derfor dukker det opp flust av fritidstilbud. Og som du sier....masse elektroniske duppeditter har vi fått også, og for ikke å snakke om ferdigmat. Alt dette for å gi oss mer fritid. Så fritiden rår vi nok mere over ifht før. Men ikke for det.......jeg skulle gjerne gått 30 år tilbake i tid hvor det var vanlig at damene var hjemme(tenk så mye tid jeg brukt på hun da), men da hadde jeg kanskje ikke hverken førerkort eller bil.
Men klart....det er forskjell på by og land, selv har jeg enebolig med 3 mål tomt...tar litt tid å drifte det. En balkongkasse hadde vært så mye mer tidsbesparende. Grin
Uansett så velger jeg å bruke fritida mi på hund og IKKE en haug med andre aktiviteter, så det er vel opp til hver enkelt hva de skal rekke over....

Tida kan vel ikke være årsak for "dumme" hunder Huh? 
Loggført

Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: Januar 23, 2009, 14:41:48 »

Jeg har noen tanker--- vet ikke helt om det passer i denne tråden, men da får heller admin flytte den.

Er det ikke for lettvint å skylde på hundene når det gjelder forfall av egenskaper...? JO - avl og genetikk har absolutt sine konsekvenser, men er det alene svaret ??

Hvordan holdt vi hund før i tiden, og hvordan holder vi hund i dag. Jeg tror det har skjedd en endring der.
Jeg er vokst opp med hunder. Gårdshunder. De fikk ikke annen opplæring enn å passe på sauene, hønsene og kalven. De holdt rotter vekk fra husene og kverka oter på fritia. Om natta sov de på ei matte i gangen.  De fikk servert middagsrester etter at vi hadde spist. Og om høsten hadde de fest i fjæra med all slakteavfallet. Om kveldene satt de på trappa og passa på huset.
Ettersom årene har gått, har det kommet så mye teori på hund, fra professorer i både ditt og datt, at etter å ha svelget alt dette, føler jeg nesten at jeg har mistet min integritet som hundemenneske og må begynne helt på nytt igjen... eller for å si det enkelt.   Jeg er forvirra.
Alt om innlæring, opplæring og avlæring er det jo hundrevis av meninger om. Og midt i denne etologijungelen er jeg nå i ferd med å gå meg fullstendig bort.
Se på uteliggerne, de som har hunder. Det er ingen hunder som følger sine førere så tett som disse. Og de har verken gått på RIK eller valpekurs. Hvorfor?? Fordi hundene vet at de går den sikre død i møte hvis de ikke følger sine herrer. De lever på halvspiste hamburgere som folk har slengt i fra seg, og forsvarer sin leder med livet.
Mens vi andre går på kurs etter kurs  og  lærer alt fra klikkertrening til hundens signaler og trener på jakt og mot og kamp. Egenskaper som ligger i hunden fra starten av. Og blir vi klokere..?  Vi reiser til utlandet og kjøper lekre halsbånd og annet "nødvendig" hundeutstyr. og gir hundene våre høyenergifor, fordi de er aktive brukshunder.... Aktive hunder ??

Hva er en aktiv hund? Er det en hund som må kjempe for sin eksistens, eller er det en hund som får det meste servert. og blir tatt ut på jordet for å leke inn disse nødvendige egenskapene den må ha for å få sin IPO tittel ??

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette. Det er bare tanker jeg har. Tanker om at vi kanskje undervurderer våre hunder, og overvurderer oss selv.

At eksteriør alene er en årsak til svekking av egenskaper, er jeg svært usikker på.. Hva blir eksteriørhunder brukt til ?  Stort sett utstilling ja,  Får de sjangsen til å utvikle seg på andre måter?

Jeg vet ikke...

Og så må jeg til slutt poengtere at dette er generelle tanker og betrakninger, og ikke myntet på noen spesielle. Jeg ser bare at vi ser og tenker på hund, helt annerledes enn før. Det er det nok både fordeler og bakdeler med.

God helg!   Grin
Loggført

Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: Januar 23, 2009, 15:16:46 »

Jeg har noen tanker--- vet ikke helt om det passer i denne tråden, men da får heller admin flytte den.

Er det ikke for lettvint å skylde på hundene når det gjelder forfall av egenskaper...? JO - avl og genetikk har absolutt sine konsekvenser, men er det alene svaret ??

Hvordan holdt vi hund før i tiden, og hvordan holder vi hund i dag. Jeg tror det har skjedd en endring der.
Jeg er vokst opp med hunder. Gårdshunder. De fikk ikke annen opplæring enn å passe på sauene, hønsene og kalven. De holdt rotter vekk fra husene og kverka oter på fritia. Om natta sov de på ei matte i gangen.  De fikk servert middagsrester etter at vi hadde spist. Og om høsten hadde de fest i fjæra med all slakteavfallet. Om kveldene satt de på trappa og passa på huset.
Ettersom årene har gått, har det kommet så mye teori på hund, fra professorer i både ditt og datt, at etter å ha svelget alt dette, føler jeg nesten at jeg har mistet min integritet som hundemenneske og må begynne helt på nytt igjen... eller for å si det enkelt.   Jeg er forvirra.
Alt om innlæring, opplæring og avlæring er det jo hundrevis av meninger om. Og midt i denne etologijungelen er jeg nå i ferd med å gå meg fullstendig bort.
Se på uteliggerne, de som har hunder. Det er ingen hunder som følger sine førere så tett som disse. Og de har verken gått på RIK eller valpekurs. Hvorfor?? Fordi hundene vet at de går den sikre død i møte hvis de ikke følger sine herrer. De lever på halvspiste hamburgere som folk har slengt i fra seg, og forsvarer sin leder med livet.
Mens vi andre går på kurs etter kurs  og  lærer alt fra klikkertrening til hundens signaler og trener på jakt og mot og kamp. Egenskaper som ligger i hunden fra starten av. Og blir vi klokere..?  Vi reiser til utlandet og kjøper lekre halsbånd og annet "nødvendig" hundeutstyr. og gir hundene våre høyenergifor, fordi de er aktive brukshunder.... Aktive hunder ??

Hva er en aktiv hund? Er det en hund som må kjempe for sin eksistens, eller er det en hund som får det meste servert. og blir tatt ut på jordet for å leke inn disse nødvendige egenskapene den må ha for å få sin IPO tittel ??

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette. Det er bare tanker jeg har. Tanker om at vi kanskje undervurderer våre hunder, og overvurderer oss selv.

At eksteriør alene er en årsak til svekking av egenskaper, er jeg svært usikker på.. Hva blir eksteriørhunder brukt til ?  Stort sett utstilling ja,  Får de sjangsen til å utvikle seg på andre måter?

Jeg vet ikke...

Og så må jeg til slutt poengtere at dette er generelle tanker og betrakninger, og ikke myntet på noen spesielle. Jeg ser bare at vi ser og tenker på hund, helt annerledes enn før. Det er det nok både fordeler og bakdeler med.

God helg!   Grin

Synes ikke det var så dumme tanker U...

Man kan ikke sammenligne nå og da.. dagen samfunn krever mye mer av hundene enn det gjorde før. Grunnen er at vi har blitt flere mennesker, flere hunder, vi bor tettere og det er mere hysteri rundt det å ha hund. Hunder i dag er avhengig av å passe inn i det samfunnet vi lever i NÅ... Om en hund var til plage for omgivelsene før tok de den bak låven og skøyt den..det ble da en mer natturlig selektering av de individene som var dårlige... I dag skal alt berges og samfunnet har forandra seg, da har vi behov for en generelt bedre mentalitet på hundene våre.

Som du skriver gikk hundene mer løse på bygda før. De fikk lære seg på egenhånd å tilpasse seg det miljøet man lever i... Ble hunden for intens til naboen fikk den et spark og lærte å holde seg unna. Hadde den en konflikt med nabo hunden 1 km unna, lærte den å holde seg unna det også. I dag lever hundene stort sett i bånd det meste av tida og vi må lære de å bli lydige slik at vi kan gi de så mye frihet som de behøver og at de ikke er til sjenanse for naboer. Derfor så krever det mye mer av oss som hundeeiere å ha hund i dag. De ferreste av oss har hunder for praktiske gjøre mål i dag. De er kjæledyr, kompis og turvenn. Vi har de tetter på oss. Og i og med at de fleste ikke bruker hundene sine til noen nyttige gjøremål lengre tror jeg også vi får mere adferds problemer fordi hundene rett og slett kjeder seg. Derfor kreves det at vi blir flinkere til å trene hundene til å bli omgjengelige i det samfunnet de lever i. Det kreves mere å ha hund og derfor krever det også mere av vår kunnskap.

Om man over flere generasjoner avler på de enkleste hundene. De med minst drifter og minst temprament så får en hunder som er slik... Om man ikke tester, trener eller aktiviserer sine hunder på noe vis før de går i avl vet man ikke hvordan egenskaper man fører videre annet enn at hunden kanskje fungerer i en familie. Og ikke at det er en dårlig ting, vi vil gjerne ha hunder som fungerer selv om de har for dårlige bruksegenskaper. For slike hunder blir i alle fall sjeldent et problem. Men i noen miljø så ønsker man fortsatt å bruke hunden til noe nyttig...feks jakt, gjeting, tjeneste. Og skal man ha hunder til dette er man avhengig av å selektere ut de beste individene for avl.. Og hvordan kan man plukke ut å måle hvilke individer som har de beste egenskapene for avl...?

Men tilbake til start innlegget og forskningen som er gjort på MH tester hvor man ser en forverring i bruksegenskapene på våre hunder. Om det er som det påstås her, en miljøpåvirkning og ikke avl som fører til at vi får dårligere hunder... Tror dere da det er mulig å plukke en valp fra hvilket som helst kull og trene denne riktig også vil den fungere som en bra bruks eller tjenestehund? Om ja, hvorfor er det da slik at enkelte oppdrettere lykkes bedre enn andre, å generelt har et bedre gjennomsnitt på mentaltester? Er denne oppdretteren mer heldig med sine valpekjøpere enn andre eller kan det faktisk ha en sammenheng med alv og genetikk også....

Loggført
Vargveum
Gjest
« Svar #20 på: Januar 23, 2009, 15:16:55 »

En tankevekker. Embarrassed
Bra skrevet Unique Wink
Loggført
Jolle
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #21 på: Januar 23, 2009, 18:24:39 »

Jeg vet ikke...

God helg!   Grin

Amen Wink , og god helg til deg også U.  Grin
Loggført
milder batmusen
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #22 på: Januar 25, 2009, 23:29:05 »

jeg er ihvertfald ikke overrasket over at hunde bliver mere og mere ufunktionelle ved alt den avl på eksteriør

det er det rene anvid man skulle tilbage til rigtig gamle dage hvor man kun avlede på det der duede og var sundt resten røg ad h....... til

udstilling har fanden skabt og har ikke på nogen måde gavnet ret mange racer Sad
Loggført

en rigtig hund er en brugshund
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #23 på: Januar 26, 2009, 02:51:39 »

Vel, mine tanker rundt hundehold "før og nå"-før er litt sånn, "tilpass deg ellers"! Jeg tror at utskudd og mentalt svake individer hadde enda lavere status før i tiden enn det de har i dag. Nå så man vel gjerne andre kvaliteter i hundene enn det man gjør nå tildags, jeg sier altså ikke at alt var mye bedre før. Men med tanke på at man kanskje ikke hadde så mye ressurser i mange hjem tidligere, så var det vel lagt færre som også ønsket å brødfø en unyttig og utrivelig hund. - Tenker jeg da Roll Eyes
« Siste redigering: Januar 26, 2009, 02:53:20 av Venus » Loggført

milder batmusen
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: Januar 26, 2009, 21:47:39 »

Vel, mine tanker rundt hundehold "før og nå"-før er litt sånn, "tilpass deg ellers"! Jeg tror at utskudd og mentalt svake individer hadde enda lavere status før i tiden enn det de har i dag. Nå så man vel gjerne andre kvaliteter i hundene enn det man gjør nå tildags, jeg sier altså ikke at alt var mye bedre før. Men med tanke på at man kanskje ikke hadde så mye ressurser i mange hjem tidligere, så var det vel lagt færre som også ønsket å brødfø en unyttig og utrivelig hund. - Tenker jeg da Roll Eyes

ja det er nemlig rigtigt sådan burde det også være idag alt bør ikke reddes eller avles på bare fordi de kan godkendes
Loggført

en rigtig hund er en brugshund
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: