|
Carina
Gjest
|
 |
« på: Februar 17, 2009, 21:59:44 » |
|
Ja, det er altså spørsmålet. Er det praktisk mulig å klare en IPO-prøve uten innsitt foran? Eller vil det bli så mye trekk at man ikke får nok i lydigheten?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cat
|
 |
« Svar #1 på: Februar 17, 2009, 22:20:39 » |
|
Det er fullt mulig å klare alle typer RIK prøver med innsitt direkte inn på siden. Jeg er litt i tvil om hvor mye trekk du vil få og mulig det varierer noe fra dommer til dommer også. Men jeg vil tro om alt annet er i orden så vil en kunne få fra T til G på øvelsene uten innkomst i front.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Carina
Gjest
|
 |
« Svar #2 på: Februar 17, 2009, 23:11:36 » |
|
Ok, takk for svar. Grunnen til at jeg spør er at jeg har en hund med et vanvittig talent for NBF, men som jeg gjerne ville hatt godkjent IPO-prøve på. Innsitten foran vil jo føre til flere momenter å trekke for i NBF'en, både i felt og i lydigheten, derfor ønsker jeg ikke ødelegge noe for NBF'en ved å bytte innsitt (igjen). Og jeg fikk SG på innkallingen på ferdselsprøven til tross for innsitten, men det er kanskje mindre strengt på en ferdselsprøve enn på en IPO-prøve. Hvis flere har noen formeningen om saken, er det bare å slenge det ut. 
|
|
|
|
« Siste redigering: Februar 17, 2009, 23:13:53 av Carina »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Unique
|
 |
« Svar #3 på: Februar 17, 2009, 23:19:10 » |
|
Kan noen henvise meg til et sted, der jeg finner oversikt over øvelsene i en IPO prøve??
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
Cat
|
 |
« Svar #5 på: Februar 18, 2009, 01:05:12 » |
|
Ok, takk for svar. Grunnen til at jeg spør er at jeg har en hund med et vanvittig talent for NBF, men som jeg gjerne ville hatt godkjent IPO-prøve på. Innsitten foran vil jo føre til flere momenter å trekke for i NBF'en, både i felt og i lydigheten, derfor ønsker jeg ikke ødelegge noe for NBF'en ved å bytte innsitt (igjen). Og jeg fikk SG på innkallingen på ferdselsprøven til tross for innsitten, men det er kanskje mindre strengt på en ferdselsprøve enn på en IPO-prøve. Hvis flere har noen formeningen om saken, er det bare å slenge det ut.  Jeg tror nok det på en prøve vil bli bedømt litt strengere enn på en FP. Men jeg gikk for noen år siden en SL 1 prøve med en hund med innsitt rett inn og fikk noen og 80 poeng...og da var ikke alt annet perfekt heller. Et annet alternativ er å lære hunden din to typer innkomster. Jeg gjør det i dag med den ene tispa mi. Jeg har lyst å opp i Elite LP med henne og ser at det blir litt mye unødig trekk med innkomst forran. Så i vinter har jeg jobbet en del med innkomst rett inn. Jeg ser hun ennå blir litt i konflikt, men jeg skiller velig på hvordan jeg står og har forskjellige kommandoord. Jeg regner med at det til slutt vil skli av seg selv  Men en del ekstra tid tar det jo selvfølgelig...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #6 på: Februar 18, 2009, 08:13:53 » |
|
Hei
Det er da lov å ha insitt i front på Lp prøver da det gies beskjed til dommeren om dette. Det skal ikke være mere trekk for denne øvelsen i LP en ved direkte innsitt. Men at det blir flere momenter som kan bli feil er en annen sak.
Ved RIK prøver og direkte innsitt vil du i de fleste tilfeller få en kommentar fra dommer med ca 1 til 2 poeng fratrekk, men disse dommerene ser da også mere på helheten en en LP dommer
mvh Vargveum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cat
|
 |
« Svar #7 på: Februar 18, 2009, 11:34:56 » |
|
Det er da lov å ha insitt i front på Lp prøver da det gies beskjed til dommeren om dette. Det skal ikke være mere trekk for denne øvelsen i LP en ved direkte innsitt. Men at det blir flere momenter som kan bli feil er en annen sak.
Jeg vet det er lov og har gått noen LP prøver med innsitt i front. Og desverre er det en innkomst jeg har inntrykk av at LP dommere ikke er speiselt gla i... Men det har selvfølgelig like mye med at en feks i elite får 4 momenter ekstra å trekke på enn konkurrentene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Marita_H
|
 |
« Svar #8 på: Februar 18, 2009, 12:23:42 » |
|
På ferdselprøven er det bare en innkomst- etter dekk u/marsj, dermed mister man ikke så mange poeng ved å gå den uten innsitt i front.
I B-delen i RIK/IPO programmet er det innsitt i front etter: -Innkomst etter dekk u marsj -apportering -app. o hinder -app. o møne
Ut fra de jeg har snakket med så vil man hos noen dommere få opp til 2-3 poeng trekk for hver gang. Så det går ann å gå hvis resten av programmet er bra...
Problemet ved å ha begge deler er ikke der man kan ha en ekstra kommando på innsitt i front eller rett på plass, det er ved apportene. Der får man ikke ha en ekstra kommando, og hunden må VITE om den skal avlevere i front eller på siden ut fra en komando gitt ved starten. Det kan vel funke, men det er ikke det enkleste i verden om man konkurrerer i flere grener på samme sesong osv...
Og skal man gå elite LP så skal man ha en god og korrekt innsitt i front, ellers så tror jeg poengene ryker fort, det er bedømt på en helt annen måte en et RIK/IPO B-program ja...
Jeg har denne vintern begynt å legge om hele elite-programmet til innsitt i front, og det er h...arbeid for å få det pinlig korrekt til LPn. For RIken tror jeg det allerede er helt greit, men jeg blir ikke å starte Elite igjen før det sitter helt. Så det jeg syns det burde være valgfritt i RIKn også jeg da..
mvh Marita
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vargveum
Gjest
|
 |
« Svar #9 på: Februar 18, 2009, 12:52:44 » |
|
Ikke helt riktig  I B-delen i RIK/IPO programmet er det innsitt i front etter: -Innkomst etter dekk u marsj -apportering -app. o hinder -app. o møne
Innkomst dekk under marsj - 2 p Innkomst stå under springmarsj-2p Apportering flat mark -2p App H hinder -2p App A hinder -2p Da er du allerede ned på 90p  visst du resten er perfekt mvh Vargveum
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Marita_H
|
 |
« Svar #10 på: Februar 18, 2009, 13:03:41 » |
|
Ja, glemte ståen...takker 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cat
|
 |
« Svar #11 på: Februar 18, 2009, 13:35:04 » |
|
Problemet ved å ha begge deler er ikke der man kan ha en ekstra kommando på innsitt i front eller rett på plass, det er ved apportene. Der får man ikke ha en ekstra kommando, og hunden må VITE om den skal avlevere i front eller på siden ut fra en komando gitt ved starten. Det kan vel funke, men det er ikke det enkleste i verden om man konkurrerer i flere grener på samme sesong osv...
jeg lærer inn innkomst på siden til Elite programmet. Det gjør det mye enklere. Da blir det å lære inn at metallaporten, neseprøven og apportering med dirigering skal inn på siden. Og hundene har ganske lett for å generalisere øvelser så det tror jeg ikke blir noe problem...ser i alle fall ikke sånn ut så langt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Marita_H
|
 |
« Svar #12 på: Februar 18, 2009, 15:12:05 » |
|
Ja, jeg tror også det er lettere om man skiller fra dag en- altså lærer dem de tre tingene du nevner med insitt på siden/rundt, mens man aldri kjører vanlig apportering, o hinder og over mønet- altså her bare med innsitt i front. Det er vel verre når hundene har mange år med læring med innsitt rundt på alle disse tingene.. Det er jo klasse 2 og 3 og evnt nbf som gjør det litt mer vanskelig om man der har side/rundtinnsitt på app. og app. o hinder først og så skal gå RIK i samme sesong evnt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Carina
Gjest
|
 |
« Svar #13 på: Februar 18, 2009, 16:54:19 » |
|
Takk for svar alle sammen. Da er det tydeligvis mulig å klare en IPO-prøve til tross for feil innsitt. Apport over møne feks kommer jo kun i RIK, så den kan jeg jo ha innsitt foran på. Ellers blir det jo konflikt pga for like øvelser i RIK/NBF/LP, så da får jeg heller bare få trekket.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|