|
Carina
Gjest
|
 |
« på: Februar 02, 2009, 12:08:37 » |
|
Jeg har fått plass på MH med Cane 22. mars. Kjempeflott. Men vi har også plass på funksjonsanalyse den 5. april. Er det noe i veien for å ta disse testene så nært hverandre? Får man realistiske reaksjoner på FA'en så nært opptil MH'en, det er jo ganske mye likt? Selv om, MH'en er jo egentlig en veldig snill test, lite belastende. Cane er jo en stødig og trygg kar han, slik jeg opplever ham, men er det slemt å gå disse så tett opptil hverandre? 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cat
|
 |
« Svar #1 på: Februar 02, 2009, 13:30:57 » |
|
Det er litt vanskelig å si noe om på genereltgrunnlag... Det vil nok variere litt fra hund til hund. Men jeg kan snakke ut fra egen erfaring. Jeg hadde en hund som gikk FA 5 eller 6 ganger fordi han ble brukt på noen figurant og testleder kurs. Og det skjer jo utvilsmomt en læring. Selv om han ble testet på forskjellige plasser kjente han igjen situasjonene og tok seg mere friheter fra gang til gang. På den første testen viste han skarphetsignaler, men var beherkset, på neste test smalt han i kjeldressen fordi han kjente igjen situasjonen. Hadde dette vært en virkelig test ville han da strøket så det sang...
Jeg tror ikke jeg ville testet to tester så tett opp til hverandre. Jeg er usikker på hvor riktig bilde man da får. Jeg har jo sett på egne hunder som har gått både MH og FA at de kjenner igjen momentene fra test til test, men da har det vært et år i mellom. Og jeg vil tro at jo kortere tid det er i mellom testene jo større er minnesbildet for hunden.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heidi og Cirka
|
 |
« Svar #2 på: Februar 02, 2009, 20:44:30 » |
|
Hvor gammel er Cane nå..? Jeg skal ikke si om du bør ta en eller begge, for det har jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om. Men dersom du skal velge så velg den som passer alderen hans best.
|
|
|
|
|
Loggført
|
when you try it, you don't want anything else....
|
|
|
|
Carina
Gjest
|
 |
« Svar #3 på: Februar 03, 2009, 01:27:43 » |
|
Han blir to i februar.  Om det blir kun ene testen, så blir det MH'en.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heidi og Cirka
|
 |
« Svar #4 på: Februar 03, 2009, 15:43:24 » |
|
Da kan du jo vurdere om du tar FA om ett år tid.. Noen mener det er en stålende alder å ta FA. Kanskje noen av de andre her inne har noen meninger om det også?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
tab
|
 |
« Svar #5 på: Februar 04, 2009, 15:02:57 » |
|
Momentene er jo relativt like. Det som er viktig, er at du ikke tar testen på samme testbane.
Sosial tilgjengelighet er relativt likt Lek med fille er likt Lilleharen er stort sett lik, dog noen variasjoner (filla/haren forsvinner i røret på FA) Storeharen får du ikke på MH Figurskogen (førertilknytting får du ikke på MH) Overaskelsen (kjeldressen) er lik MH Skrammel er lik MH Trollkarlen er ikke lik, MH har en "trollkarl" som inviterer til lek, og gjemmer seg bak et skjul) mens i FA utfordrer den til sosial kamp. (To forskjellige hensikter liksom) Kjelken får du ikke på MH Spøkelsene får du på MH
MH er en unghund test, som normalt sett tas før hunden når den andre puberteten. En FA tas i sivil sammenheng fra 2års alderen etter andre pubertet. Forskjellen er at en MH er en beskrivelse av adferd, mens en FA er en vurdering av hunden.
Uansett, resultatet fra en MH/FA kan nå benyttes i de neste 6 månedene til å jobbe med de momentene som den ikke gjorde det så godt til. Bygge MOT foreksempel er nå en mulighet. Venter du med dette i 6.mnd, så vil det være mer eller mindre for sent.
Lykke til!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Carina
Gjest
|
 |
« Svar #6 på: Februar 04, 2009, 18:53:59 » |
|
Momentene er jo relativt like. Det som er viktig, er at du ikke tar testen på samme testbane.
MH er en unghund test, som normalt sett tas før hunden når den andre puberteten. En FA tas i sivil sammenheng fra 2års alderen etter andre pubertet. Forskjellen er at en MH er en beskrivelse av adferd, mens en FA er en vurdering av hunden.
Uansett, resultatet fra en MH/FA kan nå benyttes i de neste 6 månedene til å jobbe med de momentene som den ikke gjorde det så godt til. Bygge MOT foreksempel er nå en mulighet. Venter du med dette i 6.mnd, så vil det være mer eller mindre for sent.
Lykke til!
Det blir ikke på samme bane.  Du mener altså at det ikke skal være noe stort problem? Jeg er fortsatt usikker på hva som er lurt. De jeg trener med, som kjenner hunden, mener at jeg like godt kan ta begge.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heidi og Cirka
|
 |
« Svar #7 på: Februar 04, 2009, 20:03:04 » |
|
Fordelen med litt tid i mellom kan være å se om hunden har forandret seg noe, (noe kan være læring og husk fra forje gang). Hadde han vært yngre så ville nok jeg ha prioritert Mh og ventet med FA. Men han er i en alder hvor både Mh og Fa er aktuelle tester. Til syvende og sist så er det du som kjenner hunden din og vet hva han står for. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
tab
|
 |
« Svar #8 på: Februar 04, 2009, 22:31:08 » |
|
Det blir ikke på samme bane.  Du mener altså at det ikke skal være noe stort problem? Jeg er fortsatt usikker på hva som er lurt. De jeg trener med, som kjenner hunden, mener at jeg like godt kan ta begge. Jeg ser ikke noen grunn til IKKE å ta de med 2 ukers mellomrom. Har ikke hunden "avreagert" på forrige testen da, så har du jo et issue uansett hehe... Så fremt du ikke får VELDIG klare tegn på MH om at hunden din vil slite voldsomt med FA, så ville jeg kjørt på med begge. Det er nå frem til hunden blir 2,5år at du har mulighet til å prege siste mentaldel hos den. Etter 2,5års alderen har det meste satt seg. MH tester er vel best i sverige. Raseklubbene har som regel gode FA´er. Hvis du trenger en god mentalbeskriving i Norge, så anbefaler jeg Østlie Hundesenter. En bedre hundeleser skal du vel lete lenge etter.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gråtass
|
 |
« Svar #9 på: Februar 04, 2009, 23:43:45 » |
|
Jeg ser ikke noen grunn til IKKE å ta de med 2 ukers mellomrom. Har ikke hunden "avreagert" på forrige testen da, så har du jo et issue uansett hehe...
Så fremt du ikke får VELDIG klare tegn på MH om at hunden din vil slite voldsomt med FA, så ville jeg kjørt på med begge. Det er nå frem til hunden blir 2,5år at du har mulighet til å prege siste mentaldel hos den. Etter 2,5års alderen har det meste satt seg.
MH tester er vel best i sverige. Raseklubbene har som regel gode FA´er. Hvis du trenger en god mentalbeskriving i Norge, så anbefaler jeg Østlie Hundesenter. En bedre hundeleser skal du vel lete lenge etter.
Jeg lurer litt på hva du mener her jeg da. Mener du at en hund er ferdig utviklet mentalt når den er 2.5 år og ikke vil endre seg nevneverdig etter dette? Hva mener du med å prege hundens siste mentaldel? Jeg ser du anbefaler Østlie, da er det kanskje ett poeng å informere om at det er en helt uoffisiell test tatt av en som ikke er utdannet eller autorisert som dommer på FA. I tillegg til at testen koster ca 2.5 gang mer enn en FA arrangert av en NKK samarbeidende klubb som bruker godkjente dommere, testledere og figuranter.
|
|
|
|
|
Loggført
|
-If you don't like the answer, ask a different question!-
|
|
|
|
Carina
Gjest
|
 |
« Svar #10 på: Februar 05, 2009, 17:54:46 » |
|
MH tester er vel best i sverige. Raseklubbene har som regel gode FA´er. Hvis du trenger en god mentalbeskriving i Norge, så anbefaler jeg Østlie Hundesenter. En bedre hundeleser skal du vel lete lenge etter.
Det blir ikke aktuelt å ta noen MH-test hos Østlie, jeg trenger ingen MH personlig for jeg tror ikke den vil fortelle meg noe nytt om hunden. Tar MH'en fordi oppdretter ønsker det, og da skal jeg ha en offisiell test. FA'en tar jeg delvis fordi jeg vil se hva som bor i hunden i forhold til det å bli utfordret på en litt annen måte enn han blir i hverdagen liksom. Det er den testen jeg håper jeg kanskje kan lære litt av, blir spennende å se hvordan den blir i forhold til hva jeg forventer meg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|