Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Karaktertest  (Lest 1004 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« på: Februar 15, 2009, 10:22:00 »

Jeg oppdager at flere folk mener karaktertesten "bare" er en tur i skogen, og for den saken skyld helt bortkasta. Det påstås videre at den ikke sier noe om hundens mentalitet.
Slik jeg har forstått det så er:

" Formålet med testen  å teste hundens tilgjengelighet, nervekonstitusjon samt skuddfasthet.  Hunden må ha fylt 10 måneder, ID-merket og være registrert i NKK eller i et register anerkjent av NKK.  Hunden kan kun testes en gang ved samme arrangement og maks 3 ganger totalt. 
Prøven har ingen form for skarpe eller aggressive innsalg.  De påkjenningene hunden utsettes for er ikke større enn den normalt møter i samfunnet.  Kravet skal være at hunden møter slike påkjenninger på en tilfredsstillende måte"

Altså kan man ta den etter fylte 10 mnd. Noen hunder er kanskje ikke klar for en mer omfattende test  på 10 mnd stadiet. Defor er min subjektive oppfatning at en K-test kan være et greit sted å begynne for en fersk hund med tilsvarende fører.
En MH kommer på et litt seinere tidspunkt, men der får man bare gjennomført, slik jeg har forstått det.
K- testen får man bestått eller ikke bestått og resultatet registreres hos NKK ??

Jeg ser ikke noe negativt i å starte med en K-test, for så å gå videre til MH, FA og hva det måtte være..

Nå kaster jeg muligens ut en brannfakkel, men jeg syns det er på tide med en real diskusjon igjen...  Grin

Er det kanskje sånn at noen høytstående personer har ytret sin mening om testen og fått sitt eget jubelkor ?? 

Og når jeg forteller at hunden min har gått en dritbra K-test og får til svar at: Sorry - K-testen er bare tull og sier ingenting om hva som bor i hunden, så kaller jeg det gledesdrepere. Det heter GRATULERE!!

Ha en flott Søndag, med eller uten karakter  Grin

PS

Jeg glemte å spørre om hva andre  mener. Det var jo det jeg var ute etter...
ER K-testen  en bortkasta tur i skogen ? For eksempel for en hund  på 10 - 12 mnd ?
« Siste redigering: Februar 15, 2009, 10:30:36 av Unique » Loggført

Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Februar 15, 2009, 10:57:54 »

En tur i skogen er vel aldri bortkasta?  Cheesy

Gratulerer med karakter, ha en fortreffelig søndag.

« Siste redigering: Februar 15, 2009, 11:00:29 av Joachim » Loggført

BH Welincha's Mirakel
Djerve
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Februar 15, 2009, 11:12:54 »

Nei syns ikke K test er bortkastet. Men alikevel syns jeg en K test er alt for lite å henvise til hvis man skal bruke hunden i avel. Da bør man gå videre og teste hunden grundigere. Men ja, k testen er kjekk å begynne med når hunden er 10 mnd.
Loggført
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #3 på: Februar 15, 2009, 18:38:46 »

Hei.

Gratulerer skal man selvfølgelig gjøre.

Min hund gikk en VELDIG bra karaktertest, men gikk en ELENDIG MH. Du får noen indikasjoner på karaktertest som du kan benytte for trening, men for meg, så er k-test bare en kuriosistet og greit å gjøre for å gi hunden litt trening. Man skryter hvertfall ikke av å ha en mentalt sterk hund, fordi den har passert en k-test
Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
BH Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank The Tank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
Anneth
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #4 på: Mars 12, 2009, 14:00:22 »

En K-test er ikke mer enn en tur i skogen ;o) for hunder som er normalt skrudd sammen. For andre hunder kan dette være en stor belastning.

K-test er som andre har nevnt en god pekepinne på hvordan hunden din har det inni seg og om det er noe du bør fokusere treningen din på og være påpasselig på.

Å bruke K-test som grunnlag i tillegg til utstillingsresultater for avel er et bedre utgangspunkt enn å bare bruke utstillingsresultater. ;o)

Loggført
Knerten
Unghund
Utlogget Utlogget

Arvegodset vårt

« Svar #5 på: Mars 25, 2009, 01:28:01 »

Min oppfatning er at for meg (som oppdretter) ser jeg mer av hundens andre egenskaper på en MH enn jeg ser på en K-test. F.eks jakt, gripendene, skarphet, forsvarslyst etc.
Derfor velger jeg MH istedenfor K-test mellom 12 og 18 mnd alder, da jeg gjerne vil se disse tingene i håp om at det jeg ser er det jeg har forsøkt å lage Smiley

Har noen fått en meget god K-test skal man da gratulere...........i et virrvarr av de som ikke tester i det hele tatt skal man være stolt av sine resultater............

Pr dd velger jeg å ta mine MH`er i Sverige, da AfR (Svensk Rottweilerklubb) har utarbeidet en mal med diskvalifiserende feil og ikke. Det er denne jeg legger til grunn når våre avkom har gjennomført MH med eller uten diskvalifiserende feil.
Verdt å nevne er at NRK nå har dette på dagsorden i fremtiden.............intet gleder meg mer  Grin Grin

Hilsen
Anne-Marit Cheesy
Loggført

INT N DKuch AD KORAD Bittebit`s Knerten-Bjarne, MANNEN I MITT LIV
S LCH S DKuch AD B BH LP3 SL2 RSP2 Bittebit`s Nillan
AB AD B BH LP1 LP2 KORAD SL1 RRP1 Knertebo`s Fancy
SUCH AD BH IPO1 SL2 KORAD LP1 Knertebo`s Entusiast
AD BH Knertebo`s Jolly-Kara
Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Mars 25, 2009, 01:31:32 »

Verdt å nevne er at NRK nå har dette på dagsorden i fremtiden.............intet gleder meg mer  Grin Grin

Spennende Smiley
Har du noe tidsperspektiv på denne fremtiden? Kjenner jeg de rett så er det kansje til høsten hvis dette er noe som produseres nå?
Loggført

BH Welincha's Mirakel
Knerten
Unghund
Utlogget Utlogget

Arvegodset vårt

« Svar #7 på: Mars 28, 2009, 23:34:47 »

Tidsperspektivet kan jeg dessverre ikke svare på.

Men, den som venter på noe godt osv osv Smiley Smiley
Loggført

INT N DKuch AD KORAD Bittebit`s Knerten-Bjarne, MANNEN I MITT LIV
S LCH S DKuch AD B BH LP3 SL2 RSP2 Bittebit`s Nillan
AB AD B BH LP1 LP2 KORAD SL1 RRP1 Knertebo`s Fancy
SUCH AD BH IPO1 SL2 KORAD LP1 Knertebo`s Entusiast
AD BH Knertebo`s Jolly-Kara
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: